پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4144
منتشر شده در یکشنبه, 01 بهمن 1396 11:09
تعداد دیدگاه: 0
دقایقی پیش صورت رگفت؛

لایحه بودجه ۹۷ شهرداری اصفهان به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان با شعار توسعه پایدار شهری به شورای شهر تقدیم شد.

بودجه ۹۷ شهرداری اصفهان با بیش از ۲ هزار نفر- ساعت کار کارشناسی تنظیم شده است. توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش مشکلات زیست‌محیطی و توسعه گردشگری با مشارکت بخش خصوصی در اولویت برنامه و بودجه سال ۹۷ شهرداری قرار دارد.

بر اساس این گزارش؛ امسال برای نخستین بار ابتدا چارچوب‌ها و مسیر حرکت در سال آینده قبل از برگزاری جلسات با تاکید شهردار اصفهان ترسیم و بعد از آن بودجه بررسی شد. در سیر این جلسات بودجه ۹۷ دو سامانه سیما ( سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات) و سیگما (سیستم یکپارچه گردش اطلاعات مدیریت پروژه ها) جهت پشتیبانی تصمیم‌گیری های مدیریتی رونمایی و راه اندازی شد.
قدرت الله نورزی، شهردار اصفهان در این جلسه گفت: همزمان با آغاز دوره مدیریت شهری در اصفهان مطالبات و مشکلات مختلفی وجود داشت که شروع کار را با موانع مختلفی رو به رو کرد، میزان بدهی‌ها بیش از آمار اعلام شده بود، تورم نیروها، موانع موجود در مسیر بودجه ۹۶، مطالبات پیمانکاران به خصوص در زمینه خدمات شهری از جمله این موانع است.

وی با بیان اینکه کاهش هزینه های جاری و افزایش و به روزرسانی درآمدها در سرلوحه فعالیت‌های مدیریت شهر قرار گرفته است، افزود: چاره ای جز بازنگری در طرح های عمرانی نداشتیم تا طرح هایی را که هنوز اجرایی نشده بود، متوقف کنیم، بر همین اساس کمیته های تخصیصی فعال شد تا هزینه ها بر اساس نظر آنها صورت گیرد.

شهردار اصفهان افزود: از طرفی به دنبال افزایش درآمدها و به روز رسانی آنها بودیم که این موضوع را هرچند روز یک بار از سوی مدیران مناطق پیگیری می کردیم.

نوروزی تاکید کرد: برای افزایش درآمدها و تحقق بودجه ۹۷ جلسات متعددی با وزرای صنعت و معدن، راه و شهرسازی، اطلاعات، امور خارجه و معاون وزیر اقتصاد و دارایی داشتیم تا مسائل شهر اصفهان را حل و فصل کنیم و بتوانیم در حوزه توسعه شهر و گردشگری به فضای مطلوبی برسیم.

وی اضافه کرد: جلساتی نیز با مدیران کارخانه های اصفهان و سمنان داشتیم که در این جلسات برخی از اعضای شورای شهر هم حضور داشتند و توافقات بسیار خوبی حاصل شد تا حمل و نقل شهری رونق گیرد. با اعضای شورای شهر، مدیران، کارکنان شهرداری، نخبگان، دانشگاهیان، روحانیون و اقشار مختلف مردم نیز جلساتی را در قالب ۲۱ نشست اصفهان فردا داشتیم تا بتوانیم بودجه را بهتر برنامه ریزی کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: برای بودجه سال ۹۷، اسناد بالادستی همچون برنامه اصفهان ۱۴۰۰، قانون بودجه ۹۶ کشور و لایحه بودجه ۹۷، بخشنامه وزرات کشور و برنامه ارائه شده به شورا را بررسی کردیم تا به شاخص های موردنظر دسترسی پیدا کنیم، البته برای تحقق آن با چالش های بسیاری همچون تغییرات اقلیمی و خشک شدن زاینده رود، افزایش آلاینده ها و رکود اقتصادی کشور مواجه هستیم که کاهش سرمایه گذاری را به دنبال دارد.

نوروزی یادآور شد: بودجه ۹۷ شهرداری اصفهان هدف محور در راستای افزایش بهره‌وری و با شعار توسعه پایدار تدوین شده است.

وی اضافه کرد: پنج روز بعد از مستقر شدن در شهرداری، بازنگری در برنامه ۱۴۰۰ را در دستور کار قرار دادیم و تهیه بودجه ۹۷ آغاز شد. در همین راستا برای نخستین بار در ابتدا سیاست ها و احکام شهرداری ابلاغ شد و سپس نسبت به تخصیص هزینه‌ها اقدام کردیم، البته نحوه بودجه نویسی دچار مشکلاتی است که باید به مرور اصلاح شود.

نوروزی از رونمایی سامانه سیما (سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات) و سیگما (سیستم یکپارچه گردش اطلاعات مدیریت پروژه ها) در این مسیر خبر داد و گفت: بودجه سال ۹۷ شهرداری طی ۱۰۰ جلسه و ۳۰۳۶ نفر- ساعت کار کارشناسی تدوین شد، در لایحه بودجه سال آینده رویکرد ارزش آفرینی حداکثری پروژه های شهر تعریف شد تا وضعیت اقتصادی شهر بهبود یابد.

افزایش نرخ اشتغال جز با مشارکت مردم امکان پذیر نیست

وی با بیان اینکه در بودجه ۹۷، تمرکز بر درآمدهای ناپایدار همچون تراکم ساختمانی کاهش یافته است، افزود: به دنبال اختصاص بودجه برای پروژه های مصوب هستیم، در راستای شعار اعضای شورای شهر مبنی بر مشارکت مردمی، سهم مردم را با تعریف پروژه های مشارکتی افزایش داده‌ایم، زیرا افزایش نرخ اشتغال جز با مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

شهردار اصفهان عنوان کرد: در این راستا جلساتی با حضور انبوه سازان در مناطق در حال تشکیل است که امیدواریم علی رغم رکود موجود در کشور، ساخت و ساز در اصفهان رونق پیدا کند بر همین اساس باید به پروژه های شاخص در مناطق اهمیت دهیم.

فضای تفرجگاهی شهر افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: نتیجه کاهش آلایندگی، افزایش کیفیت زیست محیطی است که شاید در کوتاه مدت نتیجه آن را مشاهده نکنیم، اما با رویکرد افزایش فضای تفرجگاهی به دنبال افزایش سرانه فضای سبز هستیم و در این راستا بهره برداری مخزن های هزار و دو هزار مترمکعبی آب و استفاده از پساب و کاشت گیاهان مقاوم به خشکی در دستور کار قرار دارد.

نوروزی تاکید کرد: شهرداری اصفهان به دنبال اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و ایجاد مکان های هویتی است، بنابراین فرهنگسرای جدیدی در شهر نمی سازیم، بلکه به دنبال بهره وری از فرهنگسراهای موجود هستیم.

پیش بینی دو هزار و ۳۹ میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال ۹۷

وی ادامه داد: کل بودجه در سال ۹۶، ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد بوده که در ۵۶ درصد از بازه زمانی امسال تنها ۳۱ درصد از بودجه محقق شده بود، بعد از آغاز فعالیتم در شهرداری ۲۲ درصد دیگر از میزان بودجه تحقق یافت.

شهردار اصفهان با اعلام اینکه برای سال آینده سه هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است، گفت: هزینه‌های بخش جاری بودجه امسال ۷۷۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که برای سال آینده این رقم به ۹۶۱ میلیارد تومان افزایش یافت، زیرا معاونت اداری- مالی برنامه ای را برای بازنشستگی برخی از نیروها در نظرگرفته است.

نوروزی به مقایسه بخش‌های دیگر لایحه بودجه ۹۷ با بودجه ۹۶ پرداخت و گفت: یک هزار و ۹۸۱ میلیارد تومان بودجه عمرانی سال ۹۶ به دو هزار و ۳۹ میلیارد تومان رسیده و سه درصد افزایش یافته است، همچنین مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته ۵۶۵ میلیارد بوده که رقم آن در لایحه امسال نیز ثابت مانده است.

وی با بیان اینکه درآمدهای عوارض ساختمانی ۱۰ درصد کاهش یافته و درآمدهای حاصل از مشارکت های مردمی سیاست افزایشی داشته است، اضافه کرد: بودجه بخش حمل و نقل در سال ۹۶، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که به هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان افزایش یافته است، بودجه معاونت اداری- مالی ۶۱۷ میلیارد تومان بوده که به ۷۷۷ میلیارد تومان رسیده و بودجه معاونت خدمات شهری هم از ۶۷۳ میلیارد تومان به ۶۹۰ میلیارد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بودجه معاونت فرهنگی اجتماعی نیز در سال جاری، ۲۱۳ میلیارد تومان بوده است اما با توجه به اینکه در بخش فرهنگی ساخت و سازی نخواهیم داشت، ۱۵۵ میلیارد تومان برای افزایش بهره وری در امور فرهنگی اعتبار پیش بینی شد.

نوروزی اظهار کرد: بودجه معاونت شهرسازی نیز در سال جاری، ۹۸ میلیارد تومان بوده که به ۸۶ میلیارد تومان کاهش یافته و با توجه به اهمیت برنامه ریزی و پژوهش برای معاونت برنامه ریزی نیز ۴۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که پیش از این ۳۶ میلیارد تومان بوده است.

افزایش بودجه قطار شهری

وی ادامه داد: در سال گذشته برای توسعه قطار شهری ۴۳۸ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که در بودجه سال آینده این مهم به ۷۸۵ میلیارد تومان افزایش می‌یابد، بودجه بهره برداری شرکت مترو نیز از ۳۰ میلیارد تومان به ۳۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

شهردار اصفهان تصریح کرد: با توجه به اهمیت رینگ حفاظتی اصفهان ۲۴ میلیارد تومان پیش از این برای این رینگ در نظر گرفته شده بود که در سال آینده ۵۴ میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده است، بودجه نگهداری فضای سبز نیز ۲۸۳ میلیارد تومان بوده که به ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده، البته برای توسعه شبکه آبیاری پساب ۱۳۶ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.

 

منبع: ایمنا

نوشتن دیدگاه