سه شنبه 4 ارديبهشت 1403, Tuesday 23 April 2024, مصادف با 14 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1910
منتشر شده در شنبه, 09 خرداد 1394 14:31
تعداد دیدگاه: 0
پس از12 سال؛

اعضای شورای شهر اصفهان به ادامه فعالیت سیدمرتضی سقائیان نژاد به عنوان شهردار این شهر رای اعتماد ندادند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ،هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر در دور چهارم این شورا یکی از جلسات ماندگار در تاریخ شهر اصفهان خواهد بود. جلسه ای که در آن برای اولین بار در تاریخ شهرداری...


اعضای شورای شهر اصفهان به ادامه فعالیت سیدمرتضی سقائیان نژاد به عنوان شهردار این شهر رای اعتماد ندادند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز،هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر در دور چهارم این شورا یکی از جلسات ماندگار در تاریخ شهر اصفهان خواهد بود.
جلسه ای که در آن برای اولین بار در تاریخ شهرداری اصفهان، رای بر عدم اعتماد به کلید داری 12 ساله یکی از مدیران این شهر دادند و سید مرتضی سقائیان نژاد را از سمت شهرداری برکنار کردند.
رسول جهانگیری ، عضو شورای شهر اصفهان در آغاز جلسه استیضاح شهردار اصفهان با کسب اجازه از رئیس شورای شهر ابتدا بر قانونی بودن سئوال از شهردار تاکید کرد و گفت: اگر شهردار در جلسه علنی قبلی بر شانیت سئوال تاکید کردند، این هم قابل توجه است که شانیت اعضای شورای شهر نیز حائز اهمیت می باشد،چرا که آنها منتخبین مردم هستند و باید به آرای مردم احترام گذاشته شود.
وی اظهار کرد:اگر پیش از این ها بر شعار "همدلی و همزبانی" نیم نگاهی می انداختیم ،حالا مجبور به برگزاری این نشست ها و جلسات نبودیم.
جهانگیری با اشاره به این که موضوع استیضاح شهرداراصفهان استفاده وی از عنوان "مدیرکل" بجای عنوان "مدیر دفتر" برای یکی از کارمندان دفترش می باشد، بیان کرد:این که عنوان می شود دیگر شهرها نیز از این عناوین استفاده می کنند ، اصلا ملاک قانونی نیست و اینکه گفته می شود برای گرفتن این حکم با وزارت کشور هم مکاتباتی صورت گرفته به نوعی اجرای یک کار پیش از صدور مجوز قانونی آن است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شهردار اصفهان در پاسخ به سئوال اعضای شورای شهر عنوان کردند که "این حکم انشایی بوده و جنبه اجرایی نداشته است"، در حالی که اگر قرار بوده فقط در اسم چنین حکمی صادر شود،چه دلیلی داشت که صادر شود؟
در ادامه این جلسه ، غلامحسین صادقیان، یکی دیگر از اعضای شورای شهر اصفهان به عنوان موافق استیضاح با بیان این که همان قانونی که به شورای شهر اجازه استیضاح شهردار را می دهد، این الزام را نیز برای شهردار ایجاد می کند که در خصوص مفاد تذکر اعضا عمل نماید و یا در صورت عدم اجرای این تذکرات،دلایل یا مشکلات قانونی آن را بیان کند.
گفت: چنانچه دکتر سقائیان نژاد در این جلسه نیز مجوزی ارایه نمایند مبنی بر این که می توانند از عنوان مدیرکلی برای مدیر دفتر حوزه خود استفاده کنند،باز هم اقدام غیر قانونی پیشین ایشان را توجیه نمی کند.
وی ادامه داد: عملکرد حوزه شهرداری سایر شهرها به ما ارتباطی ندارد و ابلاغ انشایی نیز اصلا مجوزی برای انجام فعالیت غیر قانونی نیست.
رطب خورده کی منع رطب کند؟
سید مرتضی سقائیان نژاد نیز در این جلسه گفت: ابتدا خدا را شاکرم که اعضای شورای شهر اصفهان به این نتیجه رسیدند که برای اصلاح امور شهر باید شهرداری را که خودشان منصوب کرده اند استیضاح کنند.
وی اظهار کرد:سئوال و استیضاح حق شورای شهر بوده و هست و خواهد بود، اما ثواب و عقاب آن نیز بر عهده استیضاح کنندگان است که امیدوارم کسی آخرت خود را برای دنیای کسی هزینه نکند.
شهردار پیشین اصفهان تصریح کرد:بسیاری از افرادی که از دور به موضوع استیضاح نگاه می کنند از این موضوع تعجب کرده اند و می گویند چطور شهردار یک کلان شهر برای استفاده از یک واژه برای یکی از کارمندانش استیضاح می شود؟
وی بیان کرد:امروز اعضای شورای شهر اصفهان در حالی بنده را استیضاح می کنند که در این نهاد مدنی نیز جایگاه رئیس دبیرخانه و رئیس شورای شهری وجود ندارد، اما از این عناوین در شورای شهر استفاده می شود.
شهردار پیشین اصفهان ادامه داد:اگر قرار بر اجرای قانون است، پس باید قانون در همه جا قانون باشد و به تعبیری باید گفت"رطب خورده کی منع رطب کند؟"
سقائیان نژاد ادامه داد: مردم اصفهان مردمی هوشمند و تیزبین هستند و به خوبی در این زمینه قضاوت خواهندکرد.
در ادامه این جلسه ابوالقاسم گلستان نژاد ، معاون برنامه ریزی شهرداری اصفهان نیز در زمینه استفاده از عنوان مدیرکلی برای مدیر دفتر شهردار اصفهان اظهارات مشابهی را بیان کرد و سپس شهردار اصفهان که همراه با معاونانش در جلسه حضور داشت، برای رای گیری صحن علنی را ترک نمود.
در این بخش از جلسه برگه های رای بین اعضای شورای شهر توزیع شد و سپس آرا توسط مهدی باقربیگی و سید کریم داوودی،دو عضو شورای شهر شمارش گردید که 14 نفر از اعضای شورا بر عدم اعتماد به سقائیان نژاد و 7 نفر دیگر بر لزوم ابقای ایشان در پست فعلی خود رای داده بودند.
با این حساب استیضاح شهردار اصفهان با 14 رای موافق و 7 رای مخالف اجرایی شد و رئیس شورای شهر در جلسه رسمی اعلام نمود که "سقائیان نژاد از این لحظه دیگر شهردار اصفهان نیست."
همچنین با توجه به لزوم تعیین جایگزین وی برای انجام امور اداری شهر ،اعضای شورای شهر با 19 رای موافق علیرضا بوژمهرانی را به عنوان مسئول اجرای امور شهر تعیین کردند تا در مدت سه ماهه فردی را به عنوان شهردار تعیین کنند.
حواشی نشست هشتاد و هفتم
• پس از پایان جلسه معاونان سقائیان نژاد که در این جلسه حضور داشتند در کنار هم جمع شده بودند و با بهت و حیرت به تابلو اعلام آرا نگاه می کردند.
• برخی اعضای شورای شهر به یکدیگر تبریک گفتند.
• خبرنگاران و اصحاب رسانه در بین اعضای شورای شهر به گرفتن مصاحبه و خبر مشغول بودند.
• ابوالقاسم گلستان نژاد ،معاون برنامه ریزی شهرداری اصفهان در حالی که بلند بلند می خندید، چند ضربه به شانه راست غلامحسین صادقیان، یکی از استیضاح کنندگان زد و با هم خندیدند.
• دو نفر از معاونان شهردار پیشین اصفهان که در فاصله نسبتا زیادی از هم نشسته بودند، با تلفن همراه با یکدیر ارتباط برقرار می کردند.
• مهدی باقر بیگی و رسول جزینی ، دو عضو شورای شهر اصفهان پیش از نگارش رای خود در برگه آرا با یکدیگر مشورت کردند.
• به علت عدم هماهنگی بین اعضای شورای شهر دوبار برگه رای بین آنان توزیع شد.

