سه شنبه 28 فروردين 1403, Tuesday 16 April 2024, مصادف با 7 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23323
منتشر شده در یکشنبه, 09 بهمن 1401 12:33
تعداد دیدگاه: 0

گردشگری ورزشی، امروزه یک پای ثابت توسعه جهانیست. با توجه به انواع مختلفی که گردشگری دارد هر کشور و منطقه ای می تواند با توجه به پتانسیل های درونی خود در بخشی یا بخش هایی از گردشگری اقدامات توسعه ای انجام دهد و راه را برای ورود ثروت باز کند. گردشگری ورزشی یکی از انواع توریسم می باشد که بسیاری از...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمد رضا شواخی زواره فعال گردشگری با اشاره به اینکه از چند سال گذشته با شروع فعالیت اقامتگاه های بوم گردی و رستوران های متعدد، گردشگری ورزشی در زواره شکل گرفته است می گوید: در یک سال گذشته شاهد حضور گروه های متعدد و مختلف سه تا هشتاد نفره دوچرخه سوار داخلی و خارجی در شهر زواره بوده ایم. گروه های دوچرخه سوار خارجی بیشتر برای بازدید از آثار تاریخی زواره و گروه های دوچرخه سوار داخلی بیشتر برای دوچرخه سواری در کویر زواره به این شهر سفر کرده و می کنند.
این فعال گردشگری می گوید: حضور گروه های مختلف دوچرخه سوار داخلی و خارجی در شهر زواره بیانگر این موضوع است که این شهر قابلیت بهره مندی از ظرفیت گردشگری ورزشی را دارد.
شواخی زواره در تعریف گردشگری ورزشی می گوید: این نوع گردشگری در واقع سفر به اقصی نقاط دنیا برای شرکت در یک رویداد یا فعالیت ورزشی یا تماشای یک مسابقه‌ی ورزشی است. معمولا گردشگری ورزشی را به سه نوع تقسیم می‌کنند. گردشگری رویدادهای ورزشی، گردشگری ورزشی فعال و گردشگری ورزشی نوستالژیک.
در زمان حاضر گروه های دوچرخه سوار به صورت شخصی و بدون هماهنگی یا اطلاع قبلی با دستگاه یا اداره دولتی به زواره سفر می کنند. گرچه این سفرها از نظر اقتصادی و کسب و کار دارای ارزش است در صورت ساماندهی و وجود متولی و یا طراحی سایت برای ثبت نام یا هماهنگی بیشتر می تواند رونق بیشتر کسب و کار را به دنبال داشته باشد.
این کارشناس گردشگری می گوید: در قسمت کویری زواره، تل شیطان، کویر دق سرخ و کویر کریم آباد ظرفیت هایی طبیعی و جذاب برای دوچرخه سواران علاقه مند به طبیعت است. مسیر 110 کیلومتری زواره، روستای کریم آباد، تل شیطان، روستای امیرآباد، حافظ رجب برسی و بازگشت به زواره مسیر خوبی برای رکاب زدن دوچرخه سواران در کویر زواره است.
محمد رضا شواخی زواره می افزاید: قسمت کوهستانی زواره نیز مستعد برگزاری فعالیت های ورزشی کوهنوری و دوچرخه سواری کوهستان است که می توان از آن در رونق گردشگری ورزشی در بخش زواره بهره جست.
تقی نساجی کارشناس ارشد تربیت بدنی درباره فعالیت های ورزشی به صورت تفریحی برای پر کردن اوقات گردشگران در کویر زواره می گوید: سافاری، موتورسواری و اسکی روی شن از جمله ورزش هایی است که در کویر زواره می توان اجرا کرد.
وی افزود: سافاری و موتور سورای دو ورزشی است که می توان در پهنه کویر و تپه های بلند شنی مانند تل شیطان انجام داد ولی به علت اینکه این سه رشته احتیاج به افراد خبره و تجهیزات خاص دارد انجام آن در منطقه ما نیازمند فراهم کردن تجهیزات و زیر ساخت های لازم برای گردشگران دارد.
این کارشناس ارشد تربیت بدنی می افزاید: ورزش های ساحلی، ورزش هایی هستند که تمامی افراد می توانند در هنگام سفر به زواره در کویر از آن بهره مند شوند.
وی می گوید:ورزش های ساحلی از جمله والیبال و فوتبال ساحلی از جمله ورزش های پرطرفداری هستند که جاذبه خوبی برای تفریح و پر کردن اوقات فراغت گردشگران را فراهم می کند.
نساجی آماده سازی چند زمین والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی در بالای مقبره شیخ رجب در نزدیکی روستای امیرآباد و کویر دق سرخ زواره و همچنین در کویر روستای کریم آباد یا حتی در اطراف تل شیطان از دیگر ورزش هایی می داند که می تواند اوقات گردشگران ورزشی را در کویر زواره پر کند.
وی همچنین می گوید: منطقه کوهستانی زواره هم زمینه خوبی برای انجام ورزش های کوهستانی از جمله کوهنوردی، پیاده گردی، تپه نوردی و دوچرخه سواری در کوهستان می باشد.
این کارشناس ارشد تربیت بدنی لازمه توسعه و رونق گردشگری ورزشی را برنامه ریزی و سیاست گذاری جهت سرمایه گذاری، آموزش، ایجاد تسهیلات مناسب، استفاده از پتانسیل های موجود و حمایت از فعالین ا‌ین بخش از گردشگری می داند و می گوید: از سوی دیگر گردشگری ورزشی نیازمند مدیریت و بازاریابی و شناسایی توانایی ها مقاصد و بازارهای هدف را دارد .
اداره ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخشداری، شهرداری و نهادهای مردمی (ثمن) می توانند با تشکیل کارگروه و راه اندازی سایت اطلاع رسانی ضمن فراهم کردن زمینه حضور بیشتر گردشگران ورزشی، این صنعت را در زواره مدیریت و ساماندهی و رونق اقتصادی منطقه را در دستور کار خود قرار دهند
برگزاری مسابقات فوتبال جام شهدای زواره با قدمت بیش از 40 سال با حضور فوتبالیست های مطرح کشور یکی دیگر از ظرفیت های شهر زواره برای توسعه صنعت گردشگری ورزشی در زواره به شمار می رود.
برگزاری مسابقات فوتسال کشوری در زواره در خرداد سال 1398 با شرکت 600 ورزشکار هم گویای وجود ظرفیت توسعه صنعت گردشگری ورزشی در شهر زواره است.
نظر به اهمیت گردشگری ورزشی، توجه به این صنعت در شهر زواره می تواند زمینه رشد و عمران منطقه را به دنبال داشته باشد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه