پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4000
منتشر شده در سه شنبه, 14 شهریور 1396 15:22
تعداد دیدگاه: 0
این یادداشت را فقط شهردار جدید بخواند؛

فرایند انتخاب شهردار اصفهان مدتی است طی شده و اکنون شهر ، شهردار جدید دارد. شهرداری اصفهان با شهرداری بسیاری از شهرهای ایران تفاوت های خاصی دارد. در تمام فلات ایران هیچ نقطه ای نمی توان یافت که فاقد وجاهت و پیشینه تاریخی چشمگیر باشد.در هر استان و اقلیمی یا زادگاه اندیشمندی بوده یا خواستگاه واقعه و...


فرایند انتخاب شهردار اصفهان مدتی است طی شده و اکنون شهر ، شهردار جدید دارد.
شهرداری اصفهان با شهرداری بسیاری از شهرهای ایران تفاوت های خاصی دارد. در تمام فلات ایران هیچ نقطه ای نمی توان یافت که فاقد وجاهت و پیشینه تاریخی چشمگیر باشد.در هر استان و اقلیمی یا زادگاه اندیشمندی بوده یا خواستگاه واقعه و حادثه ای مهم و یا مهد فرهنگ و تمدنی کهن.اما اصفهان در این میان شهری است که علاوه بر ویژگی فوق بدلیل شرایط اب و هوایی و اقلیمی و نیز نقش موثر و بانفوذی که در تحولات سیاسی و مناسبات اقتصادی ایفا کرده است از اهمیتی دوچندان نسبت به شهرهای کوچکتر برخوردار است.
اصفهان شهریست که در بطن خود سهم بزرگی از روایت تاریخ ایران را دربر دارد. در هر جایی که اثری ازتمدن ایران باشد معمولا اثار باستانی یا در حواشی شهرها قرار گرفته اند و یا از پراکندگی و وسعت چندانی برخوردار نیستند. تفاوت بافت شهری اصفهان در این است که آثار تاریخی ان در بطن شهر پراکنده است و زندگی دقیقا در میان بافت چند صد ساله در جریان است.در این رابطه ببینید چه حجم عظیمی از عابر پیاده در شبانه روز از پل باستانی سی و سه پل و یا پل خواجو برای رفت و امد استفاده می کنند و یا اگر بخواهید از چهارباغ پایین به خیابان جی بروید لاجرم از میدان باستانی امام عبور خواهید کرد!
همچنین در بطن شهر به تخت پولاد و منار جنبان و....برمی خوریم که دیوار به دیوار خانه ها و ساختمان های فعال تجاری و مسکونی و عمومی حضوری چشمگیر و دلنواز دارند.
از این رو مقوله مدیریت شهری اصفهان مقوله ای منحصر بفرد است و مدیریت از سویی باید از این ظرفیت استفاده بهینه ببرد.یکی از چالش های پیش رو بحث همنوایی توسعه شهری با حفظ اصالت تاریخی است. مردم ؛ شهر مدرن را دوست دارند اما نه به قیمت از دست دادن اصالت تاریخی شهر.
مترو و مونو ریل البته از شاخص های توسعه هستند اما نه به بهای گزافی چون محو سی و سه پل و چهار باغ و نابودی اصفهان. همانطور که سد سازی نادرست تیشه به ریشه زاینده رود رویایی زد. یا میدان نقش جهان که آن مشکلات را به بار اورد.
اصفهان شهر دشواریست. چرا که شهر جوان باید انقدر نجیب و شریف باشد که پنجه جسارت بر صورت زیبا و چشم نواز و تاریخی سلف خود نکشد. زاینده رود حق مسلم اصفهان است.که در فقدان آن بیم نابودی فضای سبز به شدت میرود.
اصفهان حق مسلّم همه ایرانیان و بلکه حق مسلّم همه دنیاست. همه تاریخ دوستان دنیا.
شهردار جدید باید بداند شهردار یک شهر معمولی نیست.او شهردار بخش مهمی از تاریخ ایران است.او باید به کل ایران و بلکه به تمام دنیا پاسخگو باشد به هر کسی که ایران را دوست دارد. اصفهان زیبا و سالم از گذشتگان بما رسید. در برهه ای با ندانم کاریها اسیب دید و بر دلها آسیب زد. اما امروز امیدواریم درایت شهردار جدید بر زخم های چهره نجیب شهر مرهم درمانگر بگذارد.
برای شهر دار جدید آرزوی بهترین ها را دارم. او باید بداند که همراز عملکردش را با دقت رصد خواهد کرد!
شهردار جدید کار دشواری در پیش دارد. چراکه شهردار باید با مدیریتی حرفه ای تاریخ فردا را رج بزند.
چراکه اصفهان شهر دیروز نیست. اصفهان شهر فرداست.

یادداشت سردبیر / افشین بدری

 

نوشتن دیدگاه