چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3263
منتشر شده در پنج شنبه, 21 مرداد 1395 09:57
تعداد دیدگاه: 0
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در پیش نویس لایحه ششم توسعه کشور به شوراها بی مهری شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، رضا امینی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در تنظیم لایحه ششم توسعه کشور در بخش مدیریت شهری نقش شوراها کمرنگ شده است.
وی افزود: تامین منابع رگ حیاتی فعالیت های شورا و شهرداری می باشد این در حالی است که در این پیش نویس اختیارات مدیریت شهری در اخذ وجوه قانونی محدود می شود.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تصویب این لایحه عوارض جبران ناپذیری برای شورا و شهرداریها دارد.
امینی خاطرنشان کرد: تصویب لایحه ششم توسعه کشور برگشت به سال ۸۷ و قبل از تشکیل شورا هاست.
وی با اشاره به اینکه این لایحه دارای دو نقص مهم و اساسی است، اظهارکرد: در ماده یک این لایحه که در بازنویسی به ماده 4 تبدیل شده است ، عوارض شهرداری ها و دهیاری ها جزء درآمد های دولت محسوب شده است.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: همچنین بخشی از احکام برنامه پنجم توسعه در برنامه ششم نیز حذف شده است.
امینی بیان کرد: در این ماده آمده است به منظور تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی موضوع صرفه جوئی در هزینه های عمومی ، اصلاح نظام درآمدی دولت و همچنین قطع وابستگی بودجه به نفت تا پایان برنامه ششم توسعه عوارض موضوع بند الف ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده مربوط به هر استان به حساب تمرکز وجوه آن استان واریز شود.
وی تصریح کرد: همچنین در بخش دیگری از این لایحه آمده است که عوارض موضوع مالیات بر ارزش افزوده و همچنین عوارض ارزش افزوده گاز طبیعی و عوارض شماره گذاری خودروها به حساب در آمد های عمومی واریز می شود .
وی خاطرنشان کرد: وجوه مذکور به نسبت 20 %سهم کلانشهر ها و 50 درصد سهم سایر شهرها و 30 درصد سهم روستاها براساس شاخص هائی که به موجب دستورالعملی که مشترکاً توسط سازمان و وزارت کشور ابلاغ می شود، محاسبه و بین شهرداری ها و دهیاری ها توزیع می گردد.
وی اظهارکرد: در قانون مالیات بر ارش افزوده که سالهاست همواره به حساب شهرداری ها و حساب وزارت کشور برای توزیع بین شهرداری ها و دهیاری ها واریز می شوند، توسط خزانه به حساب استانداری ها و حساب وزارت کشور واریز شوند و به وسیله شورای برنامه ریزی استان ها و کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت کشور ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان امور مالیاتی و سازمان حفاظت از محیط زیست هزینه شوند و عوارض آلایندگی نیز توسط کمیته برنامه ریزی شهرستان هزینه شود .
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: متاسفانه فارغ از آنکه مطابق قوانین کشور، شهرداری ها مسئول و پاسخگوی کلیه امور شهر هستند و توسعه فضاهای سبز، کمر بند سبز، حمل و نقل بار و مسافر و ایجاد زیر ساخت های شهری و ارائه عادلانه خدمات شهری را بر عهده دارند ، ولی بر اساس پیشنهاد لایحه برنامه ششم توسعه ، عوارض شهرداری ها در اختیار سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و استانداری ها قرار خواهد گرفت.
امینی اضافه کرد: در حالیکه طبق ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده باید به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز شود.
وی ادامه داد: متاسفانه بندهای الف و ب و ج ماده یک لایحه برنامه ششم توسعه نه تنها قوانین فوق و مخصوصا احکام دائمی قانون تنظیم (2) را نقض نموده است.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: با تبصره (2) ماده 117 برنامه پنجم توسعه که دولت را موظف نموده (( قانون مالیات بر ارزش افزوده را به طور کامل اجرا نماید)) و با سیاست های ریاست جمهوری اسلامی که در افتتاحیه نشست شوراها اشاره کرده اند " اختیارات شورا ها باید افزایش یابد" ، مخالف است .
امینی گفت: مطابق ماده 4 لایحه برنامه ششم توسعه ، اختیارات شوراهای اسلامی شهر در خصوص تصویب بودجه و تفریغ بودجه و نظارت بر درآمد ها و هزینه های شهرداری ها لغو می شود و سازمان شهرداریها و دهیاری ها جای شوراها را خواهد گرفت.
