پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21467
منتشر شده در چهارشنبه, 17 فروردين 1401 16:16
تعداد دیدگاه: 0
حقیقت یک حرکت تروریستی و پاسخ به شایعات؛

نوجوانی غیر ایرانی در حرم رضوی دو طلبه را مجروح و یکی را به شهادت رساند، مردم دستگیرش کردند و رئیس‌جمهور دستور پیگیری ویژه داد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، بعدازظهر روز سه‌شنبه نوجوانی حدود 15 ساله در حرم رضوی پرسه می‌زد، زائران را زیر نظر داشت و به رفت‌وآمد آن‌هایی که ظاهری مذهبی داشتند و یا طلاب و روحانیون را بیشتر از بقیه کنترل می‌کرد.

در این حین سه روحانی شانه‌به‌شانه هم وارد صحن پیامبر اعظم (ص) شدند و نوجوانی که قیافه‌ای شبیه به مهاجرین داشت، دستش را از روی پیراهن روی غلاف چاقو گذاشت و پشت سرشان به راه افتاد، سپس در یک فرصت چاقو را از زیر لباسش خارج کرد و در یک‌چشم به هم زدن، هر سه روحانی را از ناحیه گردن مورد اصابت قرارداد.

چند ساعت مانده به افطار، بوی خون بود که در صحن پیچید و سه طلبه‌ای که روزه سومین روز ماه رمضانشان را با خون باز کردند.

صدای همهمه و جیغ از هر سو بلند شد و نوجوانی که با چشمانی از حدقه بیرون زده و دستانی خون‌آلود به هر سو می‌دوید تا بتواند راهی برای فرار از مهلکه‌ای که خودش ساخته بود بیابد، اما موفق‌تر زائران و خادمان حرم رضوی بودند که توانستند او را دستگیر و تحویل مأموران انتظامی بدهند.

سه طلبه روحانی نیز به مراکز درمانی منتقل شدند و هرچند که به نظر می‌رسید انگیزه ضارب مسائل اعتقادی است، ولی جزئیات و انگیزه‌های حادثه موردبررسی مأموران قرار گرفت.

متأسفانه در اولین ساعت پس از وقوع این حادثه، یکی از مضروبان به درجه رفیع شهادت نائل آمد و در اولین اظهارنظر، دادستان عمومی و انقلاب مشهد از دستگیری 5 نفر در خصوص این حادثه خبر داد.

محمدحسین درودی ضمن تائید افغانی بودن ضارب، از احتمال همکاری 4 نفر دیگر با ضارب اصلی خبر داد.

همچنین فرماندار مشهد در اظهارنظری گفت: ضارب تحت افکار تکفیری بوده و این اقدام او، علاوه بر اینکه اقدامی جنایت‌کارانه بوده است، بلکه هتک حرمت ساحت مقدس حرم رضوی نیز بود.

محسن داوری اضافه کرد: تحقیقات تکمیلی توسط مأموران امنیتی در حال انجام است و به‌زودی جزئیات بیشتری از این حادثه به مردم اعلام می‌شود.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران استان خراسان رضوی نیز به دنبال وقوع این حادثه، بیانیه‌ای صادر کرد و از مردم خواست تا از هرگونه گمانه‌زنی پرهیز کنند و از آغاز بازجوئی فنی و تخصصی در این زمینه خبر داد.

در این بیانیه آمده است: فرد ضارب بلافاصله توسط عوامل امنیتی دستگیرشده و تحقیقات در این خصوص در حال انجام است. لذا نظر به اهمیت و حساسیت‌های موجود در پرونده و ادامه بازجویی‌های تخصصی از نامبرده، توصیه می‌شود از هرگونه گمانه‌زنی‌های نامعتبر در این خصوص پرهیز شود.

در این میان تولیت آستان قدس و نمایندگی ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی نیز خواستار شناسایی و برخورد با عاملان و آمران این جنایت شدند و این حادثه را محکوم کردند.

اما آنچه بیشتر از یک حادثه در این پرونده نمایان است، سعی و تلاش دشمنان خارج نشین و برخی ناآگاهان داخلی برای ایجاد آشوب منطقه‌ای، این بار بین ایرانیان و افغانستانی‌ها.

آشوبی که می‌تواند زمینه یک تنش را در منطقه ایجاد و غربی‌ها و آمریکا را از بن‌بستی که در منطقه گرفتار آمده‌اند، نجات دهد.

اما در آخرین واکنش، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به وزارت اطلاعات مأموریت داد تا در اسرع وقت عاملان این حادثه را شناسایی و ضمن برخورد، جزئیات آن را با مردم در میان بگذارند.

در بخش‌هایی از این دستور رئیس دولت آمده است: قطعاً این حادثه ناگوار که به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری آمریکایی صورت گرفته است باعث وحدت و انسجام بیشتر از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی‌شده و رسوایی جریان‌های انحرافی را به همراه خواهد داشت. وزارت اطلاعات با همکاری همه سازمان‌های ذی‌صلاح موظف‌اند به‌سرعت تمامی عوامل مؤثر این حادثه را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

این‌جانب شهادت مظلومانه ایشان را به خانواده معظم شهید بزرگوار، همراهان و دوستان ایشان و حوزه علمیه خراسان تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال، علو درجات ایشان و سلامتی و شفای دو عزیز دیگر مجروح این حادثه را خواستارم.

با این توصیف، هرچند که هنوز برای هرگونه اظهارنظر کمی زود به نظر می‌رسد، اما این نکته در حوادث اخیر مربوط به افغانستانی‌ها و ایرانیان کاملاً واضح است که دشمن تلاش خود برای ایجاد تفرقه‌های قومیتی و عقیدتی را چند برابر کرده تا بتواند از این طریق از آب گل‌آلود برکه توطئه، شه ماهی فتنه و آشوب بگیرد./ انتهای پیام

 

رضا صالحی پژوه

به قلم رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه