شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2106
منتشر شده در سه شنبه, 13 مرداد 1394 10:26
تعداد دیدگاه: 0
باافزایش اعتبار ویزای فرودگاهی ایران به 30 روز؛

اعتبار زمانی روادید فرودگاهی ایران از ۱۵ روز به ۳۰ روز افزایش یافت و گردشگران می‌توانند در همه فرودگاه‎های مرزی برای ٣٠ روز تقاضای ویزا کنند. تلاش ایران برای جذب گردشگران خارجی به کشور ادامه دارد و دولت در تازه‌ترین تصمیم مدت اعتبار ویزای فرودگاهی را تا دو برابر افزایش داده است. به بیان ساده‌تر از...

 

اعتبار زمانی روادید فرودگاهی ایران از ۱۵ روز به ۳۰ روز افزایش یافت و گردشگران می‌توانند در همه فرودگاه‎های مرزی برای ٣٠ روز تقاضای ویزا کنند.
تلاش ایران برای جذب گردشگران خارجی به کشور ادامه دارد و دولت در تازه‌ترین تصمیم مدت اعتبار ویزای فرودگاهی را تا دو برابر افزایش داده است. به بیان ساده‌تر از این پس تمام گردشگران می‌توانند در ارایه مدارک هویتی و گذرنامه معتبر درخواست ویزای ٣٠ روزه کنند.

پیش از آن برای آنها ویزای ١٥ روزه صادر می‌شد. دیروز «مسعود سلطانی‌فر»، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه نشست تعامل و همکاری کشورهای عضو اکو در حوزه صنایع دستی که در کاخ نیاوران برگزار شد این خبر را اعلام کرد و گفت که این تصمیم به دلیل افزایش شمار گردشگران ورودی کشور و افزایش تقاضا برای سفر به ایران اتخاذ شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی تأکید کرده توسعه فرهنگی گردشگری یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت یازدهم است و با توجه به شرایط جدید کشور پس از توافق هسته‌ای انتظار این است که تعداد گردشگران بیشتری به ایران سفر کنند.
او افزود: «توسعه شبکه حمل و نقل، تربیت نیروی انسانی یکی از این اقدامات است که مقدمات آن فراهم شده است. در این زمینه قدم‌های اساسی برداشته شد و با مصوبه هیأت دولت صدور ویزای فرودگاهی در مرحله اول از ١٥ روز به ٣٠ روز افزایش یافت که این مدت قابل تمدید هم است. همچنین محدودیت صدور ویزا تنها در چند فرودگاه خاص برداشته شد و تمام فرودگاه‌های مرزی می‌توانند برای گردشگران ١٩٠ کشور خارجی ویزای فرودگاهی صادر کنند.»
ویزای فرودگاهی ویزایی است که صرفا برای گردشگران صادر می‌شود، به عبارت دیگر اين نوع رواديد صرفا با هدف جهانگردي و جهت افرادي که اصالتا داراي تابعيت کشورهای دیگر صادر نشده و شامل دارندگان گذرنامه‌هاي سياسي، خدمت، تجاري، کارشناسي، خبرنگاري، گزارشگري و اتباع ايراني که داراي گذرنامه خارجي هستند، نمی‌شود.

  • صدور ویزای الکترونیکی از‌ سال آینده

علاوه بر ٣٠ روزه شدن ویزای فرودگاهی، «سلطانی‌فر» گفته است دولت مصوبه دیگری در ارتباط با گردشگری داشته و آن این‌که صدور ویزای الکترونیکی از ‌سال آینده آغاز می‌شود. به گفته او ویزای الکترونیکی با همکاری وزارت کشور، اطلاعات و خارجه عملیاتی خواهد شد.
سلطانی‌فر ادامه داد: از یک‌سال و نیم پیش تلاش شد منابع بانک‌ها و تسهیلات مورد نیاز برای احداث هتل‌ها به پروژه‌هایی که بالای ۵۰‌درصد پیشرفت کرده‌اند، اختصاص یابد و هتل‌های نیمه‌کاره را به بهره‌برداری برسانیم، به نحوی که تا ماه‌های آینده ۱۰ تا ۱۵ هتل ۴ و ۵ ستاره آماده و تکمیل خواهد شد.
خبر دیگر معاون رئیس‌جمهوری در حوزه گردشگری، استقبال ایران از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است. او گفته در این زمینه متقاضیانی درخواست همکاری داده‌اند و انتظار می‌رود با شرایط جدیدی که در ارتباطات میان ایران و سایر کشورها برقرار شده زمینه همکاری‌ها در این زمینه بیشتر شود.
سلطانی‌فر گفت: «گروه‌های سرمایه‌گذار خارجی در ماه‌های اخیر با ما مذاکره کرده بودند، حتی اروپایی‌ها نیز آماده سرمایه‌گذاری در ایران بودند اما اعلام می‌کردند که تنها مانع ما تحریم‌هاست اما کشورهای عرب و مسلمان در این حوزه محدودیتی نداشتند و کار خود را در مشهد و شهرهای مذهبی کشور آغاز کردند.»
رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: «در یک‌سال و نیم گذشته در حوزه میراث فرهنگی موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم. درحالی‌که تنها دو سهمیه برای ثبت میراث جهانی داشتیم؛ توانستیم از فرصت‌ها استفاده کرده و سه اثر جهانی را به ثبت برسانیم. اتفاق بی‌نظیر دیگر برگرداندن سه محموله آثار تاریخی به کشور بود که یکی از آنها مربوط به چغامیش خوروین و محموله قاچاق در ایتالیا بود. همچنین موزه دوران اسلامی و طبقه دوم موزه ملی ایران در هفته دولت افتتاح خواهد شد.»

