کد خبر: 19038
منتشر شده در سه شنبه, 25 خرداد 1400 22:32
تعداد دیدگاه: 0
کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان:

کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان، این شهر را گنجینه فرهنگ و تمدن و یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهر های کشور دانست که به دلیل اهمیت آن یونسکو شهر اصفهان را در زمره هفت شهر تاریخی جهان ثبت نموده است .


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، پیش از این بخش اول مصاحبه با اکبر صادقی، کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر اصفهان منتشر و به مسائلی همچون درآمد پایدار، شفافیت، گردشگری و صنایع دستی، توازون منطقه ای و محرومیت زدایی، حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست و معماری و شهرسازی پرداخته شد که می توانید متن آن مصاحبه را از اینجا بخوانید.

در بخش دوم این مصاحبه به مسائلی چون جایگاه ملی و بین المللی این کلانشهر تاریخی و فرهنگی، فرصت ها و تهدیدها، جلب مشارکت مردمی و سرمایه گذاری، شهرهوشمند وخدمات الکترونیک، سلامت و بهداشت و ... پرداخته ایم که آن را از نظر می گذرانیم.

اصفهان همواره یکی از فرهنگ ساز ترین شهر های کشوراست. بخش زیادی از این فرهنگ نیز، فرهنگ عامه شهروندان بوده که مدیریت شهری می تواند بر روی اثر بخش باشد، از این نظر برنامه های شما برای ارتقاء جایگاه این شهر چیست؟

با توجه به موقعیت فرهنگی و تاریخی شهر اصفهان به عنوان یکی از گنجینه های فرهنگ و تمدن جهان، همواره باید اصفهان را شهری معتبر در دنیا دید که بسیاری از مدیریت های محلی شهرهای بزرگ دنیا به دنبال برقراری ارتباط با این شهر هستند.
شهرهایی مانند کوالامپور، شیان ، فلورانس ، سن پترزبورگ، هاوانا، یاش ، بارسلونا ، ایروان ، کویت شهر، فرایبورگ، لاهور، داکار و بعلبک که خواهرخوانده های این شهر بزرگ و تاریخی هستند.
بی شک تبادلات فرهنگی، علمی و اقتصادی و جذب رونق صنعت توریسم و مبادله تجربیات از مهمترین اهدافی است که می توان از این روابط داشت، لذا استفاده از این ظرفیت و پتانسیل بین المللی با برنامه ریزی و بستر سازی توسعه روابط بین المللی جهت تحقق جایگاه ملی، منطقه ای و بین المللی کلانشهر اصفهان به عنوان شهر سرآمد بسیارحائز اهمیت است.

یکی از مدیریت های کارآمد در شهرهای بزرگ دنیا، مدیریت های محلی از طریق پارلمان های محلی است، به نظر شما اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان برای کارآمدی مدیریت در این زمینه تا چه اندازه می توانند موثر باشند؟

بنده معتقدم عضو شورای اسلامی شهر باید بر این نکته اشراف کامل داشته باشد که مردم آن را برای چه اهدافی انتخاب کرده اند تا با آگاهی کامل به وظایف شورایی خود و به راه کار های اجرایی آن فکر کند و نسبت به اجرای آن اقدام کند و نظارت های خود بر اجرای امور را نیز بر همین اساس تبین کند.

در این صورت عضو شورا می تواند وظیفه خود را صادقانه و با سلامت انجام دهد، نتیجه آن می شود پاسخ مناسب به اعتماد مردم.

قطعا اعضای شورای اسلامی شهر ها نباید با انجام امور نسنجیده، سیاسی کاری و تفرقه افکنی موجب انحراف از وظایف و تضعیف روحیه، ناامیدی و پشیمانی مردم شوند.

اعضای شوراهای اسلامی شهرها باید از اقدامات ناصواب و غیر کارشناسی و اتفاقات ناشی از خطاهای برخی شوراهای قبلی عبرت بگیرند تا اشتباهات را تکرار نکنند.

شوراهای اسلامی شهرها میدان مسابقه در خدمت گذاری است که ایثارگری، فساد ستیزی ، عدالت طلبی، فداکاری و تلاش انقلابی و جهادی باید سرلوحه روحیه افراد و اعضای آن باشد.

البته ابزار اجرایی این سیاست هایی که در بالا به آن اشاره کردید، شهرداری ها و مدیران اجرایی شهر هستند، در صورت راهیابی به شورای اسلامی شهر اصفهان، رویکرد شما نسبت به شهرداری چگونه خواهد بود؟

قطعا شهرداری باید با پایبندی به ارزش های اسلامی و انقلابی با برخورداری از مشارکت ها و پشتوانه های مردمی، مدیریت هماهنگ شهری و بهره گیری بهینه با مدیریت کارآمد، اثر بخش و مبتنی بر دانایی به اداره شهر و ارائه عادلانه خدمات بپردازد، خدماتی که با کیفیت مناسب و به هنگام در عرصه های مختلف به منظور ایجاد شهری اسلامی با محیط مطلوب زندگی، شاخصه هایی چون آرامش، ایمنی، نشاط، امید و رونق اقتصادی ارائه دهد. شهرداری اصفهان در حیطه وظایف خو با صیانت از پیشینه تاریخی، فرهنگی، مذهبی و حقوق شهروندی در جهت حفظ و ارتقای جایگاه شهر در سطح ملی و بین المللی، بهبود مستمر کیفیت زندگی شهروندان در ابعاد مادی و معنوی و توسعه پایدار شهرهمسو با سیاست های ملی و استانی تلاش نماید تا با بهره از سرمیه های اجتماعی به ویژه مشارکت مردم در مدیریت شهر، کارکنان شایسته و توانمند سازی آنان و همچنین استفاده از دستاوردهای نوین علمی، موجب هم افزایی و دستیابی به شهرداری و شهر سرآمد شود.

برای رسیدن به این مطلوب، باید شهردار خوب انتخاب کرد، در این خصوص چه نظری برای انتخاب شهردار اصفهان دارید؟

بله، دقیقا اشاره خوبی کردید، انتخاب شهردار یک شهر به دلیل اهمیت بالای آن به عنوان یک نهاد اثرگذار که تمام فرایند ها و تعاملات اجتماعی یک شهر را در بر می گیرد، نیازمند دقت نظر در انتخاب فردی است که قرار است سکان هدایت شهر را طی 4 سال در اختیار بگیرد و آینده شهر را رقم بزند، لذا انتخاب شهردار باید با در نظر گرفتن شاخص کلیدی و معیارهای اصولی با یک انتخاب صحیح و آگاهانه باشد، در صورتی که این انتخاب بر اساس چارچوب مشخص شاخص ها نباشد، می تواند ضرر و زیان جبران ناپذیری به شهر وارد کند و شهروندان اولین و آخرین قربانیان این انتخاب ناشایست خواهند بود.

با بیان این نقطه نظر، شهردار شایسته و مطلوب از نظر شما برای کلانشهر اصفهان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

خب ابتدا باید فردی متدین، انقلابی وجهادی با حسن شهرت باشد. فردی مدیر و مدبر و دارای شجاعت با روحیه مردمی.

البته این ها بخشی از ویژگی های یک شهردار کارآمد خواهد بود، بخش هایی همچون خلاقیت، نوآوری، دارای کارنامه موفق، برنامه محوری ، پاسخگو به شهر و شهروندان و توانمند در امور اجرایی، فعال در جذب سرمایه گذار و توانمندی در اجرای طرح ها و آشنا با طرح آمایش نیز از مولفه های مهم انتخاب شهردار در شهر اصفهان است.

علاوه بر آن هر فردی شهردار اصفهان می شود باید روحیه جوان گرایی، نگاه همه جانبه درحوزه مدیریت شهری با رویکرد فرهنگی و اجتماعی نیز داشته باشد.

به روحیه جذب سرمایه گذار اشاره کردید، اصفهان به عنوان یک کلانشهر بین المللی توانمندی جذب سرمایه گذار دارد، در این زمینه چه برنامه هایی دارید؟

تلاش در جهت سرمایه گذاری و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها بسیار ضروری است، لذا لزوم مشارکت مردم در تحقق پیشرفت و توسعه شهری و تحقق اهداف متناسب با برنامه های کارشناسان در حوزه های اجتماعی و اقتصادی، بهترین راه تسریع در توسعه و رونق شهر است.

از این رو شهرداری ها باید با مشارکت اقشار مختلف در امر توسعه، نوسازی و ایجاد فضاهای گوناگون منطبق با معیارها و اصول شهرسازی نوین، گام بردارند.

همچنین در سرعت بخشیدن به جذب سرمایه های مردمی و جلب مشارکت شهروندان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی و برطرف نمودن موانع تلاش کنند.

البته در دنیای نوین، شهرها به سمت الکترونیک شدن حرکت می کنند، آیا اصفهان که شهری سنتی است نیز این پتانسیل را دارد که به شهری هوشمند والکترونیک تبدیل شود؟

نقش فن آوری های نوین ، اطلاعات و ارتباطات در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را نمی توان نادیده گرفت. امروز هوشمندسازی شهرها و ایجاد شهرالکترونیک به عنوان راه کارهای بی بدیل حل معضلات شهری مورد توجه شهرسازان و مدیران شهری واقع شده است.

لذا برای تحقق شهر هوشمند والکترونیک و تعاملات یکپارچه آن با سازمان های مرتبط با امور مدیریت شهری با توجه به زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مستلزم برنامه ریزی می باشد، متاسفانه شهر هوشمند و شهر الکترونیک و شهرداری هوشمند و الکترونیک به دلایل مختلف از جمله ابعاد همکاری های بین سازمانی سیر مطلوبی را طی نکرده است.

یکی از مولفه های مهم هر شهری ، سلامت و بهداشت است، برنامه شما برای رسیدن به این مولفه اثربخش شهری چیست؟

بله، دقیقا درست است. شهرداری ها علاوه بر فعالیت های عمرانی و توجه به توسعه شهری، باید به مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی نیز توجه کنند.

سلامت نیز از جمله حوزه هایی است که شهرداری ها می توانند با توجه به بیشتر به آن، نقش مهمی در ارتقاء سلامت جامعه داشته باشند. تلاش برای توسعه زیرساخت های سلامت و مشارکت در این بخش، قطعا یکی از شاخصه های مهم در عمل به وظایف اجتماعی این نهاد است.

سلامت جسمی، ذهنی و روان، حس تعلق محله ای(اعتماد به نفس)، امنیت و ایمنی و تاب آوری از شاخصه های مهم بهداشت و سلامت هستند.

البته ناگفته نماند که برای رسیدن به این مهم، بیشتر از هر زمانی نیازمند رسیدن به مدیریت واحد و یکپارچه شهری هستیم تا بتوانیم مسائلی همچون سلامت شهروندی را در آن دنبال کنیم.

 به طور کلی شما فرصت های اصفهان را به طور فهرست وار، در چه بخش هایی می بینید؟

نقش شاخص اصفهان در بسیاری از تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور غیر قابل انکار است.

حضور قوی فرهنگ اسلامی و آموزه های دینی در تاریخ شهر اصفهان

وجود حوزه های علمیه، مراکز آموزش عالی و پژوهشی برتر در سطح کشور، وجود شهرک های علمی و تحقیقاتی ، شهرک های صنعتی و همچنین کثرت متخصصان، کارشناسان و اندیشمندان در حوزه های مختلف از جمله دین و ظرفیت های بالای ورزشی و قهرمان پروری در اصفهان

جاذبه های گردشگری، تاریخی و هنری

وجود صنایع بزرگ و مادر

وجود صنایع دستی و هنری منحصر به فرد

هویت تاریخی و جایگاه ویژه بین المللی شهر اصفهان

حس مسئولیت پذیری بالای شهروندان نسبت به مسائل شهری

ظرفیت های فرهنگی و آداب و سنن مردم اصفهان

وجود پتانسیل های ویژه کشاورزی و دامپروری

و تهدیدهایی که اصفهان را تحت تاثیر قرار داده اند، از نظر شما کدام هستند؟

- آلودگی هوا و تاثیر آن بر محیط زیست

- بحران کمبود آب و کاهش نزولات جوی و خشکی زاینده رود

- وجود بافت های فرسوده و نبود برنامه جامع و سیاست های حمایتی و تشویقی در مورد نوسازی و بهسازی بافت ها

- روند رو به رشد و غیر متوازن جمعیت شهری و عدم تعادل توزیع در مناطق شهری

- تلقی سطوح مدیریتی و قانونگذاری کشور از اصفهان به عنوان شهر برخوردار و عدم تخصیص منابع ملی مناسب به طرح های عمرانی شهری

- روند رو به رشد پیری جمعیت در شهر اصفهان

- عدم مدیریت یکپارچه شهری و نبود هماهنگی بین مدیران سازمان های دولتی با شهرداری

- فرونشست زمین

 

ممنون که ما را در این گفت و گو همراهی کردید

 

 

 

مطالب مرتبط: