کد خبر: 23021
منتشر شده در یکشنبه, 04 دی 1401 13:14
تعداد دیدگاه: 0

سن یکی از چندین عامل مرتبط با خطر ابتلا به سرطان پستان است. با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد. سرطان پستان هنگامی ایجاد می شود که سلول های پستان به طور غیر قابل کنترل رشد کرده و تومور تشکیل دهند. تومورهای بدخیم می توانند در بافت های اطراف یا حتی در قسمت های دورتر بدن پخش شوند....

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در بین زنان است. آگاهی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد، می تواند به فرد کمک کند تا تصمیم گیری درستی در مورد عادت های سبک زندگی خود و انجام غربالگری انجام دهد.


سن ابتلا به سرطان سینه

احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان بالای 50 سال بیشتر است. احتمال ابتلای فرد به سرطان پستان با افزایش سن بالاتر می رود. با افزایش سن، احتمال ایجاد تغییرات غیر طبیعی در سلول ها بیشتر می شود. سرطان پستان در زنان بالای 50 سال شایع تر است و پزشکان اغلب سرطان پستان را در زنان 55 تا 64 ساله تشخیص می دهند. اگرچه احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان بعد از رسیدن به 50 سالگی بیشتر می شود، زنان جوان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.


عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینه

سن تنها یکی از عوامل خطرساز برای ابتلا به سرطان پستان است. سایر عواملی که افراد قادر به کنترل آن نیستند عبارتند از:

زن بودن: سرطان پستان هم در مردان و هم در زنان می تواند ایجاد شود. با این حال، ابتلا به سرطان پستان در زنان 100 برابر بیشتر از مردان است.

تراکم پستان: پستان ها حاوی بافت های چربی و بافت های همبند هستند. این نوع بافت ها در ماموگرافی متفاوت از هم دیده می شوند. پزشکان به پستان هایی که بافت همبند آن ها بیشتر از بافت چربی شان است، پستان متراکم می گویند. زنانی که پستان متراکم تر دارند، احتمال ابتلا به سرطان پستان در آن ها نسبت به همسالان شان بیشتر است.

جهش ژنتیکی: ژن های BRCA1 و BRCA2 باعث تولید پروتئین های ترمیمِ DNA در بافت های خاص، مانند پستان ها می شوند. تغییر یا جهش در این ژن ها می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را به حد چشم گیری افزایش دهد. زنانی که از طریق وراثت جهش ژن BRCA1 و BRCA2 را دارند، احتمال ابتلای آن ها به سرطان پستان تا سن 80 سالگی حدود 70% است.

همچنین زنانی که دچار این جهش های ژنتیکی هستند، به احتمال بیشتری در سنین جوانی به سرطان پستان، در هر دو پستان، مبتلا می شوند. احتمال ابتلا به سرطان تخمدان نیز در آن ها بیشتر است. تغییر در تعداد دیگر ژن ها نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در فرد افزایش دهد.

سابقه خانوادگی سرطان پستان: داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

اگر یکی از خویشاوندان درجه یک فرد مبتلا به سرطان پستان باشد، احتمال ابتلای فرد به این بیماری دو برابر می شود و اگر دو نفر از خویشاوندان درجه یک مبتلا به سرطان پستان باشند، احتمال ابتلای فرد به سرطان سه برابر می شود. خویشاوندان درجه یک والدین، خواهر و برادر و فرزندان هستند که شامل مردان نیز می شوند.

سابقه قاعدگی و تولید مثل: چرخه قاعدگی سطح هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون را در بدن افزایش می دهد. شروع قاعدگی در سنین کمتر یا رسیدن به یائسگی در سنین بالاتر، مواجهه بدن با این هورمون ها را بالا می برد که می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را بیشتر کند.

خطر ابتلا به سرطان پستان در کسانی که دوره قاعدگی آن ها پیش از 12 سالگی شروع شده است و کسانی که بعد از 55 سالگی دچار یائسگی می شوند، بیشتر است. طبق گزارش موسسه ملی سرطان، خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که هرگز بارداری کاملی نداشته اند و همچنین کسانی که در سن بالای 30 سالگی اولین فرزند خود را بدنیا می آورند، بیشتر است.

سابقه شخصی بیماری های پستان: زنانی که سابقه ابتلا به بیماری سرطان پستان را دارند، احتمال ابتلا به سرطان پستان برای بار دوم در آنها بیشتر است؛ این سرطان ممکن است در پستان دیگر یا در بخش دیگری از همان پستان مبتلا در بار اول باشد. این اتفاق بازگشت سرطان اول نیست.

داشتن سابقه شخصی ابتلا به برخی از بیماری های غیر سرطانی پستان نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. این بیماری ها می تواند شامل هیپرپلازی آتیپیک، سرطان لوبولار درجا و کارسینوم مجرای درجا ( نوعی سرطان سینه غیر تهاجمی) باشد.

