پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2092
منتشر شده در یکشنبه, 11 مرداد 1394 15:59
تعداد دیدگاه: 0
سونامی تغییردرشهرداری های استان +لیست کامل تغییرات

دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر در اصفهان یکی از نادرترین دوره هایی است که علاوه بر تابو شکنی های متعدد، حواشی بسیاری را نیز به بار آورده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، دین مبین اسلام بر اداره امور بر نظر مشورت و ارایه ایده های جمعی تاکید فراوان دارد.قرآن به عنوان معجزه خاتم النبیین (ص) و...


دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر در اصفهان یکی از نادرترین دوره هایی است که علاوه بر تابو شکنی های متعدد، حواشی بسیاری را نیز به بار آورده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دین مبین اسلام بر اداره امور بر نظر مشورت و ارایه ایده های جمعی تاکید فراوان دارد.قرآن به عنوان معجزه خاتم النبیین (ص) و سند راه و شناسنامه فردی ، اجتماعی و سند هویتی مسلمانان نیز سوره ای تحت عنوان "شوری" در این زمینه دارد که بر اداره امور به صورت مشورتی تاکید فراوانی دارد.
امام خمینی(ره) بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز در فرماني خطاب به شوراي انقلاب در تاريخ 9/2/1358 فرمودند : "درجهت استقرار حكومت مردمي در ايران و حاكميت مردم بر سرنوشت خويش كه از ضرورت هاي نظام جمهوري اسلامي است،لازم مي دانم بي درنگ به تهيه آيين نامه اجرايي شوراها براي اداره امورمحل شهر و روستا در سراسر ايران اقدام و پس از تصويب به دولت ابلاغ نماييد تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا در آورد" و طي بياناتي در تاريخ 7/2/1358 فرمودند: « شوراها بايد در همه جا باشد و هر جايي خودش منطقه خود را اداره كند.» و اين موضوع به يكي از خواست هاي مردم در طول دوران مبارزه تبديل گرديد . لذالايحه قانوني شوراهاي محلي در 14/4/1358 و قانون انتخابات شوراي شهر و طريقه اداره آن در 14/4/1358 و تصويب نامه هيئت وزيران درباره اصول تشكيل شوراهاي كاركنان در موسسات دولتي و خصوصي در 15/7/1358 تصويب و به دولت ابلاغ شد. اين مقررات قبل از آنكه به مرحله اجرا درآيند جاي خود رابه قانون تشكيلات شوراهاي اسلامي مورخ 1/9/1361 و اصلاحيه هاي آن داد .
با توجه به مشكلات كشور از جمله جنگ تحميلي به رغم توجه دولت بر برهه هاي مختلف امكان اجراي قانون انتخابات تا سال1377 فراهم نگرديد و مجلس بعد از چند بار انجام اصلاحيه بر قانون انتخابات شوراها در اول خرداد 1375 قانون تشكيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي را از تصويب گذراند. در 17 اسفند سال 1377 اولين دوره انتخابات سراسري شوراهاي اسلامي كشور با استقبال چشمگير مردم در بيش از 40 هزار حوزه انتخاباتي برگزار گرديد و نهايتاً حدود 200 هزار نفر از منتخبان مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهاي كشور به عنوان عضو شوراي اسلامي شهر يا روستا برگزيده شدند . شروع به كار شوراهاي اسلامي از 9 ارديبهشت سال 1378 و همزمان با پيام تاريخي حضرت امام در خصوص شوراها و با صدور پيام ويژه اي از سوي مقام معظم رهبري آغاز گرديد.

  • وظایف قانونی شوراها

پس از راه اندازی این نهاد پارلمانی که از آن به عنوان مجلس شهرها نیز یاد شده است،شورای ها بر روی کاغذ مسئول پیگیری و نظارت موارد متعددی هستند، اما یکی از چالش های بزرگ این نهادمردمی در شهرها این بود که به جای آن که شورای شهر باشند، ناخواسته مسئولت شورای شهرداری ها را بر عهده گرفتند و با توجه به نگاه های بسته مدیریتی ، هرگز اجازه ورود به مسایلی که به نوعی یک سوی آن دولت قرار داشت، داده نشد.
همین مسئله باعث شد تا وظایف و اختیارات شوراهای شهر که بر اساس قانون در 34 ماده و 9 تبصره تعریف می شود، تنها به چند اقدام عادی از جمله تعیین و یا استیضاح شهردار ، تصویب لایحه بودجه شهر ، تاييد صورت جامع درآمد و هزينه شهرداري،نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کليه سازمان ها ، موسسات ، شرکت های وابسته و تابعه شهرداری و ... خلاصه گردد.
در این میان می توان به نقش کلیدی شوراهای اسلامی شهرها به انتخاب شهرداران اشاره نمود.
اقدامی که هرچند به طور مستقیم توسط اعضای شورای شهر صورت نمی گیرد و با رای اعضا، فردی برای صدور ابلاغ شهرداری به وزارت کشور معرفی می گردد تا در نهایت این نهاد وزارتی برای فرد منتخب ابلاغ صادر نماید، اما همین موضوع نیز در دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان اصفهان خالی از لطف نبوده به طوری که طی حدود 28 ماه گذشته از عمر شورای چهارم در استان اصفهان، شاهد تغییر بیش از یک چهارم شهرداران شهرهای استان بوده و آنطور که به نظر می رسد این تغییرات همچنان ادامه دارد.
تغییراتی متاثر از استعفا، استیضاح و برکناری که هرچند از حقوق مسلم اعضای شوراهای شهر بوده ، اما به نظر می رسد این وضعیت تغییرات که تاکنون دراستان اصفهان به عدد 27 نفر رسیده است،کمی بیشتر از حد عادی شتاب گرفته و چنانچه همین میزان تغییرات را نیز برای مدت باقیمانده عمر شورای چهارم متصور باشیم ، یابد گفت بیش از نیمی از شهرداران اصفهان یا امکان ادامه همکاری با اعضای شورا را نداشته و استعفا می دهند یا این که شورای شهر ادامه فعالیت آن ها را به صلاح شهر ندانسته و حکم به برکناری آنان تحت عنوان استیضاح می دهند.

  • قانون پیش پای سلیقه ذبح نشود

استاندار اصفهان نیز وضعیت تغییر و تحول در شهرداری ها را برنتابیده و تلویحا از اعضای شورای شهر در سراسر استان خواسته تا قانون را پیش پای سلیقه ذبح نکنند.
رسول زرگرپور در همایش روز شوراها در اردیبهشت ماه سال جاری با اشاره به این موضوع گفت: وظایف شورا و شهرداری باید هم‌راستا اما جدا‌گانه از یکدیگر باشد و شورا و شهرداری باید از ورود به وظایف یکدیگر خود‌داری کنند.

وی با تاکید بر اینکه شورا‌ها باید از ورود به اموری که خارج از وظایف آنها بوده و از ورود به میدان‌های عملیاتی و اجرایی خود‌داری کنند، گفت: اعضای شورا‌های شهر و روستا باید در سال جلسات متعددی برگزار و موضوعات با اهمیت را در این جلسات بررسی کنند.
وی تاکید کرد: شورا و شهرداری باید همدل و همزبان باشند و معنی ندارد که اعضای شورا به دنبال استیضاح شهردار باشد.
نظارت وظیفه شورا ها است
اما رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است باید به رای مردم وفادار بود و بر حسن اجرای کار بر اساس قانون نظارت ویژه داشت.
رضا امینی در هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه یک سری وظایف برای دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر مشخص شده است، گفت: این وظیفه نظارتی زمینه انحراف در دستگاه های اجرایی را کاهش می دهد.
وی با تأکید بر اینکه نظارت بر حسن اجرای دستگاه‌های اجرایی با هدف اصلاح امور از وظایف اصلی شورای شهر است، متذکر شد: اعضای شورای شهرنیز باید به صورت صادقانه و در راستای اصلاح امور بر وظایف دستگاه‌های اجرایی نظارت کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه آرای اعضای شورای شهر باید روی زندگی مردم اثر‌گذار باشد،گفت: دستگاه‌های نظارتی و اجرایی باید با حسن کار جمعی به وظایف خود عمل کنند.
حالا با این توضیح می توان دریافت که مرز تصمیم قانونی و سلیقه ای در شوراهای شهر به باریکی مو تعریف شده و تشخیص آن بدون ابزار و راهکار قانونی و دسترسی به یکسری اطلاعات،دانش و آگاهی در زمینه اقدامات اجرایی ناممکن است.
در زیر به اسامی بخشی از شهردارانی که از ابتدای دوره چهارم شورای شهر تا کنون برکنار شده یا استعفا داده اند اشاره می کنیم:

jadval


شایان ذکر است؛پس از این تغییرات ، عبدانی به سمت فرماندار برخوار، شفعتی فرماندار خوانسار،ذاکری فرماندار مبارکه،سقائیان نژاد شهردار قم ، قاسمی شهردار گز،توکلی شهردار سین و برخوار،صادقی شهردار دستگردبرخوار،امیری شهردار شاهین شهر، نفری مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری ها،مرادی شهردار فولاد شهر،ساعدی شهردار کلیشاد و سودرجان و سلطانی معاون فرماندار مبارکه منصوب گردیده اند.
------------------
گزارش از رضا صالحی پژوه
------------------

نوشتن دیدگاه