پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3281
منتشر شده در دوشنبه, 25 مرداد 1395 15:22
تعداد دیدگاه: 0
هجدهمین شورای جهانی صنایع دستی، فرصتی برای جهانی شدن؛

هجدهمین شورای جهانی صنایع دستی، یکم تا نهم مهرماه در شهر جهانی صنایع دستی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همراه با سایر سازمان های مربوط در سطح استان و شهر اصفهان تمام تلاش خود را مبذول داشته تا این اجلاس گامی مهم و موثر برای شکوفایی بیشتر صنایع دستی در اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی باشد و البته که در این میان نقش رسانه های مختلف، نقشی بسیار پررنگ است. بر این اساس شنبه 23 مردادماه، دبیرخانه اجرائی هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی میزبان بیش از 75 نفر از مدیران مسئول، سردبیران و دبیران سرویس های خبری، رسانه های استان اصفهان در حوزه میراث فرهنگی بود. در این نشست که با حضور مدیران مسئول سردبیران و دبیران سرویس های خبری مطبوعات و رسانه های استان اصفهان در حوزه میراث فرهنگی برگزار شد و بیش از 4 ساعت به طول انجامید، مسئولین دبیرخانه اجرائی نشست از جمله رئیس هیئت مدیره، مجمع میراث فرهنگی، رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، معاون صنایع دستی استان و مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل از دو بخش دولتی و خصوصی گزارشی از فعالیت های خود را ارائه نمودند و سپس مدیران رسانه های اصفهان به بیان دیدگاه های خود درباره هرچه بهتر برگزار نمودن نشست شورای جهانی صنایع دستی پرداختند.
مسئول دبیر خانه اجرائی هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی
مسئول دبیرخانه اجرائی هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی در جمع مدیران رسانه های اصفهان تأکید کرد: بیش از 150 نفر اعضای دبیرخانه برگزاری این نشست در قالب اعضای انجمن ها و اتحادیه های صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به عنوان رابط دبیرخانه و60 هزار نفر از اعضای تشکل های مطبوع خود در برگزاری هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی مشارکت دارند.
مهدی نریمانی در جمع مدیران رسانه های استان اصفهان با اعلام این مطلب افزود: دبیرخانه برگزاری هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی از حدود سه ماه قبل به صورت رسمی فعالیت خود را با مشارکت بخش دولتی و فعالان عرصه های صنایع دستی وگردشگری استان آغاز کرده است. وی تصریح کرد: درحال حاضر این دبیر خانه با 9 کمیته ازجمله اطلاع رسانی ،تبلیغات، تشریفات، اقامت، امنیت و مواردی ازاین دست با حضور 150 نفر از اعضای تشکله ای فعال در حوزه های صنایع دستی وگردشگری استان درکنار همکاران اداره کل میراث فرهنگی استان و سایر ارگان های فرهنگی استان به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند.
وی افزود: تشکل های فوق الذکر در دو حوزه صنایع دستی و گردشگری استان بیش از 60 هزار نفر عضو دارند، لذا از طریق این دوستان ارتباط مستقیمی را با تمامی اعضاء تشکل ها، جهت مشارکت دراین امر ملی در سطح استان اصفهان آغاز کرده ایم و جالب اینجا است که اکثرا جهت مشارکت در برگزاری این رخداد فرهنگی و هنری در اصفهان شهر جهانی صنایع دستی اعلام آمادگی نموده اند. وی تصریح کرد: تا کنون براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی دبیرخانه نشست، تعداد 174 نفر از 23 کشور جهان جهت حضور در هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان اعلام آمادگی نموده و در سایت رسمی این نشست ثبت نام نموده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: تلاش کرده ایم تا با توسعه همکاری میان بخش های دولتی و خصوصی در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرزبندی میان بخش های دولتی و خصوصی شکسته شود، لذا نشست شورای جهانی صنایع دستی با همکاری صمیمانه بخش دولتی و فعالان بخش خصوصی در عرصه گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در مهر ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
فریدون اله یاری گفت: دبیر خانه اجرائی نشست، به صورت هفتگی با تمامی نهادهای فرهنگی مؤثر در برگزاری این نشست جلساتی را ترتیب می دهد تا بدین طریق بتوانیم با تشریک مساعی با یکدیگر، افتخار دیگری را برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزنیم.
