جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3822
منتشر شده در دوشنبه, 07 فروردين 1396 14:40
تعداد دیدگاه: 0

این روزها غیر سیاسی ترین پارلمان شهری و روستایی در کشور دستخوش دسته بندی ها و جناح بندی های سیاسی شده و به نظر می رسد برای برخی از دلسوزان نظام و انقلاب بیشتر از آنچه ارایه خدمات شهری در حوزه تخصصی اهمیت داشته باشد، قرار گرفتن در لیست های جناحی از اهیمت بیشتری برخوردار باشد و شهر اصفهان نیز با ثبت...

این روزها غیر سیاسی ترین پارلمان شهری و روستایی در کشور دستخوش دسته بندی ها و جناح بندی های سیاسی شده و به نظر می رسد برای برخی از دلسوزان نظام و انقلاب بیشتر از آنچه ارایه خدمات شهری در حوزه تخصصی اهمیت داشته باشد، قرار گرفتن در لیست های جناحی از اهیمت بیشتری برخوردار باشد و شهر اصفهان نیز با ثبت نام بیش از 850 نفر برای حضور در این عرصه اجتماعی از این قاعده مستثنی نیست.
اما در این میان چیزی که می تواند حائز اهمیت باشد، تحول خواهی در دوسوی میدان سیاسی این کنش و واکنش شهری است، به طوری که مشخصا اصلاح طلبان و اصولگرایان شهر در عرصه های مختلف سیاسی به گونه ای عمل کرده اند که کمتر میدان را برای جوانان بازگذاشته و به رغم تاکید و توصیه مقام معظم رهبری در اولین سخنرانی سال 96 در جوار بارگاه امام رضا(ع) که به جوان گرایی در تیم اجرایی کشور برای اجرا شدن مدیریت جهادی در حوزه اقدام و عمل تاکید داشتند، کمتر از پتانسیل جوانان استفاده می شود و در گمانه زنی لیست جناح های مطرح نیز این موضوع به خوبی به چشم می خورد. علی ایحال از آن جا که مدت هاست شیوه اداره ملوک الطوایفی شهرها منسوخ شده و سیستم اداری جای آن را گرفته است، به نظر می رسد باید از لیست های طایفه ای عبور کرد و در کنار اعتماد به جوانان، از سیاسی کردن این نهاد موثر شهری پرهیز نمود.
چرا که تجربه در این سال ها نشان داده سیاسی شدن اداره شهرها باعث می گردد جناح رقیب که از راه یابی به عرصه مدیریت بازمانده با تخریب جناح حاکم اقدام به سنگ اندازی در مسیر توسعه نماید و ضرر این اقدام متوجه شهروندانی می گردد که هزینه اداره شهر ها را از جیب پرداخت می کنند.
از سوی دیگر رقابت سالم و صحیح با تقسیم متوازن قدرت در یک گروه و دسته اجرایی می تواند موتور محرکه ای باشد برای توسعه متوازن با حفظ اصل رقابت در بستر سالم مدیریت. تجربه ای که سال 94 در حوزه انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اصفهان به ثبت رسید و با توازن صحیح قدرت بین نمایندگان اصول گرا و اصلاح طلب شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی، زمینه رقابت سالم با اولویت مسئله احیای زاینده رود را ایجاد کرد و به نقل از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تاکنون این همه اتفاق نظر در مسایل مربوط به اصفهان در بین نمایندگان وجود نداشته است که هرچند برخی از نمایندگان آن را مرهون نبودن یکی دو نفر از نمایندگان ادوار سابق در این دوره می دانند و معتقدند نباید جلوی این اتحاد با ورود افرادی که خیلی هم از اتحاد خوششان نمی آید، گرفته شود، اما علاوه بر این، به نظر می رسد تلاش برای حفظ حرمت و کیان تفکرات جناحی در این زمینه نیز بی اثر نباشد.
لذا با این الگو و از آن جا که در دنیای کنونی، مدیریت شهری می تواند در تمامی عرصه های زندگی شهری نفوذ و دخالت داشته باشد، به نظر می رسد چنانچه اعضای شورای شهر پنجم با سلایق متفاوت با رده های سنی مختلف انتخاب شوند، شورایی پویا و همدل را رقم می زنند که شاید بتوان در لوای آن اصفهانی متفاوت تر از پیش را به جهانیان معرفی نمود. از این رو به نظر می رسد بهترین گزینه برای تهیه یک لیست پویا این است که تحول خواهان هر دو جناح سیاسی که اتفاقا از عدم توجه رئوس جناح های خودشان به جوانان در اصفهان سرخورده شده اند، بر سر میز بنشینند و لیستی متشکل از 5 نفرتحول خواه اصلاح طلب، 5 نفر تحول خواه اصولگرا و 3 نفر فرد مستقل مجرب ارایه نمایند تا در آینده روزهای روشنی را برای اصفهان رقم بزنند.

یادداشت از رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه