سه شنبه 4 ارديبهشت 1403, Tuesday 23 April 2024, مصادف با 14 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23308
منتشر شده در شنبه, 08 بهمن 1401 10:50
تعداد دیدگاه: 0
ایستاده در دود و مه؛

در شرایطی که معاون اجرایی رئیس جمهور در سفر اردیبهشت ماه هیئت دولت به اصفهان شرح مفصلی از امتیازات استان اصفهان در زمینه های گوناگون اقتصادی، صنعتی، صنایع دستی و سایر حوزه ها برشمرد،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر چند روز قبل خود به اصفهان گفت:اطلاق عنوان "برخوردار" به اصفهان با وجود چالش...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز/ آزاده سلیمانی نژاد: یکی از مواردی که این روزها توجه نه تنها اصفهانی ها که ایرانیان را به حال و هوای این کلان شهر جلب کرده است، نبود نفس برای تنفس است واین در حالی است که 29 دی ماه در تقویم کشور "روز ملی هوای پاک" اعلام شده است، اما جالب این جاست که این روزها میانگین شاخص آلودگی هوا در اصفهان بالای 200 گزارش شده است.
در واقع سال هاست که با شیوع فصل سرد و وارونگی هوا همچنین تغییر شرایط آب و هوایی و کاهش نزولات جوی، آلودگی هوای اصفهان به حدی است که مجموع روزهای پاک در هرسال از 20 روز تجاوز نکرده است، چند سال اخیر هم که عامل وحشتناکی به نام "مازوت سوزی" به میدان آمده که حتی بارش های پاییز و زمستان نیز نتوانست نقش این مقصر را بیشتر از 24 ساعت کم رنگ کند. از سال 98 با شروع فصل سرما و انتشار بوی نا مطبوع آلودگی در هوا به خصوص پایان شب، پچ پچه ها در مورد سوزاندن مازوت در اصفهان به گوش می رسید، اما فک پلمپ مشعل های مازوت نیروگاه شهید منتظری از سال 1400 زمزمه ها را تبدیل به اخبار روشن در مورد مازوت سوزی کرد، به طوری که دیگر حتی مسئولان نیز نمی توانستند منکر مازوت سوزی در اصفهان شوند و دم خروس آنچنان بیرون افتاد که رسما تائید شد.
بر اساس گفته کارشناسان این فک پلمپ بدون رعایت حداقل الزامات زیست محیطی و انجام فیلتراسیون خروجی ها انجام شد. نیمه آذر امسال بار دیگر با مصوبه شورای عالی امنیت ملی پلمپ مشعل های مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری اصفهان برداشته شد و چهار واحد از هشت واحد این نیروگاه در مدار مازوت سوزی قرار گرفت. اما این تمام ماجرا نیست؛ چرا که در ادامه با کاهش محسوس دما در کشور افت شدید گاز ارمغان سیاه دیگری برای اصفهان بود.
*اصفهان در مسیر خط انتقال گاز
در توضیح اجمالی این موضوع شاید بد نباشد بدانیم اصفهان بر سر مسیر انتقال گاز از جنوب به شمال کشور قرار گرفته و از آنجا که مصرف گاز این کلان شهر بالاست، در روزهای سرد که با افت شدید دمای هوا مواجه بودیم، استان های پر مصرف از جمله اصفهان دستور دارند مصرف را به حداقل برسانند تا گاز به شمال کشور برسد، همچنین با توجه به اینکه نیروگاه اصفهان همچنان مشغول فعالیت است تا برق بخش اعظم کشور را تامین کند، تنها یک راه می ماند برای تأمین برق و آن همان مازوت سوزی است که این اتفاق برای اصفهان یعنی همان چوب دو سر طلا شدن.
البته به نظر می رسد، مسئولان این استان در این باره سکوت نکردند و علاوه بر مصرف مازوت در مورد افت فشار گاز نیز در اصفهان گله مند بودند. ایرنا چندی پیش از زبان استاندار اصفهان نوشت: به رغم برگزاری جلسات و مکاتبات با شورای عالی امنیت ملی، وزارت نفت و وزارت نیرو تصمیم گیری در حد استان نبود و با تصمیم گیری در سطح ملی، نیروگاه شهید منتظری به اجبار وارد سیکل سوخت مازوت شد.
سید رضا مرتضوی همچنین گفت: با وجود اینکه در جلسات متعدد از برخی مسئولان دعوت می کنیم به کمک استان بشتابند، اما دریغ از قدمی که برای کمک به حل این چالش ها بردارند.
*وزارت نفت پاسخگو باشد
در این باره نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر اعلام کرد: وزیر نفت درباره مازوت سوزی نیروگاه ها و قطعی گاز پاسخگو باشد.
مهدی طغیانی گفت: من دو سؤال از وزرا مطرح کردم، زیرا متأسفانه در موضوع گاز غیر از استفاده از مازوت و جایگزینی آن به عنوان سوخت نیروگاه ها، اکنون زمزمه تعطیلی ادارات نیز شنیده می شود که گاز ادارات را بدلیل افت فشار شبکه قطع کنید که اینها نشان دهنده سو مدیریت و بهم ریختگی سیستم وزارت نفت و شرکت ملی گاز است.
