پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1890
منتشر شده در یکشنبه, 03 خرداد 1394 01:19
تعداد دیدگاه: 0
آیا شورای شهر بار شهردار را از دوشش بر می دارد؟

با بالا گرفتن التهاب اختلاف نظرها در شهرداری و شورای شهر اصفهان و حضور شهردار در صحن علنی شورای شهر برای پاسخ دهی ، زمزمه هایی مبنی بر پافشاری برخی اعضای شورا بر استیضاح بالاترین مقام اجرایی اصفهان به گوش می رسد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، هنوز چند ماهی از جلسات شبانه استاندار با اعضای...


با بالا گرفتن التهاب اختلاف نظرها در شهرداری و شورای شهر اصفهان و حضور شهردار در صحن علنی شورای شهر برای پاسخ دهی ، زمزمه هایی مبنی بر پافشاری برخی اعضای شورا بر استیضاح بالاترین مقام اجرایی اصفهان به گوش می رسد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، هنوز چند ماهی از جلسات شبانه استاندار با اعضای شورای شهر اصفهان و توصیه پدرسالارانه وی به رعایت شئون اصفهان نگذشته که بر خلاف این توصیه ها اصرار اعضای شورای شهر ،شهردار اصفهان را برای پاسخگویی به سئوالات پنج نفر از اعضای این شورا به صحن علنی کشاند.
صحنی که با تغییر مدیریت در شورای شهر ، شاهد تغییر در دکوراسیون و الکتریکال شدن بسیاری از امور شورایی شده ، حالا شاهد آن است که برای نو نوار کردن تصمیم گیری های مدیریتی نیز به دنبال مردی نو می گردد تا باری را که به تعبیر سید مرتضی سقائیان نژاد 12 سال است بر دوش وی سنگینی می کند، به دوش فرد دیگری بگذارد که هرچند گمانه زنی هایی در این زمینه به گوش می رسد، اما گزینه مطرحی به عنوان شهردار از سوی مخالفان مدیریت فعلی شهر پیشنهاد نشده است.
از سوی دیگر اعضای موافق مدیریت فعلی شهر نیز بر این اراده استوار شده اند تا یار دیرینه خود را که از جامعه اسلامی مهندسین بر کرسی ریاست ساختمان شیری رنگ میدان امام حسین (ع) نشسته است، تا آخرین لحظه حمایت کنند.
اعضای پایداری و اصلاح طلب های شورای شهرهم که با برکنار کردن "عباس حاج رسولیها" از ریاست شورای شهر و نشاندن رضا امینی و جانمایی گزینه های مطرح خود به عنوان روسای کمیسیون ها ، میدان بازی را برای خود فراخ دیدند، از تاریخ ششم دیماه سال گذشته با طرح سئوالاتی از شهردار اصفهان مبنی بر "تخلفات مترو" ، "استفاده از عنوان مجعول برای مدیر دفتر حوزه شهردار" و "غیر شفاف بودن برخی مناسبات مالی در این نهاد عریض و طویل شهری" را در قالب سئوال بر اساس ماده 73 آیین نامه داخلی شوراها تقدیم رئیس شورای شهر کرده و از شهردار اصفهان خواستند در اسرع وقت به این سئوالات پاسخ دهد.
پاسخی که بر اساس قانون 10 روز برای آن فرصت تعیین شده بود، روز گذشته و پس از گذشت بیش از 147 روز داده شد که زمزمه های در گوشی از قانع نشدن سئوال کنندگان حکایت دارد؛ به طوری که سقائیان نژاد نیز در پایان صحبت هایش به آن شااره کرد و گفت:" شنیده ام که برخی گفته اند ما به هیچ عنوان از پاسخ شهردار قانع نخواهیم شد، به هر حال مردم باید بدانند چه می گذرد و من به احترام رای مردم به مردم پاسخ می دهم، ولی این را هم بگویم باری را که به عنوان خادم مردم بر دوش من گذاشته شده است، به هیچ عنوان خودم روی زمین نمی گذارم و اگر می خواهید باید این برا را از دوشم بردارید."

