جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4161
منتشر شده در چهارشنبه, 04 بهمن 1396 09:13
تعداد دیدگاه: 0
6000 میلیارد تومان روی دست اصفهانی ها؛

شايد بتوان از پروژه هــای نيمـــه تمــام به عنوان بزرگ ترين چالش بودجه97 اصفهان درشرايطی ياد كرد كه كفه دخل و خرج شهر به سوی هزينه ها سنگينی می كند.اين چالش تا آنجا پيش رفته است كه معاون برنامه ريزی شهرداری اصفهان از «تكميل پروژه های نيمه تمام به عنوان اولويت بودجه سال آينده شهرداری اصفهان» ياد...

شايد بتوان از پروژه هــای نيمـــه تمــام به عنوان بزرگ ترين چالش بودجه97 اصفهان درشرايطی ياد كرد كه كفه دخل و خرج شهر به سوی هزينه ها سنگينی می كند.اين چالش تا آنجا پيش رفته است كه معاون برنامه ريزی شهرداری اصفهان از «تكميل پروژه های نيمه تمام به عنوان اولويت بودجه سال آينده شهرداری اصفهان» ياد كرده است.


تعداد دقیق پروژه های نیمه تمام شهرداری اصفهان حتی برای اعضای شورای شهر نیز مشخص نیست. این مشكل درشرایطی كه این حوزه از عمران شهر باید در اولویت بودجه قرار گرفته و در سال آینده تعیین تكلیف شود، به طور حتم در روند بودجه‌ریزی و بررسی لایحه بودجه97 اختلال ایجاد می كند.این نگرانی به جایی رسید كه رئیس كمیسیون اقتصادی در بیستمین جلسه علنی شورای شهر و در زمان ارائه لایحه بودجه به شورا درخواست می‌كند كه وضعیت پروژه های نیمه تمام و میزان بودجه مورد نیاز برای اتمام آنها در اسرع وقت به اعضای شورا اعلام شود.ملت، ساعتی بعد این امر را به صورت رسمی و در قالب تذكر مطرح می كند:« تاكید می كنم كه مدیران شهرداری نسبت به ارائه اطلاعات كامل در خصوص مطالعات پروژه ها، وضعیت پیشرفت فیزیكی برنامه ای و هزینه ای كه برای این پروژه‌ها صرف شده، بودجه و زمان مورد نیاز تا پایان پروژه‌های عمرانی، ترافیكی، خدمات شهری و ...را اعلام كنند.» مهم ترین پروژه های نیمه تمام شهر از دید شهردار اصفهان، تکمیل خط یک مترو، احیای میدان امام علی(ع)، مركز همایش های بین المللی و سنگفرش چهارباغ است كه طبق وعده مسئولان شهری، خط یک مترو و سنگفرش چهارباغ تا پایان سال به بهره برداری می رسد. به این موارد می توان پروژه نمایشگاه بین المللی، رینگ حفاظتی شهر، خطوط اتوبوس تندرو و.. را نیز افزود.به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، بیش از ۲۰ پروژه شاخص در سال آینده از جمله تکمیل قطار شهری، مرکز همایش‌ها، خطوط بی.آر.تی، رینگ حفاظتی شهر، طرح‌های مدیریت پساب و پسماند و احیاء بدنه سازی شرق چهارباغ در سال آینده اجرا می‌شود.

