پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 20820
منتشر شده در پنج شنبه, 08 مهر 1400 12:44
تعداد دیدگاه: 0
گزارشی از تودیع و معارفه شهردار اصفهان + حواشی

مدیران استانی در جلسه تودیع و معارفه شهردار اصفهان بر لزوم وحدت بین نیروهای این استان به منظور پیشبرد اهداف شهر تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، صبح امروز (پنجشنبه) مراسم تودیع و معارفه شهردار اصفهان در حالی در مسجد تاریخی امام اصفهان برگزار شد که مدت هاست بسیاری از مراسم اینچنینی در اصفهان، زیر سایه کرونا در استان اصفهان کم رنگ شده است.

هرچند که جانمایی محل برگزاری مراسم و نحوه چینش صندلی ها نشان از تلاش برگزار کنندگان برای رعایت پروتکل های بهداشتی داشت، اما تعداد زیاد حاضرین که باعث شده بود برخی از آن ها ایستاده مراسم را دنبال کنند، باعث شد تا نگرانی هایی در این زمینه ایجاد شود.

در شرایطی که قرار بود در این مراسم نمادین مدیریت کاملا اصلاح طلب شهر به مدیریتی با سلیقه ای متفاوت به جناح مقابل سپرده شود، مسئله ای که در این مراسم به طور چشمگیری قابل لمس می نمود، تاکید مدیران و مسئولان استان اصفهان بر حفظ یکپارچگی و وحدت بین مسئولان بود تا بتوان زیر سایه این وحدت خدمات بیشتری با کیفیت بهتری به مردم اصفهان ارائه کرد.

وحدتی که آیت الله طباطبائی نژاد، نماینده ولی ققیه در استان و امام جمعه اصفهان با تاکید بر این که تغییر مدیریت در شهر ها نباید زمینه تغییر تمامی مدیران را با تخصص های مختلف فراهم نماید، گفت: یک روال اشتباه که در این زمینه پایه گذاری شده است، این که وقتی مدیری می آید، تمام مسئولان زیر دست خود را نیز تغییر می دهد، در حالی که همین الان شهرداران مناطقی هستند که خوب کار کرده اند و می توانند بمانند و خدماتشان را ادامه دهند.

آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد اضافه کرد: باید خط کشی چپ و راست را کنار بگذاریم یا حداقل آن را در اصفهان کمرنگ کنیم ، چرا که این نگاه باعث عقب افتادن اصفهان شده تا آنجا که دیگر نمی توانیم بگوئیم یک مدیر در اصفهان 42 سال در زمینه ای تجربه دارد، چون مدیران به خاطر همین نگاه اشتباه 4 سال بیشتر مدیریت نمی کنند.

وی کار در شهرداری ها را یک فعالیت اختصاصی دانست و افزود: در شهرداری هر کسی نمی تواند کار کند و باید افراد متخصص در این زمینه انتخاب و منصوب شوند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به این که در حکومت اسلامی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردارند و اگر مردم نباشند، حکومت اگر حکومت حضرت علی(ع) هم باشد، بی نتیجه خواهد ماند، ادامه داد: مدیران و مسئولان باید به دنبال جلب رضایت مردم باشندو این جلب رضایت با ارائه خدمات مناسب ایجاد می شود.

آیت الله طباطبائی نژاد خاطرنشان ساخت: معمولا در شهرداری ها رضایت مردم حاکم نیست و این رویه باید تغییر یابد که بخشی از آن باید با اصلاح قانون صورت بگیرد.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه در شهرداری ها جذب بودجه بسیار مهم است، اما این رخداد به چه قیمتی اتفاق می افتد؟ افزود: باید مراقب بود بعضی مواقع این جذب بودجه ها خلاف شرع و قانون نباشد، به طوری که متاسفانه در همه شهرداری های کشور روال است که به برخی افراد اجازه ساخت بیشتر از روال منطقه می دهند تا بتوانند آن را بعدا جریمه کنند و این موضوع به یک منبع کسب درآمد در شهرها تبدیل شده است.