soal3943


سید مرتضی سقائیان نژاد که مرتب برلزوم رعایت شانیت سئوال از شهردار تاکید می کرد، ضمن رد ادعای رئیس شورای شهر اصفهان که در نشست خبری پیشین خود با اصحاب رسانه مدعی شده بود در شورای سوم شهردار اصفهان استیضاح شده، اما موضوع خبری نشده است ، با تاکید بر این که اولین باری است که در 12 سال گذشته از شهردار اصفهان سئوال پرسیده می شود، اظهار کرد: روزي كه مي خواستم وارد شهرداري شوم آيت الله مظاهري به من فرمودند كه" شهرداري براي شما وجه سوز است نه وجه ساز ؛ اما اگر نيت شما الهي است خدا بركت آن را به شما مي دهد."
وي تاكيد كرد: "من به دنبال شغل نيستم چرا كه اكنون داراي مدرك استاد تمام در دانشگاه صنعتي اصفهان با رتبه 35 هستم، من در شهرداري آمده ام تا در كنار شما كار و فعاليت كنم."
وي با تاكيد بر اينكه خدا توفيق داده در خدمت مردم باشم، گفت: "گردن من در مقابل عدالت و قانون از مو نازك تر است اما در مقابل حب و بغض گردن کلفت هستم."

  • قبول نیست، دوباره بخوانید

با طرح دستورجلسه مبنی برپاسخ شهردار به سئوالات اعضای شورای شهر ابتدا مسئله مترو مطرح شد و رئیس شورای شهر از دبیر شورا خواست تا متن سئوال را قرائت کند.
علیرضا نصر اصفهانی نیز با قرائت کامل متن 15 بندی سئوال از شهردار درباره مترو ، فضا را آماده پاسخ دهی نمود ، اما وحید فولادگر با اشاره به ماده 37 آئین نامه داخلی شورا از رئیس شورا خواست تا سئوال را یکی از سئوال کنندگان از شهردار قرائت کند و همین تکرار قرائت سئوال از شهردار باعث شد تا سئوال کنندگان به جای 15 دقیقه ، 30 دقیقه از وقت شورا را برای طرح دوباره سئوال بگیرند، موضوعی که واکنش سقائیان نژاد را در پی داشت و خواستار درنظر گرفتن وقت دوبرابری بر اساس آئین نامه جهت پاسخ دهی شد.
وی در ابتدا در مقام شهردار پاسخگو گفت: تذکر، سئوال و استیضاح حق شورای شهر است و بحثی در آن نیست، اما شأنیت سئوال و قانونی بودن آن مهم است که در این خصوص ما تسلیم قانون هستیم، اما تذکری که مربوط به سال‌های قبل و شوراهای پیشین است و افراد زیادی در آن دخیل هستند نمی‌تواند مورد سئوال قرار گیرد و دلیل اینکه پاسخ تذکر اعضای شورا را نداده بودم نیز همین بود، اما آمده‌ام که برای مردم سخن بگویم و شفاف سازی کنم .

وی با تأکید بر این نکته که مسائل مهمی در ارتباط با علت پیشرفت نکردن پروژه مترو همانند عدم تخصیص میزان اعتبار دولتی، تصمیمات متمرکز دولت،‌ مشکلات میراث فرهنگی مؤثر بوده که خارج از حیطه شهرداری است، عنوان داشت: به من ظلم می‌کنید که تخم مرغ‌های توزیع شده در سبد دیگران را از من می‌خواهید و خودم را مخاطب این سئوالات نمی‌دانم که به آن پاسخ دهم.
شهردار اصفهان اضافه کرد:آقای استاندار سئوالات را دیده بودند و در پاسخ به یکی از اعضای شورای شهر گفته بودند،" من باید تعدادی از این سئوالات را جواب دهم ".

وی ادامه داد: در اساسنامه سازمان قطار شهری هدف این سازمان طراحی،‌ احداث و بهره‌برداری و نیز توسعه کمی و کیفی قطار شهری اصفهان و حومه مطرح شده است که براساس این اهداف، وظایفی همچون خرید وسایل،‌ آزادسازی املاک، دریافت وام و تسهیلات،‌ انعقاد قرارداد با پیمانکاران، انجام عملیات عمرانی، بازرگانی و تجاری در راستای نیل به اهداف سازمان بر عهده سازمان قطار شهری است و دو نفر از اعضای شورای شهر و معاون عمرانی استانداری و شهردار اصفهان جزو اعضای این سازمان و بعضاً هیئت مدیریت سازمان قطار شهری هستند.

soal3942

 

وی دوباره بیان کرد: من نه در مقام پاسخ به سئوالات مطرح شده پیرامون مترو اصفهان بلکه در مقام شفاف‌سازی این جا آمده‌ام .
در ادامه نیز سقائیان نژاد از عبدالحسین سیف الهی ، معاون اسبق عمرانی استاندار اصفهان و رئیس سابق سازمان قطار شهری ،سید جمال الدین صمصام الشریعت و محمد شعرباف خواست تا در این زمینه شفاف سازی نمایند.

  • از این مدیرکل ها در شورا هم هست

اما با پایان یافتن سئوال 15 بندی اول که مورد اعتراض شهردارواقع شد و معتقد بود هر بند از این سئوالات به تنهایی و به صورت منفک یک سئوال تلقی می شود، شهردار اصفهان خود را برای سئوال دوم که استفاده از عنوان مدیرکلی برای مدیر حوزه دفتر شهرداری بود آماده کرد.
وی در این زمینه گفت: پس از 12 سال از خدمت من در شهرداری سئوال می‌پرسید آن هم در مورد یک حکم انشایی! حکمی که هیچ امتیاز و پرداخت ویژه‌ای از بابت حقوق و مزایا ندارد و ابلاغ کارگزینی و رسمی که ملاک پرداخت حقوق و مزایا است، همان پست «مدیر دفتر حوزه شهردار» است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از عناوین بدین صورت همانند بعضی از ارگان‌ها و نهادها صرفاً یک سیاست‌‌گذاری اجرایی جهت تنظیم امور داخلی است، به این مثال بسنده کرد که استفاده از برخی عناوین در احکام مسئولان دبیرخانه شورای اسلامی شهر نیز مشابه همین موضوع است.

سقائیان‌نژاد این را هم یادآور شد که در ساختار سازمانی پیشنهادی شهرداری اصفهان که براساس ماده 54 قانون شهرداری و با اطلاع شورای محترم اسلامی شهر در سال 89 برای استانداری و سپس جهت تصویب به وزارت کشور ارسال شده بود، عنوان «مدیر کل حوزه شهردار» پیش‌بینی شده بود، اما وزارت کشور عنوان «مدیر دفتر حوزه شهردار»را تأیید کرد که به دلیل نیاز به ایجاد هماهنگی در خصوص مدیریت‌های تحت نظر شهردار، مجدداً پیگیری‌هایی در خصوص تصویب این عنوان از طرف این شهرداری و برخی کلان‌شهرهای دیگر صورت گرفت که در ساختار مصوب اخیر شهرداری قم، این عنوان به تصویب رسیده است و شهرداری اصفهان نیز در جهت رعایت تذکر تعدادی از اعضای محترم آن شورا با ارسال نامه شماره 107458/93 مورخ 6/10/93 پیگیری لازم را جهت اخذ مصوبه عنوان مورد نظر انجام داده است.

soal3941

 

وی این را هم تأکید کرد که در تعدادی از کلان‌شهرها از جمله شهرهای تبریز و کرج ابلاغ مدیرکل حوزه شهردار در چند ساله اخیر صادر شده که این امر از یک طرف نشانگر نیاز کلانشهرها به ارتقای ساختار مدیریت حوزه شهردار بوده و از طرف دیگر مؤید انجام رویه مشترک در کلانشهرها است.

شهردار اصفهان اضافه کرد: اگر تخلفی صورت گرفته در خصوص مدیر دفتر است و از آنجایی که موضوع داخلی است از اهمیت بالایی برخوردار نیست.
با این حساب ، هرچند زمزمه های درگوشی در کریدور محل برگزاری هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر حاکی از متقاعد نشدن سئوال کنندگان بود، اما باید منتظر بود تا در روزهای آینده سئوال کنندگان نظر خود را در این زمینه به طور مکتوب به رئیس شورا اعلام کرده تا مشخص شود شهردار اصفهان باید خود را برای نبرد در صحنه استیضاح آماده کند، یا بر اساس توصیه امام جمعه اصفهان در مراسم بهره برداری از طرح های عمرانی منطقه 12 شهر ، به ادامه روند فعالیت هایش بپردازد.

------------------

گزارش از رضا صالحی پژوه

------------------

نوشتن دیدگاه