جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1980
منتشر شده در جمعه, 05 تیر 1394 16:39
تعداد دیدگاه: 0
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان:

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان از پرداخت تدریجی دیه کشاورزان شرق اصفهان طی روز های آینده خبر داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، ابراهیم مهرانفر در جمع خبرنگاران با بیان این موضوع گفت: با پیگیری های سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان حکم ناجا در برخورد با کشاورزان شرق اصفهان...


رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان از پرداخت تدریجی دیه کشاورزان شرق اصفهان طی روز های آینده خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، ابراهیم مهرانفر در جمع خبرنگاران با بیان این موضوع گفت: با پیگیری های سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان حکم ناجا در برخورد با کشاورزان شرق اصفهان نهایی و به اجرای احکام ارجاع گردید.
وی اظهار کرد: در این مورد معاون اول قوه قضائیه و فرمانده ناجا نیز پیگیری های مستمری داشتند و به تازگی مبلغ و یک و نیم میلیارد تومان از حدود هفت میلیارد تومان دیه کشاورزان را به حساب سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان واریز کرده و به زودی پرداخت تدریجی دیه کشاوران آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد:این پرونده 128 نفر شاکی دارد و حکم قاطعی نیز در این زمینه صادر گردیده که اکنون در مرحله اجرا می باشد.
مهرانفر در زمینه پرونده شلیک ابهام بر انگیز یک قبضه توپ در سپاهانشهر اصفهان نیز افزود:این پرونده از بدو تشکیل تاکنون به دقت در دادسرای نظامی استان در حال رسیدگی بوده و به زودی نتیجه آن مشخص و به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از نهادهایی که وظیفه سلامت نیروها را بر عهده دارد، سازمان قضایی نیروهای مسلح است، خاطرنشان کرد: نظامیان شامل کارکنان ستاد نیروهای مسلح، کارکنان ارتش و سازمان های وابسته، سپاه انقلاب اسلامی و سازمان های وابسته، اعضای بسیج و همچنین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با اشاره به اینکه کارکنان وظیفه تا پایان خدمت کسانی هستند که موقتا" در خدمت نیروهای مسلح اند، افزود: جرایم نظامی و انتظامی کارکنان مذکور که در سازمان های دیگر خدمت می کنند، در دادگاه نظامی بررسی می شود؛ لذا رهایی از خدمت مانع رسیدگی به جُرم زمان اشتغال نمی شود.
مهرانفر تصریح کرد: ماموریت های سازمان قضایی مواردی همچون کشف جرم، محاکمه و صدور حکم و مجازات و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرایم است.
وی اضافه کرد: در تحقق اهداف، آرمان هایی مانند تحقق عدالت کیفری، را دنبال می کنیم که در این راستا پشتیبانی از حقوق افراد در جامعه و دفاع از امنیت مردم و جامعه، عدالت خواهی، قانون مداری، حفظ شأن نیروهای مسلح و مبانی نظم فرماندهی و همچنین حفظ اسرار نیروهای مسلح و تکریم ارباب رجوع نیز به عنوان یک آرمان محسوب می شوند.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به اصل 156 قانون اساسی، یکی از وظایف اساسی سازمان قضایی، پیشگیری از وقوع جرم است و در این سازمان از سال 76 به صورت عملی و علمی، چهار برنامه پنج ساله تدوین و عملیاتی شده است.
مهرانفر افزود: آسیب شناسی، آسیب زدایی، آینده پژوهی با بررسی راهکارهای عملیاتی موثر جهت پیشگیری از جرایم و بررسی موانع عملیاتی نشدن برخی راهکارهای تولید شده از جمله چهار برنامه مذکور تدوین شده می باشد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 700 راهکار عملیاتی اعمال و برای اجرا به سازمان نیروهای مسلح ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: در سال 94، بررسی زمینه های نوین فرار از خدمت با رویکردی جدید بررسی و لحاظ شده است.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با بیان اینکه نقش و تاثیر رویه های اداری و قضایی بر جرم فرار از خدمت می تواند عامل فرار از خدمت باشد، ابراز کرد: به بررسی و تحلیل علل و عوامل زمینه های جرم فرار از خدمت پرداخته ایم که از عواملی همچون محیطی، مدیریتی، فردی، درون سازمانی و برون سازمانی نشات می گیرد.
مهرانفر ضمن اشاره به اینکه فرار از خدمت بیشترین جرم اتفاق افتاده در سال گذشته است، خاطرنشان کرد: طبق ماده 59 و 60 قانون، اگر یک نظامی بیش از 15 روز متوالی و بدون داشتن عذر موجه غیبت داشته باشد و خدمت نکند، به عنوان فرار از خدمت و یک جرم محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه بحث آموزش یکی از اولویت های سازمان نیروهای مسلح است، تصریح کرد: هرچقدر به سمت آموزش و آگاه سازی بیشتر مردم به پیش رویم، شاهد پرونده کمتری خواهیم بود.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان اظهار کرد: در سال 93، 120 هزار و 940 نفر ساعت آموزش داشته ایم که نسبت به سال قبل از آن با افزایش 7/9 درصدی آموزش روبرو بوده ایم و همچنین 762 دوره آموزش در 187 یگان در سال گذشته برگزار کرده ایم و در سه ماهه اول سال 94 این آموزش ها را به میزان سال قبل ادامه داده ایم که تاکنون به تعداد 26 هزار و 500 نفر در ساعت می رسد.
مهرانفر با بیان اینکه ناآگاهی نسبت به قانون، پدیده ای است که در کل جامعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات نیروهای نظامی و دلایل اصلی ارتکاب جرم، جهل به قانون است؛ لذا تمام تلاش سازمان قضایی، حضور یگان ها جهت آگاه سازی در اقصی نقاط استان اصفهان است.
وی با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده های زندانی دار و غیر زندانی از وظایف سازمان قضایی است، تصریح کرد: رسیدگی به پرونده های فرار از خدمت کمتر از 2 روز به طول می انجامد و جرایم مالی حداکثر در 15 روز رسیدگی می شود.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان اضافه کرد: همچنین پرونده های مربوط به جرایم خاص نظامی مانند لغو دستور در کمتر از 5 روز و فرار از زندان طی 2 روز بررسی می شود.
مهرانفر ابراز کرد: در سال 93 اقدامات زیادی همچون تشکیل کارگروه " نقش بسیج در کارآمدی و سلامت دستگاه قضایی "، کاهش اطاله دادرسی، الکترونیکی شدن رسیدگی ها، تعامل بیشتر با فرماندهان نیروهای مسلح، نظارت و سرکشی و افتتاح ساختمان جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح در 20 بهمن ماه 93 در مساحتی حدود 6 هزار متر مربع و هزینه ای بالغ بر 7 میلیارد تومان در سطح استان صورت گرفته است.
مهرانفر اظهار کرد: در سال 93 نسبت به سال 92، به میزان 2/5 درصد کاهش ورودی پرونده داشته ایم و در سه ماهه اول سال 94 نسبت به مشابه سال قبل، با کاهش 7/5 درصدی پرونده مواجه بوده ایم.

نوشتن دیدگاه