چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2120
منتشر شده در پنج شنبه, 15 مرداد 1394 20:41
تعداد دیدگاه: 0
در پيام تبريك شهردار اصفهان به مناسبت روز خبرنگار تاكيد شد:
نقد، متکی و قائم به شناخت علمی است

در پيام تبريك شهردار اصفهان به مناسبت روز خبرنگار تاكيد شد: دستگاههای خدمت گذار باید نقد منصفانه و بی طرفانه را برتابند شهردار اصفهان در پيامي فرارسيدن 17 مرداد روز خبرنگار را به اصحاب رسانه و مطبوعات تبريك گفت. متن تبريك دكتر جمالي نژاد به شرح ذيل است: ن والقلم و ما یسطرون در اقلیم پاک و تابناک...

در پيام تبريك شهردار اصفهان به مناسبت روز خبرنگار تاكيد شد:

دستگاههای خدمت گذار باید نقد منصفانه و بی طرفانه را برتابند

 

شهردار اصفهان در پيامي فرارسيدن 17 مرداد روز خبرنگار را به اصحاب رسانه و مطبوعات تبريك گفت.

متن تبريك دكتر جمالي نژاد به شرح ذيل است:

ن والقلم و ما یسطرون
در اقلیم پاک و تابناک قلم، جز با پر پرواز عشق و آفرینش نتوان به آسمان عزت و سربلندی پرگشود و هر آن کس که جز این بیندیشد و یا طریقی جز این برگزیند، هیچگاه به سرمنزل مقصود و وصال نخواهد رسید.
مطلع و سرآغاز سخن خود را به تبریک و تهنیت روز خبرنگار می آرایم و مقام شامخ و رفیع عموم خبرنگاران، این نقش اندازان عرصۀ روشنگری و قلم داران بیداردل و بصیری که با نور واژه های معرفت و آگاهی بخشی، قلب سیاهی ها و تباهی ها را نشانه می روند، نکو و فرخنده می دارم.
هفده مردادماه، یادآور و سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به دست ایادی استعمار و نیروهای افراطی طالبان در مزارشریف افغانستان است .


 خبر پیکار در دشت جنون است                         گهی کاونده اش غرق به خون است 

درین ره صارمی ها می درخشند                     که اقلیــم قلـــم را نـــور بخشنــــد