سید مرتضی سقائیان نژاد متولد سال 1332 در محله جویباره اصفهان می باشد که پس از تحصیل در دبستان سپهر و دبیرستان هاتف در سن 19 سالگی راهی آمریکا شد و در ابتدا وارد دانشگاه کلرادو گردید.

وی بعد از دو سال وارد دانشگاه ایالتی کنتاکی شد وبعد از اخذ مدرک فوق لیسانس در سال 1356 به وطن مراجعت کرد.

سید مرتضي سقائیان نژاد از تاریخ 15 فروردین 1357 به عضویت هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در آمد.

وی در سال 61با توجه به شرایط خاص دانشگاه اصفهان با حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالی, محمد علی نجفی, وهمزمان با اینکه عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بود, به سمت ریاست دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی درآمد.

وی در سال 1364 برای ادامه تحصیلات در مقطع دکتری مجددا عازم آمریکا شد و توانست در مدت 5/3 سال مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی برق - گرایش ماشین های الکتریکی - از دانشگاه ایالتی کنتاکی دریافت کند. دکتر سقائیان نژاد در سال 1368 به وطن بر بازگشت و بعد از چند ماه در مهرماه سال 68 به ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان منصوب گردید.

سقائیان نژاددر سال 1382 و بعد از انتخابات دومین دوره شورای اسلامی شهر به عنوان شهردار اصفهان انتخاب گردید.

نوشتن دیدگاه