شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3686
منتشر شده در شنبه, 04 دی 1395 11:39
تعداد دیدگاه: 0

10 هزار آرایشگاه غیرمجاز در كشوربرای زنان و دختران جوان دام پهن کرده‌اند و ‌آنان را مورد هدف قرار داده اند. اين آرايشگاه‌ها گاهی مبدأ باندهای فساد و قاچاق دختران هستند و رتبه دوم ایران در مصرف لوازم آرایشی، بازار این واحدهای غیر مجاز را حسابی سکه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ايمنا، شبکه‌های فساد و قاچاق زنان و دختران در گوشه و کنار شهر و تحت عنوان آرایشگاه‌های زنانه مشغول فعالیت‌اند و فقدان نظارت بر این صنف، در تغییر فرهنگ دختران و زنان ایرانی تاثیرگذار بوده است.
انجام کارهای غیرصنفی یا تداخل صنفی همچون انجام تاتو (خالکوبی)، بوتاکس، پیلینگ (پاکسازی) پوست و انجام تجويزهاي پزشكي توسط افراد غیر متخصص، گرانفروشی (دریافت وجوه گزاف خارج از تعرفه)، استفاده از لوازم آرایشی قاچاق، غیربهداشتی و تقلبی که موجب بیماری و آسیب‌های پوستی بانوان شده است از مهم‌ترین شکایات مردمی علیه صنف آرایشگاه های زنانه بوده است.
حكايت مثلث مرگ درگفته‌هاي مسئولان از آرايشگاه‌ها !
آرایشگاه‌های زنانه با توجه به تغییر سبک زندگی و رکورد‌دار شدن ایرانی‌ها در استفاده از لوازم آرایشی به کانونی برای تخلفات متعدد تبدیل شده‌اند. ديگر تقلب و قاچاق در محصولات آرایشی بهداشتی، بخش کوچکی از تخلفاتی است که در حوزه آرایش و آرایشگاه‌های زنانه صورت می‌گیرد. اين تخلفات از تتو و خالکوبی‌های غیرمجاز گرفته تا تجویز شیشه برای لاغری و راه‌اندازی باندهای فساد و قاچاق دختران با سرکردگی آرایشگاه‌های زنانه امتداد دارد.
در اين زمينه رئیس سازمان تعزیرات حکومتی كشور در نشست «طرح ملی ساماندهی و نظارت بر آرایشگاه‌های زنانه سراسر کشور» گفته است: طبق تحقیقی که صورت گرفته است 10 هزار آرایشگاه غیر مجاز در حال فعالیت هستند که در این آرایشگاه‌ها هم کالاهای آرایشی توزیع می‌شود و بعضا باندهای فسادی که با رهبری آرایشگاه‌ها دنبال می‌شود و حتی دختران را به خارج از ایران می‌فرستند.
جمشیدی درباره آرایشگران مردی که در برخی آرایشگاه‌های زنانه کار می‌کنند، گفت: «امروز در تهران به وفور و گاهی در برخي استانها گزارش داریم که مردان آرایش زنان را در آرایشگاه‌ها انجام می‌دهند.»
وی با اشاره به اینکه بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه در خانه‌های مسکونی اداره می‌شوند، گفت: قصد داریم با هماهنگی قوه قضائیه حکم ورود به این آرایشگاه‌های خانگی هم اخذ شود و این آرایشگاه‌ها مورد بازرسی قرار گیرند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت هم این آرایشگاه‌ها را در کنار باشگاه‌های بدنسازی و ماهواره به مثلث مرگ تعبیر می‌کند؛‌ آرایشگاه‌هایی که مشوق مصرف بیشتر لوازم آرایش در کشورند. با این همه رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است: «رشد مصرف لوازم آرایشی در کشور زیاد است و در خاورمیانه دومین رتبه را داریم که از این میزان ۵۰ درصد آن قاچاق و از راه‌های غیرمجاز وارد می‌شود.»
به گفته دیناروند قاچاق و تقلب برندهای معتبر محصولات آرایشی به قدری جدی است که برخی از این برندها حتی هفت نوع تقلبی دارند!
