کد خبر: 23330
منتشر شده در یکشنبه, 09 بهمن 1401 17:48
تعداد دیدگاه: 0
مسوول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

مسوول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سالیانه حدود ۱۱ هزار بیمار جدید به جمع مُبتلایان سرطان در استان اضافه می‌شود و روند ابتلا به آن با شیب ملایمی رو به افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، زهرا روانخواه افزود: بر اساس آخرین آمار، میانگین سنی مُبتلایان به انواع سرطان در استان اصفهان ۵۹.۵ سال و میانگین سن ابتلا به سرطان نیز در حال کاهش یافتن است.

وی، شایعترین سرطان‌ها در استان را سینه، پروستات، پوست، روده بزرگ و تیرویید برشمرد و اظهار داشت: مهمترین عوامل ایجاد سرطان شامل سن، دُخانیات، چاقی و اضافه وزن، بی‌تحرکی، عوامل محیطی نظیر کودهای شیمیایی، افزودنی‌های غیرمجاز خوراکی و آلودگی های صنعتی، الکل و برخی باکتری‌ها و ویروس‌هاست.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از ابتلا به سرطان و شناسایی به موقع علائم آن اضافه کرد: امروزه ۴۰ درصد سرطان‌ها در صورت تشخیص به موقع، قابلیت درمان موثر دارند بنابراین با شناخت علائم اولیه و توجه به آنها به درمان موثر آن کمک می شود.

روانخواه گفت: با استفاده از خدمات غربالگری رایگان در مراکز بهداشت در سطح استان حتی قبل از بروز علائم می‌توان به کشف سرطان و پیشگیری از ایجاد آن یا در صورت بوجود آمدن در مراحل اولیه، به درمان آن بپردازیم.

وی، وظایف مرکز بهداشت را کمک به تشخیص بهنگام سرطان که روند درمان، قابلیت بیشتری دارد، دانست و افزود: این برنامه در قالب غربالگری سرطان سینه، روده بزرگ و دهانه رحم در کل مراکز جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال اجراست.

مسوول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در زمان حاضر این سه سرطان در کشور دارای برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری است.

وی همچنین به پویش ملی سرطان در سال جاری اشاره کرد و گفت: این پویش با هدف کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان از هشتم بهمن جاری آغاز شد و تا ۱۵ بهمن ادامه دارد.

روانخواه، شعار این پویش را "فاصله‌ها را کم کنیم" عنوان کرد و توضیح داد: هدف پویش مزبور این است که فاصله خود را از بی‌خبری از عوامل خطر سرطان، زمان شروع علائم تا تشخیص، زمان تشخیص تا درمان موثر، درمان‌ انجام شده تا بهترین کیفیت درمان و دسترسی کلیه اقشار به خدمات تشخیصی و درمانی را کم کنیم.

وی افزود: در این پویش برنامه‌هایی برای اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه پیشگیری از سرطان، اهمیت تشخیص زودهنگام، بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده هایشان، جایگاه نهادهای دولتی و حاکمیتی، نقش زنان و خانواده در مدیریت آن، نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه و مدیریت سرطان در کودکان و جوانان اجرا می‌شود.

سرطان در دنیا و ایران، دومین یا سومین علت مرگ است و سالانه ۱۴۰ هزار نفر در کشور ما دچار این بیماری می‌شوند که در سال‌های آینده به ۲۵۰ هزار نفر نیز می‌رسد./انتهای پیام

ایرنا