پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4176
منتشر شده در پنج شنبه, 05 بهمن 1396 08:57
تعداد دیدگاه: 0
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خبر داد:

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پسماندهای بیمارستانی در اصفهان تنها کم خطر شده و هنوز بی‌خطرسازی این بازیافت‌ها انحام نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایرنا، سید رحمان دانیالی شامگاه چهارشنبه در همایش صنعت باز یافت با شعار " از زمین برای زمین"در اتاق بازرگانی اصفهان ضمن قدردانی از تلاش تمام فعالان محیط زیستی گفت: در حوزه بازیافت اقدامات بسیار خوبی در استان اصفهان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه قانون مدیریت پسماند یکی از بهترین قوانین کشور است، افزود: متاسفانه این قانون به درستی اجرا نشده چرا که اگر به درستی اجرا می شد وضعیت پسماند ما بهتر از این بود.

دانیالی با تاکید بر اینکه صنایع بازیافت به راحتی می تواند در راستای اقتصاد مقاومتی گام بردارد، اظهار کرد: در استان اصفهان پنج صدم میلیون تن پسماند ویژه، ۴۵/ ۱ تن پسماند صنعتی، پنج هزارم میلیون تن پسماند بیمارستانی و ۱.۱ میلیون تن پسماند عادی تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از پسماندهای عادی در استان اصفهان به کمپوست تبدیل می‌شود، گفت: در دنیا بر روی بحث تفکیک از مبدا کار می‌کنند و ما باید ملاحظاتی را رعایت کنیم که متاسفانه علیرغم داشتن اعتقادات دینی این موضوعات رعایت نمی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: بهبود نیافتن روند بازیافت پسماند منجر به آلوده شدن ۷۰ درصد از اکوسیستم ما به ضایعات متنوع شده که این امر جای تاسف دارد.

دانیالی با تاکید بر اینکه شش کارخانه کمپوست در استان اصفهان فعال بوده و ۳۷ کارخانه فعال دیگر در حال بهره برداری است، گفت: این تعداد کارخانه کمپوست می‌تواند نسبت به بهبود شرایط ازیافت پسماند ۱۹ شهرستان فعالیت داشته باشد.

وی با تاکید بر این که کارخانجات کمپوست استانداردهای مورد نیاز برای تولید کود کمپوست را رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: به دلیل عدم استفاده از ملاحظات اولیه برای تهیه کمپوست، جهاد کشاورزی، محیط زیست و شبکه بهداشت اجازه استفاده از این کمپوست را به کشاورزان نمی دهند.

وی در بحث پسماندهای بیمارستانی تصریح کرد: ما این نوع پسماند را تنها کم خطرسازی می کنیم نه بی خطرسازی و کم خطرسازی یعنی خطرات بالقوه خود را هنوز داراست.

مدیرکل اداره محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در کشور ژاپن پسماند بیمارستانی تا سطح ۳۰۰ تا ۵۰۰ برابر از حیث وزن و حجم کوچک سازی می‌شود، اظهار کرد: از این نوع پسماند کوچک‌سازی شده به صورت پودر سرامیک در صنعت سرامیک استفاده می کند.

دانیالی با تاکید بر اینکه وقایع اسفناکی در برخی از پسماندها در استان ما رقم می خورد، افزود: ۳۵ درصد تولیدات کشاورزی ما هدر می رود که جزء پسماند کشاورزی محسوب می شود که ۴۰ درصد این هدر رفت‌ها در مراحل برداشت و فرآوری صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ درصد از نان تولیدی در استان اصفهان هدر رفت دارد، گفت: ۱۱ درصد نان تولیدی در استان دور ریز می شود و در این شرایط بی آبی میلیاردها متر مکعب آب را برای تولید این محصول دور می ریزیم.

مدیرکل اداره محیط زیست استان با بیان اینکه در بودجه ۹۷ از حدود ۴۰۸ هزار تومان سهم سرانه هر ایرانی تنها ۲۹۳ تومان آن به بحث های محیط زیستی اختصاص می یابد، اظهار کرد: ۸۱ هزار تومان به مسائل رفاهی و اجتماعی، ۴۵ هزار تومان سهم موارد درمانی و ۳۵ هزار تومان هم به مسائل دفاعی اختصاص یافته است.

نوشتن دیدگاه