انواع موارد تخلف در آرايشگاه‌ها دخالت در امور پزشکی
در برخی از آرایشگاه‌های زنانه شاهد هستيم که با انجام خدمات پزشکی درمانی مانند بوتاکس، تزریق ژل، تاتو، پاکسازی پوست و همچنین استفاده از کرم‌های ضد چروک، ویتامینه و تقویت مو در امور پزشکی دخالت مي‌كنند که این امر باعث می‌شود سلامت بانوان به خطر بیفتد. تزریق ژل یك كار پزشكی است و آرایشگر نمی‌تواند عملی را مرتكب شود كه در حوزه خدمات ارائه‌ شده آن نیست. بنابراین، اگر آرایشگری مرتكب چنین عملی شود، این کارش «دخالت در امر پزشكی» محسوب می‌شود و در صورتی كه اداره اماكن از آن مطلع شود، می‌تواند ضمن جلوگیری از ادامه فعالیت، به طرح شكایت و اعلام جرم در مراجع قضائی اقدام کند و آن مراجع به این موضوع رسیدگی خواهند كرد.
تشویق زنان به استفاده از شیشه
چاقي و اضافه‌ وزن از دغدغه‌هاي فکري بسياري از زنان محسوب مي‌شود. بسياري از مردم به ويژه زنان تصور مي‌کنند که شيشه اعتيادآور نيست، اما کارشناسان اعتياد معتقدند که شيشه به همان اندازه که موجب بالا رفتن حس هوشياري و سرخوشي مي‌شود و فرد را به اوج مي‌رساند، به همان سرعت افول مي‌کند و موجب بروز افسردگي، خستگي شديد و ناتواني مي‌شود. هر چند مصرف شيشه در برخی آرايشگاه‌هاي زنانه تا همين چند سال پيش تکذيب مي‌شد، اما واقعيت‌هايي که در اين باره وجود دارد باعث شده است مسئولان به اين معضل اذعان کنند. برخی از آرایشگاه‌های زنانه به صورت غیر قانونی اقدام به عرضه و فروش ‏موادی تحت عنوان «مواد تنظیم‌کننده اندام و برای کاهش وزن و اشتها» و یا «بالا بردن روحیه» به مراجعان خود می‌کنند. این مواد حاوی مواد محرک و صنعتی به ویژه شیشه است. با مصرف این مواد فرد به تدریج دچار اعتیاد می‌شود و درمانشان کار سختی است و بیشتر در آرایشگاه‌هایی دیده ‏می‌شود که مجوز قانونی ندارند و به صورت غیر قانونی کار می‌کنند.
سولاریوم در آرایشگاه‌های زنانه
سولاریوم نه تنها خطرناک و سرطانزاست، بلکه در کشور ما انجام آن قانونی نیست، بنابراین هیچ‌گونه نظارتی ‏هم بر مراکزی که به طور غیرقانونی این عمل را انجام می‌دهند صورت نمی‌گیرد. افراد توجه داشته باشند که ‏مصرف برخی داروها و همچنین برخی مواد و کرم‌های مالیدنی، مثلا آبلیمو یا کرفس به پوست که در سالن‌ها ‏توصیه می‌شود، احتمال سوختگی پوست در سولاریوم را افزایش می‌دهد.
وزارت بهداشت استفاده از این دستگاه را در آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی برای برنزه کردن پوست ممنوع کرده است؛ زیرا استفاده از دستگاه سولاریوم آسیب‌های شدیدی بر پوست و سایر اندام‌های بدن مانند چشم و کبد و کلیه وارد می‌کند.
باند‌های اغفال دختران
این‌بار این آرایشگاه‌های زنانه پا را فراتر گذشته‌اند و خطرشان بالاتر از مشکلات پوست و مو شده است. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی كشور درباره تخلفات آرایشگاه‌های زنانه و بازرسی از این آرایشگاه‌ها اظهار داشت: برخی از این آرایشگاه‌ها با تشکیل باندهایی، دختران را فریب می‌دهند و ایجاد فساد می‌کنند.
وی افزود: برای مقابله با ایجاد باند برای اغفال دختران، بحث پیشگیری گسترده‌ای داریم و با صنف آرایشگرها جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم.
آرايشگاه‌ يا فروشگاه ؟!
براساس بخشنامه‌ای که در سال ۹۰ صادر شده، آرایشگاه‌ها اجازه کاشت ناخن و انجام تتو را در سالن‌های آرایشی ندارند که البته خلاف این امر در بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه ثابت شده است. امروزه برخی از آرایشگاه‌های ویژه بانوان تبدیل به فروشگاه، کلینیک خدمات پزشکی يا مدلينگ شده‌اند. یعنی آرایشگران مبادرت به فروش کالاهایی نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک، کیف و کفش، بدلیجات و همچنین ایجاد آتلیه عکاسی در محل آرایشگاه ویژه عروسان و غیره کرده‌اند که این موضوع مطابق با مواد ۳۷ و ۶۸ قانون نظام صنفی با عنوان تخلف تداخل صنفی تعریف شده است. فعالیت‌های آرایشگاه‌های زنانه تنها به آرایشگاه‌های غیرمجاز و زیرزمینی محدود نمی‌شود و این آرایشگاه‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام هم برای خودشان مشتری جمع می‌کنند.
وضعيت آرايشگاه‌هاي اصفهان از نگاه اتحاديه آرايشگاه‌ها
نايب رئيس اتحادیه آرایشگران زنانه اصفهان در گفتگو با ايمنا در مورد آمار واحدهاي مجاز و غيرمجاز گفت: آرایشگاه‌های مجوزدار حدود 1500 واحد است اما آرايشگاه‌هاي زنانه زیرزمینی بسياري به دور از چشم نهادهای نظارتی به فعالیت مشغول هستند و تعداد آنها چندين برابر واحدهاي مجاز و مجوزدار است. محمودي در ادامه گفت: شکایاتي از سوی مردم درباره کیفیت و نحوه کار آرایشگران غیرمجاز و مجاز به اتحادیه گزارش می‌شود که ناشی از عدم مهارت آرایشگران در ارائه خدمات است. همچنين این واحدها خدمات خود را با قیمت کمتری در اختیار مشتری قرار مي‌دهند و از این طریق جذب مشتری می‌کنند. اين واحدهای بدون تابلو در خانه‌ها و زيرزمين‌ها بدون گواهي‌هاي تخصصي اقدام به كار مي‌كنند.
نايب رئيس اتحادیه آرایشگران زنانه اصفهان با ابراز نگرانی از وضعیت بهداشتی آرایشگاه‌های زنانه گفت: هر چند موضوع تتو از طرف سازمان فني‌ و حرفه‌اي با داير كردن آموزشگاه‌هاي مجاز تا حدودي مرتفع شده است اما در سال‌هاي اخير كه با افزايش تقاضا برای تتو، پروتز، بوتاکس، كاشت ناخن و اپيلاسيون در آرایشگاه‌ها روبرو بوده‌ايم، متاسفانه باز هم واحدهاي غيرمجاز بدون گواهي‌هاي تخصصي و بدون مجوزهاي لازم اقدام به انجام اين كارها در منازل و زيرزمين‌ها مي‌كنند.
معاون اتحادیه آرایشگران زنانه اصفهان با اشاره به افزایش تقاضا برای خدمات ارائه شده سالن‌‌های آرایشی زیرزمینی، تصریح کرد: سوختگي موها، تبخال، گوشت اضافی، پریدن سوزن تتو در چشم و گودی پوست از جمله تبعات شایع ناشی از ارائه این خدمات به صورت غیربهداشتی و غیرحرفه‌ای در سالن‌های آرایشی غیرمجاز است.
محمودي با انتقاد از دست‌ و پاگير بودن مراحل گرفتن مجوز كار گفت: مجوز آرايشگران درپي هر نقل مكان و تغيير آدرسي باطل شده و بايد مجوز جديد دريافت كنند و متاسفانه مكان‌هاي اداري، تجاري يا دفاتر كار اجاره بسيار بالايي دارند كه اين خود موجب رشد قارچ‌گونه آرايشگاه‌هاي بدون مجوز مي‌شود چرا كه توان طي كردن مراحل اداري دست‌ و پاگير و هزينه‌ها را ندارند.
مخدر شيشه، مدلينگ و نرخ‌شكني در آرايشگاه‌هاي اصفهان!
نايب رئيس اتحاديه آرايشگران در مورد تخلفات آرايشگران اصفهاني گفت: گاها مواردي همچون مصرف يا تجويز شيشه و موضوع مدلينگ در آرايشگاه‌هاي اصفهان داشته‌ايم كه در بازرسي‌هايي كه دستگاه‌هاي نظارتي همچون اداره اماكن، تعزيرات، بازرسي اصناف و البته ستاد احياي امربه معروف در كنار اتحاديه داشته‌اند با آن برخورد كرده‌اند، هرچند آمار تخلفات اصفهان به اندازه تهران نيست اما بايد به جامعه زنان هشدارهاي لازم داده شود كه در دام اينگونه افراد نيفتند اين مقام اتحاديه با انتقاد شديد از گستردگي نرخ‌شكني آرايشگران گفت: متاسفانه نرخ‌شكني وسيعي را شاهد هستيم و از بهمن‌ماه بازرسي‌هاي مجدد ما براي نوروز شروع مي‌شود و تمام واحدها بايد نرخ مصوب را نصب كنند و هرگونه تمرد از آن مورد پيگيري خواهد بود.
