پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3977
منتشر شده در چهارشنبه, 18 مرداد 1396 13:00
تعداد دیدگاه: 0

این روزها زندگی تحت تاثیر شرایط خاص و ویژه توسعه ارتباطات رسانه ای قرار گرفته و در این میان بسیاری از امور آسان شده است، ازجمله نظرسنجی و سنجش افکار. کافی است تنها یک گوشی تلفن همراه با نرم افزار اندروید داشته باشید و در یکی از اپلیکیشن های مطرح ، اقدام به نظر سنجی کنید، نظرسنجی که هرچند شاید دقت...

به تازگی نیز درخصوص سکان داری شهر اصفهان از میان 8 گزینه مطرح که از سوی شورای پنجم عنوان شده است، نظرسنجی صورت گرفته که به رغم اینکه توده ها عموما طالب تنوع هستند، اما این نظر سنجی نشان می دهد که شهروندان بیشتر مایل هستند تا مهدی جمالی نژاد، شهردار فعلی اصفهان بر مسند شهرداری تکیه بزند. شهرداری جوان که در بحرانی ترین وضعیت ممکن مسئولیت شهر را بر عهده گرفت و کمتر کسی تصور می کرد بتواند از گردبادهای ویران کننده آن روزهای اصفهان که پس از استیضاح شهردار سابق اتفاق افتاده بود، موفق بیرون بیاید، اما حالا بعد از گذشت دو سال از آن روزها، وقوع برخی اقدامات موثر در شهر اصفهان در بخش های عمرانی، خدماتی و فرهنگی باعث شده تا مردم اقبال خوبی نسبت به شهردار فعلی نشان دهند و تلویحا از منتخبانشان در شورای شهر بخواهند که مهدی جمالی نژاد که کارنامه موفقی از خود به جا گذاشته است، در مسند شهرداری اصفهان بماند.

از سوی دیگر گزینه های معرفی شده از سوی منتخبان شورای شهر نشان می دهد شهردار فعلی اصفهان یکی از گزینه های مطرح از سوی همین منتخبانی است که اتفاقا بر خلاف آنچه عنوان می شد غیر از دو نفری که سابقه طولانی در مدیریت شهری دارند، مابقی تجربه خاصی ندارند! همگی قاعده بازی را خیلی خوب بلدند.
چرا که هرچند قانون دست منتخبین شهر برای انتخاب شهردار را بازگذاشته، اما بر اساس همان قانون فردی که انتخاب می شود باید اعتبار خود را از وزیرکشور دریافت کند و یکی از شروط وزارت کشور نیز تخصص فنی شهرداران با مسایل شهری است که در لیست باقی مانده از سوی شورای شهر که قرار است به زودی نام یک نفر از آن به عنوان شهردار اصفهان خارج شود، در این زمینه خیلی قوی و غنی نیست و نهایتا رقابت بین دو نفر قوت می گیرد و طرح نام های دیگر در کنار این لیست، کمک می کند تا دولتمردان نیز با برخی نام ها که تاکنون گمنام بوده بیشتر آشنا شوند و این یعنی یک بازی برد - برد برای شهری که سال هاست به غیر از تعدادی فعال سیاسی که فعالیت سیاسی خود را در دهه های 40 و 50 آغاز کردند، دیگر فردی را به عرصه سیاست معرفی نکرده و این یعنی یک نوع رویش بری اصفهان ، آن هم از شورایی که قرار نیست اعضای آن برای مدیریت شهر فعالیت سیاسی داشته باشند، اما سیاست را به خوبی می شناسند.
از سوی دیگر اعضای پنجمین شورای اسلامی شهر اصفهان که بعد از حدود 12 سال دوباره خط فکری اشان توانست به طور حداکثری بر مسند مدیریت شهری تکیه بزند، نمی خواهد تجربیات گذشته را تکرار و مردمی که بالاترین رای را به آنان داده اند نا امید کنند تا این مدیریت به یک مدیریت کوتاه مدت چهارساله منتهی شود. از این رو نیم نگاه این اعضا به شهردار جوانی که در یکی از اقداماتش توانست شهر اصفهان را با "سه شنبه های بدون خودرو" جهانی کند و خود پیشاپیش مدیران شهری پا به رکاب شود و یا با اهمیت دادن به هنرمندان در تمام رشته های هنری به ویژه هنرمندان پیشکسوت در کنار فعالیت های عمرانی بزرگ و به سر و سامان رساندن ابرپروژه هایی که سالیان زیاد در گوشه گوشه شهر خاک بی توجهی خورده بودند و یا جهانی شدن اصفهان در زمینه صنایع دستی و تلاش برای حفظ میراث کهن ملموس و غیرملموس و ... ادبیاتی جدید را به شهروندان ارایه نماید که نتیجه آن فروریختن بخشی از دیوار بی اعتمادی شهروندان و شهرداری شد و زمینه ای فراهم آورد تا بخشی از خاکستر روی سر اصفهان کنار رفته تا در آینده ای نه چندان دور، دوباره این ققنوس در آسمان این کهن شهر جهانی به پرواز در آید. همچنین این نکته قابل توجه است که مردم در نظرسنجی ها درحالی به مهدی جمالی نژاد بیشترین رای را دادند که شهرداری ها عموما محل برای نارضایتی ها بوده و این پدیده نشان می دهد شهروندان به خوبی دریافته اند که اصلاح در امور اداری و دگردیسی و پوست اندازی از اداره سنتی شهرها به سبک نوین، دیگر نیازمند تغییر در نیروی انسانی نیست، بلکه پیش از هرچیز نیازمند تغییر در نگرش و بعد هم جایگزین کردن تکنولوژی است، لذا اعضای شورای پنجم این موضوع را به خوبی درک کرده اند.
از سوی دیگر وقتی مردم به عنوان بازیگران اصلی صحنه وارد بازی شدند، باید نقشی موثر برای آن ها در نظر گرفت و اکنون اعضای شورای پنجم شهر اصفهان با این موضوع مواجه هستند که اگر تغییر در راس امور شهری، کلانشهر اصفهان را به شهری پویا تر از این که امروز هست تبدیل نکند، پس از گذشت چهارسال باید پاسخگوی این تغییر باشند و این در حالی است که انتخاب هر فردی که به قوانین و مقررات داخلی شهرداری ها اشراف کامل نداشته باشد مواجه است با یک فرصت سوزی بزرگ، چرا که حداقل باید 2دوسال برای شناخت ارکان سیستم، قوانین مرتبط با سیستم، اجزاء و نیروی انسانی صرف کند. علی ایحال مطمئنا طیف فکری شورای پنجم نیامده که یک دوره چهارساله را طی و دوباره مسند قدرت را به رقبا واگذار کند، بلکه پس از 12 سال دوری از مناصب شهری، حالا با برنامه وارد کارزار شده که به نظر می رسد اولین برنامه آن هم جوان گرایی باشد. لذا پیش بینی می شود این اعضا همچنان به مدیریت جمالی نژاد بر عرصه شهر رضایت دهند با این شرط که وی نیز معاونین و مدیران شهرداری را همسو با شورای پنجم منصوب کند که این فرایند علاوه بر تقویت رضایت شهروندان، زمینه تحول که زیرساخت توسعه است را نیز فراهم می کند. حالا باید نشست و دید اعضای شورای پنجم شهر اصفهان که روزهای پرکاری را جهت مناسبات مربوط به انتخاب شهردار می گذرانند چه فردی را برای سکان داری کلانشهر اصفهان انتخاب می کنند.

یادداشت از کسری باقری

دیدگاه‌ها  
  +2
:-* ادامه کار جناب دکتر جمالی نژاد و اصلاح برخی از موارد و تغییرات بسیار خردمندانه است و روند رشد و اعتلای اصفهان را تضمین خواهد کرد. با احترام به همه کاندید های کرسی شهرداری اصفهان یاداوری مینمایم که از بین شهرداران بعد از انقلاب اسلامی ایشان تنها فردی هستند که از سطوح پایین تر در مستولیت های اجرایی شهر تا رسیدن به مقام شهرداری را منطقی و اصولی طی کرده اند و گذشته از این اصفهان را به سبب مسئولیت های قبلی از نگاه دیگران به خوبی میشناسند و بسیار خوش فکر و حامی تفکرات و پیشنهادات فنی و اصولی کارشناسان هستند و این چیزی است که اصفهان امروز به آن نیاز دارد.
نوشتن دیدگاه