  • کدام برنامه؟ کدام گردشگر؟

پیش از این کارشناسان و دست‌اندرکاران سفر می‌گفتند ویزای ١٥ روزه برای سفر به ایران که کشوری وسیع با تنوع فرهنگی بالاست، منطقی به نظر نمی‌رسد و باید مدت‌زمان ویزای فرودگاهی افزایش پیدا کند.

دولت روحانی پیش از این اعلام کرده بود در راستای تقویت گردشگری در ایران سعی می‌کند موانعی که حرکت در این مسیر را کند کرده به حداقل کاهش دهد و راه را برای فعالیت دست‌اندرکاران حوزه گردشگری هموار‌تر کند. آنچه مسئولان سازمان میراث فرهنگی می‌گویند تلاش برای جذب گردشگرانی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران است، مثلا دیروز «سلطانی‌فر» به این نکته اشاره کرد که ایران به دلیل این‌که اصول و مبانی گردشگری حلال را رعایت می‌کند می‌تواند به یکی از مهم‌ترین کانون‌های گردشگری در دنیا و حتی فراتر از آن مهم‌ترین کانون گردشگری کشورهای اسلامی تبدیل شود. او در این زمینه مثال‌های دیگری هم زده مثلا این‌که ایران برای جذب زنان مسلمان که شرایط خاصی برای سفر و انتخاب مقاصد گردشگری دارند اقدام کند.
گردشگری ایران با وجود ظرفیت‌های بالای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی جزو صنایع فعال گردشگری جهان و حتی منطقه محسوب نمی‌شود. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درآمد تقریبی که‌ سال گذشته از ورود ٤‌میلیون و ٥٠٠‌هزار مسافر به کشور به دست آمده را ٦‌میلیارد دلار اعلام می‌کند درحالی‌که در چشم‌اندازی که برای‌ سال ١٤٠٤ پیش‌بینی شده ایران باید ٢٠‌میلیون گردشگر را جذب کند و از این محل، درآمدی با حدود ٢٥‌میلیارد دلار داشته باشد. فاصله بین ٦‌میلیارد دلار تا ٢٥‌میلیارد دلار چشم‌انداز ‌سال ١٤٠٤ فاصله کمی نیست به‌ویژه آن‌که ایران از نظر زیرساخت‌های مورد نیاز برای جذب گردشگر به‌ویژه گردشگران اروپایی و آمریکایی ضعیف است و ساده‌ترین خدمات مثلا در زمینه خدمات اقامتی و بهداشتی در بیشتر استان‌ها و شهرهای ایران با فاصله زیاد از استانداردهای جهانی ارایه می‌شود. با وجود این و در شرایط فعلی ایران در سال‌های اخیر رفت و آمد گردشگران خارجی به کشور به‌ویژه شهرهای تاریخی شیراز و اصفهان که مقصد اصلی آنهاست بیشتر شده و سایت‌هایی چونcnn و یاهو در گذشته ایران را جزو مقاصد نامطمئن گردشگری اعلام کرده‌ بودند اما اکنون با یک سیاست متغیرانه، مطالبی را با این عنوان منتشر کردند که «چرا باید ایران را ببینم؟» و مخاطبان خود را به بازدید از ایران تشویق کرده‌اند. گفته می‌شود به تازگی کشور آلمان تقاضا کرده است که یک کارمند به پرسنل سفارت ایران در آلمان اضافه شود تا بتواند خدمات بیشتر و سریع‌تری به گردشگران آلمانی که خواستار ورود به ایران هستند، ارایه شود، اینها همه نشانه‌هایی است از این‌که سفر به ایران برای گردشگران خارجی جذاب‌تر از گذشته شده است هر چند که تجربه نشان داده عمدتا گردشگرانی ایران را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‎‌کنند که سن و سالی از آنها گذشته و مویی در آسیاب زندگی سفید کرده‌اند.

 

منبع:شهروند

نوشتن دیدگاه