چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1965
منتشر شده در دوشنبه, 01 تیر 1394 09:28
تعداد دیدگاه: 0

همراز- مرجان حسینی: بالاخره یکصد و دومین شهردارتاریخ اصفهان نیز با کوله باری از تجربه و انرژی از راه رسید و مردم و مسئولان را به وجود فضایی آرام و کم تنش در این حوزه امیدوار کرد. مهدی جمالی نژاد حالا دیگر بجای این که هر روز به ساختمان میراثی واقع در پارک هشت بهشت قدم بگذارد، روانه کاخ سفید میدان...


همراز- مرجان حسینی: بالاخره یکصد و دومین شهردارتاریخ اصفهان نیز با کوله باری از تجربه و انرژی از راه رسید و مردم و مسئولان را به وجود فضایی آرام و کم تنش در این حوزه امیدوار کرد.
مهدی جمالی نژاد حالا دیگر بجای این که هر روز به ساختمان میراثی واقع در پارک هشت بهشت قدم بگذارد، روانه کاخ سفید میدان امام حسین(ع) اصفهان می شود وبه همین میزان نیز حوزه عمل و تصمیم گیری وی تفاوت کرده است.
اما نکته ای که در این میان قابل بررسی است ، این که این جا اصفهان است و از بسیاری از شهر های کشور به لحاظ گوناگون متفاوت تر.
اصفهان از دیرباز مدیرساز و در برخی موارد مدیر سوز بوده و هنوز این رویه را می توان در عرصه های مختلف مدیریتی آن دید.
هوش سرشار مردم و شیوه زندگی آنها در این شهر نیز در این زمینه بی تاثیر نیست.
مدیرانی که توانستند در این عرصه با اتکا به الطاف خداوند، توسل به ائمه اطهار(ع) و پشتیبانی مردم حرکت کنند روز به روز پله های ترقی را طی کرده و مدیرانی که مغرور به توانمندی خود شدند متاسفانه در این شهر سوختند.
حالا خصلت های فردی و به نوعی می توان گفت ذاتی مهدی جمالی نژاد در این سال ها که در مناصب متعدد مدیریتی وی بروز و ظهور کرده، نشان می دهد وی به طی پله های ترقی بیشتر نزدیک است تا سوخته شدن، چرا که با انتخاب بجا و شایسته شورای شهر می توان دریافت که اعضای این نهاد پارلمانی شهری نیز به دنبال فردی بودند که تنش ها را کم و قطار توسعه را به روی ریل های شهر اصفهان باز گرداند، اقدامی که مطمنا از شهردار کنونی اصفهان بر می آید.
چرا که وی با بیش از دو دهه تجربه در حوزه شهر و شهرداری تاکنون کارنامه روشنی از خود بجا گذاشته و توانسته در پست های متعددی چون رئیس دفتر شهردار اصفهان،مدیر کل دفتر امور شهری استانداری اصفهان،مدیرکل دفتر استاندار اصفهان، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری اصفهان، معاونت عمرانی استانداری اصفهان،مشاور عمرانی استاندار اصفهان،مشاور عالی ورئیس گروه مشاورین شهردار اصفهان،معاون هماهنگی امورمناطق و سازمان ها شهرداری اصفهان، سرپرست معاونت روابط بین الملل شهردرای اصفهان منشا خدمات زیادی باشد.
البته جمالی نژاد سوابق گوناگون شهرداری شهرهای مختلف استان را هم تجربه کرده و با اصول شهرداری آشنایی کامل دارد.
یکی دیگر از ویژگی های موثر وی تصدی پست معاونت امور عمرانی استانداری و آشنایی کامل با پروژه ها و ابر پروژه های شهر اصفهان و از سوی دیگر ارتباط مناسب با مدیران استانی و بعضا مدیران کشوری می باشد که می تواند در اداره شهر به کمک وی بیاید.
همچنین نباید از روابط عمومی و شیوه برخورد این جوان اصفهانی غافل شد، روابط عمومی فردی وی همانطور که تاکنون توانسته از جمالی نژاد یک مدیر محبوب بسازد، مطمئنا در آینده نیز به کمک وی آمده و می تواند از او یک الگوی مناسب برخوردی و رفتاری به جامعه معرفی نماید.
از سوی دیگر ذکر این نکته حائز اهمیت است که جمالی نژاد تاکنون توانسته در عرصه تحصیل و کسب مدارج بالای علمی نیز موفق بوده و با دریافت مدرک دکتری برنامه ریزی شهری علاوه بر تجربه، به صورت کلاسیک و دانشگاهی نیز به این مهم بپردازد.
اما در این میان باید دقت داشت که شهرداری یک کلانشهر یک سازمان عریض و طویل مدیریتی است که هم در عمق، هم در طول و هم در عرض گسترده شده و علاوه بر لزوم ترسیم برنامه های استراتژیک و اجرایی که طی سالیان گذشته به خوبی صورت می پذیرفته است، مدیران شهری باید مراقب فشارهای بیرونی ، بعضا شیطنت های درونی ، قوانین بالادستی و زیاده خواهی گروه های مرتبط نیز باشند.
موانعی که به شدت مدیران شهری را در دوران کنونی تهدید کرده و شورا نیز باید در این زمینه ابزار نظارتی خود را چندین برابر نماید.