طباطبائی نژاد با تاکید بر این که کار باید مومنانه باشد تا مورد رضایت خدا و مردم باشد، گفت: در اصفهان در همه ادوار کارهای زیادی شده و بسیاری از اقداماتی که امروز به عنوان کارنامه کاری شهردار سابق اصفهان بیان شد، یا در قبل پایه گذاری شده بود و یا این که بخش زیادی از آن در قبل انجام شده و این نشان از آن دارد که شهرداران در اصفهان همه دنبال ارائه خدمت به مردم بوده و این روال باید ادامه دار باشد.

امام جمعه اصفهان در ادامه بر لزوم ساخت پارکی برای کودکان معلول و مناسب سازی معابر برای معلولین تاکید کرد و ادامه داد: شهر باید برای همه اقشار جامعه مورد استفاده قرار گیرد ولی هنوز مناسب سازی در شهر اصفهان به طور مطلوبی در نیامده است و باید از در این زمینه یک همت جهادی به خرج دهیم.

تلاش کردیم آرزوهایمان را تحقق ببخشیم
در این مراسم قدرت الله نوروزی، شهردار سابق اصفهان نیز با بیان این که در این 4 سال تمام تلاشمان را به کار بستیم تا آرزوهایمان را تحقق ببخشیم، گفت: 4 سال گذشته یکی از دوره های بسیار مهم و اثربخش در مدیریت شهر بود.

وی اظهار داشت: نیمه مهر ماه سال 96 که بنده مسئولیت شهرداری اصفهان را گرفتم، تنها 33 درصد از بودجه 2 هزار و 750 میلیارد تومانی شهر تحقق یافته بود و بیشتر از مبلغ کل بودجه شهرداری بدهی معوقه داشتیم و این در حالی است که سال 99 بودجه شهر اصفهان به 7 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافت که حدود 100 درصد آن محقق شد.

نوروزی بودجه سال 1400 را نیز حدود 10 هزار میلیارد تومان بیان کرد و افزود: تا این لحظه حدود 45 درصد بودجه تحقق یافته و اگر همین سیر پیش برود تا پایان سال 100 درصد آن تحقق می یابد.

شهردار سابق اصفهان به میزان بدهی شهرداری در سال جاری نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: میزان بدهی امسال حدود 2 هزار و 100 میلیارد تومان است که حدود 20 درصد بودجه را شامل می شود.

وی در بخشی از عملکرد خود به دوشنبه های هر هفته اشاره کرد که به پیگیری امور شهر اصفهان در تهران اختصاص داده بود و افزود: هیچ دوشنبه ای نبود در این چهارسال که من در تهران نباشم و پیگیری امور اصفهان را نداشته باشم.

نوروزی ادامه داد: تهاتر بخش زیادی از بدهی های سازمان هایی همچون ارتش، ناجا، سپاه، قوه قضائیه و ... به شهرداری ، کاهش سن ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی ، فروش اوراق مشارکت برای تکمیل خط یک مترو و ... نیز نتیجه همین سفرهای هفتگی بود.

وی به موضوع نظم بخشی به مسائل اقتصادی شهرداری اصفهان در 4 سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: زمانی که ما آمدیم برخی سازمان ها زیان ده بودند از جمله سازمان عمران که هر از چندی کارکنان آن مقابل شهرداری برای بی نظمی و تاخیر در پرداخت حقوق هایشان تجمع می کردند، اما اکنون همان سازمان به یک سازمان سودده تبدیل شده و دیگر از آن تجمع ها خبری نیست.

شهردار سابق اصفهان خاطرنشان ساخت حاضر است تجربیات دوران مدیریتی خود را در اختیار مدیران بعدی قرار دهد.

امور شهر را رصد خواهیم کرد

رئیس سابق شورای شهر اصفهان نیز با اشاره به این که برای اداره شهر باید از تمامی سلایق و نگاه ها استفاده کرد، خاطر نشان ساخت: شهرهایی موفق هستند که از تمامی نگاه ها و سلایق در آن استفاده شود و این یکی از شرایط توسعه در شهرها خواهد بود.

علیرضا نصر ادامه داد: دوره پنجم مدیریت شهری را نمی توان با دوره های قبل خود مقایسه کرد، چرا که این دوره 4 ساله بود و دوره های پیشین آن 14 سال به طول انجامید، ولی امیدواریم در پایان دوره ششم، یک مقایسه موثر نسبت به دوره پنجم صورت بگیرد و شهر را رو به رشد و توسعه ببینیم.

وی اظهار کرد: ما نیز آماده انتقال تجربیات خود به مدیران شهری هستیم و همچنان مسائل شهری را رصد خواهیم کرد.

شهری بدور از بداخلاقی خواهیم ساخت

علی قاسم زاده، شهردار اصفهان نیز در این جلسه از بهره گرفتن از نظرات تمامی شهروندان در مدیریت شهر اصفهان خبر داد.

شهردار جدید اصفهان افزود: باید از هویت شهر صیانت و به عنوان امانت به آیندگان سپرده شود و در مدیریت شهری از مشارکت مردمی بهره خواهیم برد و فقط به معابر و مسیرهای اصلی شهر اکتفا نخواهد شد بلکه درون شهر و محلات باید مورد توجه قرار گیرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه حرکت تدریجی به سمت کسب درآمدهای پاک جزو برنامه‌های این نهاد است اضافه کرد: به‌وسیله این درآمد روح شهر جلا می‌یابد زیرا رزق حلال برای شهرها مهم است.

قاسم زاده با اشاره به اینکه تاکنون برای آبادانی شهر زحمت کشیده شده است، تصریح کرد: در این زنجیره خدمت همه به دنبال بهبود شرایط شهر بوده‌اند، اما ما به دنبال تحول خواهیم بود و قرار نیست در وضعیت موجود بمانیم.

قاسم زاده با تاکید بر استفاده از نظر نخبگان در اداره شهر اظهارداشت: از بخش خصوصی و مردم دعوت می‌شود در آبادانی شهر به شهرداری کمک کنند و با نظرات سازنده خود زمینه تغییر به احسن الحوال را رقم بزنند ؛ مساله‌ شناسی و رفع معضلات در همه ابعاد اهمیت دارد، مدیریت شهرداری حرکت بر خط بهشت و جهنم یعنی پل صراط است که می‌توان از آن به بهشت رفت و یا به قعر جهنم سقوط کرد.

حواشی برگزاری مراسم:
_ ساعت شروع مراسم در دعوتنامه ها ساعت 8 صبح روز پنجشنبه اعلام شده بود و مراسم با کمترین تاخیر آغاز شد.

- به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی، صندلی ها در ضلع شرقی مسجد تاریخی امام اصفهان جانمایی شده بود، اما جمعیت زیادی نیز ایستاده این مراسم را دنبال می کردند.

- حضور اسقف ارامنه در اصفهان نیز یکی از جنبه های قابل توجه این مراسم بود و نشان از همزیستی مسالمت آمیز ادیان ابراهیمی در این شهر داشت.

- قدرت الله نوروزی ، شهردار سابق اصفهان همراه با فتح اله معین و تنی چند از مسئولین شهری در دوره مدیریت قبلی باتفاق وارد مسجد امام شدند.

- به دلیل برگزاری مراسم در محیط سرباز و تابش مستقیم آفتاب، مجری برنامه به طور مداوم از سخنرانان می خواست تا وقت را مدیریت کنند.

- حضور نمایندگان مردم اصفهان در این مراسم بسیار کمرنگ بود و تنها امیرحسین بانکی پور در این مراسم شرکت کرده بود.

- تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر در این مراسم حضور نداشتند.

- قدرت الله نوروزی که 7 دقیقه به وی فرصت داده بودند، حین سخنرانی مورد تذکر های مجری برنامه قرار گرفت که در پاسخ به مجری گفت: 4 سال خدمت کردیم، اقلا به تزتی هر سل 4 دقیقه به ما فرصت دهید.

- قدرت الله نوروزی با اشاره به این که برگزاری مراسم در این مکان مقدس ارزشمند است، گفت: اما ای کاش مراسم را در سالن گلستان شهدا که به تازگی به بهره برداری رسید برگزار می کردید.

- کلید نمادینی که ساخت دست هنرمندان صنایع دستی اصفهان بود، به عنوان کلید نصف جهان تحویل قاسمزاده به عنوان شهردار جدید اصفهان شد.

- در این مراسم، فرماندهان نظامی و انتظامی نیز حضور داشتند.

- حین سخنرانی قاسم زاده، تعدادی از شهروندان به نمایندگی از شهروندان اصفهانی مطالبی را بیان کردند.

 

نوشتن دیدگاه