شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2315
منتشر شده در پنج شنبه, 23 مهر 1394 15:56
تعداد دیدگاه: 0
باحضور وزیر کشور؛

با حضور وزیر کشور متروی اصفهان پس از 18 سال بر روی ریل حرکت افتاد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، صبح امروز با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی،وزیر کشور و تنی چند از مسئولان استان اصفهان فاز اول خط یک متروی این کلان شهر به عنوان سومین کلانشهر کشور ، پس از شهرهای تهران و مشهد به روی ریل حرکت افتاد....

با حضور وزیر کشور متروی اصفهان پس از 18 سال بر روی ریل حرکت افتاد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، صبح امروز با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی،وزیر کشور و تنی چند از مسئولان استان اصفهان فاز اول خط یک متروی این کلان شهر به عنوان سومین کلانشهر کشور ، پس از شهرهای تهران و مشهد به روی ریل حرکت افتاد.
رحمانی فضلی ر این مراسم با تقدیر و تشکر از مسئولان محلی که در راه انداری این پروژه شهری اقدامات شبانه روزی انجام دادند گفت: امروز ایران در شرایطی است که در ابعاد مختلف روزبه‌روز به توفیقات آن افزوده می‌شود و دولت یازدهم با تدوین برنامه‌های کلان و مهم تلاش کرده تاگام‌های بلندی را در عرصه داخلی و بین‌المللی بردارد.
وی ضمن تاکید بر اقدامات موثر تیم مذاکره کننده در مذاکرات و همراهی مجلس با این اقدام انقلابی زیر نظر رهبر فرزانه نظام، اظهار کرد:با همراهی مردم و مسئولان بیش از 90 درصد مشکل آن حل‌ شده و حدود 10 درصد آن که لغو تحریم ها می باشد،باقیمانده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران در شرایطی است که در ابعاد مختلف روزبه‌روز به توفیقات آن افزوده می‌شود، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید با تدوین برنامه‌های کلان و مهم تلاش کرده است که گام‌های بلندی را در عرصه داخلی و بین‌المللی بردارد.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: یکی از این تلاش‌ها مسئله هسته‌ای بود که با تلاش زیاد تیم مذاکره‌کننده، مردم و مسئولان بیش از 90 درصد مشکل آن حل‌ شده است که دولت، نمایندگان محترم و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب در جهت حل این مشکل همکاری داشته‌اند.

وزیر کشور مسئله بعدی مدنظر دولت را اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: تلاشمان این است که این مسئله را نیز به مرحله قابل قبولی برسانیم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه بار اصلی اقتصاد مقاومتی روی دوش مردم است، بیان کرد: هر روش اقتصادی که به پخش منابع نفتی میان دستگاه‌های اجرایی منجر شود، کاهش شدید بهره‌وری، افزایش تورم و خروج از عدالت را به‌دنبال خواهد داشت.

وزیر کشور با اشاره به نقش استان‌ها در اجرای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: همه استان‌های کشور نمی‌توانند نقش یکنواختی در اقتصاد مقاومتی ایفا کنند و برخی باید جلودار باشند که اصفهان از جمله همین استان‌هاست که باید چنین نقش مهمی را در این زمینه بپذیرد و از طرفی تلاش کنیم که نمادهای اقتصاد مقاومتی را در اصفهان پیاده کنیم.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: ما در وزارت کشور به اجرای اقتصاد مقاومتی در کلانشهرها به‌ ویژه اصفهان کمک می‌کنیم.

وی با اشاره به قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی تصریح کرد: اگر افتخار داریم که در منطقه امن‌ترین کشور هستیم به این دلیل است که امنیت داخلی را با تکیه بر وحدت و همدلی و با پیروی از بیانات رهبر معظم انقلاب به دست آورده‌ایم.

وزیر کشور گفت: انتقاد و بیان مطالبات همه باید حول حفظ و تقویت انسجام نظام باشد و هیچ عاملی ما را نباید دچار تفرقه کند به ویژه که انتخابات را پیش‌رو داریم.

رحمانی‌فضلی اظهار کرد: توقع داریم که انتخاباتی باشکوه، باوجود رقابت‌های سالم و با حفظ انسجام را در کشور شاهد باشیم و یک‌بار دیگر نشان دهیم که مردم‌سالاری روش و الگوی مناسب برای اداره کشور است که باید به سایر کشورها معرفی شود.

  • از وضعیت تکمیل مترو اصفهان راضی نیستم

استاندار اصفهان نیز در این مراسم با بیان این که از وضعیت فعلی پیشرفت مترو اصفهان راضی نیستم، گفت:اینکه گفته می شود مترو اصفهان پس از 14 سال راه اندازی می شود، حرف درستی نیست، چرا که بنده در سال 76 به عنوان معاون عمرانی وزارت کشور مجوز این مترو را صادر کردم و در حقیقت پس از 18 سال متروی اصفهان افتتاح می‌شود.
رسول زرگرپور اظهار کرد: فرض کنید دو سال دیگر در سال 96 دو ایستگاه میدان امام حسین(ع) و انقلاب نیز به بهره‌برداری برسد و طول خط متروی اصفهان به 20 کیلومتر برسد؛ این یعنی در هر سال تنها یک کیلومتر پیشرفت کار داشته‌ایم.
وی اظهار داشت: زمانی که 20 کیلومتر از متروی اصفهان ظرف مدت 20 سال به بهره‌برداری برسد،یعنی این که 40 کیلومتر دیگر که در شورای عالی ترافیک مصوبه دارد تا سه خط متروی اصفهان تکمیل گردد،40 سال زمان نیاز دارد که این موضوع اصلا قابل قبول نبوده و در شان مردم اصفهان و نظام جمهوری اسلامی نیز نیست.
استاندار اصفهان ادامه داد:شیوه ساخت مترو در اصفهان باید به گونه ای باشد که در هر سال 6 کیلومتر خطوط ریلی ایجاد شود، در این صورت می توان به توسعه مترو در شهر امیدوار بود.
زرگرپور با تأکید بر اینکه باید شیوه و برنامه و رویکرد خود را در بحث مترو عوض کنیم افزود: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که سالانه حداقل 5 تا 6 کیلومتر از خط مترو را راه‌اندازی کنیم.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه باید موانع موجود در این مسیر برداشته شود اظهار داشت: با این روند باید برای تکمیل ادامه مترو در اصفهان 40 سال دیگر نیز صبر کنیم چیزی که اصلاً امکان ندارد و به همین دلیل باید به سمت رویکردی دیگر برویم.

وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر عدم پرداخت سهم دولت افزود: بر اساس اطلاعاتی که سازمان مترو منتشر کرده است تاکنون یک‌هزار و 300 میلیارد تومان برای مترو هزینه شده است که از این مقدار 755 میلیارد تومان آن را دولت و بیش از 500 میلیارد تومان را نیز شهرداری پرداخت کرده است که حدود 60 درصد به 40 درصد می‌شود و این در حالی است که سهم دولت و شهرداری هر کدام 50 درصد است.

  • توسعه مترو با حفظ میراث فرهنگی

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز در این مراسم ضمن تاکید بر لزوم حمایت های دولت از توسعه مترو در کلان شهر ها، گفت:در کمیته پنج نفره‌ای که متشکل از نمایندگان استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی تشکیل شد جلسات مکرری داشتیم و قدم‌به‌قدم با اصل حفظ میراث فرهنگی و پیشرفت پروژه کار را جلو بردیم.
محمد جواد شعرباف اظهار کرد:قطار شهری بهترین و مطلوب‌ترین وسیله نقلیه درون‌شهری است به همین دلیل انتظار مردم برای توسعه آن بیشتر خواهد شد.
وی با تاکید بر این که تمام تلاشمان را به کار می گیرم تا خط یک مترو اصفهان تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری برسد، خاطر نشان ساخت:برای رسیدن به این منظور امیدواریم دولت در پرداخت حق دولت در توسعه حمل و نقل ریلی جدی تر به موضوع نگاه کند و زمینه رعایت قانون در این زمینه را فراهم آورد.

  • دولت حمایت چندانی از مترو ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم گفت: طرح‌های زیادی در اصفهان وجود دارد و در جهت تکمیل آن‌ها تلاش زیادی داریم ولی حمایت‌های دولت در کمترین حد است.

رضا امینی در این زمینه اظهار کرد: بهبود کیفیت زندگی مردم، توجه ویژه به بخش خصوصی و منابع سرمایه‌گذاری، شفاف‌سازی خدمات در شهرداری‌ها و تلاش برای ایجاد همدلی و هم زبانی بین مردم و مسئولان، خدمت بی‌منت به مردم، ارتقای سلامت اداری و...از اولویت‌های چهارمین دوره شورای اسلامی شهر است.

وی افزود: حاصل کار همکارانمان که با تلاش‌های زیاد در شهرداری متحمل شده‌اند افتتاح فاز اول از خط یک قطار شهری اصفهان با خدمتی 14 ساله است و امیدواریم که در یک زمان‌بندی 60 ماهه بتوانیم شاهد بهره‌برداری از هر سه خط مترو باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: فاز اول به طول ده کیلومتر امروز افتتاح می‌شود و تا اوایل سال آینده، یک و نیم کیلومتر دیگر به آن اضافه خواهد شد.

امینی گفت: مردم اصفهان اعتماد عمیق به همه مردم ایران و دولت‌مردان دارند و معتقدند دولت، دولت همه کشور است و باید توازن خدمات برای همه مردم برقرار باشد.

وی با قدردانی از وزرای کشور، استانداران و شهرداران دوره‌های مختلف تصریح کرد: طرح‌های زیادی در اصفهان وجود دارد که تکمیل آن‌ها تدبیر دولت را می‌طلبد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در جهت تکمیل طرح‌ها تلاش زیادی داریم ولی حمایت‌های دولت از پروژه‌های شهری همچون مصلی، سالن اجلاس همایش‌های بین‌المللی، قطار شهری و ورزشگاه جهان نما در کمترین حد است.

امینی با بیان اینکه اصفهان 80 میلیارد تومان در خصوص احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی از دولت طلب دارد، خاطر نشان کرد: 100 میلیارد تومان از سوی دولت به این مرکز اختصاص داده شده بود که تنها 20 میلیارد تومان آن محقق شد.

وی با بیان اینکه سایت سگزی 19 میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد، گفت: در رابطه با یارانه بلیط حمل و نقل عمومی نیز 200 میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم که بار آن بر دوش مردم افتاده است.

بنا بر این گزارش ، در این مراسم فاز اول خط یک مترو به طول 10 کیلومتر از خیابان امام خمینی(ره) تا میدان شهدا به بهره برداری رسید.

خرید بلیط مترو در اصفهان به صورت آزمایشی از طریق سامانه‌های «اصفهان‌کارت» به صورت تک فروشی قابل پرداخت و بهای ورودی آن 5 هزار ریال است که قابل شارژ نیز می باشد.

 

نوشتن دیدگاه