سه شنبه 4 ارديبهشت 1403, Tuesday 23 April 2024, مصادف با 14 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2386
منتشر شده در شنبه, 16 آبان 1394 15:56
تعداد دیدگاه: 0
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:

رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: حق آبه شرعی، قانونی، منطقی و تاریخی مردم اصفهان روز گذشته دوباره به رودخانه زاینده رود جریان یافت. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به نقل از خبرگزاری ایمنا فتح الله معین در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر...

 

رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: حق آبه شرعی، قانونی، منطقی و تاریخی مردم اصفهان روز گذشته دوباره به رودخانه زاینده رود جریان یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به نقل از خبرگزاری ایمنا فتح الله معین در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: روز گذشته بار دیگر حق آبه شرعی، قانونی، منطقی و تاریخی مردم اصفهان از آب رودخانه زاینده رود در مسیر این رود جریان یافت و چشم مردم اصفهان به این مایه برکت الهی روشن شد.
وی افزود:با جاری شدن مجدد آب در رودخانه زاینده رود بخشی از دستوررییس جمهورو مصوبات شورای عالی آب بعد از مدتها جامه عمل پوشید چرا که دکتر روحانی در سفر به اصفهان و در جمع مردم تاکید داشت که آب باید به طور دائم دررودخانه جریان داشته باشد.
رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اظهارات تکراری و بی تفاوتی در قبال تضییع حق مردم و اقدامات غیرکارشناسی و منفعلانه مسئولان آب و دیگر مسئولان مربوطه بی شک اقدامی غیرقابل قبول و غیرمسئولانه در کارنامه دست اندرکاران خواهد بود.
معین یادآور شد: بیش از 800 میلیون مترمکعب آب، سالیانه حق آبه مردم استان اصفهان و در مالکیت شخصی آنان جدای از آب تخصیص یافته به شرب و بهداشت و دیگر مصارف آب این رودخانه بوده که در قضاوتی منصفانه باید به آنان تحویل گردد.
وی تاکید کرد: به طورحتم هیچ گاه مردم اصفهان از این مطالبه خود دست نخواهند کشید و تلاش در جهت ایفای این حق مردم، معیاری برای ارزیابی مسئولان مربوطه خواهد بود.
رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه درهفته گذشته بار دیگر زنگ هشدار آلودگی هوا در شهر اصفهان به صدا درآمد، گفت: در شهر اصفهان در روزهای سوم، چهارم، پنجم، ششم و دوازدهم و سیزدهم و چهاردهم ماه جاری وضعیت و کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم و نامناسب بود .

  • آلودگی هوا معضلی که همه ساله گریبانگیر شهر اصفهان است

معین با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا معضلی است که همه ساله گریبانگیر شهراصفهان است، افزود: در سال 92 جمعاً 218 روز هوای ناسالم در شهر اصفهان داشتیم که از این میزان 66 روز بسیار ناسالم و 16 روز خطرناک بوده است .
وی ادامه داد: در سال 93 نیز 141 روز هوای ناسالم داشته ایم و خوشبختانه روز خطرناکی وجود نداشته است.
رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه هوای سالم از 5 روز در سال 92 به 182 روز افزایش یافته است، اضافه کرد: این بهبود وضعیت به دلیل توزیع سوخت با کیفیت یورو 4 ، حذف مازوت از نیروگاه های اصفهان به میزان زیاد، افزایش میزان تحویل آب در زاینده رود و بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی و توسعه خطوط BRT بوده است.
معین بیان کرد: در استان اصفهان بیش از یک میلیون هکتار کانون‌های بحرانی و فرسایشی بادی داریم که از این میزان 240 هکتار در شرق اصفهان و پهنه تالاب گاوخونی یکی از مهم ترین کانون‌های بحرانی و فرسایشی در استان اصفهان می باشد.
وی اظهار کرد: این وضعیت نشان می دهد که آلودگی هوا در شهراصفهان معضل جدی و بزرگترین تهدید کننده سلامتی مردم می باشد که اقدامات موثر ، دائمی و عملی را طلب می کند.
رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید اینکه تداوم جریان آب در زاینده رود به صورت دائم می تواند در بهبود وضعیت هوا موثر باشد، گفت: اکنون که آب به صورت کوتاه مدت جریان می یابد به صورت ملموس می تواند کاهش چشم گیر ریزگردها را در هوای اصفهان در پی داشته باشد.
معین افزود: افزایش کیفی و کمی حمل و نقل عمومی خصوصا توسعه خطوط متروو جبران گذشته نیز در بهبود وضعیت هوا بسیار موثر است.
وی در خصوص طولانی شدن پروژه مترو گفت: شاید پروژه مترو از جمله معدود پروژه های شهر اصفهان است که برخلاف سنت این استان مبنی بر سرعت در اتمام پروژه ها به مدت بیش از 15 سال ادامه یافته است .
وی با اشاره به اینکه در طی این مدت مجموع پرداخت های شهرداری به مراتب کمتر از پرداختی های دولت بوده است، تصریح کرد: باید در نظر داشت که بیش از ارقام ذکر شده در قانون بودجه سالیانه امکان پرداخت بیش از آن برای دولت وجود ندارد و این وضعیت نشان می دهد که باید در تدوین بودجه سالیانه در شورای شهر سهم اعتبارات مترو به طور مناسب دیده شود .
رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: حذف خودروهای فرسوده که تعداد آنها در شهر اصفهان همچنان به تعداد نگران کننده ای می باشد نیز در بهبود وضعیت هوا نقش مهمی دارد.
معین با تاکید بر برخورد جدی با مراکز آلاینده اعم از صنعتی ، صنفی و خانگی در شهر اصفهان خاطرنشان کرد: حفظ و توسعه فضای سبز، ممانعت جدی از تغییر کاربری فضاهای سبز شهری و حفاظت جدی از فضاهای سبز موجود به خصوص در منطقه ناژوان و مناطق شمالی و شرقی شهر اصفهان بسیار ضروری است.
وی با اشاره به انجام تحقیقات درارتفاع مناسب ساختمان‌ها به خصوص در مناطق حاشیه ای، اظهار کرد: در بعضی از سالها در نیمی از روزهای سال هوای اصفهان ساکن و بدون جابجایی بوده است که این خود عامل بسیار موثری در آلودگی هواست.
رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: باید بررسی شود که در ارتفاع تعیین شده موجود باعث افزایش سکون هوا و عدم جابجایی آن در شرایط بسیار شکننده زیست محیطی در شهر اصفهان نگردد.

نوشتن دیدگاه