سه شنبه 4 ارديبهشت 1403, Tuesday 23 April 2024, مصادف با 14 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3782
منتشر شده در چهارشنبه, 04 اسفند 1395 11:27
تعداد دیدگاه: 0
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با همه محدودیت ها و رکود حاکم بر اقتصاد کشور، قطار خدمت در شهر اصفهان با سرعت منطقی در حرکت است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، رضا امینی اظهارکرد: از دوم بهمن ماه که لایحه بودجه سال 96 شهرداری به شورای اسلامی شهر اصفهان ارسال شد فعالیت کمسیون های تخصصی و جلسات متراکم و پی در پی تلفیق نیز آغاز شد.

وی ضمن تشکر از فعالیت های اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان گفت: همه اعضای شورای شهر برای تصویب بودجه ای عادلانه و واقعی برای سال آینده مطابق با برنامه اصفهان 1400 که اکنون دومین سالی است که در آن قرار داریم تلاش کرده اند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: با تعامل اعضای شورای اسلامی و شهرداری اصفهان یک بودجه منطقی و تحقق پذیر با همه جوانب اقتصادی برای شهر پیش بینی شد که امیدواریم اتفاقات مبارکی در سال آینده در شهر رخ دهد.
امینی با اشاره به اینکه انتظارات در سال های گذشته خیلی فراتر از اقدامات و توان شهر بوده؛ اظهارکرد: تمام تلاش مدیریت شهری این است ضرورت های شهر که از مطالبات شهروندان نیز محسوب می شود مانند توسعه فضای سبز و تقویت حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار دهیم تا وضعیت کیفی زندگی شهروندان ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه منابع درآمدی شهرداری عموما از داخل شهر تامین می شود، ادامه داد: سعی کرده ایم امسال مطالبات را بیشتر به سمت دولت و حاکمیت ببریم تا فشار کمتری در سال آینده به شهروندان وارد شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در همین راستا سهم پرداخت های بخش مشارکتی و دولتی در بودجه پیش بینی شده تا شهروندان با شرایطی که در سال جاری و گذشته داشته اند با افزایش حداقلی بودجه همان خدمات اما با کیفیت بیشتری را مشاهده کنند.
وی اعلام کرد: اگر بتوانیم فاصله انتظار و توانمندی های شهرداری را کاهش دهیم به طور حتم آنچه که در بودجه پیش بینی و به شهروندان قول داده می شود در سال مشخص و قابل تحقق است و این امر می تواند صداقت و اعتمادسازی را بیشتر کند.
امینی در بخش دیگر سخنان خود گفت: در منابع مالی شهرداریها بخشی از اعتبارات طرح های ملی و بزرگ شهری بر عهده دولت است و بخش دیگری نیز در قالب عوارض، که عمده آنها مالیات بر ارزش افزوده است پیش بینی می شود که با شرایط رکود اقتصادی که در سال های گذشته شاهد بودیم دولت خیلی نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و همین امر نیز باعث کاهش کیفیت خدمات به شهروندان شد.
وی اظهار کرد: البته در اصفهان سعی کرده ایم در بخش برنامه های فرهنگی، فعالیت های عمرانی ، محیط زیستی ، فضای سبزی و ... به نحوی عمل کنیم که اصفهان از شان و جایگاه خود فاصله نگیرد و خوشبختانه توانسته ایم با همه محدودیت ها قطار خدمت در شهر اصفهان را با سرعت منطقی پیش ببریم.
امینی در ادامه با تاکید بر اینکه افق شهرداری ها براساس نیازهایی که دارای خاستگاه علمی است پیش بینی می شود، گفت: بودجه ها باید پیامد گرا و پیامد محور باشند یعنی برای رسیدن به یک هدف راههای کم هزینه تری برای مسئولیت بیشتر درنظر بگیرند تا خدمات کیفی تر شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در این راستا بر اساس منابع موجود در شهر شهرداری می تواند طرح و پروژه تعریف کند.
امینی در ادامه با اشاره به اینکه سبد پروژه و نیازها که در برنامه ریزی به آن سبد پروژه گفته می شود ضرورت افزایش بودجه را ایجاد می کنند، تصریح کرد: مدیران مناطق و معاونین و حوزه های تخصصی و شهردار درصدد هستند که بهترین خدمات را به شهروندان ارائه دهند لذا برای ارائه افزایش خدمات اعتبارات بیشتری لازم است واگر تلاش ها به نتیجه منتهی نشود، اسم آن حباب بودجه است.
