شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 18409
منتشر شده در چهارشنبه, 22 ارديبهشت 1400 16:53
تعداد دیدگاه: 0

رییس مرکز بهداشت اصفهان گفت: ۱۳ مرکز تجمیعی واکسیناسیون علیه کرونا در این استان ایجاد می‌شود و در زمان حاضر ۲ مرکز در مصلای بزرگ و محل قبلی نمایشگاه‌های کلانشهر اصفهان فعال است. مراکز تجمیعی واکسیناسیون علیه کرونا در فضاهای وسیع و با هدف تسهیل ارایه خدمات به اقشار مختلف مردم و جلوگیری از اجتماع و...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز،  کمال حیدری روز چهارشنبه در گفت و گوی زنده که از طریق فضای مجازی انجام شد، افزود: ایجاد و ارتقای مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا با توسعه گروه‌های سنی مخاطب، افزایش میزان مراجاعت و همچنین فرا رسیدن فصل گرما در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۲ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در مصلای بزرگ و محل قبلی نمایشگاه های بین المللی در پل شهرستان کلانشهر اصفهان فعال است، اظهار داشت: تعداد این مراکز در کلانشهر اصفهان به ۶ مرکز افزایش می یابد و در سایر شهرهای بزرگ استان مانند نجف آباد، شاهین شهر، فلاورجان، خمینی شهر و شهرضا نیز ایجاد می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه واکسیناسیون کرونا در شهرستان های کوچک و کم جمعیت در مراکز بهداشتی انجام می شود هرچند به آنها برای ایجاد مراکز تجمیعی اختیار عمل داده شد، خاطرنشان کرد: افرادی که روز اول واکسن کرونا را در مراکز بهداشتی دریافت کردند برای تزریق دوز دوم نیز به همان مراکز مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افراد تحت پوشش واکسیناسیون کرونا در شهرهای بزرگ به مراکز تجمیعی ارجاع می شوند تا این کار با سرعت بیشتر انجام شود، گفت: تا کنون بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در استان واکسن کرونا را دریافت کردند و پیش بینی می شود که با توسعه گروه های سنی مخاطب و مراکز تجمیعی، در هر روز بطور میانگین یکصد هزار نفر واکسینه شوند.

وی با اشاره به اینکه در مراکز تجمیعی کلانشهر اصفهان امکان واکسیناسیون به افراد مسن داخل خودرو فراهم شده است، افزود: این کار در هفته های آینده که واکسیناسیون گروه های هدف سالمند به پایان می رسد منتفی خواهد شد.

حیدری با بیان اینکه با وجود اطلاع رسانی و تماس های تلفنی تا کنون فقط ۴۵ درصد از افراد بالای ۸۰ سال در استان اصفهان برای واکسیناسیون کرونا مراجعه کردند، افزود: از امروز نیز کار واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال آغاز شد و همه افراد در این محدوده سنی می خواهیم که هرگاه فراخوان شدند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی همچنین از افرادی که دارای پرونده الکترونیک سلامت نیستند خواست تا جای ممکن از طریق سامانه سلامت (salamat.gov.ir) برای ثبت نام و وارد کردن مشخصات خود، اقدام و اگر امکان آن را ندارند به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

رییس مرکز بهداشت اصفهان درباره اظهار نگرانی برخی از افراد سالمند برای تزریق واکسن کرونا و انتشار برخی مطالب در این زمینه در شبکه های اجتماعی، توضیح داد: اظهارنظر غیر مسئولانه برخی از افراد یکی از پدیده های زشت در جامعه است که مردم را درباره انجام کارهای مهم مانند واکسن زدن به شک می اندازد و این روزها که حرکت ملی واکسیناسیون علیه کرونا در کشورمان شروع شده است، چنین صحبت هایی جای تعجب دارد.

حیدری با تاکید بر اینکه مسئولان وزارت بهداشت با در نظر گرفتن همه ابعاد، واکسن های کرونا را انتخاب می کنند، افزود: همه واکسن ها دارای عارضه هستند که برخی از آنها بسیار نادر است با اینحال همه تدابیر لازم برای مراقبت از افرادی که واکسن را دریافت کردند، در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه همه واکسن های موجود در کشور در برابر ویروس کرونا موثر هستند، ادامه داد: مردم نباید فرصت واکسیناسیون را از دست بدهند و هرگاه فراخوان شدند به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شروع واکسیناسیون بیماران خاص از ۲ هفته گذشته در استان، خاطرنشان کرد: تلاش می شود تا آبان امسال افراد اولویت دار که دغدغه اصلی درباره آن داریم مانند بیماران زمینه ای واکسن کرونا را دریافت کنند و پیش بینی می شود تا سه ماه پایانی سال همه جمعیت استان واکسینه شوند.

حیدری با بیان اینکه تا کنون عارضه حاد در بین داوطلبانی که واکسن کرونا پاستور (مشترک ایران و کوبا) را در اصفهان دریافت کردند، مشاهده نشده است، افزود: موارد غیر حاد مانند خارش، تب و درد در ناحیه تزریق در بین برخی از آنها گزارش شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در زمان حاضر واکسن " سینوفارم " چین در اختیار مراکز بهداشتی اصفهان برای تزریق است، تاکید کرد: مردم هر پرسشی که درباره واکسیناسیون دارند می توانند با شماره تلفن ۳۱۱۳ تماس بگیرند.

رییس مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه موج چهارم کرونا در استان رو به افول است، تصریح کرد: وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خیلی خوشایند نیست و عده ای از مردم نسبت به آن بی توجه شدند.

حیدری اضافه کرد: آثار محدودیت های کرونایی اعمال شده در چند هفته گذشته در زمان حاضر خود را نشان می دهد و آمار در حال کاهش یافتن است و بیشتر شهرستان ها در وضعیت زرد (خطر متوسط) هستند.

وی درباره مباحثی در شبکه های اجتماعی در زمینه آلوده بودن آب آشامیدنی اصفهان نیز توضیح داد: عده ای با انتشار چنین مطالبی به دنبال ایجاد نا امیدی در بین مردم یا ایجاد بازار مناسب برای خود جهت فروختن دستگاه هایی مانند تصفیه آب هستند درحالیکه روزانه هزاران مورد آزمایش آب در سراسر استان انجام می شود و میزان مطلوبیت شیمیایی آب شهری ۱۰۰ درصد و آب روستایی بالای ۹۸ درصد است.

حیدری اضافه کرد: در برخی موارد که طعم آب بویژه در فصل گرم سال، متفاوت می باشد بدلیل سختی آب چاه هاست که ناچار به استفاده از آنها در مواقع پاسخگو نبودن سیستم آب آشامیدنی تصفیه خانه، هستیم.

وی ادامه داد: آب اضافه شده از چاه ها از نظر مطلوبیت شیمیایی و میکروبی مورد تایید است و با حساسیت جدی که در باره سلامتی آب وجود دارد اگر موردی از آلودگی رویت شود فورا چاه مربوطه پلمب خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت یکهزار و ۷۶۲ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان(جز کاشان و آران و بیدگل) بستری هستند که ۳۴۶ نفرشان در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

از سه هزار و ۱۳۳ تست گرفته شده کرونا در استان ۳۲ درصد جواب ها مثبت بوده و یکهزار و ۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ شناسایی شده اند.

همچنین تعداد بیمار جدید بستری شده ۲۴۵ نفر و کل موارد فوت شده در شبانه روز گذشته ۲۶ نفر بوده که ابتلای ۱۸ نفر از فوتی ها به کووید ۹ قطعی مثبت است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید -۱۹ از اسفند سال ۹۸ در کشورمان شیوع یافت و تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۷۰۷ هزار نفر به آن مبتلا شده و بیش از ۷۵ هزار نفر جان باخته اند.

 

ایرنا

نوشتن دیدگاه