به راستی مگر می توان انکار ورزید که اندیشه ورزی و قلم پردازی عالیترین خصیصه و بارزترین فضیلت انسان در جهان هستی است ؟!
شگفتا، نورواژه هایی که از قلم توانمند و سرنوشت ساز خبرنگار جان نثار برون می تراود بر ردای سیاه شب ستاره می نشاند تا جهانی را غرق در نور معرفت و معنویت سازد.
توسن بادپای زمان از تندپیچ ها و فراز و نشیب های تاریخ عبور می کند و خبرنگار بی آنکه سوار بر مرکب کامیابی باشد،چونان رهنوردی خسته و عاشق در طریقی که سرانجام به ساحل نور می انجامد، افتان و خیزان فانوس دار راه روشنگری می شود تا آرمانهای بزرگ و حیات بخش جامعه را تحقق بخشد.
خبرنگار حریم قلم را به هیچ بها و بهانه ای نمی آلاید، حرمتش را نمی شکند و آنگاه که رنج و درد نان جان شیفته اش را می کاهد، هرگز به عبث نمی رود و بهر تحصیل معاش تطمیع و دریوزه نمی شود زیرا نمی تواند قلم خود را که شرف اوست، ارزان بفروشد! و بدین سان " خبرنگاری " رسالت می شود و از حصار تنگ و قالب محدود حرفه فراتر می رود .
در نزد او جنجال آفرینی، غرض ورزی های خطی و جناحی، ماجراجویی، عوام فریبی و سوداگری های متعارض با رسالتی که به دوش می کشد، محکوم و مذموم است و آنها را از مصادیق بارز انحراف و کجروی در حوزه فرهنگ خبرنگاری و خیانت خواسته یا ناخواسته به مردم بر می شمارد .
آئینه داری زوایای آشکار و پنهان جامعه از طریق بازتاباندن صادقانه رویدادها، تعمق و ژرفش در بطن ماجراها و پرده برداشتن از حقایق در سرشت رسالت خبرنگاری است. بنابراین وی در انجام تعهدات تاریخی و فرهنگی خود منفعت طلبی و مصلحت جویی را جایز نمی داند و جز مردم مدیون کسی نیست .
بنابراین نهادهای مدنی، سازمانهای شهری و دستگاههای خدمت گذار باید نقد منصفانه و بی طرفانه را برتابند و آن را از اسباب ترقی و پیشرفت، و ضروریات زدایش عیوب و کاستی ها بدانند. همواره بر این باور بوده ام که در نبود نقد، بیماری خودستایی و خودشیفتگی در جامعه شایع می شود تا بدین ترتیب نظام فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی روی به زوال رود و پیشتر نیز گفته ام آنکس که روحیه نقدپذیری نداشته باشد ، سرنوشتی جز شکست و هبوط نخواهد داشت.
اما ناگفته نماند که در آغاز باید معیارهای نقد و محک های ارزیابی را نیک بشناسیم و اهداف تعالی بخش آنرا دریابیم.
اساساً نقد، متکی و قائم به شناخت علمی است وگرنه بیرون از اراده نقاد به ورطه بهانه جویی کشیده می شود. برخی به اشتباه اندام نحیف و ناموزون بهتان و بهانه جویی را لباس فاخر نقد و نقادی می پوشانند و بدون اقامه دلیل و احتجاج علمی و زیر پا نهادن معدلت و انصاف در صدد تخریب و نادیده انگاشتن ارزشهایی بر می آیند که صیانت از آنها بر همگان فرض مسلم است. نقد، تمیز و تشخیص صره از ناصره، مرزبندی بین حق و باطل و نشان دادن جهات مثبت و منفی پدیده ها، رفتارها و دیدگاه ها از موضع بی طرفی است، نه نیش زهرآگین زبان از دهان برکشیدن و اسب افسار گسیخته قلم بر عرصه ورق راندن!
پس کار خطیر منتقد، مرزبندی دقیق و موشکافانه وجوه مثبت و منفی عملکردها و به محک ارزیابی کشیدن گفتارها و رفتارها بر مبنای مطالعات علمی و مراعات نمودن اصول و اخلاق خبرنگاری است و انصافاً در این حوزه هرگز نباید به سهو یا به عمد فرد یا جریانی را در مظان اتهام ناروا قرار داد، زیرا نقد علمی و برگرفته از روحیه انصاف، چونان تیغ برنده ای است که دمل چرکین فساد را از پیکر جامعه برون می آورد، اما بهانه جویی همچون دشنه ای است که بر قامت سترگ انسان و انسانیت فرود می آید تا آن را از پای درآورد.
البته تشکل های خبرنگاری از پگاه پیدایش تاکنون همواره در راه اعتلاء و تحکیم زیرساخت های علمی و دانش بنیان این حرفه مقدس و رسالتمند در حد توان کوشیده، در مصاف با سیاست زدگی مغلوب نشده و از مدار خردورزی و اعتدال خارج نگردیده اند.
تعهد و التزام به ارزش های برآمده از آموزه های اسلامی، حفظ کرامت و جایگاه اهل قلم و فعالیت جدی در حوزه آسیب شناسی حرفه خبرنگاری، همواره در کانون توجه این تشکل ها بوده و به همین دلیل موفقیت های چشمگیری را در جذب خبرنگاران و قلمداران متعهد، تربیت نیروهای مستعد در چارچوب هدف های راهبردی جامعه خبری، تقویت روحیه نقدپذیری و نقادی در قلمرو خبرنویسی و نیز تحکیم بنیان های فکری و فرهنگی این حرفه احراز نموده اند.
تحقیقاً، اعتلای روزنامه نگاری مستلزم حمایت های جدی از خبرنگاران، فراهم آوردن اسباب رفاه و رهاندن آنان از غم نان و تنگناهای شدید مالی و معیشتی است تا هیچگاه کسی برای امرار معاش مجبور به لغزش خواسته یا ناخواسته، تحریف حقایق و یا موضع گیری خارج از عرف و اخلاق و قانون نشود.
در خاتمه سخنان خود، سربلندی، عزت پایدار و موفقیت روزافزون خبرنگاران فهیم، وارسته، ژرف بین و آرمانی این مرزوبوم به ویژه جامعه خبری اصفهان را از پیشگاه پروردگار خبیر و علیم خواستارم و مؤانست، هم اندیشی و همدلی با آنان را افتخار بزرگ خود می دانم.

 

منبع:ایمنا

نوشتن دیدگاه