امینی با تاکید براینکه با فعالیت های تخصصی که در شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان انجام شد امسال دومین سالی است که از برنامه اصفهان 1400 برخوردار هستیم، گفت: با یک اختلاف خیلی جزیی همان پیش بینی اصفهان 1400 را در بودجه دیده ایم و 2 هزار و 593 میلیارد تومان واقعی برای سال آینده بودجه پیش بینی شد البته یک بخش به عنوان مطالبات دولت در آن نیز اضافه شده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه بودجه، فرایند مشارکتی و فرآیند گرا است، گفت: با جمع آوری اطلاعات ، مشورت با شهروندان و مدیران به یک بودجه منطقی می توانیم دسترسی پیدا کنیم که این امر خوشبختانه در شهرداری اصفهان محقق شده است.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: جلساتی در شورای شهر برای بررسی بودجه با کمیسیون 5گانه کمسیون اقتصادی، بهداشت و سلامت، حمل و نقل، فرهنگی اجتماعی و معماری جلساتی برگزار شد.

وی ادامه داد: جلسات کمیسیون تلفیق را در 29 جلسه طی کردیم تا نتوانستیم به یک بودجه منطقی دسترسی پیدا کنیم.
امینی با اشاره به اینکه 2 هزار و 750 میلیارد تومان بودجه سال 96 است، گفت: 774 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبارات جاری و اعتبارات عمرانی یک هزار و 975 میلیارد و 400 میلیون تومان است.
وی افزود: 28 درصد از بودجه به فعالیت های جاری و 72 درصد به فعالیت های عمرانی اختصاص یافته است.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در قانون در بخش عمرانی 40 درصد کاهش نیز اجازه داده می شود اما در کلانشهرها به دلیل تغییر نیازها و تراکم ها و همچنین درخواست های مردمی، سهم بودجه های جاری که شامل حقوق و دستمزد کارکنان و نگهداری شهر است کمتر و به بخش عمرانی افزوده می شود.
وی با اشاره به سهم سرانه شهروندان در بودجه سال 96 گفت: اعتبارات عمرانی به ازای هر شهروند 925 هزار تومان و در بخش جاری 362هزار تومان است که اگر مجموع این 2 اعتبار برای هر شهروند در نظر گرفته شود هر شهروند اصفهانی از 2هزار و 750 میلیارد تومان یک میلیون و 288 هزار تومان هزینه دارد که باید به عنوان سهم شهروند در شهرداری در نظر بگیریم همچنین بدون وام ، اوراق مشارکتی و مطالبات دولتی سهم شهروند 885 هزار تومان است.
رییس شورای شهر اصفهان در ادامه بیان کرد: بودجه جاری درحوزه های حمل و نقل ، خدمات شهری ، فرهنگ و اجتماعی و برنامه ریزی ، اداره مالی و شهرسازی 774 میلیارد و 558 میلیون تومان و در بخش عمرانی 1975 میلیارد و 442 میلیون تومان است.
وی با اشاره به اینکه 51 درصد از اعتبارات عمرانی شهر هزینه حمل نقل و محیط زیست می شود در همین راستا می توانیم بگویم بیش از هزار میلیارد تومان به این حوزه ها اختصاص داده شده است، اظهار کرد: همچنین خدمات شهری نزدیک به 500 میلیاردتومان معادل 25 درصد، در بخش فرهنگ – اجتماعی معادل5/6 دهم درصد، برنامه ریزی 1/ 3 دهم درصد، اداره مالی 12 درصد و شهرسازی 5 درصد از اعتبار را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش محیط زیست و حمل و نقل ، قطار شهری 508 میلیارد تومان کمک های سال آینده شهرداری به این سازمان است و به طور حتم اعتبارات دولتی نیز به آن اضافه می شود، گفت: 825 میلیارد تومان نیز برای قطار شهری و 43 میلیارد تومان برای تملک ایستگاه های قطار شهری در نظر گرفته شده است.

امینی ادامه داد: اوراق و مشارکت ارزش افزوده382 میلیارد تومان ، شرکت بهره برداری مترو 30 میلیارد تومان است که در مجموع می توانیم بگویم قطار شهری 508 میلیارد تومان بودجه به خود اختصاص داده است.
امینی در ادامه با اشاره به اینکه امیدواریم مسیر خط اول قطار شهری تا خرداد ماه سال آینده تکمیل شود، گفت: اتصال خط شمالی – جنوبی قطار شهری ازطریق زاینده رود برقرار خواهد شد همچنین در هفته گذشته مناقصه خط دوم و 2 ایستگاه آن نیز اجرا شد و عملیات عمرانی آن به زودی در دست اجرا قرار می گیرد.
وی اشاره کرد: امیدواریم طی 4 ساله آینده شاهد بهره برداری 3 خط اصلی قطار شهری باشیم.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در بخش حمل و نقل عمومی برای خرید اتوبوس 90 میلیون تومان که حدود 200 دستگاه اتوبوس باید خریداری شود، در نظر گرفته شد.
امینی افزود: همچنین برای بازسازی ناوگان فرسوده شهری نیز 6 میلیارد و 500 میلیون تومان ، برای احداث مسیرهای خطوط تندرو 2میلیارد و 800 میلیون تومان، مبلمان ایستگاه اتوبوس 4 میلیارد تومان و برای خرید و نصب کارتلیکس برای جلوگیری از آلودگی اگزوزهای اتوبوس ها 2 میلیارد و500 میلیون تومان و یارانه بلیت 50 میلیارد تومان در نظر کرفته شده است.
وی توضیح داد که برای حوزه حمل و نقل عمومی در مجموع 173 میلیارد و800 میلیون تومان برای سال آینده هزینه خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش شبکه معابر برای تملک و آزاد سازی باید 150میلیارد تومان هزینه شود، خاطرنشان کرد: همچنین برای احداث معابر در محله ها و مناطق حدود100 میلیارد تومان و ساماندهی و بهبود معابر 23 میلیارد تومان هزینه می شود.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بیش از 100 گلوگاه ها شناسایی و اولویت بندی شده که امیدواریم در سال آینده بتوانند محرکه ای برای توسعه محلات باشد و عبور مرور را تسهیل کنند، گفت: 30 میلیارد تومان برای بازگشایی گلوگاهها پیش بینی شده است.

امینی خاطرنشان کرد: همچنین 50 میلیارد تومان برای آسفالت و مناسب سازی معابر و برای تردد روان معلولان و جانبازان 4 میلیارد و 500 میلیون تومان و همچنین برای پیاده روسازی و ترویج فرهنگ پیاده روی بین شهروندان 7 میلیارد و300 میلیون تومان بودجه در محلات مختلف نیز در نظر گرفته شده است.
وی در ادمه با بیان اینکه در بخش فضای سبز نیز که باید از ردیف های عمرانی هزینه شود، گفت: توسعه فضای سبز در 2 بخش قطعات ریز دانه و پهنه های بزرگ شهری پیش بینی شده است در بخش اول 66 میلیارد و 500 میلیون تومان در محلات متنوع شهر اعتبار و برای 5 پهنه بزرگ کرتمان، حیدر آباد منطقه شرق، 18 هکتاری شمس آباد در منطقه شمال شهر 25 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: برای نگهداری پیمانکاران و فضای سبز 58 میلیارد تومان پیش بینی شده همچنین 340 میلیارد تومان برای فضای سبز در نظر گرفته شده است از همین رو می توانیم بگویم 17 درصد از کل بودجه عمرانی شهر برای فضای سبز در نظر گرفته شده است .
وی ادامه داد: همچنین یکی از اقداماتی ارزنده شهرداری که توسط شورای اسلامی شهر مصوب شده بهبود فضای سبز و تامین آب فضای سبز بوده که شهرداری با شبکه کردن تمام مناطق به یکدیگر زمینه تامین آب را فراهم کرده است .

وی در ادامه گفت: مرکز خلاقیت نوآوری و فن آوری های نوین در 2 بخش مجزا سال گذشته تشکیل شد که شورای اسلامی شهر این 2 بخش را با ردیف اعتباری یک میلیارد تومانی تجمیع کرد و 4میلیارد و500 میلیون تومان نیز برای تحقیق و طراحی ویژه شهرسازی پیش بینی شد.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه طرح ارزیابی شاخص های توسعه شهری و شهرداری که یکی از مهمترین ارکان برنامه ریزی در شهر است که برای آن 2میلیارد تومان پیش بینی شده است، گفت: برای پروژه های مطالعاتی تحقیقاتی 2 میلیارد و 500 میلیون تومان در نظر گرفته شد در مجموع 10میلیارد تومان به صورت خاص هزینه صرف مطالعات و پژوهش در بخش مختلف شهرداری می شود.
امینی اضافه کرد: برای ارزیابی شاخص های توسعه شهری نیز 10میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.
وی تاکید کرد: اگر برای برنامه ریزی فرآیندی منطقی داشته باشیم باید ارزیابی شاخص های بودجه را هرساله داشته باشیم تا توسعه شهر یک توسعه منطقی باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه فضای سبز در شهرهای بزرگ با 2 نوع کارکرد سبز با کارکرد زیست محیطی و یکی با کارکرد تفرجگاهی پیش بینی می شود،گفت: فضاهای تفرجگاهی در شهر به طرح چمن مرسوم بوده که بیشتر برای نشاط شهروندان مناسب است خوشبختانه همه عوامل شهرداری بسیج شدند تا در کاهش چمن قدم بردارند.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه توسعه حجمی فضای سبز در پهنه شهر می توانند کمک بزرگی برای کاهش آلودگی و سلامت شهروندان موثر باشد، عنوان کرد: اصفهان در امر پاکیزگی و توسعه نشاط و فضای سبز الگو بوده است و دیگر شهرها نیز از این الگو برای شهرخود استفاده کردند.
وی ادامه داد: بخش فرهنگی نزدیک به 8 درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده که در جمع عمرانی 6 درصد و در بخش جاری 13 درصد بودجه عمرانی مربوط به حوزه های فرهنگ است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای تملک مراکز فرهنگی 20 میلیارد و700 میلیون تومان و ساماندهی و بهبود اماکن ورزشی و فرهنگی 30 میلیارد تومان و برای رخدادهای فرهنگی در مناطق 14 میلیارد تومان و رخدادهای فرهنگی – اجتماعی در سطح شهر توسط معاونت و سازمان فرهنگی 16 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است که در مجموع در بخش جاری برای حوزه فرهنگ 65 میلیارد تومان و در بخش عمرانی200 میلیارد و 12میلیون تومان هزینه می شود.
امینی با اشاره به اینکه در ورزشی در بخش تملک ، احداث و ساماندهی در سه بخش سرپوشیده ، چند منظوره و وزشی روباز دیده شده است، افزود: در بخش تملک 16 میلیارد و 500 میلیون تومان در بخش احداث 17 میلیارد و803 میلیون تومان و در بخش ساماندهی 9 میلیارد و 5 میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است که در مجموع 35 میلیارد و 208 میلیون تومان برای ورزش نیز هزینه می شود.
وی ادامه داد: هزینه های جاری سازمان ورزش 16 میلیارد و 300 میلیون تومان است که در مجموع برای حوزه ورزش 51 میلیارد و 500 میلیون تومان برای سال آینده هزینه می شود که امری مبارکی برای ورزش است.
وی در ادامه افزود: برای تملک و احداث پارکینگ های عمومی سطح شهر برای سال آینده حدود 20میلیارد تومان پیش بینی شده است.
امینی ادامه داد: تغییر شرایط نمایشگاه بین المللی اصفهان از اقدامات اساسی برای شهر اصفهان است که شهرداری اصفهان با خرید بیش از نیمی از سهام نمایشگاه مالک اصلی و سهامدار غالب این نمایشگاه است.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از محل مطالبات دولتی 40 میلیارد تومان برای نمایشگاه پیش بینی کرده ایم به شرط وصول که بتوانیم افزایش سرمایه بدهیم.
امینی با اشاره به اینکه 29میلیارد تومان برای زیباسازی شهر اختصاص داده شده است، اعلام کرد: برای احداث مسیرهای مناسب عبور دوچرخه سواری نزدیک به 5 میلیارد و 400 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: پویش مردمی ترافیک امسال به پویش مردمی عمومی تبدیل خواهد شد در همه حوزه های شهرسازی، حمل و نقلی، محیط زیست، فرهنگی و اقتصادی با محوریت شهرداری اصفهان این پویش توسعه پیدا خواهد کرد تا با افزایش خدمات شاهد اصلاح رفتارهای عمومی باشیم که مردم نیز همراهی می کنند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه شهرداری از تراکم فروشی به سمت درآمدهای پایدار حرکت کرده است، ادامه داد: 800 میلیارد تومان اعتبار نیز از بخش عوارض و تراکم پیش بینی شده که نسبت به سال گذشته کمتر شده است که اگر چه بودجه افزایش پیدا کرده است ولی تراکم کمتر شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اعتبار بخش عوارض برای تفکیک اراضی 97 میلیارد و 500 میلیون تومان است.
امینی افزود: 110 میلیارد تومان برای بودجه سال آینده برای پروژه های مشارکتی حاصل از سرمایه گذار بخش خصوصی اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: برای منابع حاصل از وام و اوراق مشارکت نیز 300 میلیارد تومان در بودجه سال 95 پیش بینی کرده بودیم که در سال 96 ،500 میلیارد تومان پیشنهاد شهرداری بودکه سعی کردیم وام و اوراق را نیز کمتر بکنیم و بیشتر به سمت درآمدهایی برویم که باز پرداخت نداشته باشد و بار مالی برای آینده شهر ایجاد نکنیم تا مدیران بعدی با بار منفی مالی مواجه نباشند.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: پیش بینی اموال غیر منقول در سال گذشته 540 بوده است که تا حدودی محقق شد اما واقع بینانه تر این است که فروش اموال کمتر باشد از همین رو به رقمی نزدیک به 400 میلیارد تومان رسیده است.
امینی گفت: برای عوارض برای پروانه های ساختمانی که جز لاینفک صدور پروانه است،120 میلیارد تومان و وام دریافتی از بانک ها برای مناطق را 107 میلیارد تومان پیش بینی کرده ایم که از سال گذشته کمتر باشد و مالیات بر ارزش افزوده را بیشتر از سال گذشته در نظر گرفتیم.
وی همچنین اضافه کرد: اجازه خرید مطالبه بیشتر از دولت را به شهرداری در الحاقی بودجه اعلام می کنیم تا بتوان مالیات برارزش افزوده بیشتری از سهم اصفهان را دریافت کرد.
امینی افزود: با این روند فشار از تراکم و سایر بخش ها کم می شود و درآمد پایدار بهتری برای شهرداری می تواند داشته باشد.
وی با اشاره به بودجه محرومیت زدایی که مراحل آن از سال 83 تا سال 95 و پیش بینی سال 96 ارائه شده است، گفت: در سال 83 چهار میلیارد و 150 میلیون تومان، در سال 85 رقم 10 میلیارد و 600 میلیون تومان و تا سال های 88 هم به همین ترتیب بوده است.
رئیس شورا در ادامه گفت: تا سال 92 رقم بودجه 10 میلیارد تومان تکرار شده است با شروع فعالیت دوره چهارم این عدد حدود 4/4 برابر شده است یعنی به 44 میلیارد و 600 میلیون تومان رسیده است.
امینی رقم بودجه سال 94 را 67 میلیارد و 450 میلیون تومان و سال جاری را رقمی معادل 77 میلیارد تومان اعلام کرد.
وی ادامه داد: برای سال آینده نیز رقم بودجه 80 میلیارد تومان پیش بینی شده که یعنی طی 4 چهار سال این عدد به هشت برابر افزایش پیدا کرده است.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تخصیص این بودجه به محلات گفت: محلاتی که فضای سبز یا آسفالت ندارند و یا سرانه فرهنگی مثل فرهنگسراها و پارکینگ و خدماتشان ضعیف است به نسبت بقیه محلات بیشتر به آن ها رسیدگی می شود که به عدالت و توازن شهری نزدیک بشویم.
وی تصریح کرد: یکی از اقدامات اساسی و مورد نیاز دیگر برای شهر احداث سرویس های بهداشتی و آویزگاه های شهری است که گردشگران خارجی نیز عموما به آن نیاز پیدا می کنند که در حلقه مرکزی میانی و حاشیه ای شهر پیش بینی شده است و توسط خدمات شهری تعدادی در سال جاری اجرا شده و تعدادی در سال آینده انجام می شود.
وی رقم در نظر گرفته شده برای احداث این بخش ها را جمعا 6 میلیارد و 300 میلیون تومان اعلام کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه های شهرداری اصفهان و شورای اسلامی شهر احیا بافت های فرسوده است، گفت: در اصفهان حدود 2 هزار هکتار بافت فرسوده مصوب داریم با اولویت اول و حدود 2 هزار هکتار نیز اولویت دوم که غیر مصوب است.
امینی افزود: برای بخش اول که لکه های آن توسط سازمان نوسازی پیشنهاد شده و مصوبات قانونی هم گرفته که در طول سال های مالی اگر به شهرداری مراجعه بکنند می توانند از 50 درصد تخفیف بافت فرسوده استفاده کنند.
وی به بسته تشویقی ساخت و ساز اشاره کرد و ادامه داد: در بسته تشویقی که شهرداری پیشنهاد و با تغییراتی در شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اکنون روزهای آخر سومین دوره بسته تشویقی ساخت و ساز را سپری می کنیم، گفت: بسته تشویقی ساخت و ساز برای تشویق شهروندان به امر ساخت و ساز و تسریع در روند توسعه بافت فرسوده تهیه شده است.
امینی اظهارکرد: در این بسته تشویقی 70 درصد تخفیف برای بافت فرسوده پیش بینی شده است.
امینی به فرایند صدور پروانه الکترونیکی ساخت و ساز اشاره کرد و ادامه داد: در تلاش هستیم تا فراینده صدور پروانه به صورت الکترونیکی انجام شود تا شهروندان بتوانند بدون مراجعه پروانه ساختمان بگیرند.

نوشتن دیدگاه