وی درباره دبیرخانه اجرائی شورای جهانی صنایع دستی تأکید کرد: این دبیرخانه با همکاری صمیمانه تشکل های غیر دولتی و فعالان عرصه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دوماه قبل به صورت منسجم تشکیل شده است تا از این طریق بتوانیم با برگزاری هرچه بهتر این نشست بین المللی جلوه دیگری از ارزش های فرهنگی و هنری ایران و به ویژه دیار نصف جهان را به تمامی جهانیان ارائه کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی استان به تاریخچه پدید آمدن هنر در فلات مرکزی ایران اشاره کرد و افزود: ایرانیان از بیش از ده ها هزار سال قبل با اختراع ابزارهای مختلف که نشانی از هنر هم در آنها یافت می شد، این تفکر والای انسانی یعنی هنر را در این خطه پدید آوردند و سپس، جلوه های ارزشمندی از هنر را پدید آورند که روح بشر را برای تکامل و ادامه حیات خویش تلطیف می ساخت، زیرا از هزاران سال قبل تا کنون، جهان به هنر اصفهان خیره شده است.
اله یاری به جایگاه صنایع دستی ایران و اصفهان در جامعه بین المللی اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین برآوردهای سازمان میراث فرهنگی، هم اینک از مجموع بیش از 600 رشته صنایع دستی موجود در جهان، 297 رشته هنرهای سنتی در ایران فعال است و در این میان با احتساب هنرهای مربوط به فرش بافی، 199 رشته صنایع دستی متعلق به اصفهان است، لذا با وجود نزدیک به یک سوم صنایع دستی جهان در اصفهان، تلاش شده تا اصفهان پس از آنکه به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در سال گذشته انتخاب شد، امسال به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و به ویژه به عنوان نماینده قاره کهن آسیا برگزار کننده هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی باشد، لذا این رخداد فرهنگی که نتیجه دیپلوماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است، می تواند نقش مهمی را در معرفی هنرهای سنتی ایرانی به جهانیان و همچنین نسلهای آینده ایرانی به عنوان نشانی ارزشمند از هویت ایفا کند.
اله یاری به تاریخچه پدید آمدن شورای جهانی صنایع دستی اشاره کرد و افزود: این شورا در سال 1964 میلادی تأسیس شد و ایران در سال 1967 به عضویت آن در آمد، لذا در یک رقابت فشرده موفق شدیم تا پس از 49 سال، ایران به عنوان میزبان هجدهمین نشست این شورا انتخاب شود. وی تصریح کرد: برگزاری موفق این نشست مرهون همکاری مشترک سازمان میراث فرهنگی و فعالان بخش خصوصی در حوزه های صنایع دستی و گردشگری خواهد بود، لذا مفتخرم که به این نکته تأکید کنم که هم اینک در اصفهان تمامی مرزهای میان بخش دولتی و خصوصی در حوزه های مربوط به میراث فرهنگی شکسته شده و همگی با همکاری یکدیگر و با قوت در جهت برگزاری این نشست گام برخواهیم داشت. وی خطاب به اصحاب رسانه تصریح کرد: بدون شک همکاری و همفکری همگی شما، نقش مؤثری در برگزاری این نشست خواهد داشت، زیرا معتقدیم این نشست متعلق به تمامی آحاد جامعه است و برگزاری هرچه بهتر آن با همکاری یکدیگر، ضامن پیشرفت، توسعه و ترقی کشور عزیزمان ایران خواهد بود.
سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان
سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان اظهار داشت: اگر امروز از رونق و هنر و صنایع دستی و نقش آن در گردشگری کشورمان صحبت می کنیم مرهون، ذوق، پشتکار و جذابیت هنری بزرگ مردانی است که در عرصه های هنری این دیار به ویژه صنایع‌دستی فعالیت دارند.
جعفر جعفرصالحی افزود: اگر از دیدگاه اقتصادی به برگزاری نمایشگاه جانبی در اصفهان بنگریم این اجلاس فرصتی است که پس از ۵ دهه فعالیت مداوم و مستمر صنایع دستی در کشور و به ویژه اصفهان در حال فراهم شدن است.
سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان با بیان این که رسانه‌ها باید کمک کنند تا با پوشش خوب خبری مجمع شورای جهانی صنایع‌دستی بهره خوبی نصیب کشور ایران از این برگزاری این رویداد بزرگ در اصفهان شود، افزود: باید کمک کنیم تا یک نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی در حافظه دنیا و تقویم جهانی ثبت شود که این امر تاثیر بسیار مثبتی در اقتصاد ناشی از توسعه صنایع دستی و گردشگری خواهد داشت.
وی ادامه داد: اگر زمانی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم به اقتصاد صنایع دستی توجه ویژه کنیم به یقین به اشتغال پایدار نیز دست پیدا خواهیم کرد.
جعفرصالحی با بیان اینکه زمان نمایشگاه سیمرغ از دوم تا دهم مهرماه است، تاکید کرد: البته زمان بازدید مهمانان خارجی از نمایشگاه سوم تا ششم مهرماه است؛ این نمایشگاه فرصتی مناسبی برای هنرمندان ماست تا قابلیت‌های هنری خود را به دنیا نشان دهند.
وی با بیان این که دیدگاه ما صرفا عرضه آثار هنری و یا یک دیدگاه تجاری نیست، ابراز داشت: استانداردهایی در ابعاد جهانی برای این نمایشگاه تعریف شده است و سعی کرده‌ایم هنرمندان ما در حد مکالمات اولیه بتوانند با مهمانان خارجی ارتباط برقرار کنند.
سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان بیان داشت: ارائه بروشورها و کارت ویزیت دوزبانه، برچسب قیمت و بسته بندی مناسب از اولویت ها ما برای عرضه آثار ملموس و عینی عرضه شده در این نمایشگاه است.
وی ادامه داد: همچنین در بحث تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیک نیز فروشگاه های مجازی را خواهیم داشت و در کنار این نمایشگاه ملموس، تالار گفتمان رایزنان تجاری و اقتصادی صنایع دستی برپا می شود.

مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور
مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور با تأکید بر این که پرداختن به رخدادهای فرهنگی ضامن پیشرفت ایران است، اظهار داشت، بدون شک در دنیای امروز که رقابت در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ، پیشرفت جوامع را رقم می زند ،پرداختن به رخدادهای فرهنگی و اجتماعی نقش مهمی در پیشرفت جوامع و به ویژه ایران می تواند داشته باشد. وی افزود: متاسفانه در گذشته نقش این رخدادها درتحولات ایران بسیار کمرنگ بوده و توجه چندانی به این مقوله صورت نمی گرفت. با این وصف معتقدیم برگزاری هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی درایران وبه ویژه اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی، از سه جنبه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای ایران حائز اهمیت است، زیرا با برقراری تعامل و ارتباط با جهانیان می توانیم در دنیای متکثر امروزی به پیشرفت نائل شویم.
مشاور معاون صنایع دستی کشور گفت: با نگاهی به بازار صنایع دستی کشور چین که دارای شبا هت های فراوانی با ایران است در می یابیم که چین در سال گذشته با تکیه بر رخدادهای فرهنگی، از صنایع دستی خود در آمدی بالغ بر 4میلیارد دلار کسب کرده، درحالی که درآمد ایران از صنایع دستی در مدت زمان مشابه فقط 500میلیون دلار بوده است. با این وصف کاملا مشخص است که فقدان دیپلماسی فرهنگی در گذشته باعث باز ماندن ایران از رقابت اقتصادی در حوزه های فرهنگی و هنری بوده است. وی تاکید کرد: با این وصف این رویداد بزرگ بین المللی فرصتی ارزشمند را جهت معرفی دستاوردهای فرهنگی وهنری برای ما فراهم می سازد.
رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان
رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به تأثیر برگزاری این نشست در شناخت هر چه بیش تر جهانیان با صنایع دستی کشورمان به ویژه اصفهان گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم با برگزاری این نشست، سهم صنایع دستی کشورمان از بازارهای جهانی افزایش یابد. عباس شیردل با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده است، افزود: برخورداری از این عنوان برای صادرات صنایع دستی اصفهان باید کاربردی شود و برگزاری نشست شورای جهانی صنایع دستی بهترین زمان برای کاربردی شدن این عنوان است.
مدیرعامل مجمع امور میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان
مدیرعامل مجمع امور میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه به مناسبت برگزاری هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع‌دستی در اصفهان اظهار داشت: برای برگزاری هجدهمین مجمع شورای جهانی صنایع‌دستی در اصفهان ۱۴۶ نفر در قالب 9 کمیته فعالیت می‌کنند و از اساتید دانشگاه، اهالی هنر و قلم و مردم شهر اصفهان برای برگزاری هرچه بهتر این اجلاس درخواست یاری داریم. مهدی نریمانی گفت: مدیر منطقه‌ای از پنج قاره جهان، دو رئیس قبلی شورای جهانی صنایع‌دستی، 2 مقام رسمی از کشور چین، ۲۰ عضو سازمان‌های دولتی و خصوصی از سراسر جهان، ۲۰۰ نفر از هنرمندان شورای جهانی صنایع‌دستی و ۱۴ شهردار شهرهای جهان از مهمانان این مجمع هستند.
وی گفت: در حاشیه این برنامه نمایشگاه سیمرغ در چهل‌ستون با بیش از ۲۰۰ غرفه پیش‌بینی شده است که چهار غرفه از این تعداد به چهار شهر جهانی از جمله لالجین همدان، مشهد، تبریز و اصفهان و هشت غرفه به ۸ کاندیدای شهر جهانی کشورمان یزد، میبد، سیرجان، مریوان، شهرضا، شیراز، کاشان و تهران اختصاص یافته است. نریمانی خاطرنشان ساخت: اجلاس شورای جهانی صنایع‌دستی سوم تا ششم مهرماه برگزار می‌شود و نمایشگاه سیمرغ از دوم تا دهم مهرماه برگزار خواهدشد، ضمن این که بعد از پایان اجلاس نیز مهمانان به یزد و شیراز سفر می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره مجمع امور صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان
رئیس هیئت مدیره مجمع امور صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان اظهار داشت: این مجمع با تلاش بخش دولتی و خصوصی گام‌های موثری در راستای پیشرفت صنایع‌دستی برداشته است که برگزاری نشست شورای جهانی صنایع‌دستی در اصفهان از نتایج درخشان این هم‌اندیشی‌ها است. علی لوافان افزود: این مجمع در هر سه بخش صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت و تلاش می کند به موازات یکدیگر به تمامی سه رشته کمک نموده و همگام با بخش دولتی در راستای ترقی و پیشرفت آنها گام بردارد. وی خواستار همیاری رسانه‌ها برای پوشش مناسب هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع‌دستی شد و گفت: نقش رسانه‌ها در طول برگزاری این رویداد مهم در اصفهان نقشی اساسی دارند زیرا وظیفه آنها از حوزه ملی و استانی خارج شده و باید این رویداد را در جهان انعکاس دهند. ضمن این که پوشش درست اخبار این اجلاس می‌تواند در میزبانی اصفهان برای دیگر مجامع و کنفرانس‌ها جهانی در ایران و اصفهان موثر باشد.
رئیس هیئت مدیره مجمع امور صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان ضمن اشاره به این که برای پیشرفت در هرکدام از بخش‌های صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و رفع مشکلات این عرصه‌ها هرکس در جایگاه خود باید برای این رشد و توسعه تلاش دلسوزانه‌ای به کار گیرد. تأکید نمود: رسانه‌ها می‌توانند با عملکرد خود ابهت این شهر جهانی را برای برگزاری این گونه اجلاس‌ها به رخ دنیا بکشند.

شهر جهانی صنایع دستی یعنی اصفهان، یکم تا نهم مهرماه میزبان هجدهمین شورای جهانی صنایع دستی خواهد بود. برگزاری این میزبانی می تواند گامی در جهت توسعه و ثبات صنایع دستی اصفهان و البته شکوفایی آن باشد، هدفی که جز با همراهی و هم گامی سازمان های مختلف و مربوط دست یافتنی نخواهدبود، در این میان اما، رسانه های مختلف دیداری، شنیداری و مکتوب از نقش پررنگی برخودارند که می توانند ابهت این شهر جهانی را در حوزه صنایع دستی بیش از پیش یادآور شوند.

نوشتن دیدگاه