پرتو درمانی: احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنانی که پیش از 30 سالگی، به دلیل بیماری هایی مانند لنفوم هوچکین، بر روی سینه یا پستان خود پرتو درمانی کرده اند، بیشتر است. این احتمال وابسته به سن متفاوت بوده و در افرادی که در نوجوانی پرتو درمانی کرده اند، بالاترین حد را دارد. طبق گزارش سازمان سرطان آمریکا، انجام پرتو درمانی بعد از 40 سالگی تأثیری بر خطر ابتلا به سرطان پستان ندارد.

عوامل خطرساز سبک زندگی: داشتن سبک زندگی سالم به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک می کند. برخی از ویژگی های سبک زندگی می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. آگاهی فرد از این عوامل می تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند.

این عوامل خطرساز در سبک زندگی عبارتند از:

• عدم تحرک: عدم تحرک جسمانی فرد باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شود. ورزش منظم می تواند به کاهش این خطر کمک کند.
• مصرف هورمون ها: برخی از درمان های جایگزینی هورمون و داروهای ضد بارداری هورمونی ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان شوند. یافتن گزینه های غیر هورمونی در این شرایط، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.
• اضافه وزن پس از یائسگی: پس از یائسگی، احتمال ابتلا به سرطان پستان در افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر است. حفظ تناسب اندام می تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان کمک کند.
• نوشیدن الکل: بین مصرف الکل و خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباطی وجود دارد. هرچه مصرف الکل بیشتر باشد، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است. بنابراین کاهش مصرف الکل می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و همچنین سرطان های دیگر کمک کند.


چه افرادی باید غربالگری سرطان سینه را انجام دهند؟

زنان 50 تا 74 ساله که احتمال ابتلا به سرطان پستان در آن ها وجود دارد، بهتر است هر دو سال یکبار غربالگری سرطان سینه را انجام دهند.
افراد 40 تا 49 ساله، به ویژه کسانی که احتمال ابتلا به سرطان پستان در آن ها بیشتر است، باید در خصوص خطرات و مزایای انجام غربالگری منظم با پزشک خود صحبت کنند.

پزشکان معمولاً از ماموگرافی برای غربالگری افراد در خصوص سرطان پستان استفاده می کنند. ماموگرافی نوعی پرتو نگاری از پستان است که می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان پستان، قبل از بروز علائم ، کمک کند.

معاینات دیگری برای افراد با خطر بالای ابتلا به سرطان پستان موجود است که عبارتند از:

• اسکن MRI پستان
• سونوگرافی پستان ها
• معاینه بالینی پستان؛ که در طی معاینه، پزشک با استفاده از دست خود پستان ها را معاینه می کند تا از وجود توده ها یا هرگونه تغییر در پستان های فرد آگاه شود.


خطرات و مزایای غربالگری سرطان سینه

غربالگری منظم پستان می تواند احتمال تشخیص سرطان پستان را در مراحل اولیه آن افزایش دهد. غربالگری منظم برای سرطان سینه، خطرات و مزایایی دارد. بسیاری از افراد معتقدند که مزایای آن بیشتر است، اما انجام غربالگری یک تصمیم شخصی است.

خطرات غربالگری برای سرطان پستان شامل موارد زیر است:

• مثبت کاذب: مثبت کاذب زمانی است که جواب آزمایش ها به اشتباه نشان می دهند که فرد سرطان دارد. مثبت کاذب می تواند منجر به آزمایش های بیشتر شود که باعث ایجاد استرس در فرد شده و همچنین گران و وقت گیر نیز هستند.
• درمان بیش از حد: برخی از سرطان ها خوش خیم هستند و به دنبال آن ها علائم و مشکلات دیگری به وجود نمی آیند. درمان این نوع از سرطان ها، درمان بیش از حد نامیده می شود که می تواند منجر به عوارض جانبی، هزینه و اضطراب شود.
• منفی کاذب: منفی کاذب زمانی رخ می دهد که نتیجه آزمایش به اشتباه وجود سرطان را تشخیص ندهد. منفی کاذب می تواند تشخیص و درمان را به تأخیر بیاندازد.
فایده اصلی غربالگری منظم، افزایش احتمال تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه آن است. تشخیص زودهنگام، درمان سرطان پستان را مؤثرتر کرده و چشم انداز درمان فرد را بهبود ببخشد.


پیشگیری از سرطان سینه

با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد. پزشکان معمولاً سرطان پستان را در زنان 50 سال به بالا تشخیص می دهند. با این حال، عوامل بسیار دیگری وجود دارند که می توانند بر خطر ابتلا به سرطان پستان در فرد تأثیرگذار باشند.

فرد هیچ کنترلی بر برخی از این عوامل، مانند سابقه خانوادگی و ژنتیک، ندارد. با این حال تعدادی از عوامل مربوط به سبک زندگی- مانند مصرف الکل و میزان فعالیت جسمانی- وجود دارند که فرد می تواند با تغییر آن ها به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند. افراد می توانند در مورد عوامل خطرساز مرتبط با سرطان پستان با پزشک صحبت کنند که می تواند در مورد مزایا و خطرات انجام غربالگری منظم به فرد مشاوره دهد./انتهای پیام

دکتر متین ذاکرین - متخصص زنان و زایمان