شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1865
منتشر شده در دوشنبه, 21 ارديبهشت 1394 01:01
تعداد دیدگاه: 0
نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس :
بیشتر مهاجرت ها به سمت اصفهان است

همراز: عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس با بیان این‌که خوزستان سرمایه‌های لازم برای توسعه پرشتاب را دارد، گفت: درحال حاضر به علت نبود برنامه متوازن توسعه در کشور مهاجرت از خوزستان به مرز بحران رسیده بنابراین باید نگاه نابرابر حاکم در برنامه‌های توسعه‌ای کشور حذف و اصلاح شود. محمدباقر شریعتی با...

همراز: عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس با بیان این‌که خوزستان سرمایه‌های لازم برای توسعه پرشتاب را دارد، گفت: درحال حاضر به علت نبود برنامه متوازن توسعه در کشور مهاجرت از خوزستان به مرز بحران رسیده بنابراین باید نگاه نابرابر حاکم در برنامه‌های توسعه‌ای کشور حذف و اصلاح شود.
محمدباقر شریعتی با یادآوری این‌که از زمان تأسیس سازمان برنامه و بودجه در ایران حدود ٧ دهه می‌گذرد، گفت: متاسفانه این تجربه طولانی مدت هنوز نتوانسته در کشور توسعه متوازنی را ایجاد کند.
نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که در برنامه‌های توسعه‌ای باید به مناطق کمترتوسعه‌یافته توجه ویژه‌ای شود، افزود: انتظار می‌رود از محل ماده ١٨٠ برنامه پنجم توسعه که تأکید بسزایی بر متوازن‌سازی توسعه در مناطق کمتر توسعه‌یافته دارد توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس نهم، تصریح کرد: درحال حاضر براساس آمار موجود استان خوزستان رتبه اول مهاجرت را در کشور دارد که این موضوع در درازمدت آسیب‌های جدی را در پی خواهد داشت.
شریعتی تأکید کرد: مهاجرت‌های بی‌رویه، کوچ نخبگان و خالی‌شدن استان از نیروی متخصص در آینده‌ای نزدیک خوزستان را با چالش‌های متعددی مواجه خواهد کرد چرا که مطابق آنچه که سازمان ملل از ثروت تعریف کرده نیروی انسانی مهم‌ترین ثروت یک کشور محسوب می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از این‌که خوزستان به‌رغم همه پتانسیل‌هایی که دارد تاکنون آنگونه که بایسته و شایسته است هنوز توسعه نیافته، ادامه داد: درست است که خوزستان یک استان جنگ‌زده بوده و بخش عمده زیرساخت‌های این استان در دوران جنگ نابود شده است اما آیا بیش از دو دهه فرصت کمی بوده تا به خوزستان توجه و جبران‌مافات شود. نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس نهم، گرمای خوزستان در کنار گرد و غبار، نبود امکانات تفریحی و زیرساختی را از مهم‌ترین عوامل مهاجرت از خوزستان عنوان کرد و گفت: دولت و نهادها باید امکانات و شرایط ویژه‌ای شامل ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ریلی، تاکسیرانی، قطارهای شهری و بین شهری را برای استان خوزستان در نظر گیرند تا بتوان جلوی مهاجرت‌ها را گرفت. این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: استان خوزستان سرمایه‌های لازم برای توسعه پرشتاب را دارد و منابع متعددی در این‌خصوص وجود دارد که باید در بستری با برنامه‌ریزی صحیح مسیر توسعه خوزستان با بهره‌گیری از این پتانسیل‌ها و استعداد‌ها فراهم شود.
او ادامه داد: در خوزستان بیش از نیمی از‌ سال هوا گرم است و شاید مردم غریب به دوماه را در گرمای شدید و طاقت‌فرسا سپری می‌کنند. این درحالی است که هیچ‌گونه زیرساختی برای تسهیل و مقابله با این شرایط وجود ندارد. شریعتی افزود: وقتی ما از مزیت‌های نسبی صحبت می‌کنیم یعنی باید تمام نقاط کشور را با توجه به پتانسیل‌هایی که دارند در یک سطح ببینیم و تدابیر لازم برای توسعه متوازن همه مناطق اندیشیده شود بنابراین باید امکانات مناسب با آب وهوای خوزستان در این استان پیش‌بینی شده و این نگاه نابرابری که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور حاکم است حذف و اصلاح شود.
او از خوزستان به‌عنوان معمای توسعه نیافتگی ایران یاد کرد و گفت: خوزستان به‌رغم داشتن صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی و رودهای خروشان رنگ و بویی از توسعه ندارد و این درحالی است که مردم خوزستان شایسته بهترین‌ها هستند.
نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: طرح‌های دولت باید به سمتی باشد که توسعه‌نیافتگی خوزستان و تأخیر چندین ساله در این مهم با سرمایه‌گذاری کلان،اعطای امکانات و تسهیلات سرمایه‌گذاری جبران شود چراکه به روایت آمار میزان مهاجرت‌ها از خوزستان به مرز بحران رسیده و باید با دادن امکانات و ریشه‌یابی علل مهاجرت‌، دریچه‌های توسعه را به روی این استان گشود.

بنا بر این گزارش پس از آغاز جنگ تحمیلی نیزبخش زیادی از مردم بی دفاع استان خوزستان به دیگر استان های کشور مهاجرت کردند که اصفهان یکی از مهمترین این استان ها بود، در تغییر اقلیم سالهای گذشته نیز این استان پذیرای تعداد زیادی از هموطنان خوزستانی بوده است و بنا بر گزارش های وزارت کشور مهاجران خوزستانی بیشتر از همه استان ها، اصفهان را برای مهاجرت انتخاب می کنند.

نوشتن دیدگاه