سه شنبه 28 فروردين 1403, Tuesday 16 April 2024, مصادف با 7 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4119
منتشر شده در یکشنبه, 17 دی 1396 22:16
تعداد دیدگاه: 0
شهردار اصفهان:

شهردار اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه عمرانی شهرداری اصفهان قطار شهری است، گفت: تمام تلاش‌ ما این است که خط یک متروی اصفهان باید تا پایان سال به اتمام برسد ولی اگر تا پایان سال خط مترو به صفه نرسید، تمام مدیران باید مترو را تا صفه هُل بدهند.

قدرت‌اله نوروزی پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: فعالیت در شهرداری را با رویکرد انضباط مالی و اداری و کاهش تعهدات غیراساسی آغاز کردیم و در این راستا بخشنامه‌ای در حوزه عمران برای بازنگری فعالیت‌ها، کاهش هزینه‌های بی‌مورد و پروژه‌های غیرضروری صادر شده است.

وی افزود: در حوزه شهرسازی به دنبال ایجاد انضباط و جلوگیری از شهرفروشی و در حوزه مالی به دنبال شفافیت هستیم که در این راستا برای اولین بار در کشور مشاوری انتخاب شد؛ با توجه به اینکه یکی از رویکردهای شهرداری، توسعه مشارکت‌های مردمی است، سلسله نشست‌های «اصفهان فردا» برای شنیدن مشکلات شهر از زبان مردم، کارشناسان و نخبگان هر هفته برگزار می‌شود.

شهردار اصفهان گفت: پیگیر مطالبات شهرداری از دولت در پروژه‌هایی مثل مترو و مرکز همایش‌ها هستیم، البته دولت می‌تواند با انتشار اوراق مشارکت به تسریع روند احداث مترو کمک کند و برای مرکز همایش‌ها نیز قرار است 80 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند که البته بدهی 32 میلیارد تومانی دانشگاه اصفهان به شهرداری وصول شد.

وی با بیان اینکه سازمان پسماند شهرداری اصفهان 20 میلیارد تومان از دولت طلب دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون یک میلیارد تومان از این طلب دریافت شده است؛ همچنین 6 میلیارد تومان از سازمان‌های خدماتی مثل آب و برق و 53 میلیارد تومان از کمیسیون ماده 100 و کمیسیون ماده 77 مطالبه وجود دارد که وصول آن در حال پیگیری است.

نوروزی اذعان داشت: 190 میلیارد تومان از ردیف مالیات بر ارزش افزوده از سازمان امور مالیاتی طلب داریم که هنوز وصول نشده است، البته جلسات متعددی برای دریافت این مبلغ با سازمان مربوطه برگزار شده است؛ عوارض آلایندگی پالایشگاه باید از سال 90 به شهرداری پرداخت می‌شد و بر اساس اعلام سازمان محیط زیست این عوارض باید از سال 94 پرداخت می‌شده است.

وی ادامه داد: بودجه شهرداری اصفهان در سال 95، 2 هزار و 650 میلیارد تومان و در سال 96، 2 هزار و 750 میلیارد تومان بوده است؛ در کنترل هزینه‌ها موفقیت‌های خوبی به دست آمده که باید سود حاصل از هزینه‌ها بیشتر از سود حاصل از درآمدها باشد؛ در سال‌های 95 و 96، 2 غرفه در نمایشگاه مطبوعات از سوی شهرداری اصفهان برپا شده که هزینه آن در سال 95، نزدیک به 70 میلیون تومان بوده و در سال جاری نیز 20 میلیون تومان بوده است.

شهردار اصفهان عنوان داشت: بودجه شهرداری اصفهان در دوره قبل 33 درصد و در حال حاضر 53 درصد تحقق داشته است؛ همچنین درصد عوارض ساختمانی در دوره قبل 24 درصد و هم‌اکنون به 38 درصد رسیده است؛ فرصت‌ها و تهدیدهای لایحه بودجه کشور از سوی شهرداری اصفهان مشخص و طی مکاتباتی با نمایندگان مجلس مطرح شد.

وی تصریح کرد: در خصوص لایحه مربوط به ارزش افزوده و آلایندگی با نمایندگان استان اصفهان جلساتی برگزار شده که منجر و گرفتن گزارش تحلیلی از بانک شهر نیز فراهم شده است؛ با وجودی که 7 درصد از سهام بانک شهر متعلق به شهرداری است اما از این منبع سرشار در اصفهان 8 درصد استفاده شده در حالی که مشهد 84 درصد بهره برده است.

نوروزی با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر راه و شهرسازی و بیان مطالبات شهر اصفهان یادآور شد: تاکنون 50 درصد از مطالبات شهرداری از وزیر راه و شهرسازی محقق شده است که نمونه آن تشکیل ستاد بازآفرینی و دریافت وام برای بافت فرسوده است؛ منطقه‌بندی شهر اصفهان هم علی‌رغم اینکه ریاست سازمان محیط زیست آن را تصویب شده تلقی کرده، به کمیسیون فنی ارجاع داده شده است.

وی تأکید کرد: برای فاینانس قطار شهری اصفهان جلساتی با معاون وزیر اقتصاد برگزار و مقرر شد در این زمینه تسهیلاتی ارائه شود؛ همچنین با وزیر صنایع نیز برای ترخیص 4 رام قطار شهری اصفهان از گمرک در حال مذاکره هستیم؛ برای توسعه گردشگری در اصفهان جلساتی با وزیر امور خارجه برگزار شد تا در یک برنامه‌ریزی صحیح تمام اصفهانی‌های خارج کشور را به اصفهان دعوت کنیم تا به شهرداری اصفهان کمک کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در خصوص خشکی رودخانه زاینده‌رود با علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری مذاکره صورت گرفته است، اضافه کرد: برای تبدیل کارخانه قند اصفهان به یک مجموعه تجاری بزرگ نیز با بنیاد مستضعفان جلساتی برگزار شده است.

وی با اشاره به تأثیر تأسیسات هسته‌ای شرق اصفهان بر آلودگی هوا بیان داشت: برای اطلاع‌رسانی به شهروندان که تصور نکنند آلودگی هوای شهر به دلیل تأسیسات هسته‌ای است، مذاکراتی با رئیس سازمان انرژی اتمی صورت گرفت تا انرژی هسته‌ای اصفهان به دلیل پایش مستمر خطری برای شهروندان نداشته باشد؛ همچنین توافقاتی برای توسعه میدان شهدای هسته‌ای و ساماندهی خیابان «روشن دشت» اصفهان انجام شده است.

نوروزی با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه عمرانی شهرداری اصفهان قطار شهری است، گفت: تمام تلاش‌ ما این است که خط یک متروی اصفهان باید تا پایان سال به اتمام برسد ولی اگر تا پایان سال خط مترو به صفه نرسید، تمام مدیران باید مترو را تا صفه هُل بدهند.

وی با اشاره به اینکه 995 پروژه عمرانی در مناطق 15گانه شهرداری اصفهان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: 287 پروژه هنوز آغاز نشده، 138 پروژه در حال طراحی، 132 پروژه تملک شده، اعتبار 61 پروژه تأمین 89 پروژه نیز اجرا شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه 282 پروژه شهری در اصفهان تجهیز و به بهره‌برداری رسیده است، عنوان داشت: از این تعداد 6 پروژه به اتمام رسیده و 14 پروژه دیگر نیز همپوشانی دارد، پیشرفت پروژه‌های شهر اصفهان در منطقه دو کم‌ترین و در منطقه 10 بیشترین میزان را داشته است.

 

منبع: فارس

نوشتن دیدگاه