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اعلام اینکه برای هر واحد در ساعت بیش از ۱۰ تا ۲۰ هزار لیتر مازوت سوزانده می شود گفت: با توجه به اینکه از یک ماه قبل پیش بینی می شد در اصفهان مازوت مصرف شود، مسئولان طی ارتباط با وزارت کشور سعی داشتند جلوی فک پلمپ مشعل های مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری را بگیرند، اما مصوبه شورای عالی امنیت کشور مبنی بر فک پلمپ و مازوت سوزی بود.
به گفته سید امیر سامع در شرایطی که نیروگاه شهید منتظری چسبیده به شهر است، چرا می بایست بیش از نیاز حداقل برق تولید کند و تازه بخشی از آن را هم صادر کند؟
وی اظهار کرد: بهتر بود در شرایط اضطرار برای تولید بیش از نیاز، حداقل به جای مازوت از گاز برای تولید برق استفاده شود.
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: تولید برق بیش از حد به محیط زیست فشار وارد می کند.
سامع با اشاره به آسیب هایی که سوزاندن مازوت بر محیط زیست وانسان و گیاهان وجانوران دارد، گفت: قطعا مردم اصفهان معترض هستند، چرا که کودکان، میانسالان، زنان باردار، بیماران قلبی، سرطانی وخاص هر کدام به نحوی در معرض این آلودگی ها و تبعات آن قرار دارند .
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی اصفهان در پاسخ به اینکه نظر قانون در مورد مصرف مازوت چیست؟ گفت: طبق قانون هوای پاک مصوب در سال 1397 ، نیروگاه هایی که قصد مصرف مازوت دارند باید فیلتر نصب کنند، اما نیروگاه شهید منتظری اصفهان عملا مرتکب خلاف شده است.
سامع گفت: این مطالبه حقوقی را ادامه خواهیم داد و افرادی که در این باره کوتاهی کرده اند را پای میز پاسخگویی می آوریم.
سامع در مورد اینکه مدیران ارشد استان که توان برخورد با مازوت سوزی را در اصفهان دارند، تا کنون چه اقدامی کرده اند؟ گفت: متاسفانه اقدام عملیاتی از ایشان ندیده ایم.
در این شرایط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز که در روز ملی هوای پاک مهمان اصفهان بود، در جلسه ای حرف دل مردم اصفهان را زد و گفت: اطلاق عنوان "برخوردار" به اصفهان با وجود چالش ها و مشکلات زیست محیطی فعلی این استان منصفانه نیست و این نگاه باید تغییر کند.
به گفته علی سلاجقه، قبل از مازوت سوزی هم شهر اصفهان همچنان درگیر آلودگی هوا بوده است، از طرفی انباشت صنایع در استان بیش از اندازه است و این مساله باید مدیریت شود.
اینطور که معلوم است، اصفهان راه درازی در پیش رو دارد تا بتواند هوای پاک را تجربه کند، در این مسیر طولانی نیز باید چوب به ظاهر برخورداری خود را بخورد، اما برای حفظ سلامتی حداقل حدود 3 میلیون نفر از ساکنان این کلانشهر و شهرهای اطراف آن، دستور قطع مصرف مازوت حداقل کاری است که می توان در راستای کاهش آلودگی هوای آن انجام داد.
به امید اینکه مسئولین امر بر شهر گنبد های فیروزه ای دل بسوزانند تا حداقل شرایط این استان به گونه ای شود که در خور نام بلند "نصف جهان" باشد.

*آلودگی هوا، این اتفاق تکراری
یکی از پرتکرارترین اتفاقاتی که هر سال در پائیز و زمستان می‌افتد، برگزاری جلسه کمیته اضطرار در پی تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهاست که ماحصل آن در نهایت تعطیلی، غیرحضوری شدن کلاس‌های درس مدرسه و دانشگاه و البته توصیه به ورزش نکردن در مکان‌های عمومی و فضای باز به شهروندان است! در سال‌های اخیر، همزمان با آلوده شدن هوای تهران و سایر شهرهای صنعتی و پرجمعیت، تعداد تشکیل این جلسات با همین محتوا و عملکرد قدیمی هم بیشتر شده است. البته چند سالی‌ است که گردوغبار شدید در فصل تابستان نیز زحمت شرکت کنندگان در این جلسات را بیشتر کرده است.
در شرایطی که دو پدیده گردوغبار تابستانه و آلودگی زمستانه هوا به نوبت مشغول خودنمایی هستند جالب است که بدانید در برخی از شهرهای بزرگ از جمله اصفهان امسال فقط چند روز شاهد هوای پاک بوده ایم که این موضوع در سال‌های قبل تقریباً کم سابقه بوده است. افزایش غلظت آلاینده‌ها و تعداد روزهای آلوده در کلانشهرها به قدری است که علاوه‌بر پزشکان و متخصصان قلب و عروق، صدای روان‌شناسان و روان‌پزشکان نیز از سال‌ها قبل درآمده و آنها نیز در مورد افزایش احتمال بروز افسردگی و سایر اختلالات خُلقی در پی آلودگی هوا هشدار می‌دهند.
هرچند هر سال مسئولان نقش خودروها را در آلایندگی هوای کلانشهرها پررنگ تر از همیشه می پنداشتند، اما امسال مازوت سوزی متهم ردیف اول این فاجعه است و حالا مسئولین بی هیچ ابائی می گویند مردم تحمل داشته باشند! هرچند اگر مازوت سوزی را کنار بگذاریم، به جز نقش خودرو و موتورها، بسیاری از کارخانجات و مجموعه‌های صنعتی در کلانشهرهای کشور نیز نقش مهمی در تیره شدن آسمان دارند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه