شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 5368
منتشر شده در پنج شنبه, 08 فروردين 1398 11:56
تعداد دیدگاه: 0
حسینی:
حسینی-عدم-توجه-به-شهرسازی-ایمن،-از-عوامل-بروز-سیل‌-و-آبگرفتگی‌های-اخیر-بود

نماینده مردم تهران در مجلس عدم توجه به شهرسازی ایمن و عدم لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها به صورت دوره‌ای را از عوامل بروز سیل‌ و آبگرفتگی‌های اخیر دانست و بر ضرورت بکارگیری روش‌های مدیریت بهینه منابع آب برای کاستن از میزان آثار مخرب جاری شدن سیلاب‌های احتمالی ویران کننده تاکید کرد.

سیده فاطمه حسینی  با اشاره به سیلاب ویران کننده در برخی استان‌های کشور از جمله گلستان، مازندران، فارس، لرستان و ... تاکید کرد: گرچه بلایای طبیعی در همه دنیا آسیب‌های بعضا جبران ناپذیری را برجای می‌گذارد اما نمی‌توان نقش مدیریت ناکارآمد و سوء‌مدیریت بحران در افزایش آسیب‌ها را نادیده گرفت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه «بخش اعظم بلای ویران‌گر سیل از مدیریت ناکارآمد در حوزه محیط زیست و تخریب جنگل‌ها و از بین بردن مراتع ناشی می‌شود»، گفت: توجه نکردن به شهرسازی ایمن و همچنین عدم لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها به صورت دوره‌ای سبب شده این روزها شاهد درد و رنج بسیاری از هموطنان عزیزمان باشیم.

وی با بیان اینکه «تعریف غلط پروژه های عمرانی و گردشگری بدون توجه به اکوسیستم مناطق مختلف، احتمال وقوع سیلاب را افزایش داده است» گفت: لازم است پس از تلاش برای رفع مشکلات مردم در مناطق آسیب دیده از سیل و رساندن اوضاع این مناطق به حالت عادی، جلوی تعدی به طبیعت از طریق طرح‌های فاقد کار کارشناسی، گرفته شود.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه پیش بینی می شود سالهای آینده شاهد افزایش میزان بارش ها باشیم، ضرورت دارد با بکارگیری روش‌های مدیریت بهینه منابع آب، حجم بالای آب را مدیریت کرده تا از میزان آثار مخرب جاری شدن سیلاب‌های احتمالی ویران کننده کاسته شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی همچنین با یادآوری این نکته که «ایران از جمله کشورهایی است که عملکرد خوبی در مدیریت منابع آب نداشته»، تاکید کرد: به این نکته مهم باید توجه داشت که بارش های زیاد اخیر نمی تواند بحران آب در کشور را به طور کامل از بین ببرد و برای رفع این معضل کافی نیست بنابراین نباید با بارش های اخیر نسبت به بحران خشکسالی بی توجه شد و آن را نادیده گرفت و موضوع صرفه جویی را فراموش کرد.

حسینی با تاکید بر ضرورت توجه به پیش بینی افزایش بارش ها که موضوع وقوع سیلاب در سال‌های آینده را محتمل می‌کند، گفت: باید به لحاظ کارشناسی پروژه هایی در استان های مختلف تعریف شود که در راستای مدیریت این پدیده باشد تا این تهدید بزرگ را در مناطق مختلف به فرصت تبدیل کند.

سخنگوی فراکسیون جوانان مجلس با بیان اینکه «قطعا داشتن آمادگی های لازم و مدیریت بحران ضروری است»، تاکید کرد: باید پیش بینی‌های همه‌جانبه صورت گیرد که یکی از آن‌ها مدیریت منابع آب‌های سطحی است.

حسینی همچنین تاکید کرد که در موارد بحرانی و برای همدلی با هموطنان عزیز آسیب دیده از بلایای طبیعی، بهترین مرجع برای کمک‌های مردمی جمعیت هلال احمر کشور است و تجربه بحران‌های مختلف و حوادث طبیعی و کمک رسانی به مردم نشان داده است که این جمعیت مرجع قابل اعتمادی است.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه