جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 5102
منتشر شده در شنبه, 25 اسفند 1397 10:34
تعداد دیدگاه: 0
آغاز-رسیدگی-به-پرونده-موسسه-تعاونی-های-اعتباری-البرز-و-ولیعصر

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان مؤسسات اعتباری البرز ایرانیان، ولیعصر، فردوسی و آرمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری همراز نیوز به نقل از  مهر، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان مؤسسات اعتباری البرز ایرانیان، ولیعصر، فردوسی و آرمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد. در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده، بخشی از کیفرخواست قرائت شد و امروز نیز بخش دیگر کیفرخواست در دادگاه قرائت می‌شود.

این پرونده ۳۵۳ جلد دارد و سرمایه گذاران ۹۱ هزار نفر هستند که تاکنون بیش از ۶ هزار نفر از شکات به دادسرا مراجعه کرده و دادخواست ارائه داده‌اند.

به گفته قاضی صلواتی، از تیر ۹۱ تا آذر ۹۶، گردشکار مالی البرز ایرانیان ۴۳ هزار میلیارد تومان و از اردیبشهت ۹۴ تا اسفند ۹۶، گردشکار مالی شرکت تعاونی ولیعصر ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس دادگاه همچنین تعهد باقیمانده البرز ایرانیان را تا روز دستگیری متهمان، ۱,۴۰۰ میلیارد تومان و شرکت تعاونی ولیعصر را ۲۵۹ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی از طریق بانک تجارت ۷۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری ایجاد کرد که ۶۳۰ میلیارد توسط بانک تجارت پرداخت و ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر از سپرده‌گذاران البرز ایرانیان تسویه شدند.

قاضی صلواتی گفت: از طریق بانک کشاورزی نیز برای شرکت تعاونی ولیعصر، ۱۳۰ میلیارد خط اعتباری ایجاد شده که ۱۳۵ میلیارد تومان تاکنون هزینه کرده و در واقع بیشتر از آن مقداری که گرفته، هزینه کرده و ۱۵ هزار و ۳۵۶ نفر را تسویه کرده است.

نماینده دادستان مشخصات متهمین را به شرح زیر اعلام کرد: ۱. امیر حسین آزاد، شغل بیکار، باسواد، شیعه، فاقد سابقه کیفری، بازداشت با قرار موقت از ۱۶.۱۲.۹۵، ۲. حسن قریانی متولد ۵۴، با سواد، فاقد سابقه کیفری، بازداشت با قرار موقت از ۲۸.۳.۹۶، ۳. مهدی بهرامی حسن آبادی متولد ۵۹، بیکار، متأهل، باسواد، فاقد سابقه کیفری و اتهام متهمین اول و دوم اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با علم به مؤثر بودن اقدامات در اخلال و افساد فی الارض و اتهام متهم ردیف سوم معاونت در اخلال عمده است.

نماینده دادستان تهران در ابتدای جلسه دوم دادگاه در رابطه با اتهامات متهمان گفت: با توجه به اختلاف فاحش میان مبلغ سپرده گذاری و مبلغ بودجه مؤسسات بیان مخفی کردن سپرده‌ها از سوی متهمان بوده است.

وی افزود: انتقال اموال و ماشین‌های لوکس از محل سپرده‌ها به نام افراد مختلف از سوی متهمان یکی دیگر از اتهامات است.

نماینده دادستان تهران با اشاره به افزایش کاذب سپرده‌ها گفت: متهمان با علم به اینکه می‌دانستند سپرده‌ها هر سال افزایش اعتبار باید داشته باشند اقدام به تخلفاتی می‌کردند.

نماینده دادستان تهران افزود: با توجه به سابقه کار بانکی در سطح کلان، هدایت کار ابتدا بر عهده متهم حسن قریانی بوده است اما پس از مدتی امیر حسین آزاد سوار بر کار شده و موجبات اختلاف بین دو متهم دیگر را سبب می‌شود.

نماینده دادستان تهران در رابطه با میزان گردش مالی گفت: گردش مالی البرز ایرانیان از تاریخ ۹۱ تا ۹۶، ۹۹ هزار سپرده منتقل شده است. مبلغ بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال بابت ۱۳۲ هزار حساب باز شده گزارش شده است. در طول این مدت سپرده گذاران ۶۶ هزار میلیارد ریال به صندوق مؤسسه واریز کردند. مردم در این مدت به صورت نقدی و واریز بانکی به مؤسسه مبالغی را واریز کردند.

وی در خصوص گردش مالی مؤسسه ولیعصر گفت: از ۹۲ تا ۹۶ مبلغ ۱۷۶ هزار میلیارد ریال به حساب سپرده گذاران اعم از اصل و سود واریز شده است.

تکمیل می شود…

نوشتن دیدگاه