کد خبر: 22296
منتشر شده در یکشنبه, 10 مهر 1401 10:40
تعداد دیدگاه: 0
کودکان باز مانده از تحصیل در انتظار تصمیم دولتمردان؛

درحالی که به گفته معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش امسال نیز با کمبود نیرو در آموزش و پرورش روبرو هستیم، معاون آموزش ابتدایی این وزارت خانه در گفتگوی اختصاصی با یاقوت وطن از اعزام معلم برای آموزش کودکان جا مانده از تحصیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به قلم آزاده سلیمان نژاد: سیزده سال بیشتر نداشت اما در چهره اش که نگاه میکردی چنان سختی روزگار بر آن نقش بسته بود که گویی همه عمرش بزرگ سال بوده است.

از زندگی اش گفت و اینکه وقتی 8 ساله بوده مادرش به دلیل اینکه تاب مقاومت در برابر اعتیاد پدرش را نداشت در مدت کوتاهی از وی طلاق گرفته بود. علی در کودکی مرد خانه بود هم درس می خواند و هم ازخواهر و برادر کوچکش مراقبت کرد، اما دلش به مدرسه خوش بود، تنها در آنجا بود که میتوانست مزه کودکی را بچشد وحس کند مانند بقیه کودکان است. سال ۹۸ با شیوع کرونا همین دلخوشی نیز از وی گرفته شد، چرا که وقتی کلاس چهارم بود به دلیل تعطیلی مدرسه و نبود امکان آموزش غیر حضوری، مجبور به ترک تحصیل شده بود، حالا اما بعد از حدود سه سال کرونا تا حد زیادی شرش را کم کرده و علی می توانست دوباره به مدرسه برود، حتی برایش مهم نبود که در سن 13 سالگی باید سر کلاس چهارم بنشیند، اما پدرش به وی اجازه تحصیل نداده و گفته باید کار کند.

روزهای ابتدایی مهر برای علی و بسیاری دیگر از کودکان باز مانده از تحصیل روزهای حسرت و اندوه است، حسرت برای دوران بسیار کوتاه مدرسه و اندوه ترک تحصیل به خاطر خانواده باید گفت: درست است که امکان تحصیل یک کودک وابسته به عوامل اصلی و اولیه همچون فراهم بودن کلاس و فضای آموزش و حضور معلم است، اما در کشور ما مولفههای دیگری میتواند این بسترها را تحت تاثیر قرار بدهد.

برخی کارشناسان معتقدند طی ۶ سال اخیر وضعیت اقتصادی خانوادهها، بیکاری، فقر و ناتوانی سرپرستان خانوار از تامین معاش خانواده از دلایل افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل بوده چنانکه بسیاری از خانوادهها، برای جبران کسری معاش، ناچار شدهاند فرزندان خود را به شاگردی، دستفروشی، پادویی و مشاغل ساعتی بفرستند تا فرزندان هم سهمی درتامین هزینه خانوار بر عهدهدار گیرند. سهمی که متأسفانه در سالهای اخیر روز به روز بیشتر شده و شیوع کرونا نیز منجر به افزایش تعداد این کودکان شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش سال گذشته به ایرنا گفته در سال تحصیلی جاری (۱۴۰۰-۱۳۹۹) ۲۱۰ هزار دانش آموز ابتدایی از تحصیل بازمانده اند.

رضوان حکیم زاده همچنین گفته بود آمار بازماندگان از تحصیل در مقاطع ابتدایی در سال تحصیلی جاری نسبت به سال گذشته حدود ۳۴ درصد بیشتر شد که بیشترین بازماندگان از تحصیل نیز مربوط به مقطع اول ابتدایی است.

خبر گزاری فرا رو دو ماه پیش نوشت معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش آمار دانشآموزان بازمانده از تحصیل در کشور را بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

به گفته این رسانه  اعلام این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد جمعیت بازمانده از تحصیل در حالی بود که کمتر از یک سال قبل، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش تعداد دانش آموزان تارک از تحصیل را حدود یک میلیون نفر اعلام کرده و گفته بود: آمارها نشان میدهد، حدود ۲۱۰ هزار دانشآموز دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانشآموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم."این خبر گزاری در ادامه نوشته اینکه چطور به فاصله کمتر از یک سال، ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت بازماندگان تحصیل کاسته شده، یک ابهام مشخص و البته قابل تامل است، چون اگرچه ممکن است در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ وزارت آموزش و پرورش اقداماتی برای جلب رضایت خانواده به تحصیل فرزندانشان انجام داده و حتی در این مسیر موفق هم بوده باشد، اما در این وانفسای اقتصادی و همزمان با بدتر شدن وضع معیشتی خانوادهها و گرانیها و رشد نرخ تورم و یکباره، جلب رضایت ۴۰۰ هزار خانواده برای ادامه تحصیل فرزند عجیب نیست؟

آنچه در این مجال موضوع این گزارش است اقدام دولت و وزارت آموزش و پرورش برای این کودکان است، در حالی که حدود ده روز از آغاز سال تحصیلی جدید میگذرد، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن گفتگوی اختصاصی با یاقوت وطن در مورد جا ماندگان از تحصیل گفت: هفته آینده با همکاری ثبت احوال و منطبق با لیست ثبت نام شده ها آمار نهایی این کودکان اعلام خواهد شد. معصومه نجفی که یک ماهی است پست معاونت آموزش ابتدایی وزارت خانه را تحویل گرفته در این باره افزود: مرحله بعد از شناسایی، جذب و نگاه داشت این کودکان خواهد بود.

وی همچنین در مورد حمایت دولت از این افراد اعلام کرد: طی جلسه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاون اول رئیس جمهور دولت قول مساعد داده که برای جذب این کودکان اعتباراتی را در نظر بگیرد به گفته نجفی قرار گاه عدالت نیز پای کار آمده و قرار است آموزش ابتدایی به طور مشخص و با نگاه ویژه دیده شود. این معاون در توضیح نگاه ویژه به کودکان باز مانده از تحصیل افزود: تدابیری اندیشیده شده است تا در مواردی که دانش آموزی امکان حضور در مدرسه را نداشته باشد برای آموزش وی آموزگار به محل زندگی اش اعزام شود. معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در مورد کودکان باز مانده از تحصیل در پایه ششم نیز گفت: برخی از این کودکان حتی بعد از ثبت نام در مدرسه به

دلیل اینکه نیروی کار محسوب می شوند توسط خانواده از ادامه تحصیل باز می مانند و یا دخترانی هستند که علی رغم میل به ادامه تحصیل، در سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی به دلیل فقر فرهنگی یا اقتصادی از تحصیل محروم می شوند، نجفی این قول را داد که" ظرف یک هفته حدود ۵۰ درصد این کودکان توسط آموزش و پرورش شناسایی و جذب خواهند شد". اما موضوع قابل تامل عدم وجود امکانات و زیر ساخت های آموزشی در کشور است که به طبع در مناطق مرزی یا محروم نمود بیشتری دارد، بر فرض اینکه امکان اعزام نیرو برای آموزش کودکان محروم از تحصیل وجود داشته باشد این سوال مطرح است که بعد از شناسایی کودکان جا مانده یا باز مانده از تحصیل در گام بعد آموزش و پرورش بر چه اساس یا برای هر چند نفر قرار است نیرو اعزام کند؟ مناطق مرزی یا مناطق دور افتاده چه سهمی از این اقدام آموزش و پرورش خواهئد داشت؟ و سوال بعد اینکه در استفاده از چنین امکانات آموزشی برای کودکان تارک تحصیل تبعیض های قومی، مذهبی و فرهنگی که بیشتر هم دامن گیر مناطق مرزی کشور می باشد تا چه میزان دخیل است و البته نکته مهم تر کمبود نیرو در آموزش و پرورش است.

در حالی که به گفته معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش با وجود ورود ۷۳ هزار نیروی جدید در سال تحصیلی جاری همچنان با کمبود نیرو در آموزش وپرورش مواجه هستیم؛ موضوع اعزام معلم برای آموزش کودکان جامانده از تحصیل چگونه تعریف خواهدشد؟ این در حالی است که بسیاری از مناطق محروم کشور حتی با کمبود مدرسه مواجه هستند چه رسد به کمبود معلم. این ها مواردی است که خبرنگار یاقوت وطن در هفته های آينده پیگیر آن خواهد بود./ انتهای پیام