آسيب‌هايي كه آرايشگاه‌ها را تهديد مي‌كند
رئيس پليس امنيت عمومي استان اصفهان به خبرنگار ايمنا گفت: در ماه‌هاي گذشته ، 24 طرح مشترک توسط ماموران اداره اماکن این پلیس و کارشناسان اتحادیه آرایشگران زنانه در سطح شهر اصفهان اجرا شده است.
سرهنگ اكبر عاصمي در ادامه گفت: در این مدت تعداد 44 واحد آرایشگاه زنانه متخلف پلمب و به 87 واحد دیگر نیز اخطاریه پلمب داده شده است.
اين مقام مسئول تصريح كرد: از جمله جرایم و آسیب‌هایی‌که آرایشگاه‌های زنانه را تهدید می‌کند، سرقت‌های عادی، سرقت به عنف و زورگیری، تردد آقایان به این اماکن و فیلم‌برداری‌های نامحسوس از ترددهای داخل آن است که در این زمینه کارشناسان اداره اماکن پلیس امنیت عمومی استان، هشدارهای لازم را به متصدیان این واحدها ارائه می‌کنند.
آرايشگاه‌ها اقدامات حفاظتي را جدي بگيرند
این مقام انتظامی استان در مورد اقدامات امنيتي و حفاظتي آرايشگاه‌ها هم توصيه كرد: متصدیان آرایشگاه‌های زنانه از آیفون‌های تصویری استفاده کرده و در آرایشگاه‌ها را ببندند و از دوربین مداربسته در مقابل در ورودي استفاده كرده و ورود و خروج‌ها را کنترل کنند. علاوه بر این، اجازه فروش اجناس غیرمجاز و افراد سیگاری را به آرایشگاه ندهند و در صورت بروز هرگونه مشکل و یا مشکوک شدن به افراد حتما موضوع را با پلیس در میان بگذارند.
لوازم آرايش قاچاق در فروش‌هاي اينترنتي و فروشگاه‌هاي غيرمجاز
رئيس اتحاديه لوازم آرايشي و بهداشتي اصفهان در گفتگو با ايمنا گفت: در سالهاي اخير برندها و توليدات آرايشي باكيفيتي در كشور داريم كه چند قلم از لوازم آرايش پرمصرف را در كشور توليد مي‌كنند اما در اصفهان توليد لوازم آرايش به شدت پايين است و تنها در حد دو يا سه توليدكننده جزء بوده كه فروش آنها هم در فروشگاه‌هاي سطح پايين است.
حسن شوق با انتقاد از فروشگاه‌هاي حوالي بازار بزرگ و ميدان امام علي(ع) اصفهان گفت: در اين محدوده‌ها حراجي‌ها و فروشگاه‌هايي وجود دارد كه عامل فروش اجناس بي‌كيفيت‌اند و متاسفانه با سلامت مردم بازي مي‌كنند. بازرسان ما هشدارهاي لازم را به ‌آنها داده‌اند و مكاتبات لازم با اتحاديه صنف خرازي انجام شده است. به گفته شوق مردم بايد با كاهش تقاضا و عدم خريد محصولات بي‌كيفيت به موضوع قاچاق پايان دهند، چرا كه هرچه سخت‌گيري‌هاي دولت و اتحاديه‌ها بيشتر شود تا زماني‌كه مردم از فروشگاه‌هاي معتبر خريد نكنند روند قاچاق ادامه دارد.
به گفته رئيس اتحاديه لوازم آرايش بايد مردم يكبار خريد با كيفيت را به چندبار خريد بي‌كيفيت ترجيح دهند. به گفته حسن شوق فروشگاه‌هاي غيرمجاز تنها محل فروش لوازم آرايش بي‌كيفيت و درجه 3 و 4 نيست بلكه فروشگاه‌هاي اينترنتي غيرمجاز و فروش‌هاي در منازل هم از ديگر مشكلات عمده اين صنف است.
به گفته شوق، در سايت‌هاي اينترنتي كالاهاي آرايشي بي‌كيفيت بصورت گسترده بفروش مي‌رسد در حالي كه اين كالاها بسيار مشابه اصل هستند و كسي توان تشخيص آن را ندارد و تنها قيمت بسيار پايين آن مردم را به خود جلب مي‌كند.

 

منبع : ایمنا/شهین اصلانی

نوشتن دیدگاه