  • فشار های بیرونی

در زمینه فشار های بیرونی باید گفت شهرداری اصفهان ذاتا یک سازمان ثروتمند بوده که بسیاری از افراد و اشخاص و یا حتی نهادهای حقوقی خصوصی به این ثروت چشم دوخته اند، دلال بازی ، کارچاق کنی،رانت خواری و عدم شفافیت مالی یکی از معضلات بزرگ شهرداری اصفهان طی سال های گذشته بوده که همواره رفع آن مورد تاکید امام جمعه ، استاندار ، مسئولان و مدیران استان نیز بوده و اقداماتی هم در این راستا صورت گرفته، اما به نظر می رسد با وجود بی انضباطی های مالی در این سازمان این اقدامات موثر و یا حداقل کافی نبوده که باید مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین عدم ارایه فاکتورتشریحی درمناسبات مالی شهرداری به شهروندان، نقطه کانونی فساد مالی و اداری تشکیل گردیده که دست دلالان را برای رانت خواری و دریافت وجوه غیر متعارف باز گذاشته و مردم را نسبت به این مجموعه بد بین کرده است.

  • شیطنت های درونی

همواره علم و فن مدیریت بر رهبری افکار عمومی دلالت دارد و مدیرانی موفق هستند که علاوه بر مناسبات اداری بتوانند کارمندان خود را به صورت قلبی متقاعد به انجام کارهایی کنند که در چارچوب قوانین به آن ها اشاره شده و باید انجام بگیرد. در این صورت مدیر علاوه بر اجرای علم مدیریت، به نوعی حالت کاریزما پیدا می کند و می تواند با تلفیق مدیریت نوین، سنتی و کاریزمایی امور را به پیش ببرد، در این زمینه پس از جابجایی مدیرکه حالا دیگر علاوه بر مدیر، رهبر فکری یک گروه یا دسته هم هست، خطر شیطنت عوامل داخلی سازمان به شدت بالا می رود و انگیزه این دسته از افراد نیز ناکارآمد نشان دادن مدیر جدید و بهتر بودن اوضاع در زمان مدیریت قدیم است، البته در بیشتر موارد این اتفاق بدون نظر مدیر پیشین و به صورت خودسر و خودجوش اتفاق می افتد.
از این جهت معمولا مدیران پیشین طی پیامی از کارکنان و زیر مجموعه های خود در زمان مدیریت بر آن سازمان می خواهند تا با مدیر جدید همراهی کنند.این اتفاق نیز در شهرداری اصفهان به خوبی افتاد و زمانی که زمزمه استعفای دسته جمعی معاونان شهرداری اصفهان پس از استیضاح سید مرتضی سقائیان نژاد مطرح گردید، وی آنان را از این اقدام منع کرد و خواست تا با قوت بیشتر به کارشان مشغول شوند تا وقتی که از آن ها خواسته شود تا در بخش دیگری خدمت کنند.
قوانین بالا دستی
متاسفانه در ایران گستردگی قوانین اجرایی و عدم اطلاع کافی عامه مردم از آنها توقعاتی را ایجاد کرده که اجرای آن ناممکن و عدم اجرای آن نیز نارضایتی هایی را به دنبال داشته است، شهرداری شاید بیش از هر سازمان یا ارگان دیگری با این معضل مواجه است.
چرا که مدیر یک سازمان خدماتی باید در زمینه قوانین گسترده اشراف کامل داشته و بتواند مخاطب که عمدتا شهروندان همین شهر هستند را متقاعد سازد و این امر به طور واضح موازی کاری در فعالیت تخصصی و حرفه ای را بیان می کند، همچنین در این زمینه باید عنوان کرد قوانین بعضا روشن و شفاف نیستند و قانونگذار به طور گنگ و مبهم آن را بیان نموده که زمینه تفسیر قانون به سود گروه ، دسته و یا افراد را ایجاد کرده و همه این عوامل به نارضایتی عمومی دامن می زند.

  • زیاده خواهی برخی گروه ها

از سوی دیگر خطری که شهرداری اصفهان با مدیریت جدید را تهدید می کند ارتباط دوستانه و صمیمی گروه ها، دسته ها و جناح های مختلف سیاسی ، فکری و اجتماعی با مهدی جمالی نژاد و احتمال ورود برخی گروه ها جهت فشار آوردن در عزل و نصب ها است، اقدامی که حتی شورای شهر هم به نیکویی به آن ورود نکرد و رئیس این شورا طی مصاحبه ای گفت: دست شهردار را برای تغییر مدیران باز می گذاریم، حالا می تواند به گونه ای مصادره به سوء شود که برخی از افراد بخواهند در این نهاد شهری نفوذ و برای پشت های مختلف آن خواب و رویا ببینند.
با این اوصاف و تشریح بخشی از تهدید های پیش روی شهردار جدید اصفهان که عمده آن ناشی از پایان یک مدیریت ممتد 12 ساله است، باید دید جمالی نژاد در این زمینه چه برنامه ای ریخته که بتواند آن ها را به فرصت تبدیل کرده و بر اساس ماتریس WSOT با شناخت کامل تهدید ها و فرصت ها نمودار رشد سازمانی را ترسیم نماید.
سوابق اجرایی جمالی نژاد ثابت کرده وی خود را وابسته به هیچ گروه و یا دسته ای نمی داند و راه و مشی اعتدال را پیش گرفته است، اما برخورد های دوگانه برخی جناح ها با وی خطر این موضوع را بالا می برد.
به طور نمونه طی نظرسنجی صورت پذیرفته در این پایگاه خبری تحلیلی مبنی بر "علاقه مردم به کدام یک از گزینه هابرای تصدی پست شهرداری " ،ناگهان به صورت غیر متعارف فردی توانست از بین حدود 12 هزار رای داده شده بیشترین آراء را کسب کند که کمترین شانس حضور در بین 4 کاندیدای نهایی را داشت و پس از بررسی مشخص شد یک جریان خاص سیاسی با ارسال پیام در شبکه های مجازی و اپلیکیشن های موبایلی از کاربران خواسته تا با انتخاب گزینه ..... به آن فرد رای داده تا به این شکل شورای شهر را تحت فشار گذاشته و آنان را متقاعد به انتخاب بر اساس فشار بیرونی نمایند. لذا اکنون با انتخاب جمالی نژاد به عنوان شهردار همان افراد با تغییر موضع وی را منتسب به جناح سیاسی خود کرده و در این زمینه برنامه ریزی هایی نیز داشته اند.
همچنین بایدگفت زمانی که شهردار اسبق اصفهان برای انتخاب شهردار در دور دوم شوراها استعفا داد، برخی از مدیران سازمانی عنوان می کردند مسئولان فعلی شهری پیش پا افتاده ترین اقدامات شهر را هم نمی توانند انجام دهند، اما اکنون با گذشت 12 سال از آن روزها اصفهان یکی از توسعه یافته ترین شهرهای کشور شناخته شده که با دو عنصر برنامه ریزی و اجرا توانست خط بطلانی بر این ادعا بکشد و همه این موارد در حالی اتفاق می افتاد که سید مرتضی سقائیان نژاد آن روز ها غیر از ریاست چند ماهه دانشگاه اصفهان و ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان نقطه حائز اهمیت چندانی در کارنامه خود نداشت و عمده روزهای زندگی خود را در خارج از کشور برای تحصیل گذرانده بود.
در آن زمان برنامه ریزی و اعتماد به جوانان متخصص و متعهد توانست به یاری شهردار جوان آن روزهای اصفهان بیاید و حالا نیز پیش بینی می شود جمالی نژاد هم با استعانت از پیشگاه خداوند متعال، توسل به ائمه مصومین (ع)عشق به خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی تحت لوای مقام معظم رهبری و استفاده از علم مدیریت برنامه ریزی ، تجربه مفید و ارزنده سال ها خدمت در مناصب مختلف شهری و روابط عمومی بالای فردی بتواند موفق تر از پیش ، ارابه خدمت در شهر شهیدان را به پیش ببرد.

دیدگاه‌ها  
  +2
تیتر عالی بود ، استفاده از صنعت تشبیه هم خیلی زیبا بود...عالی ی ی ی ی
  +1
واقعا به آقای دکتر تبریک می گم، امیدوارم ایشون توسط هیچ گروه و دسته ای احاطه نشه و کار خودش را توی شهر انجام بده....
  0
به ایشون از صمیم قلب تبریک می گم، انسانی فرهیخته ، با سواد و توانمند است و مطمنا در این مسئولیت هم موفق خواهد بود.
  +1
جناب صالحی پژوه عزیز این تیتر شما ناخوآگاه آدم را یاد کتاب "شهریار"مرحوم "نیکولو برناردو ماکیاولی" می اندازد!
البته اگر کسی از آموزه های ایشون بی بهره باشد بعید می دانم بتواند حتی یک قدم مدیریتی در این شهر اصفهان بردارد!
نوشتن دیدگاه