کد خبر: 21062
منتشر شده در یکشنبه, 14 آذر 1400 10:08
تعداد دیدگاه: 0
وقتی قانون در شهر دوگانه عمل می کند؛

منطقه 4 اصفهان منطقه خاصی است، شاید بتوان آن را یکی از دروازه های شرقی شهر نامید، منطقه ای که در یک فقره مدیریت شهری سابق 140 هکتار از زمین های حریم آن را به شهر الحاق کرد!


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، شهریور سال 97 بود که لایحه الحاق 140 هکتار از زمین های حریم اصفهان به منطقه 4 با 7 رای مثبت، یک رای ممتنع و 5 رای منفی تصویب شد و این منطقه را بیشتر از قبل زیر ذره بین رسانه ها برد.

پس از آن برخی طرح های عمرانی در این منطقه شدت گرفت، از جمله میدان شهدای هسته ای ولی سرعت کند این پروژه ها اعتراض شهروندان را به دنبال داشت تا این که بالاخره به عنوان یکی از طرح های شاخص منطقه، روزهای پایانی مدیریت سابق شهری اصفهان، به بهره برداری رسید.

اما برخی نواقص در این منطقه نیز وجود دارد که باید ریشه آن را کاربری بخشی از زمین های این منطقه دانست. کاربری که یا هنوز تغییر نکرده و یا تغییر کرده و هنوز مدیران نمی دانند چگونه با این تغییر کنار بیایند؟

به طور نمونه کانال آبی که زمانی وظیفه آب رسانی به زمین های کشاورزی منطقه را داشت، حالا وسط زمین های مسکونی قرار گرفته که نیمی از آن شامل یک قانون و بخشی از نیمی دیگر شامل قانون دیگری شده است.

شهروندانی که از جاده حاشیه کانال جی شیر عبور کرده اند، قطعا با این سئوال مواجه شده که چطور می شود ضلع غربی این کانال تابع قانونی که بر حفظ حریم تاسیسات سد دلالت دارد نباشد و ضلع شرقی آن هنوز همچنان خاکی و به رغم صدور پروانه ساخت با کاربری مسکونی در اطراف آن، جاده کناری هنوز غیر قابل استفاده برای خودرو و محل عبور دام باشد؟

موضوعی که اعتراض اهالی را نیز به دنبال داشته و با امضای طوماری از مدیران شهری خواستار رسیدگی به این وضعیت شده اند.

مهرداد سعیدی کیا، یکی از ساکنان آن منطقه معتقد است: شهرداری در دوره قبلی اهتمام کافی برای ساماندهی به این وضعیت نداشته و بیشتر از آنچه بخواهد به طرح های اینچنینی بپردازد، تلاش می کرد تا زمین های حریم شهر را به منطقه الحاق کند که حتی آن زمان گفته می شد برخی مدیران شهری نیز در این موضوع منتفع می شوند.

موضوعی که حتی در جلسه تصویب لایحه الحاق، در شورای شهر امیر احمد زندآور و کوروش محمدی، دو عضو سابق شورای شهر هم به آن اشاره کرده بودند.

محمد علی فرهی نیز که بازنشسته آموزش و پرورش می باشد ، یکی دیگر از ساکنان این منطقه از اصفهان است که به همین موضوع اشاره می کند و می گوید زمان مدیریت قبلی به طور مکرر برای حل مسئله به شهرداری مراجعه کردیم، ولی اراده ای در این زمینه نبود.

اما یک مقام مطلع در منطقه 4 اصفهان می گوید: شهرداری نیز برای ساماندهی این بخش از خیابان جی شیر آمادگی دارد، اما شرکت آب منطقه ای مانع از این کار شده و باستناد به قانون حفظ حریم تاسیسات، اجازه ساماندهی بخشی از این خیابان را نمی دهد.

حال این سئوال در ذهن شهروندان ایجاد شده که چطور در حالی که بخش های دیگری از این خیابان در هر دوطرف کانال ساماندهی، خیابان کشی و آسفالت شده و تنها از ابتدای خیابان جی شیر تا تقاطع دکتر حسابی آن هم در ضلع شرقی شامل این قانون گردیده است؟

موضوعی که خبرنگار ما از شرکت آب منطقه ای پیگیر شد،ولی تا زمان انتشار مطلب، پاسخی دریافت نکرد! /

 

انتهای پیام