چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 10329
منتشر شده در پنج شنبه, 28 آذر 1398 22:24
تعداد دیدگاه: 0
اتحادیه تشکل‌های دانشگاه آزاد:
اتحادیه-تشکل‌های-دانشگاه-آزاد-نخبگان-و-دانشجویان-نباید-اسیر-سیاه-نمایی‌ها-و-ناامیدی‌ها-شوند

شورای مرکزی جدید اتحادیه تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با انتشار بیانیه‌ای کارش را آغاز کرد.

در متن این بیانیه آمده است:

« بسم الله الرحمن الرحیم

 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُوًا وَ لَعِبًا مِّنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَالْکُفَّارَ أَوْلِیَاءَ وَاتَّقُوا اللّه إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ

 ای کسانی که ایمان آورده اید! افرادی که آیین شما را به باد استهزاء و بازی می گیرند از اهل کتاب و مشرکان ولیّ خود انتخاب نکنید؛ و از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید. ( سوره مبارکه المائدة آیه 57) دانشجو باید به صورت یک عضو بدرد خور جامعه خودش را بسازد و نه به صورت یک گروه درس خوانده تی تیش مامانی خود خواه از خود راضی که توقعات خیلی زیادی هم دارد خود را به جامعه تحمیل کند.

( شهیدمظلوم دکتربهشتی)

دانشگاه، کانون طرح اندیشه های نو در فضایی آزاد و عالمانه است و دانشگاهیان همواره در پی تحقق این مهم در عالم واقع هستند. منتقدان فرهیخته و متعهد با طرح انتقادات، اندیشه های نو و راه حل های مفید و چاره ساز، ضروری ترین عامل حیات جامعه اند و کشور نیازمند وجود، حضور، اندیشه ورزی و نقادی آنها در دانشگاه‌هاست.

حال که با عنایت خداوند متعال و مدد حضرت ولی عصر(عج) و زحمات فراوان انجمن های عضو این اتحادیه و همکاری مسئولین مربوطه انتخابات شورای مرکزی برگزار گردیده و توفیق خدمتگزاری جهت پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی و جنبش اصیل دانشجویی که نماد عدالتخواهی و آرمانگرایی می باشد حاصل شد، بر خود لازم می دانیم تا به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نکاتی را نسبت به مسئولین گرامی و دانشجویان عزیز یادآوری نمائیم.

حمایت شایسته از مبتکرین، مخترعین، فرهیختگان و تولید کنندگان داخلی موجب غرور همه ایرانیان و سربلندی کشور است، برای این مهم، مناسب است دولت محترم اقدامات موثرتری در استفاده حداکثری از نیروهای جوان و زبده داخلی داشته باشد و جذب حداکثری نخبگان متعهد خارج از کشور را در دستور کار قرار دهد.

متاسفانه از یک طرف برخورد نامناسب با فرهیختگان و متخصصین جوان و به ویژه فارغ التحصیلان بورسیه های داخل و خارج و ایجاد موانع متعدد غیرمنصفانه در جذب آنها در مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی کشور و از طرف دیگر اتخاذ سیاست های ناصحیح و غیر استاندارد نظام آموزش عالی کشور در تشویق افزایش تعداد مقالات علمی بدون توجه به کیفیت و پالایش مناسب آنها، باعث بروز لطمه جدی به اعتبار علمی کشور در سطح جهان و به تبع آن موجب بی اعتمادی و ناامیدی در سرمایه های علمی کشور شده است. لطمه ای که آثار آن می تواند نتایج زیانباری در سطوح مختلف برای کشور به همراه داشته باشد.

نخبگان، فرهیختگان و دانشجویان همیشه در صحنه باشند و با امید به بهبود شرایط تلاش کنند. نخبه موفق کسی است که امید به تعالی در او همیشه زنده باشد و اسیر سیاه نمایی ها و ناامیدی ها نشود. چنین حضور آگاهانه و عالمانه در سطح تشکل های دانشجویی و در سایر سطوح جامعه تعهد و وظیفه ای الهی است چنانکه قصور در آن زمینه ساز حضور نفاق، کذب، ریا و تملق زمامداران و فساد امور خواهد شد.

کرسی های آزاداندیشی و نقد مسائل و جریان های داخل و خارج از کشور از وظایف جوانان و به ویژه فعالین تشکل های دانشجویی است. نقد منصفانه علاوه بر تصریح در اصول متعدد قانون اساسی، همواره مورد توجه و تاکید حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری قرار گرفته است. بر این اساس، هیچ یک از نهادهای نظام، مصون از نقد و پاسخگویی نمی باشد. نقد منصفانه و سازنده باعث یافتن ضعف های پنهان و رفع کاستی های برنامه ها و تصمیمات اجرایی در کشور می شود و از اینرو است که باید مورد استقبال شایسته مسئولین نیز قرارگیرد.

اگرچه نقد صرفا سیاسی و به قصد تخریب و جریان سازی نیز از آسیب های جدی نقد محسوب می شود و می تواند افزایش حساسیت غیر متعارف و بالا رفتن هزینه هرگونه انتقاد را موجب شود. از این لحاظ، تعریف جامع و مانع قانونی نقد صحیح می تواند راه را بر هرگونه استفاده ناصحیح و غیرصواب مسدود نموده و شرایط استفاده مناسب تر از آزادی بیان و اندیشه را فراهم نماید.

با توجه به کاهش تعداد دانشجویان در برخی رشته ها اثربخشی محتوایی و کیفی مراکز علمی و دانشگاهی تازه تاسیس که سبب بی ارزش شدن مدارک دانشگاهی تحصیلات عالی نسبت به گذشته شده است مورد بازنگری و اصلاح اساسی قرارگیرد.

در جذب دانشجو در رشته‌های مختلف نیازسنجی صورت گیرد و نیاز صنعت و کشور در تربیت دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاهی مورد بررسی جدی قرار گیرد.

در پایان، اتحادیه تشکل های اسلامی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بزرگداشت روز دانشجو، همه تشکل های دانشجویی و دانشجویان داخل و خارج کشور را به هم افزایی در جهت پیشرفت و رسیدن به برنامه چشم انداز توسعه کشور با ایجاد فضایٔی سالم، پویا، نقاد دعوت می نماید.

به گزارش خبرگزاری فارس، انتخابات اتحادیه تشکل های اسلامی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اخیرا برگزار شد و در این انتخابات آرش افسری نژاد به عنوان دبیرکل و دانیال اسلامی پناه به عنوان قائم مقام دبیرکل رأی آوردند.

همچنین براساس این انتخابات محمد مهدی عباسی لاریجانی به عنوان دبیر واحد سیاسی، فرید نادری به عنوان دبیر واحد تشکیلات، مرضیه افشار نیا به عنوان دبیر واحد فرهنگی و کمیته بانوان، سید ابوالفضل فاخری به عنوان دبیر واحد مالی و تدارکات و آرمان دارش به عنوان عضو شورای مرکزی فعالیت خواهند کرد.

سید احمد عابد نژاد و امیرحسین معیری اعضای علی البدل و همچنین میلاد زارع خفری و احسان رضائی نیز به عنوان بازرسان اتحادیه انتخاب شدند.

 

افشین شیخ حسنی

انتهای پیام/ 

نوشتن دیدگاه