جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2788
منتشر شده در چهارشنبه, 22 ارديبهشت 1395 08:25
تعداد دیدگاه: 0

همزمان با روز جهانی پرندگان مهاجر و در حالی که کنوانسیون حفاظت از گونه‌های وحشی مهاجر، خواستار توقف شکار و تجارت غیرقانونی پرندگان در جهان شده، مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با «ایران» نسبت به کشتار غیر قانونی پرندگان مهاجر در کشور هشدار داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی...

همزمان با روز جهانی پرندگان مهاجر و در حالی که کنوانسیون حفاظت از گونه‌های وحشی مهاجر، خواستار توقف شکار و تجارت غیرقانونی پرندگان در جهان شده، مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با «ایران» نسبت به کشتار غیر قانونی پرندگان مهاجر در کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به نقل از ایران علی تیموری در این زمینه گفت: اینکه چه تعداد پرنده در کشور ما هر ساله قربانی شکارچیان غیر مجاز می‌شوند آمار دقیقی در دست نیست اما برخی آمارهای غیر رسمی حاکی است که هرساله رقمی بالغ بر 500 هزار پرنده در ایران بویژه در شمال کشور در فصل مهاجرت کشته می‌شوند که اگر این رقم درست باشد نگران کننده است. این مقام خاطر نشان کرد: بیشتر کشتار غیر قانونی پرندگان در استان‌های شمالی و خوزستان اتفاق می‌افتد و با اینکه کنوانسیون حفاظت از گونه‌های وحشی مهاجر، به همه کشور‌های جهان توصیه کرده که بهره برداری پایدار از منابع پرندگان را برای مردم بومی و محلی به رسمیت بشناسند و مجوز شکار این پرنده‌ها را صادر کنند و در ایران نیز، با اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هم به طور معمول هر ساله تعدادی پروانه شکار پرنده صادر می‌کند اما تقریباً بیش از دو برابر مجوز‌های سازمان، از سوی شکارچیان غیر مجاز صید پرنده صورت می‌گیرد.
او گفت: از سوی دیگر صید و زنده‌گیری بازهای شکاری تجارت سیاهی را برای گروهی از افراد در کشور ایجاد کرده به نحوی که اقدام به زنده‌گیری این پرندگان در مناطق شمالی کرده و آنها را به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌کنند که در سال‌های اخیر با همکاری مردم و مخبرین محیط زیست و همکاری نیروی انتظامی بارها موفق شدیم چندین باند زنده‌گیری بازهای شکاری را که از گلستان به سمت جنوب ایران در حال حرکت بودند در میانه کشور شناسایی و دستگیر کنیم و هر بار ده‌ها قطعه انواع شاهین و عقاب را کشف و ضبط کنیم. تیموری افزایش مجازات صید پرنده‌های شکاری را عامل مهمی برای کاهش این تجارت پر سود عنوان کرد و گفت: سال گذشته قیمت جریمه صید هر قطعه باز شکاری از 20 میلیون به 60 میلیون تومان افزایش یافت که با معرفی متخلفین به مراجع قضایی و همکاری نسبتاً خوبی که قضات محترم داشتند می‌توانم با اطمینان بگویم که قطعاً نرخ زنده‌گیری بازهای شکاری در کشورمان در سال‌های پیش رو کاهش یابد. او افزود: سال گذشته با همه همکاری هایی که مردم داشتند و نیز برخوردهایی که با متخلفان صید پرندگان در فریدونکنار مازندران صورت گرفت اما باز هم به نظر می‌رسد بیش از 200 هزار پرنده فقط در همین منطقه کشته شده که بیشتر آنها مجوز صید نداشتند و از طرق غیر قانونی و بیش از ظرفیت مجاز شکار کرده بودند. در سراسر فریدونکنار و بابلسر نیز ما کلاً 15 محیطبان داریم که در هر شیفت 5تا 6 نفر از آنها سرکار هستند و با این تعداد کم اصلاً امکان پذیر نیست که سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی بتواند با متخلفان برخورد کند.
او همچنین درباره تعداد سلاح‌های غیر مجاز در کشور گفت: بر اساس آخرین استعلامی که داشتیم حدود 600 هزار سلاح ساچمه زنی و گلوله زنی مجاز در کشور وجود دارد که گفته شده معادل همین رقم هم سلاح‌های غیرمجاز در دست مردم است اما من در مورد سلاح‌های غیر مجاز کمی تردید دارم و معتقدم بیش از این رقم است و مجموع این سلاح‌ها به حدود یک و نیم میلیون سلاح می‌رسد. جشن روز جهانی پرندگان مهاجر روز گذشته با این شعار که «چه زمانی سکوت آسمان را فرا می‌گیرد» و «تجارت و شکار غیر قانونی پرندگان متوقف می‌شود» در 138 کشور جهان برگزار شد./

نوشتن دیدگاه