چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24052
منتشر شده در جمعه, 05 خرداد 1402 14:26
تعداد دیدگاه: 0

در حالی که هفته گذشته اخبار ضد و نقیضی از استعفای یکی از معاونان شهردار اصفهان منتشر شد، گمانه زنی های زیادی در این زمینه شکل گرفت که کمتر به واقعیت نزدیک بود.


همراز/رضا صالحی پژوه: گمانه زنی ها از امکان استعفای دو نفر دیگر از معاونین شهردار گرفته تا این که دلیل استعفای معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان چیزی نبوده غیر از انتقاد های مطرح شده وضعف در عملکرد وی در این حوزه.

این در حالی است که به نظر می رسد هیچ یک از این گمانه زنی ها درست نبوده و بیشتر به یک بازی کلانتر خوب و بد شبیه است که سناریوی آن از دل مدیریت شهری اصفهان بیرون می آید.

عملکرد مجتبی شاهمرادی در این جایگاه هر چند مورد نقد های گسترده ای واقع شد، اما سطح فعالیت فردی و شخصی وی کمتر از سطح فعالیت معاونت های دیگر شهرداری اصفهان نبود و می توان عملکرد تمام این معاونت ها را در یک سطح و یک رده و دسته ارزیابی کرد.

اما ظاهرا قرار است وی به عنوان معاون یک نهاد فرهنگی در سطح ملی معرفی شود و با این وضعیت مدیریت شهر تصمیم دارد این روغن ریخته را نذر اصفهانی کند که نه تنها دو سال که سال ها است از موازی کاری فرهنگی رنج می برد.

در این شرایط مدیریت شهری بی تمایل نیست که این جابجایی را نتیجه توجه به افکار عمومی و نظر منتقدان جلوه دهد، بی آن که به این نکته توجهی داشته باشدکه نقد منتقدین به اشخاص و افراد نیست، به ساختارهای بیمارگونه ای است که تلاش دارد در یک سازمان غیر مرتبط، ارتباط بین فرهنگ و جامعه ایجاد کند که نتیجه آن چیزی غیر از موازی کاری با نهادهای مرتبط نیست.

اما چند نکته در این سناریو حکم دم خروسی را دارد که بد جور بیرون افتاده است:

اول: زمزمه هایی که از جایگزین معاون مستعفی شهرداری به گوش می رسد، حکایت از آن دارد که ظاهرا قرار نیست سهم خواهی جناح ها و خرده جناح ها در مدیریت غیر سیاسی شهر پایان یابد و بر همین اساس ظاهرا قرار است مدیر بعدی فرهنگی شهرداری اصفهان پزشکی باشد که بعد از تجربه یک دوره ناموفق مدیریت در سطح ملی، از وزارت بهداشت به این کرسی تکیه می زند. هرچند که دوران مدیریت وی در اصفهان نیز عاری از اما و اگر ها نبود.

او یکی از اعضای لیست پنج نفره مجمع اصولگرایان درانتخابات سال 94 مجلس شورای اسلامی است و خیلی ها، شهردار کنونی اصفهان را مغر متفکر این مجمع قلمداد می کنند و این جابجایی نمی تواند عاری از علت باشد.

دوم: تا همین لحظه هرچه از عملکرد این معاونت نقد می شد، شهردار اصفهان تمام قد از خدمات وی حمایت می کرد و آن را نتیجه یک نگاه فرهنگی خلاق، همه جانبه نگر و همگرا می دانست، حالا چه اتفاقی افتاده که ظرف مدت کوتاهی تصمیم بر آن شد که راس این معاونت جابجا گردد؟

سوم: در مدیریت های مبتنی بر آزمون وخطا ، موفقیت های سازمانی با شیب ملایم، ولی رو به بالا در حرکت است و در سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان نیز طی این دوسال این شیب بسیار ملایم ولی رو به بالا بود، گواه این موضوع نیز مقایسه اتفاقات فرهنگی نوروز 1401 و اتفاقات فرهنگی نوروز 1402 ؛ پس طبیعی نیست در این مدل مدیریتی در این برهه شاهد این استعفا باشیم.

با این دلایل به نظر نمی رسد استعفای معاونی از خیل معاونین شهرداری اصفهان در راستای ترمیم بدنه مدیریتی یا اصلاح و چابک سازی سازمان باشد، بلکه به نظر می رسد بیشتر قرار است از آب گل آلود تربیت مدیر و کادرسازی و فروش رایگان تجربه به پایتخت نشینان، به نفع یک جناح خاص و برای کم کردن نگرانی منتقدین شاه ماهی شکار شود و به تعبیری روغن ریخته ای دوباره نذر اصفهان شود./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه