سه شنبه 28 فروردين 1403, Tuesday 16 April 2024, مصادف با 7 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21506
منتشر شده در یکشنبه, 28 فروردين 1401 13:32
تعداد دیدگاه: 0
سلاجقه:

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دگردیسی طبیعی و پناهندگی محیط زیستی در کشور اتفاق افتاده که خوشایند نیست و برای مقابله با آن باید برنامه عمل داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، علی سلاجقه روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار افزود: آمارها نشان می‌دهد که از ۵ استان کشور بیش از ۵٠٠ هزار نفر به استان های شمالی کشور مهاجرت کردند که علت آن کم آبی و نامساعد بودن شرایط محیط زیستی است که مهاجرت های محیط زیستی را شاهد هستیم.

کشور بر اساس تغییر اقلیم مدیریت شود

وی گفت: دو سال گذشته مخاطرات در کشور شناسایی شد که مشخص شد ۵١ مخاطره طبیعی در ایران وجود دارد که ١١ مخاطره در دستور اصلی کارها قرار گرفت که یکی از آنها پدیده گردو غبار است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: می دانیم که تغییر اقلیم اتفاق افتاده است و کشور باید بر مبنای این شرایط مدیریت شود، دولت باید تغییر اقلیم را به رسمیت بشناسد حتی به رییس جمهور نامه زدیم که نام «شورای عالی محیط زیست» به «شورای عالی محیط زیست و تغییر اقلیم» تغییر نام یابد.

وی تاکید کرد: تغییر اقلیم تمام مسائل ما را تحت تاثیر قرار داده است، بحث دگردیسی گونه ها در کشور در حال رخ دادن است که قطعا به مرور فرهنگ ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

آبی در کشور وجود ندارد

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: با توجه به شرایط جوی و میزان بارش در کشور کانون های گرد و غباری در حال افزایش هستند چون دیگر آبی در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تالاب ها برای ادامه حیات به آب نیاز دارند، گفت: وقتی تالابی خشک شود به کانون گرد و غبار تبدیل می شود بنابراین وزارت نیرو مکلف است تا حقابه تالاب ها در سه شرایط ترسالی، خشکسالی و نرمال تامین کند.

وی تصریح کرد: کارهای خوبی انجام شده اما باید تداوم داشته باشد و مردم آن را لمس کنند، مردم مسایل را خوب درک می کنند و اطلاعات علمی و دقیقی از مسائل مختلف دارند از این رو وظیفه ما دولتمردان پرداختن به این گونه مسائل و حل مشکلات آنها است.

سلاجقه تاکید کرد : دشمن از هر راهی وارد می شود تا نارضایتی مردم را برانگیزد که محیط زیست یکی از آن راهها است ما باید هوشیار باشیم و برای حل مشکلات محیط زیستی برنامه داشته باشیم.

آماده آموزش کشورهای همسایه برای مقابله با گرد و غبار هستیم

معاون رییس جمهوری گفت: گرد و غبار معضلی است که از کشورهای عراق، افغانستان و سوریه وارد کشور می شود تا کنون مذاکرات زیادی با دولت های این کشورها داشتیم اما باید با جدیت بیشتری کار را دنبال کنیم تا نتیجه محسوس حاصل شود.

وی ادامه داد: به نظر من به جای دادن پول بیاییم روی کانون های گرد و غبار این کشورها کار کنیم و حتی آمادگی داریم به کارشناسان این کشورها آموزش بدهیم. بنابراین تلاش می کنیم در اولین فرصت نشستی با سفرا و وزیر محیط‌زیست کشور عراق داشته باشیم.

وظایف دستگاه ها در مقابله با گرد و غبار مشخص شود

سلاجقه تاکید کرد: ایران در زمینه مطالعات مقابله با گرد و غبار جزو کشورهای تراز اول دنیا است که باید تلاش کنیم تا عملیاتی شوند.

وی اظهارداشت: گرد و غباری که از ٢٠ فروردین ماه کشور را درگیر کرده است موجب خسارات زیادی در بخش های مختلف از جمله سلامت شده است بنابراین مکلفیم هر چه سریعتر مشکل را حل کنیم.

وی افزود: در داخل کشور هم ایجاد بانک اطلاعاتی یک ضرورت اساسی است، باید وظایف دستگاه های دولتی در زمینه مقابله با گرد و غبار مشخص شود، سازمان محیط‌زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی دستگاههای دیگر را بازخواست خواهد کرد و گزارش کارشان را به دولت ارائه می دهد./ ایرنا

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه