پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22710
منتشر شده در یکشنبه, 29 آبان 1401 12:25
تعداد دیدگاه: 0
رییس دانشگاه اصفهان:

پنجمین نشست هم اندیشی هیات رییسه دانشگاه اصفهان با اعضای هیات علمی با حضور در دانشکده شیمی به منظور تقویت و استمرار ارتباط دو سویه بین اعضای هیات علمی با مسئولین دانشگاه و بهره مندی از دیدگاه ها و نقطه نظرات متقابل آن ها، عصر دیروز در محل سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر حسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان در این نشست ضمن پاسخ گویی به پرسش های اعضای هیات علمی دانشکده شیمی و تقدیر از اقدامات ارزشمند ان ها در همکاری مستمر با مدیریت دانشگاه، اظهار داشت:این دانشکده یکی از اثربخش ترین دانشکده های دانشگاه اصفهان است که اعضای هیات علمی و دانش آموختگان آن از انسجام منحصر به فردی برخوردار هستند و در ابعاد علمی در عرصه های ملی و بین المللی، همواره منشا اثر بوده و هستند.

وی هچنین افزود: با توجه به محدودیت تخصیص منابع و اعتبارات به دانشگاه ها، تلاش ما بر این بوده است تمهیدات لازم در خصوص رفع مشکلات دانشگاه را در اولویت امور خود قرار بدهیم. به طوری که در سال گذشته موفق به دریافت ۱۱۰ درصد تخصیص اعتبار شدیم و در سال جاری نیز با وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه وارد مذاکره شده ایم که امیدوارم نتایج و برکات خوبی برای دانشگاه داشته باشد.

دکتر هرسیج، ایجاد تحول در آموزش عالی و به روز رسانی سرفصل دروس را مورد تاکید قرار داد و تصریح نمود: دانشگاه اصفهان با سازمان فنی و حرفه ای قراردادی مبتنی بر ایجاد دوره های مهارت افزایی برای دانشجویان منعقد نموده است که بر اساس این تفاهم نامه هر دانشجو در طول تحصیل خود یک مهارت را نیز کسب می نماید.

رییس دانشگاه همچنین در بحث های پژوهشی بر مساله محوری تاکید و تصریح نمود: با توجه به برنامه راهبردی دانشگاه مبتنی بر دانشگاه جامعه محور و تمدن ساز، انتظار می رود فعالیت های پژوهشی دانشگاه در راستای حل مشکلات جامعه برنامه ریزی و هدایت شود.

دکتر هرسیج با تاکید بر بهره مندی از درآمدهای اختصاصی به دلیل محدودیت منابع دولتی خواستار بهره برداری از ظرفیت های دانشگاه از جمله بهره مندی از ظرفیت های ناحیه نوآوری در اشتغال آفرینی و درآمدزایی برای دانشگاه شد.

 وی، تدوین برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه از سال ۱۴۰۲، تشکیل هیات اندیشه‌ ورز و سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری و پرداخت مطالبات مربوط به سختی کار کارکنان، جایزه تشویق مقالات و حق‌التدریسی و پایان‌نامه ها را از دیگر اقدامات یک سال اخیر در دانشگاه اصفهان برشمرد و گفت: گسترش دیپلماسی علمی و استانداردسازی و کیفی سازی جذب دانشجوی خارجی نیز در دستور کار این دانشگاه قرار دارد.

رییس دانشگاه همچنین خواستار تمهیدات لازم برای جذب نخبگان علمی در دانشگاه شد و اظهار داشت: باید تمهیداتی اتخاذ شود که از ظرفیت های اعضای هیات علمی نخبه به نحو مطلوب استفاده شود و در کنار آن منابع مالی و اعتباری دانشگاه به حدی باشد که نیازی به مهاجرت این عزیزان به سایر کشورها احساس نشود.

دکتر هرسیج با اشاره به اینکه در چند سال اخیر و دوران کرونا، مشارکت سیاسی و اجتماعی دانشجویان کاهش یافته است، اضافه کرد: این اتفاق مطلوبی نیست زیرا ما از دانشجویان نمی‌خواهیم که فقط درس بخوانند و اگر دانشجو بصیر و آگاه باشد بدون شک به قضایایی مانند اغتشاشات ورود پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: مشارکت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان زمانی محقق می‌شود که آنها احساس کنند در تدوین و اجرای برنامه‌های سیاسی نقش دارند و حالت انفعالی نداشته باشند.

دکتر هرسیج ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری تصریح نمود: دانشجویان فرزندان ما هستند که به دلیل ضعف آگاهی به مسایلی دچار شدند، ما به دنبال تقویت فضای گفت و گو و مناظره با استدلال و منطق هستیم اما بر این نکته نیز تاکید داریم که دانشگاه محل سر دادن شعارهای هنجارشکنانه و ساختارشکنانه نیست.

رییس دانشگاه اصفهان، امنیت را کالای عمومی دانست که مانند اکسیژن لازم و ضروری است و همه باید برای حفظ و پایداری امنیت کشور تلاش نمایند.

دکتر علی شایمی معاون اداری و مالی دانشگاه نیز با تاکید بر بهبود معیشت اعضای هیات علمی تصریح نمود: در یک سال اخیر با وجود بار مالی زیادی که برای دانشگاه داشت سعی کردیم حق الزحمه پایان نامه ها، مقالات و حق التدریس ها پرداخت شود.

لازم به ذکر است، دکتر شایمی با راه اندازی دو سرویس ایاب و ذهاب در ساعت های ۹ تا ۱۱ شب به منظور رفاه دانشجویانی که در این ساعات شب از آزمایشگاه های دانشگاه استفاده می کنند موافقت نمود.

دکتر سعیدی معاون آموزشی دانشگاه نیز ضمن تشریح آیین نامه های آموزش دانشگاه اظهار داشت: خوشبختانه آیین نامه پایه تشویقی ابلاغ شده است و بیشتر در راستای افزایش حقوق اعضای هیات علمی است و اجرای این آیین نامه، از یکم فروردین ۱۴۰۰ است.

وی همچنین ضمن اشاره به طرح مهارت افزایی دانشجویان و تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای تصریح نمود: بر اساس این طرح ، هر دانشجو یک مهارت را باید در دوره تحصیلی خود کسب نماید.

دکتر سعیدی در ادامه راه اندازی رشته های کاربردی را مورد تاکید قرار داد و ضمن تشریح تغییراتی که در سرفصل و بازنگری دروس باید انجام شود و اظهار داشت: در مورد رشته های جدید که شامل بین رشته ای و رشته های علوم نوین هستند برنامه ریزی هایی انجام شده است.

لازم به ذکر است رییس دانشکده،معاونین فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشکده هر کدام به تفکیک در مورد شرایط کنونی دانشکده و اهداف آتی آن گزارش مبسوطی را ارایه و مورد بحث و بررسی قرار دادند و در ادامه مدیران گروه ها و اعضای هیات علمی نظرات و دیدگاه های خود را مطرح و متعاقب آن هیات رییسه دانشگاه نیز به پرسش های مطروحه پاسخ دادند و بر تعامل و همکاری های اعضای هیات علمی و هیات رییسه دانشگاه تاکید شد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه