جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 20847
منتشر شده در شنبه, 10 مهر 1400 21:27
تعداد دیدگاه: 0
معضل آب اصفهان مسئله ملی است؛

رئیس مجمع نمایندگان شهر اصفهان موضوع آب اصفهان را یک موضوع ملی مطرح کرد و گفت: آب یک موضوع محلی نیست و بنابراین باید در سطح ملی باید به آن پرداخته شود و متاسفانه شاهد بستر ماتم‌زده زاینده‌رود هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، عباس مقتدایی در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکل بحرانی آب، اظهار داشت: موضوع آب یک موضوع محلی نیست و بنابراین باید در سطح ملی باید به آن پرداخته شود و اصلی‌ترین کسی که نباید غایب باشد شورای عالی آب که زیر نظر معاون اول رئیس جمهور است.

وی افزود: ما مصوبات 9 ماده‌ای را گرفته‌ایم و یکی از بندهای آن مصوبه این بود که بارگزاری جدید بر روی رودخانه زاینده رود تا مشخص شدن تکلیف کار انجام نشود ولی متاسفانه در حال حاضر این بند رعایت نشده و ما شاهد این هستیم که این بستر ماتم‌زده زاینده‌رود آب ندارد.

رئیس مجمع نمایندگان شهر اصفهان با بیان اینکه باید یک مدیریت محقق شود و نیاز به یک عزم ملی دارد، گفت: مردم منطقه مصرانه مطالبه‌گری دارند تا این مدیریت وجود داشته باشد و من هم با مسئولان ارشد وزارت نیرو تماس تلفنی داشتم و باید جلسات جدی‌تری برگزار شود و کارهای مفیدتری انجام شود.

وی ادامه داد: این وضعیت بحران آب در شان اصفهان نیست و این بی توجهی‌های یکی دو دهه گذشته باعث شده در کنار خشکسالی به آرامی به سمت فرونشست زمین پیش برویم که این معضل هم داستانی است و اگر رسیدگی نشود به یک زلزله در اصفهان تبدیل خواهد شد.

مقتدایی تصریح کرد: وقتی که نتوانیم به علت کم آبی گندم بکاریم این کمبود گندم در سطح ملی حس می‌شود، همچنین مهاجرت به دلیل مشکلات معیشتی به شهرها اتفاق می‌افتد، مباحث مربوط به ازدواج و معیشت مردم دچار مشکل می‌شود، موضوعات انتظامی پیش می‌آید و اختلاف بین استان‌ها و خشک شدن درختان مثمر و ده‌ها مشکل دیگر به صورت دومینو اتفاق خواهد افتاد.

رئیس مجمع نمایندگان شهر اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر با تغییر دولت و فعال و شنوا شدن آن امیدی هست، اظهار داشت: باید شورای عالی آب متولی اصلی بشود و در سطح استانی هم کارها طبقه‌بندی شود چون یکسری کارها را می‌شود در استان پیگیری کرد، سه جلسه در این ارتباط برگزار شده و استانداری هم پای کار آمده و بقیه کارها هم که در سطح ملی است باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: درست است که کم آبی داریم ولی اگر بتوانیم مدیریت منابع آب داشته باشیم جلوی اجحاف و بی عدالتی و برداشت‌های سلیقه‌ای گرفته می‌شود و حق به حق‌دار می‌رسد، محیط زیست یکی از این حق‌هاست تالاب گاوخونی که خشک شده می‌تواند کل اکوسیستم منطقه را به هم بزند و آثار زیان‌بار زیست محیطی داشته باشد به جریان می‌افتد و از مرغان مهاجر گرفته تا مردم و زمین‌های حاصلخیزی که حق‌شان کشت است آنها هم از مدیران کشوری مطالبه‌گری می‌کنند، باید جلوی کسانی که بی عدالتی کردند و اضافه برداشت کردند، کسانی که تعرض کردند و آب دزدی کردند گرفته شود.

رئیس مجمع نمایندگان شهر اصفهان با بیان اینکه جلسه‌ای در محل کمیسیون آیین نامه برگزار شد و وزیر پیشنهادی هم حضور داشتند همچنین نمایندگان اصفهان هم بودند و بنده هم نکاتی را در آن جلسه مطرح کردم که موضوع مدیریت آب و شورای عالی آب باید جدی‌تر دیده شود.

وی ادامه داد: آقای رئیسی چند سفر استانی داشتند و این خیلی خوب است و چابکی دولت قابل مشاهده است و نامه‌ای هم از طرف مردم اصفهان برای ایشان به منظور حضور در اصفهان و مشاهده مشکلات ارسال شده و ایشان هم در دستور کار خود قرار دادند و درخواست ما از مشاور اجرایی رئیس جمهور ایناست که سفر به اصفهان به تاخیر نیفتد.

مقتدایی تصریح کرد: یک زلزله به نسبت خاموش با نام فرونشست که صدای آن از در و دیوار کوچه‌های شهر اصفهان شنیده می‌شود یکی از علت اصلی فرونشست به خاطر خشکی آب و فشرده شدن زمین است و اگر از یک حدی بیشتر شود زلزله به وجود می‌آورد و آثار تاریخی و باستانی و همچنین خانه‌های مسکونی ویران می‌شود./ تسنیم

نوشتن دیدگاه