شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4613
منتشر شده در سه شنبه, 27 آذر 1397 19:41
تعداد دیدگاه: 0

اصفهان 1400, برنامه های سنجش پذیرو مفهوم حق به شهر رویکرد های مهم معاونت شهر سازی و معماری شهرداری اصفهان است.

.
به گزارش پایگاه خبری همراز سید احمد حسینی نیا ، معاون شهر سازی و معماری شهرداری اصفهان صبح امروز در جمع خبر نگاران در سلسله نشستهای سه شنبه ها با رسانه که در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد از عملکرد سه ماه خود از مرداد 97 که معاونت شهر سازی و معماری شهرداری اصفهان را بر عهده گرفت است گفت.
بر نامه هایی که بر اساس سه رویکرداصفهان 1400, برنامه های سنجش پذیرو و مفهوم حق به شهرکه در تشکلات سازمانی این معاونت که شامل اداره کل نظارت بر اجرای ظوابط شهر سازی, اداره کل طرح های توسعه شهری و منطقه ای و مدیریت کمیسیونهای ماده صد میباشد صورت گرفته است .
(رویکردکمیسیون ماده صد شهرداری اصفهان با توجه به سیستم یکپارچه شهرسازی و درآمد این است که مراجعه‌های فیزیکی شهروندان برای پرونده‌ها حذف و امور از طریق سیستم مجازی انجام و نتایج پرونده‌ها به صورت پیامک به اطلاع صاحبان پرونده برسد.
با سیستمی شدن روند بررسی پرونده ها در کمیسوین ماده صد، رانت‌هایی که مورد انتقاد سیستم نظارت بود حذف و شهروندان می‌توانند گردش کار پرونده خود را از طریق سیستم یکپارچه شهرسازی دنبال کنند و نتیجه آراء صادره را از طریق پیامک مطلع شوند.)
از مهم ترین مولفه های معاونت شهر سازی مفهوم حق به شهر است که از دو منظر حق مشارکت شهروندی و تخصیص فضا با رویکرد شهروندی به شمار می رود.
اهدافی که در این راستا دنبال خواهد شد حفاظت از محیط زیست، تحقق شهر هوشمند، مشارکت شهروندان و تقویت حکمروایی خوب شهری است.
در برنامه سنجش پذیر شهردار کلید واژه تحقق توسعه شهری مورد توجه قرار گرفته و برای این مفهوم هدف گذاری شده است؛ یکی از مولفه های مهم، تحقق‌پذیری است که در این راستا تنها به برخی آمار و نقشه بسنده نشده است و تحقق‌پذیری طرح‌ها را به عنوان مولفه اصلی دنبال خواهد شد .
از دیگر موارد سنجش پذیر، بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری است، ۲۳۰ هکتار بافت فرسوده مصوب شورای عالی معماری ایران در استان اصفهان وجود دارد که از این مقدار ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی و مابقی بافت‌های روستایی و میانی است.
با توجه به تغییر مدیریت در معاونت شهرسازی و معماری شهردای اصفهان شاهد به ثمرنشستن ۱۴۱ اقدام با رویکرد حکم روایی خوب شهری، شفافیت، اداره ارزان شهر، حقوق شهروندی، درآمد پایدار، شهر,زیست پذیر و شهرهوشمند، بازآفرینی شهری پایدار، عدالت اجتماعی شهر و مدیریت دانش در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر سال جاری می باشد.
در بخش حکمروایی شهری همکاری در جهت تهیه برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید، تشکیل شورای عالی برنامه ریزی شهری و سیاست گذاری طرح های عمرانی و کمیسیون بررسی و تصویب طرح های عمرانی، تدوین تکنیک های مشارکت ذی نفعان (شهروندان) در تهیه طرح های توسعه شهری، اخذ مصوبه ورودی محور تشریفات در کارگروه امور زیربنایی، تدوین مدل های تحلیل ذی نفعان در تهیه طرح های توسعه شهری، مطالعات و طرح احیاء دولت خانه صفوی، تشکیل کمیته سیما و منظر شهری و همچنین تدوین سند سیما و منظر شهری به منظور بازخوانی و نگه داشت عناصر هویتی قدیم و جدید منظر شهری انجام شده است.
از دیگر اقدامات انجام شده در راستای شفافیت می توان به ایجاد وحدت رویه در بانک اطلاعات توصیفی مکانی و آرشیو املاک در مناطق ۱۵ گانه، تشکیل کارگروه امور مهندسان ناظر و طراح، مسئله یابی و تعیین اولویت مسائل حوزه معاونت شهرسازی و معماری همچنین کنترل اجرای ساختمان و نظارت عالیه اشاره کرد.
برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان قرار گرفته و در این راستا تفاهم نامه ای بین استانداری، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان امضا شده است، که ۱۴ گام مهم در برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین رصد می شود و هشت کانون در دستور کار این برنامه قرار می گیرد که به موضوعات شهرسازی، حمل و نقل، مدیریت بحران و دیگر پارامترها می پردازد.
در راستای اداره ارزان شهر اصلاح و روان سازی روند صدور پروانه ساختمان در ۱۸ روز، تشکیل کارگروه اصلاح و روان سازی روند پاسخ استعلام ایستایی، وحدت رویه و بومی سازی فرم ها و فرایندها براساس ضوابط و مقررات جاری در شهرداری و بسترسازی تحقق آن از طریق آموزش پرسنل انجام شده است.
در راستای بازآفرینی شهری پایدار تهیه بسته تشویقی ویژه نوسازی بافت های فرسوده، تهیه طرح اراضی باتان و سودان، تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت موجود و اجرای اراضی با کاربری خدماتی در محدوده بافت های ناکارآمد، تدوین شیوه نامه تعریف پروژه‌های محرک توسعه و شناسایی زمین‌های دولتی، خصوصی و شهرداری در جهت اجرای مسکن امید از جمله این اقدامات بوده است.
شناسایی ساختمان‌های آسیب ‌پذیر شهر اصفهان و دریافت مصوبه طرح جامع ریزپهنه بندی و مدیریت ریسک لرزه‌ای شهر اصفهان با تأکید بر فرونشست در راستای تاب آوری شهری انجام شده است، این معاونت درصدد است در راستای برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان، برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و تحقق مفهوم حق به شهر چشم اندازی امیدبخش برای کلان شهر اصفهان ترسیم کرده و آینده‌ای روشن را برای پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی رقم بزند.
معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گنجینه‌ای مملو از متخصصان و کارشناسان توانا و اندیشمند است که توانسته در ارتباطی موثر با جامعه علمی و کارشناسی شهر اصفهان و کشور منشأ خدماتی بزرگ باشد، به جرأت می‌توان این معاونت را مغز متفکر شهرداری نامید چرا که افق آینده دورنما و جهت‌گیری شهر و شهرداری از این حوزه خلاق نشأت می‌گیرد.

 

نوشتن دیدگاه