پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 965
منتشر شده در یکشنبه, 13 بهمن 1392 03:30
تعداد دیدگاه: 0
سلام من به تو یار قدیمی؛
سلام من به تو یار قدیمی؛

همراز نیوز: استاندار اصفهان از تصویب طرح جامع احیای حوضه آب ریز زاینده رود در شورای عالی آب کشور خبرداد. رسول زرگرپور روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: این طرح به منظور حل مشکلات مدیریتی در حوضه آب ریز زاینده رود در 9 ماده به تصویب شورای عالی آب کشور رسید. وی با اشاره به اینکه شورای عالی آب...

همراز نیوز: استاندار اصفهان از تصویب طرح جامع احیای حوضه آب ریز زاینده رود در شورای عالی آب کشور خبرداد.

رسول زرگرپور روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: این طرح به منظور حل مشکلات مدیریتی در حوضه آب ریز زاینده رود در 9 ماده به تصویب شورای عالی آب کشور رسید.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی آب بالاترین مرجع مدیریت آب کشور است که تصمیم گیری و هماهنگی های لازم را برای بهره برداری بهینه از آب در کشور برعهده دارد ، افزود: این شورا که ریاست آن را رییس جمهوری و یا معاون اول وی برعهده دارد متشکل از وزاری نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت ، معدن و تجارت، کشور و رییس سازمان محیط زیست ، دونفر از خبرگان آب کشور و نماینده قوه مقننه است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه پنج بند طرح تصویب شده، از سوی استانداری اصفهان پیشنهاد شده است، افزود: این پیشنهادها براساس تجربیاتی که خود و همکارانم در مدت مدیریت 10 ساله در وزارت نیرو داریم به این شورا پیشنهاد شد.

وی اظهارکرد: پیشنهادهای ارائه شده در سوم دی در شورای عالی آب کشوربه ریاست معاون اول رییس جمهوری و با حضور استانداران استان های چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان و یزد مطرح شد.

زرگرپور با بیان اینکه این پیشنهادها همراه با چهار ماده دیگر به تصویب شورای عالی آب کشور رسید ، تصریح کرد: در این مصوبه، مسائل مختلف آب در استان ها و شهرستان های زیربط به صورت جامع در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: همه استان هایی که در حوضه آب ریز زاینده رود قرار دارند از اثرات مثبت این مصوبه بهره مند می شوند.

استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن مصوبه یاد شده، رودخانه دائمی زاینده رود که از سال 85 به رودخانه فصلی تبدیل شده است به روند گذشته تغییر یابد و آب به صورت همیشه در این رودخانه جریان یابد.

وی، تاسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آب ریز زاینده رود در منطقه رااز جمله بندهای مصوب این طرح عنوان کرد و افزود: یکی از مهترین مشکلات حوضه آب ریز زاینده، عدم مدیریت واحد و جزیره ای عمل کردن مدیران در این حوضه بود که اجرای این طرح، مشکل یاد شده را برطرف می کند.

زرگرپور اظهار کرد: براساس این مصوبه مقرر شد شورای هماهنگی حوضه آب ریز زاینده رود به ریاست وزیر نیرو و عضویت استانداران اصفهان ، چهارمحال و بختیاری، یزد و معاونان وزیران نیرو ، جهاد کشاورزی و صنعت ، معدن و تجارت و نمایندگان اصناف استان های ذی نفع تا سه ماه آینده تشکیل شود.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو متعهد شد تا سه ماه آینده وضعیت حق آبه، سهم آبه،صاحبان آب ( حق اشتراک ) و حق آبه زیست محیطی حوضه آبریز زاینده رود را مشخص کند.

به گفته وی با اجرایی شدن این طرح، مشکل نبود آب در تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان که محل زیست محیطی به شمار می آید برطرف خواهد شد و این تالاب از سهمیه آب برخوردار می شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه پیش از این وزارت نیرو ملزم به تعیین حق آبه کشاورزان نشده بود اظهارکرد: براساس این مصوبه ، وزارت نیرو موظف است حق آبه کشاورزان را مشخص نماید.

وی منع بارگذاری جدید در حوضه آب ریز زاینده رود بدون نظر وزارت نیرو را از دیگر مزایای این طرح بیان کرد و افزود: تا قبل از اینکه وزارت نیرو وضعیت آب ریز این حوضه را تعیین نکرده باشد، امکان بارگذاری جدید بر حوضه آب ریز زاینده رود امکان پذیر نیست.

زرگرپور ساماندهی برداشت آب در استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز از سوی وزارت نیرو ، فراهم کردن تسهیلات لازم برای تغییر و اصلاح شیوه کشاورزی در این حوضه از سوی وزارت کشاورزی را از دیگر بندهای مصوب این طرح بیان کرد.

وی ایجاد صندوق تامین خسارت خشکسالی را از دیگر مصوبات این طرح بیان کرد و گفت : هر سه ماه یکبار مبلغ 50 تا 70 میلیارد تومان خسارت خشکسالی به کشاورزان تخصیص می یابد که مبلغ تخصیص یافته به هر کشاورز، جوابگوی نیاز این زحمتکشان نیست.

استاندار اصفهان با بیان اینکه مسوولیت ایجاد این صندوق به استاندار اصفهان واگذار شده است، گفت: در زمان خشکسالی، قیمت آب که در اختیار صنایعی که از آب حوضه زاینده رود استفاده می کنند افزایش می یابد و درآمد حاصله به صندوق تامین خسارت خشکسالی واریز می شود تا به همراه اعتبار ملی تخصیص یافته به خسارت خشکسالی ، در اختیار خسارت دیدگان قرار گیرد.

وی همچنین از مطالعات جدید برای اجرای پروژه های بهشت آباد و گلاب خبر داد و تصریح کرد: این مطالعات باید تا دوماه دیگر برای اجرا تکمیل شود.

زرگرپور با تاکید بر اینکه این پروژه ها به منظور تامین آب شرب اصفهان اجرا می شود ، افزود: مقرر است وزارت نیرو پس از مطالعات تکمیلی، بهترین گزینه را برای اجرای این پروژه ها انتخاب کند.

وی تاکید کرد: اجرای این مصوبه، شرایط را برای مدیریت کارشناسانه و هماهنگ حوضه آب ریز زاینده رود فراهم می کند و اجرای دقیق و به هنگام آن، مشکلات این حوضه را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.  

نوشتن دیدگاه