نوسان در آمار هزینه ها
ملت، در جلسه علنی هفته جاری، پس از ابراز نگرانی از در دسترس نبودن آمار دقیق پروژه های نیمه كاره، از نوسان زیاد بودجه مورد نیاز برای اتمام آنها نیز گلایه می كند. او می گوید:« تا هفته گذشته اعلام شده بود كه هزار میلیارد تومان بودجه برای اتمام طرح ها و پروژه های نیمه كاره، نیاز است؛ اما از روز گذشته این رقم به شش هزار میلیارد تومان افزایش یافته كه برای بررسی لایحه بودجه، باید تكلیف مشخص شود.»در همین جلسه، شهردار اصفهان در پاسخ به رئیس كمیسیون اقتصادی، تاكید می كند:«باید تكلیف مشخص شود؛ اما بودجه مورد نیاز در روند جلسات دچار نوسان می شود؛ به عنوان مثال هتل و مجموعه تجاری سالن اجلاس، شش درصد پیشرفت فیزیكی داشته و برای اتمام آن مدت ها در حال برگزاری جلسه هستیم. اگر به توافق برسیم فقط برای اتمام این بخش به هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.»
دكتر نوروزی به معاونانش تاكید می كند كه تعداد پروژه‌های نیمه تمام، متولی آن، میزان بودجه و زمان مورد نیاز برای اتمام، بررسی و اعلام شود.ارباب شیرانی، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، در این جلسه به نكته جالبی اشاره می كند:« برای تعریف پروژه باید وحدت رویه ایجاد شود؛ چرا كه در حال حاضر تعریف های مختلفی وجود دارد.»به گفته او« در حال حاضر به هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح های نیمه تمام در مناطق و 5400میلیــــــارد تومـــــان برای اتمام پروژه‌های شاخص شهر مورد نیاز است.» بدین ترتیب حدود شش هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه های نیمه تمام نیاز است و این در حالیست كه بودجه سال آینده شهر در صورت تصویب شورای شهر سه هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

فقط12درصد
در حالی در مورد تعیین تكلیف طرح های نیمه تمام چاره جویی می شود كه طبق اعلام دكتر زندآور، خزانه دار شورای شهر، در شش ماهه اول سال جاری، 12 درصد بودجه عمرانی شهر محقق شده است. این امر نشان می دهد كه برای اتمام این پروژه‌ها در گام نخست باید برای تحقق درآمد شهرداری و دخل شهر، چاره ای اندیشیده شود.سخنان مسئولان استانی نشان می دهد كه استان برای بودجه سال 97روی بخش خصوصی و سرمایه گذاری، حساب باز كرده است. ردپای بخش خصوصی در سخنان شهردار اصفهان در زمان ارائه لایحه بوجه به شورای شهر نیز دیده می شود. دكتر نوروزی می گوید:« به دنبال ارائه تسهیلات به انبوه سازان هستیم كه در این راستا كمیته انبوه سازان در مناطق در حال تشكیل است و امیدواریم برخلاف وجود ركود در كشوربا تشكیل این كمیته در اصفهان بتوانیم حركت جدیدی را آغاز كنیم.سعی داریم پروژه هایی كه سالیان سال زیبایی شهر را مخدوش كرده با كمک مردم و انبوه سازان، عملیاتی كنیم.»گام بعدی برای بهبود شرایط فعلی، جلوگیری از ایجاد پروژه های نیمه تمام جدید است. شهردار اصفهان در این خصوص نیز اعلام می كند كه برای صرفه جویی در بودجه، طرح های عمرانی بازنگری و طرح هایی كه قرارداد منعقد و اجرا نشده یا قرارداد منعقد نشده، متوقف شده است. همچنین كمیته تخصیص نیز فعال و طرح ها طبق تشخیص این كمیته، هزینه سنجی و اولویت سنجی می شوند.

نیمه كاره ها و اقتصاد شهر
اولین تاثیر پروژه‌های نیمه‌تمام بر اقتصاد شهری باعث حبــــس ســــرمـــــایه‌های مفید و ضروری شهر می شود. د رحال حاضر برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره شهر، به حجم گسترده‌ای از منابع مالی نیاز است، این موضوع به این معناست که تاکنون نیز مقادیر هنگفت و گزافی برای این ساخت‌وسازها هزینه شده که هم‌اکنون در پروژه‌های نیمه‌کاره محبوس مانده است. بنابراین حجم گسترده‌ای از منابع شهری از چرخه مالی و اقتصادی اداره شهر خارج شده و نمی‌تواند برای حل مسائل شهری استفاده شود. دومین پیامد منفی این پروژه ها تحمیل هزینه‌های مضاعف به اقتصاد شهری و استهلاک این پروژه‌ها قبل از تکمیل و رسیدن آنها به مرحله بهره‌برداری است. در واقع زمانی که مدیریت شهری تصمیم به تکمیل این پروژه‌ها بگیرد هزینه‌ مضاعفی ناشی از تجهیز دوباره کارگاه و هزینه‌های جانبی مربوط به آن به اقتصاد شهر تحمیل می‌شود.

 

گزارش از لیلی زواره ای

نوشتن دیدگاه