وی افزود: به منظور جلوگیری از مشکلات عدیده ای که بندهای مذکور در ماده 4 لایحه برنامه ششم برای شهرداری ها و شوراهای شهر و قوانین جاری کشور ایجاد خواهد نمود، درخواست داریم که این بند ها از لایحه ششم حذف شوند.
امینی با اشاره به اینکه تمام هزینه های شهرداری از طریق مردم تامین می شود اعلام کرد: این امر در گذشته چنین نبود و در مواردی که طبق قانون دولت موظف به پرداخت تسهیلات به شهرها بود این کار را انجام می داد که تامین بخشی از هزینه حمل و نقل عمومی ، عمران و شهرسازی در بافت فرسوده و محیط زیست از این موارد است.
عمر اتوبوس ها به 9 سال افزایش یافته است
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه هزینه های حمل و نقل عمومی به 3 قسمت تقسیم می شود تصریح کرد: هزینه های حمل و نقل عمومی از طریق دولت، شهرداری و مردم باید پرداخت شود این در حالی است که دولت طی 6 سال اخیر از پرداخت سهم خود سرباز زده است.
امینی در ادامه افزود: البته 15 درصد از سهم مردم نیز پرداخت نمی شود و هر ساله شهرداری برای خرید یک دستگاه اتوبوس 400 میلیون تومان هزینه می کند که با 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده 36 میلیون تومان بر آن افزوده می شود.
وی با بیان اینکه عمر مفید ناوگان حمل و نقل عمومی در گذشته 3 سال بوده است گفت: اکنون این عمر مفید به 9 سال افزایش پیدا کرده و در این ناوگان، اتوبوس هایی با عمر 16 سال تردد می کنند.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان از برداشت بیش از ۹۰۰ میلیارد تومانی از اعتبارات شهرداری‌ها توسط دولت و پرداخت آن به سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی خبر داد و اذعان کرد: تصمیمات سلیقه‌ای در مدیریت‌ها و سیاسی بودن برخی از آنها نیز یکی دیگر از مشکلات مطرح شوراها است. امینی افزود: در خصوص سهم مالیات ارزش‌افزوده برای شهرداری‌ها نیز باید گفت که با کاهش آن مواجه شده‌ایم و سهم ۳۳ درصدی برای شهرداری‌ها در نظر گرفته‌شده و ممکن است که دولت این سهم برای شهرداری‌ها را به صفر برساند و ۱۰۰ درصد آن در اختیار دولت قرار گیرد.
وی افزود: دولت به دنبال جایگزینی خود به جای مدیریت شهرهاست و این یک ناعدالتی در حق مردم است.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان به اذعان رییس جمهور در روز شهرداری ها (9 اردیبهشت) اشاره کرد و گفت: سخنان رییس جمهور در این روز در حمایت از شوراها بود و احتمالا وی از مفاد برنامه توسعه ششم در مورد شوراها مطلع نبودند در غیر این صورت حتما جلوی آن را می گرفتند.
امینی با اشاره به اینکه تذکرات اعضای شورای شهر دارای آیین نامه معینی نیست بیان کرد: تذکراتی از اعضای شورای شهر مورد پیگیری واقع می شود که کتبی و امضای حداقل یک سوم از افراد را داشته باشد و آنگاه جنبه قانونی و اجرایی به خود می گیرد.
وی ضمن اشاره به اینکه ما تنها از 4 نفر از اعضای مجلس شورای اسلامی می توانیم برای عدم تصویب لایحه ششم توسعه استفاده کنیم خاطرنشان کرد: این لایحه به نفع شهرهای کوچک و به ضرر شهرهای بزرگ است زیرا شهرهای کوچک از همان اعتبارات ناچیز بی بهره اند و اعتباری برای آنها مقرر خواهد شد ولی در کلانشهرها اعتبارات آنها محدود می شود.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به طرح تفصیلی تصریح کرد: ضوابط طرح تفصیلی این اجازه را می داد که در گذشته با توجه به شرایط جغرافیایی اصفهان و براساس محورهای طبیعی، ساخت و ساز انجام شود و به خصوص در اراضی کشاورزی بر اساس سهم ها ، تفکیک ها صورت می گرفت، این موارد شرایط نامنظمی را در تفکیک پلاک ها به وجود می آورد که این باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شد .
امینی گفت: تطبیق شرایط اقتصادی شهر با شرایط طرح تفصیلی تنش هایی را ایجاد کرد و باعث نارضایتی مردم شد، از این رو در دوره چهارم شورای اسلامی شهر اصفهان به این موضوع پرداخته شد و مقرر گردید به هر نحوی به مردم فاکتور ارایه کنیم و محاسبات مالی مطابق با ضوابط شورای شهر اعمال می شود.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر این روند در شهر حاکم است و برخی از مدیران خاطی هم توسط دستگاههای ذیربط تحت پیگیرد قانونی قرار گرفته اند.

aminishoraeesf 1
وی گریزی هم به افشای فیش های حقوقی نجومی برخی از مدیران زد و اظهارکرد: فیش های حقوقی ضایعه اجتماعی و بی اعتمادی مردم را به همراه داشت و باعث شد مدیرانی که با حداقل امکانات فعالیت می کنند ، مورد هجمه قرار گیرند.
امینی تصریح کرد: سلیقه ای عمل کردن در محاسبات پرونده های ساختمانی مورد بررسی قرار گرفته و شهرداری را ملزم به کوتاه کردن فرایند صدور پروانه، شفاف بودن پرونده های مالی و وحدت رویه در نوع محاسبات کرده است.
لایحه 30 ساله هنوز به مجلس نرفته است
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه پیرامون نامطلوب بودن درآمدهای پایدار ، گفت: درآمد شهرداری ها از سال 62 به قبل به عهده دولت بوده، اما برای کمک به دفاع مقدس سرمایه ها و منابع شهر و کشور را به دفاع از کشور اختصاص دادند و پس از دوران دفاع مقدس نیز این رویه باز نگشت و تراکم فروشی آغاز شد.
وی اضافه کرد: از همان دوران دولت موظف بود درآمدهای پایداری را برای شهرها پیش بینی کند و لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند ، اما متأسفانه پس از گذشت بیش از 30 سال هنوز این مورد مغفول مانده است.
امینی با اشاره به اینکه شهرداری ها بخشی از درآمد خود را از دریافت عوارض و تراکم تامین می کنند، گفت: ما در صدد هستیم بخشی دیگر از درآمدهای شهر اصفهان را از طریق مشارکت های مردمی تأمین کنیم.
وی بیان داشت: شهرداری اصفهان برای اولین بار در کشور، بودجه نقد و غیر نقد را توأم با یکدیگر در محاسبات پیش بینی کرده و این باعث می شود هزینه تمام شده برای اداره شهر را بتوانیم پس از یکسال به راحتی رصد کنیم.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر 2650 میلیارد تومان بودجه نقدی و غیر نقد شهرداری اصفهان است .
دولتی ها در صدد کوتاه کردن دست مردم از حاکمیت وقت هستند
امینی در بخش دیگری از نشست خبری خود در خصوص لایحه مدیریت واحد شهری نیز اظهارکرد: دولتی ها مایل هستند دست مردم از حاکمیت وقت کوتاه شود و شورا ها هم به دنبال افزایش اختیارات هستند، اما در حقیقت مدیریت واحد شهری به این معناست که بخشی از وظایف دولت که 23 وظیفه احصاء شده و می تواند توسط شهرداری ها انجام شود و دنیا هم این را تجربه کرده است، از شهرداری ها به مردم و مدیریت محلی منتقل شود.
انتخاب شهردار توسط مردم یک ترفند سیاسی است
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان انتخاب شهردار توسط مردم را یک ترفند سیاسی خواند و گفت: وقتی نظام ما 100 درصد مردم سالاری دینی باشد و یک قدرت هایی اطلاع رسانی های بیشتری به مردم کنند و افق های روشن تری برای مردم داشته باشند، به طور طبیعی این اتفاقات سیاسی هم نفوذ بیشتری پیدا می کنند.
وی ادامه داد: تفاوت مجلس و شهرداری در این است که مجلس در سیاست های کلان کشور نقش آفرینی می کند و در شهرداری ها هزاران میلیارد تومان گردش مالی اتفاق می افتد که اگر این گردش مالی با یک واسطه نماینده مردم در شورا اتفاق نیفتند، از میزان تخصصی شدن آن کاسته می شود.
امینی معتقد است این واسطه تخصصی به درستی در نظر گرفته شده است و شاید با توجه به اینکه بعضی از شورایی ها به وظایف خود به درستی عمل نکرده اند ، این امر به غلط به سایر شوراها تسری یافته است.
پاکترین صنعت های درآمد زا در دنیا "صنعت گردشگری" است
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پتانسیل های گردشگری شهر اصفهان و تأثیری که لایحه جدید می تواند بر روی آن داشته باشد ، گفت: در کشور و شهرمان که به عنوان نهمین شهر برتر گردشگری برای جاذبه های سفر گردشگران بین المللی در فهرست شهرهای تاریخی جاذب ثبت شده، یکی از بهترین و پاکترین صنعت های درآمد زا در دنیا ، "صنعت گردشگری" است که می تواند تهدید و فرصت باشد.
وی اضافه کرد:البته با دید مسؤولان کشور در بُعد فرهنگی یک فرصت به شمار می رود زیرا با ورود گردشگران به کشور می توان آداب و رسوم و فرهنگ اصیل و ارزشمند کشورمان را به گردشگران انتقال داد.

aminishoraeesf 2
اختصاص ۹۰ میلیارد تومان برای رفع محرومیت زدایی
وی با اشاره به رویکرد شهرداری اصفهان در خصوص مناطق محروم نیز اظهار داشت: تخصیص بودجه برای مناطق محروم با اعتیار سه میلیارد تومانی در شورای دوم آغاز، در سال 92 به 13.7 میلیارد تومان رسید، در سال 93 حدود 45 میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شد و در سال 94 نیز 78 میلیارد تومان بودجه برای تقویت زیرساخت‌های شهری در مناطق کمتر برخوردار در نظر گرفته شد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در سال 95 نیز 90 میلیارد تومان از محل بودجه نقدی و غیر نقدی برای مناطق محروم و کمتر برخوردار شهر اصفهان پیش‌بینی شده است.
امینی اظهارکرد: باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر اعتراضاتی از سوی محلات برخوردار وارد است که البته ما آن را تایید نمی‌کنیم، مبنی بر بی توجهی به مناطق برخوردار که این اعتراضات با توجه به اسناد موجود وارد نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه هزینه‌های هر منطقه در خود مناطق تامین می‌شود، ادامه داد: باید توجه داشت که هزینه‌های جاری همه مناطق شهرداری تقریبا یکسان است اما اعتبارات عمرانی در مناطق متفاوت است.
به جای اقدامات ظاهری به مصالح مردم بپردازند
امینی با بیان اینکه مناطق برخوردار 40 درصد و مناطق میانی باید 10 درصد از درآمدهای خود را به شهرداری مرکزی واریز کنند، ابراز داشت: باید توجه داشت که درامدهای مناطق برخوردار چندین برابر درآمد مناطق کمتر برخوردار است و از این رو نمی‌توان گفت که نسبت به ارائه خدمات به مناطق برخوردار کوتاهی شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری در سال 94 اعتبار مترو از 34 میلیارد تومان را به 380 میلیارد تومان رساندیم، افزود: باید توجه داشته باشیم که با این اعتبار می‌شد 20 پروژه همچون تقاطع 25 آبان را ایجاد کرد اما اعتقاد ما بر این است که به جای اقدامات ظاهری به مصالح مردم بپردازند.
خط یک مترو خردادماه 96 راه اندازی می شود
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه همه تلاش خود را برای بهره برداری کامل از خط یک مترو و از شهرک قدس تا ایستگاه دفاع مقدس را به کار گرفته‌ایم،‌ اضافه کرد: ما این طرح را ولو اینکه 2 ایستگاه هم به بهره برداری نرسد خردادماه سال 96 راه اندازی خواهیم کرد.
امینی با اشاره به اینکه مجوز راه‌اندازی خط 2 مترو نیز دریافت و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است،‌ افزود: نگرانی‌های میراثی این پروژه نیز با افزایش 1500 متر خط و 300 میلیارد تومان پروژه برطرف شد که 1500 میلیارد تومان از محل تسهیلات بانک شهر در شنبه هفته آینده تصویب خواهد شد.
امینی با بیان اینکه خط 2 نیز طی 5 سال به بهره برداری خواهد رسید، اظهار داشت: همچنین توسعه خط یک و 3 مترو نیز در دستور کار است و با این اقدامات بحث ترافیک و محیط زیست را هر چند با به زیرزمین بردن اعتبارات در اولویت قرار داده‌ایم.
