کد خبر: 4519
منتشر شده در یکشنبه, 17 تیر 1397 20:01
تعداد دیدگاه: 0
در پارلمان شهر چه گذشت؟

چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان صبح امروز با حضور اعضای این شورا برگزار شد که بیشتر وقت آن به بررسی معوقات کارگران و پیمانکاران شهرداری اصفهان گذشت.

فتح‌اله معین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در صورتی که به سیره ائمه عمل کنیم بسیاری از بی‌عدالتی‌های جامعه رفع می‌شود و سعادت در دنیا و آخرت نصیب ما می‌شود، آثار این موضوع را در طول جنگ تحمیلی مشاهده کردیم.

وی افزود: جنگ تحمیلی تنها جنگی بود که به این شکل و در این ابعاد بر کشور تحمیل شد اما با وجود خسارت‌های زیادی که داشت حتی یک وجب از خاک کشور نیز از آن جدا نشد بلکه موجب تغییرات در روش‌ها و منش زندگی ما شد.

خشکی زاینده‌رود و فرونشست زمین

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با تلاش‌های انجام شده توسط مسؤولان آب و فاضلاب استان، کمتر شاهد قطعی آب در اصفهان بودیم اما مشکل کم‌آبی همچنان وجود دارد و اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی آب در بالادست همچنان مشهود است و موجب شده که با ادامه خشکی زاینده‌رود شاهد فرونشست زمین باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این خشکی در زاینده‌رود نشأت‌گرفته از تجاوز به حقوق مردم اصفهان بوده است، البته لازم به ذکر است که تعدادی از نمایندگان مجلس به منظور احقاق حقوق مردم اصفهان تلاش‌هایی انجام داده‌اند اما این امید را داریم تا تلاش‌های انجام‌شده به نتیجه برسد.

تصویب لایحه پیشنهادی تقسیط مطالبات شهرداری اصفهان

در ادامه جلسه، لایحه پیشنهادی پیشنهاد چگونگی تقسیط مطالبات شهرداری اصفهان مطرح شد و بر اساس این پیشنهاد مقرر شد تا مطالبات به شکلی قسط‌بندی شوند که در 3 قسط نخست شامل 20 درصد تخفیف و در 3 قسط دوم به ترتیب هر ماه یک درصد از تخفیف 20 درصدی کاسته شده و پس از آن از ماه هفتم به بعد تخفیف 12 درصدی آغاز و ماهانه یک درصد از این تخفیف کاسته شود.

نادر آخوندی مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان با بیان این که طرح‌های تخفیفاتی برای پرداخت مطالبات در گذشته هم وجود داشت، تأکید کرد: با بررسی‌های انجام شده، در طرح جدید، تخفیفات به صورت ماهانه به جای 3 ماه به شهروندان اعطا می‌شود.

پس از اظهار نظر برخی اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، نهایتاً لایحه پیشنهادی چگونگی تقسیط مطالبات شهرداری اصفهان با 9 رأی موافق به تصویب رسید.

پورمحمد شریعتی‌نیا سخنگوی کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص لایحه پیشنهاد اهدای جرایم دیرکرد سنوات قبل عوارض نوسازی مؤدیان بیان داشت: اگر بخشودگی به افراد بدحساب انجام شود در حق افراد خوش‌حساب اجحاف می‌شود و افراد خوش‌حساب هم دلیلی بر خوش‌حسابی نمی‌بینند؛ این طرح نیز با 9 رأی موافق تصویب شد.

هیچ توجیهی برای معوقات کارگران نیست

اصغر برشان نایب‌رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه تصریح کرد: پرداخت به موقع حقوق کارگران جزو تکالیف اولیه شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن است، باید توجه داشت حتی وقتی حقوق کارگران به موقع پرداخت می‌شود نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند، بر همین اساس نمی‌توان توجیهی برای تأخیر در پرداخت حقوق این افراد داشت.

وی با تأکید بر این که مدیریت شهری باید نسبت به پرداخت به موقع حقوق کارگران به ویژه کارگران خدماتی و فضای سبز و همچنین رانندگان ناوگان اتوبوس‌رانی توجه لازم را داشته باشد، ادامه داد: حتی در صورت نیاز باید با دریافت وام حقوق این افراد پرداخت شود.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: با توجه به توسعه کمی و کیفی وسایل حمل و نقل عمومی اصفهان باید مردم را برای استفاده از وسایل حمل و نقل ترغیب کرد، همچنین نیاز است تا نرم‌افزارهایی برای اعلام زمان حرکت اتوبوس‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان این که شهرداری اصفهان دارای 15 سازمان و 20 شرکت مستقل است، اذعان داشت:برخی شرکت‌های وابسته به شهرداری به اهداف سازمانی نرسیدند و آخرین کارنامه 9 سازمان و 6 شرکت نشان می‌دهد که با وجود سهم‌ها، بودجه و کمک شهرداری هنوز زیان‌ده هستند.

برشان اضافه کرد: نیاز است تا شهرداری، شورای شهر و سازمان‌های ذکر شده با هدف‌گذاری مشخص برای توسعه، بازاریابی و در صورت نیاز کوچک‌سازی، ادغام یا انحلال با توجه به سیاست‌های ابلاغی وزارت کشور و اهداف سازمانی اقدام کند، البته ناگفته نماند که بسیاری از این سازمان‌ها سود ده هستند و البته به اهداف سازمانی خود رسیده‌اند.

معضلات مدارس در صدر مسائل این روزها

علیرضا نصر اصفهانی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق امروز خود با بیان این که هفته گذشته پس از 7 ماه فراز و نشیب مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان منصوب شد، خاطرنشان کرد: در این ایام دریافت شهریه از اولیای دانش‌آموزان موضوع مهمی است که اگر بخواهیم طبق قانون عمل کنیم نباید به مدارس پولی پرداخت شود اما از آنجایی که سالیانی است که سرانه‌ای به مدارس پرداخت نشده است و مدیران لابد از این هستند که مشارکت مردمی را داشته باشند امید داریم عنایت داشته باشند و رعایت حال کسانی که قادر به پرداخت شهریه کامل نیستند، بشود.

وی افزود: کلاس‌های تابستانه که در دو بخش تقویتی و فرهنگی تفریحی هستند باید جذب حداکثری داشته باشند و اوقات فراغت دانش آموزان به شکل مطلوب پر شود و نهایت بهره برده شود؛ در کنار فعالیت‌های تابستانی آموزش و پرورش سایر نهادهای فرهنگی نیز برنامه‌هایی برای تابستان دارند که بخشی از آن معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است که با در دست داشتن 150 مرکز باید برنامه‌های تابستانه با کیفیت برگزار کنند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان داشت: سالیانه حدود 70 هزار نفر از دانش‌آموزان در رفت و آمد هستند و از سرویس مدارس استفاده می‌کنند و باید آسیب‌شناسی انجام شود و مشکلاتی که در سالیان گذشته وجود داشته است رفع شود و سرویس‌ها به صورت عادلانه بین مدارس تقسیم شود، همچنین طوری برنامه‌ریزی شود تا از روز نخست شروع مدارس دانش‌آموزان از طریق سرویس‌ها به مدرسه بیایند.

وی تصریح کرد: در این روزها فراوانی مراجعین پیمانکاران شهرداری و کارگران شهرداری را داریم، در ابتدا باید گفت پیمانکاران نسبت به شهرداری بی‌اعتماد نشوند، شهرداری و مدیریت شهری دغدغه مطالبات کارگران و پیمانکاران را دارند اما مشکلات موجود مانع از این شده تا مطالباتشان پرداخت شود.

راهی غیر از شهرفروشی نداریم

عباسعلی جوادی رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این جلسه اظهار داشت: کسانی که درآمد بسیار کمی دارند تنها راه گذران زندگی‌شان حقوقشان است اما مشکل کاهش حجم درآمدها موجب شده است تا این عدم پرداخت مطالباتشان بیفتد.

وی ادامه داد: در همین رابطه به اعضای شورا نصیحت می‌کنم خیلی مقابل طرح‌های شهرداری نایستند و به شهرداری برای تحقق طرح‌هایش کمک کنند، هر چند به مردم قول دادیم شهرفروشی نداشته باشیم اما در حال حاضر تنها راه خروج ما از این بحران همین راهکار است؛ مدیران شهری نیز تسهیلات را فراهم کنند تا سرمایه‌گذاران به راحتی در شهر سرمایه‌گذاری کنند.

خبرهای خوبی از ذخایر سد نمی‌رسد

امیراحمد زندآور نایب‌رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: امروز در اصفهان با دو معضل اساسی درگیر هستیم، خبرهای خوبی از ذخایر پشت سد و مصرف برق نمی‌رسد و اصلاح الگوی مصرف ضرورتی دینی است که هر شهروندی باید به آن پایبند باشد، این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی پایدار است و این موضوعی است که همه از جمله مدیران شهری نیز باید به آن پایبند باشند، همچنین گفتنی است شرکت آب و فاضلاب نیز هنوز وسایل کاهنده را در برخی ادارات نصب نکرده است.

پورمحمد شریعتی‌نیا نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان آخرین ناطق این جلسه عنوان کرد: هفته گذشته شهرداری اصفهان با مشکلات زیادی برای پرداخت حقوق کارگران و رانندگان مواجه بود، ای کاش شهردار ریز بدهکاری‌ها را در سایت شهرداری می‌گذاشت تا مردم بدانند این انبوه بدهکاری میراثی است که از دوره‌های قبل برای ما گذاشته شده است.

 

 

منبع: فارس