کد خبر: 6294
منتشر شده در جمعه, 20 ارديبهشت 1398 23:47
تعداد دیدگاه: 0
ماجرای باج خواهی راننده تاکسی اینترنتی در اصفهان چه بود؟

ساعت حدود 2 و نیم بعد از ظهر، زن میانسالی که برای مراجعه به پزشک آماده شده بود، از اپلیکیشنی که روی گوشی موبایلش داشت درخواست تاکسی کرد و دقایقی بعد راننده تاکسی با یک دستگاه پراید نوک مدادی درب منزلش آماده بود، او نیز سوار شد و میانه راه مبلغ 4 هزار تومانی را که به عنوان کرایه برای وی تعیین شده...

وقتی زن میانسال عنوان داشت که بر اساس مبلغ تعیین شده از سوی اپلیکیشن، کرایه همین قدر است که پرداخت کرده ، علیرضا، که از یکی از شهرهای اغماری اصفهان برای مسافرکشی به اصفهان آمده و اصالتا از یکی از استان های جنوب غربی استان اصفهان است، مدعی شد که اگر پول بیشتری به من ندهی من آدرست را دارم، خانه ات را بلدم و برایتان مزاحمت ایجاد می کنم. زن باز هم از پرداخت کرایه بیشتر ممانعت کرد که این بار علیرضا دهان به فحاشی گشود و در کنار آن تهدید به آتش زدن خانه این مسافر نمود.
اما قضیه به همین جا ختم نشد و او که در یکی از خیابان های حاشیه ای زاینده رود در حال تردد بود، ناگهان مسیر خود را عوض کرد و با حرکات مارپیچ و فحاشی مداوم موجب ترس و وحشت مسافر شد. مسافر نیز شروع به فریاد زدن برای کمک خواهی از شهروندان کرد که در این حین علیرضا شاسی قفل در را فشار داد و چندین بار مشتش را به سمت مسافر که روی صندلی عقب نشته بود پرتاب کرد، وقتی در های خودرو قفل شد، این زن میانسال شیشه را پایین کشیده وشروع به فریاد کرد که در این حین دو نفر از شهروندان با متوقف کردن این تاکسی اینترنتی، مسافر را از خودرو خارج کرده و با توجه به عصبانیت و رفتارهای پرخطر علیرضا، اجازه دادند او صحنه را ترک کند. این ها را آقای ر، همسر 65 ساله این زن میانسال می گوید و تصاویری هم که همسر این مرد در حین درگیری از علیرضا گرفته، موید صحت این اظهارت است.
پرونده ای که حالا در پلیس امنیت استان اصفهان گشوده شده و پلیس به دنبال راننده ای می گردد که این اقدام جسورانه و مجرمانه اولین و آخرین اقدام وی نبوده و از چندین امتیاز صفری که مسافران در زمان های مختلف از طریق اپلیکیشن مربوطه به وی داده و زیر آن نوشته اند دلیل این امتیاز پایین، "درخواست وجه غیر از تعرفه از سوی راننده" بوده است، مشخص است که علیرضا در تکرار این عمل مسبوق به سابقه است و اولین سئوال این که چرا تاکنون به رغم چنین شواهدی، مسئولان این اپلیکیشن مطرح با وی برخورد نکرده اند.
آقای ر، در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که اگر الان جلوی اقدام این راننده متخلف گرفته نشود، ممکن است فردایی نه چندان دور اتفاقات ناگوارتری برای مسافران بیافتد که همه ما در این زمینه مسئول خواهیم بود.
به دنبال پیگیری های صورت گرفته توسط پایگاه خبری تحلیلی همراز، مدیر روابط عمومی این اپلیکیشن در تماسی که با مدیر مسئول این پایگاه خبری برقرار کرد، گفت: تخلفات این راننده به تهران گزارش شده و همکاران من در اصفهان نهایت همکاری را با پلیس امنیت برای روشن شدن زوایای این موضوع را داشته اند، اما فراموش نکنیم که امروز این اپلیکیشن یکی از ایمن ترین اپلیکیشن های موجود در زمینه حمل و نقل عمومی است به طوری که مسافر می تواند با فشار دادن یک آیکن به طور مستقیم به بخش امنیت اپلیکیشن پیام اضطراری ارسال و ظرف کمترین مدت زمان ممکن این پیام به پلیس ارسال تا بر اساس نرم افزارهای رهگیری، پلیس بتواند موضوع را پیگیری کند.
وی در ادامه گفت: البته به این سطح از امنیت نیز بسنده نکرده ایم و بر اساس نقشه های راه در نرم افزار، به محض این که خودرو از مسیری که مسافر درخواست کرده خارج شود، یک پیام اضطراری به بخش امنیت ارسال و همکاران ما با مسافر تماس می گیرند تا علت این تغییر مسیر را جویا شوند و در صورتی که این تغییر مسیر به درخواست مسافر صورت نگرفته باشد، مشخصات محل تردد خودرو در اختیار پلیس قرار می گیرد تا مشکل رفع شود.
مدیر روابط عمومی این اپلیکیشن همچنین به بازدید اخیر رئیس پلیس آگاهی کشور از محل مدیریت این تاکسی اینترنتی اشاره کرد و گفت: استانداردهای امنیتی این تاکسی مورد تایید پلیس قرار گرفت.
این در حالی است که یکی از مسافران این تاکسی های اینترنتی، معتقد است که نباید تخلف یک راننده را به پای کل مجموعه گذاشت.
خانم جوان و معلمی که روزانه 4 یا حتی 5 بار در اصفهان از این وسیله حمل و نقلی استفاده می کند، با تاکید بر این که پلیس و دستگاه قضایی باید با راننده متخلف برخورد جدی داشته باشد، گفت: چندی پیش در یکی از این تاکسی ها بسته ای را جا گذاشتم که ارزش محتویات آن بیش از 2 میلیون تومان بود، حتی خودم هم متوجه نشده بودم که این بسته را جا گذاشته ام، اما قبل از این که متوجه شوم این بسته را جا گذاشته ام، دیدم راننده بسته را به آدرسی که پیاده شده بودم آورد.
با این توضیحات، به نظر می رسد خیر وجود چنین اپلیکیشن هایی برای شهروندان بیشتر از موارد منفی آن بوده و برای بهتر شدن آن و بالا رفتن میزان اعتماد عمومی به آن، باید در صورت اثبات، برخورد جدی و غیر قابل اغماضی با چنین رانندگانی صورت پذیرد تا میزان اعتماد عمومی به مشاغل نو دچار خدشه نگردد.