پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22088
منتشر شده در سه شنبه, 01 شهریور 1401 13:52
تعداد دیدگاه: 0
محمدبیگی:

رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: متولدین دهه ۶۰ اکنون در سنین باروری قرار دارند که فقط ۶ الی ۷ سال آن باقی مانده است اگر از این فرصت استفاده نکنیم از قطار جمعیتی دنیا عقب خواهیم ماند و دیگر چالش جمعیتی برای ما جبران پذیر نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، فاطمه محمدبیگی رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در نشست توجیهی کشوری مدیران و کارشناسان اداره جوانی جمعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: قانون جوانی جمعیت یک قانون ابر استراتژیک است چرا که بر روی بهترین ثروت جامعه یعنی نیروی انسانی متمرکز است.

وی با اشاره به کارشکنی و جوسازی‌های دشمن در زمان تصویب و بررسی قانون جوانی جمعیت تاکید کرد: به محض اینکه فرآیند قانون‌گذاری را شروع کردیم دشمنان همراه با هژمونی رسانه‌های خود تا توانستند به ما تاختند و همچنان هم این روند ادامه دارد.

دکتر محمدبیگی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت استراتژیک است، گفت: قانون جوانی جمعیت آینده کشور را تعیین و تامین می کند چرا که این نیروی انسانی آینده ما است که تعیین می‌کند، میزان رشد اقتصادی، تکنولوژی و علمی ما در آینده چگونه باشد و پیشرفت های اجتماعی، مدنی و سلامت محور ما براساس نیروی انسانی شکل می گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه امروز در دنیا جنگ، جنگ قدرت، اقتصاد و جمعیت است، تصریح کرد: کشورهایی می‌توانند در آینده موفق باشند که مسئله سیاست‌های جمعیتی خود را به صورت مدون استخراج کرده و دنبال و اجرا کنند.

وی با اشاره به سیاست‌های تعدیل جمعیتی در ایران گفت: ما بعد از سه دهه عوارض سیاست تنظیم خانواده را مشاهده کردیم و البته همزمان با ما کشورهایی همچون کره جنوبی زودتر از ما به این چالش پی بردند و سریعا برنامه ریزی کرده و متوقف کردند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه برای پویا خواندن جامعه ایران ما نیازمند رشد جمعیتی ۲،۸ دهم درصدی یا سه فرزند برای هر خانواده هستیم، گفت: در سال ۱۳۸۹ بعد از سخنان مقام معظم رهبری، هسته هایی را برای تبیین موضوع تشکیل دادیم و امروز معتقدیم که باید مجدانه قانون جوانی جمعیت اجرایی و عملیاتی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس فاجعه جمعیتی را چند بعدی برشمرد و گفت: فاجعه جمعیتی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، علمی و امنیتی رخ می‌دهد و جامعه آینده که نیروی کار ندارد، تولید و به تبع آن اقتصاد آن دچار مشکل می شود.

دکتر محمدبیگی از سونامی سالمندی در کشور طی آینده نزدیک به ویژه با توجه به میانسال شدن دهه شصتی‌ها در کشور خبر داد و گفت: همانگونه که در دهه ۶۰ به دلیل جمعیت موجود در این دهه مجبور به ساختن مدرسه بودیم از ۱۴۲۰ به بعد مجبوریم تقاضا کنیم که خانه سالمندان در کشور ساخته شود.

وی ادامه داد: همواره جمعیت سالمندی در کشور ما بین ۴ تا ۸ درصد را به خود اختصاص می‌داد اما اکنون ما از عدد ۸ درصدی عبور کردیم و سالانه ۱ الی ۱،۵ درصد به جمعیت سالمندی ما اضافه می‌شود و اکنون این میزان به ۱۰،۵ درصد رسیده است و این رقم در سال آینده به ۱۱،۵ درصد می رسد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه تا زمان باقی است باید از این پنجره جمعیتی موجود در کشور استفاده کنیم، گفت: متولدین دهه ۶۰ اکنون در سنین باروری قرار دارند که فقط ۶ الی ۷ سال آن باقی مانده است چرا که بانوان دهه ۶۰ از دوره باروری خارج می شوند و اگر ما در این ۷ سال از این فرصت استفاده نکنیم از قطار جمعیتی دنیا عقب خواهیم ماند و دیگر چالش جمعیتی برای ما جبران پذیر نخواهد بود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه