شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4019
منتشر شده در شنبه, 01 مهر 1396 14:59
تعداد دیدگاه: 0
قلمی که به امضا نمی چرخد؛

اصفهان این روزها در حالی درگیر و دار بازگشایی مدارس است که هوای حوالی میدان امام حسین(ع) این شهر را غبار گرفته و برخی منشا این غبار را خیابان شهید فاطمی تهران می دانند.

همراز/رضا صالحی پژوه: حتی شهروندانی که اخبار را هم دنبال نمی کنند، این روزها از یکدیگر می پرسند "هنوز حکم شهردار اصفهان نیامده؟" و این سئوال که تا چندی پیش با لحنی تعجب بر انگیز پرسیده می شد، امروز با کمی تمسخر بیان می شود و آدم را یاد دوران دستمال هایی که زیر درخت های آلبالو گم می شدند و "آنی مانی نمانی ها" می اندازد. چرا که با چینن میزان اهمیتی، اگر قرار بود پاسخ استعلام های مربوطه از قله قاف هم گرفته شود، تاکنون باید پاسخ به دست مسئولان می رسید.

کلانشهر، جهانشهر، شهر موزه، شهر صنایع دستی، پایتخت فرهنگ و هنر و ... اصفهان که حقیقت خود را میان آرمان و القاب گم کرده است، به ظاهر باید در اوج زمان بازگشایی مدارس که در خوش بینانه ترین حالت ممکن با 25 درصد افزایش ترافیک مواجه می شود، در ایام هفته دفاع مقدس که آذین بندی شهر بیان قطره ای از دریای ایثار شهروندانش است، دستمایه نگاه های سطحی باشد، به طوری که هنوز حکم شهردار آن امضا نشده و نگران کننده تر از آن،  این که بعضا و در محافل غیر رسمی بیان می شود که این تعلل در صدور حکم به نطق یکی از اعضای شورای اسلامی شهر باز می گردد.

هرچند، در بالا نیز تاکید شد که بر اساس اظهارات تایید نشده ای چنین مسئله ای عنوان می شود، اما در واقع باید به این نکته توجه داشت که اگر چنین موضوعی واقعیت داشته باشد، یعنی همانطور که یک تیم روی کاغذ شانس صعود به مراحل بالاتر را دارد و در عمل باید از هفتاد وهفت خوان رستم عبور کند، در این فقره نیز قانون روی کاغذ معتبر است و احترام به افکار عمومی در ذهن برخی از مدیران به شعاری بیش نمی ماند و برای اجرایی شدن باید هفتصد و هفتاد و هفت خوان را طی کند. چرا که با هر روز تاخیر و تعلل در صدور حکم شهردار کلانشهری مانند اصفهان که از جهات و ابعاد مختلف مورد توجه قرار دارد، خسارتی جبران ناپذیر به شهروندان وارد می گردد و این در حالی است که ارکان قانونی انتخاب شهردار در پنجمین شورای شهر اصفهان رعایت شده است. البته وقتی قضیه نگران کننده تر می شود که سرپرست شهرداری اصفهان نیز به سمت شهردار یزد منصوب شده و اکنون عملا در اصفهان حضور ندارد و چنانچه مسئله ای پیش بیاید، به لحاظ حقوقی و قانونی مسئولیت آن متوجه چه کسی خواهد بود؟ و این در حالی است که از مسئولان مربوطه در این زمینه برخوردهای مشابه کم دیده نشده که شائبه نوعی اصفهان ستیزی را در ذهن شهروندان نصف جهان تقویت می کند؛ به طور نمونه می توان به روز تکریم و معارفه استاندارهای دولت دهم و یازدهم و رفتار بالاترین مقامی که برای مدیریت این جلسه به اصفهان آمده بود اشاره کرد. مسئولی که تنها چند ماه از اخذ رای اعتمادش در مجلس می گذشت، وقتی از پلکان هواپیما پایین آمد با تعجب از استاندار سابق اصفهان پرسید: "پس چرا اعضای شورای تامین به استقبال من نیامده اند؟" که حاشیه این دغدغه بزرگ! و ملی! آقای وزیر به سالن مراسم نیز کشیده شد و در حالی که تیم مدیریت استان اصفهان در دولت دهم، به رغم این که سایه نام محمود احمدی نژاد را بر سر داشتند، از مسئولان محبوب اصفهان به شمار می آمدند ، گزارش فعالیت 4 ساله خود را ارایه کردند، با جمله تمسخر آمیز این مسئول محترم مواجه شدند که قطعا در دل حضار و آن هایی که اخبار را دنبال می کردند، ماند. حالا هرچند قانون فصل الخطاب بوده و بر اساس همین قانون، همچنان باید صبر کرد تا امضای مسئول مربوطه پای حکم شهردار منتخب اصفهان بنشیند، اما گوشزد کردن این نکته به برخی مسئولان لازم و ضروری می نماید که اگر بخواهیم به جای چشم دوختن به آفتاب بلند منظرِخدمت به مردم، که راه سعادت و سلامت است، سر به زیر، دنبال دستمال هایی باشیم که زیر درخت های آلبالو گم شده اند، خیلی زود به درخت خشکی مبدل می شویم که توان دعوت رهگذران به هیچ سایه ساری را نخواهیم داشت، پس پیش از آنکه خیلی دیر شود، آستین مهر را تا آرنج محبت به عشقِ خدمت به مردمی که محسن حججی ها از دل داغدارشان می روید بالا بزنیم و پیش از ورود به تونل وحشت، عینک های دودی را از روی چشمانمان برداریم.

 

نوشتن دیدگاه