سیما و منظر شهری مطابق با سبک و سیاق تاریخی
وی در پاسخ به سوالی در خصوص سیما و منظر شهری نیز گفت: باید توجه داشت که هم شهرداری و هم شورای اسلامی شهر در این زمینه حساسیت‌های زیادی دارند و این در حالی است که از سوی برخی از شهروندان مقاومت‌هایی به ویژه در خصوص نمای کامپوزیت که قابل اشتعال نیز هست صورت گرفته اما تلاش شده است که سیما و منظر شهری اصفهان با سبک و سیاق تاریخی این شهر مغایرت نداشته باشد و این موضوع را به بهانه‌های مختلف به مهندسان یادآور شده‌ایم.

aminishoraeesf 3
راه‌اندازی پردیس‌های سینمایی در چهار گوشه شهر اصفهان
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص سالن تئاتر شهر اصفهان نیز تصریح کرد: زمین سینما همایون که موقوفه مصلی بود، به عنوان کمک شهرداری به مصلی این زمین برای راه‌اندازی سالن تئاتر شهر با مبلغ 30 میلیارد تومان خریداری شد که در این راستا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی افزود: البته باید توجه داشته باشیم که این زمین وسعت زیادی دارد و احتمال پرنشدن ظرفیت این سالن وجود دارد.
امینی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی پردیس‌های سینمایی در چهار گوشه شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: نخستین پردیس فرهنگی اصفهان در زمین 10 هزار متری در خیابان بهارستان در منطقه 12 و همزمان با افتتاح پروژه‌‌های این منطقه کلنگ‌زنی خواهد شد.
وی با بیان اینکه سالن تئاتر در پردیس‌های خانواده شهرداری دیده شده است،‌ افزود: این سالن‌ها می‌تواند گوشه‌ای از نیاز هنرمندان عرصه تئاتر را برطرف کند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: همچنین هنرمندان می‌توانند از سالن‌های اجلاس نیز برای این مهم که دارای سالن‌های 1800 و 600 نفره است استفاده کنند.
وی در ادامه در خصوص عوارض آلایندگی پالایشگاه اصفهان نیز ادامه داد: ما اطلاع ار ارقام دقیق مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی پالایشگاه نداریم و علی رغم پرس و جو هنوز به جواب درستی از سوی دستگاه‌های مسئول دریافت نکرده‌ام.
امینی در خصوص آخرین وضعیت فساد مالی در شهرداری اصفهان در دوره مدیریت سابق نیز بیان کرد: ما موردهایی را کلی گویی می‌کنیم که مصادیق آن مختصات خاص خود را دارد. وقتی حرف از فساد می‌شود به فرد بر نمی‌گردد و این امر نیازمند تجزیه و تحلیل است و تنها با حکم دستگاه قضایی می‌توان در این باره اطلاع رسانی کرد.
وی ادامه داد: من اطلاعی از آخرین وضعیت این پرونده ندارم و تنها در حد مردم عادی از این موضوع اطلاع دارم.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برخی از اعضای شورای شهر تذکراتی را به فعالیت‌های شهرداری دارند،‌ افزود: البته توجه داشته باشیم که این تذکرات باید به صورت قانونی و به صورت مکتوب ارائه شود.
وی در خصوص لایحه مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه نیز گفت: باید توجه داشته باشیم که این لایحه به نفع شهرهای کوچک است و چنانچه این طرح به ضرر همه شهرداری‌‌ها بود دولت آن را ارائه نمی‌داد.
امینی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که در شهرهای کوچک که ساخت و سازی نداریم به نفع شهرداری‌هاست که این لایحه تصویب و بتوانند درآمدی را از مرکز استان دریافت کنند.
در قانون عوارض اتباع بیگانه پیش‌بینی شده است
وی با اشاره به نحوه دریافت عوارض از اتباع بیگانه نیز گفت: در قانون عوارض اتباع بیگانه پیش‌بینی شده است و سالانه شورای اسلامی شهرها این عوارض را تصویب و برای دریافت تاییدیه نهایی به استانداری ارسال می‌کند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اداره کل امور اتباع بیگانه مسئول دریافت این عوارض است، افزود: البته باید توجه داشته باشیم که این عوارض از اتباع مجاز دریافت می‌شود و اتباع غیر مجازی که تعداد آنها در استان اصفهان کم نیست عوارضی را پرداخت نمی‌کنند.

نوشتن دیدگاه