شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1745
منتشر شده در جمعه, 29 اسفند 1393 11:38
تعداد دیدگاه: 0
رئیس سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور؛

همراز: مسعود سلطانی فر شامگاه پنجشنبه با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد، افزود: سال گذشته مصوبه دولت برای ستاد هماهنگی خدمات سفر برای هماهنگی دستگاه های مختلف به منظور خدمات رسانی در زمان انجام سفرهای نوروزی به هموطنان وجود داشت اما در این راه ناهماهنگی هایی دیده شد....

همراز: مسعود سلطانی فر شامگاه پنجشنبه با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد، افزود: سال گذشته مصوبه دولت برای ستاد هماهنگی خدمات سفر برای هماهنگی دستگاه های مختلف به منظور خدمات رسانی در زمان انجام سفرهای نوروزی به هموطنان وجود داشت اما در این راه ناهماهنگی هایی دیده شد.

وی یادآور شد: برای ارائه خدمات در نوروز 94 ، از سه ماه گذشته برنامه ریزی های مورد نظر را آغاز کردیم و همه دستگاه های ذی ربط برای ارائه خدمات سفر به صحنه آمده و برای رقم زدن سفر بهتر هموطنان، فعالیت خود را آغاز کردند.

معاون رییس جمهور گفت: روز 25 اسفند امسال، رزمایش سفر داشتیم و همه اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر تهران و شهرستان ها نیز در این مانور حضور داشتند.

سلطانی فر با یادآوری اینکه این ستاد تنها مختص ایام عید نوروز نیست، توضیح داد: در شرایط کنونی سعی می کنیم میان نهادهای ذی ربط هم افزایی داشته باشیم و هماهنگی و همکاری می تواند مشکلات را رفع کند.

وی افزود: بسیاری از جاده ها متناسب با حجم ترافیکی 20 سال پیش ساخته شده و امروز 16 میلیون خودرو در کشور داریم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به محورهای جاده ای شمال کشور تاکید کرد: محور قزوین به رشت که توسعه خوبی پیدا کرده و آزاد راه مناسبی در بخش شمالی کشور محسوب می شود و شاهد تعریض محورهای عبوری استان مازندران نیز بوده ایم اما با این حال برخی محورهای ما همچنان مشکل دارند.

سلطانی فر گفت: امیدوارم با تاکیدات رییس جمهور برای توسعه بخش گردشگری و ایجاد فرصت مناسب برای همه هموطنان به منظور استفاده از فضاهای مختلف کشور، بتوانیم شرایط سفر را با افزایش امکانات و ناوگان خدمات رسانی تسهیل کنیم.

وی اظهارداشت: مراکز اقامت بین راهی، داخل شهری و اسکان در ارائه خدمات به گردشگران داخلی حائز اهمیت است و در صورت بروز حادثه، هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و پلیس راهور باید در کمترین زمان ممکن به صحنه حادثه بروند.

معاون رییس جمهور یادآور شد: شاهد تلاش متقابل مسوولان دولتی و خدماتی و مردم در ایام نوروز باشیم تا شرایط مطلوب تری در بخش خدمات رسانی به مسافران فراهم شود.

سلطانی فر تاکید کرد: در سفرهای داخلی از منظر سفر با دو مقطع پر حجم 100 تا 110 روزه و 200 تا 250 روز کم حجم مواجهه هستیم. در این دوره 100 تا 110 روزه پرحجم که شامل 20 روز تعطیلات نوروزی، دو ماه مرداد و شهریور و دیگر تعطیلات در یک سال می شود با حجم سفرهای سنگین هموطنان روبرو می شویم که ایام نوروز سنگین ترین موج سفرهای نوروزی را شامل می شود.

وی اظهارداشت: اماکن اقامتی، جاده ها و دیگر زیرساخت های ما نمی تواند پاسخگوی مناسبی برای این حجم سفر باشد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توضیح داد: در گردشگری داخلی، ساماندهی زمانی و مکانی سفرهای داخلی را داریم؛ تمامی استان ها، طبیعی و اقلیم جذاب خاص خوبی دارند و باید بتوانیم کاری کنیم مردم در ایام مختلف سال به فضاهای مختلف سفر کنند.

سلطانی فر گفت: به عنوان نمونه اگر بازنشستگان ما بدانند که هزینه سفرشان و تخفیف اقامتگاه ها در مهرماه 50 درصد بیشتر است سعی می کنند در این دوره سفر کنند و یکسال است که هتل های نرخ مصوبشان را در ایام کم مسافر تخفیف می دهند.

  • قیمت هتل ها افزایش ندراند

وی با تاکید بر این که در قیمت هتل ها در نوروز 94 افزایش قیمت نداشتیم، افزود: اما تورها به خصوص در خارج از کشور قیمت خود را بالا برده اند. این تورها که به کشورهای اطراف و عموما به دو کشور انجام می شود مناسب ترین زمان نیست و ما به شدت با این موضوع برخورد کرده و با این تورها اتمام حجت شده است.

سلطانی فر درباره ارزانی تورهای خارجی نسبت به تورهای داخلی یادآور شد: امکاناتی که به یک یا دو نفر در هتل های مختلف در تورهای خارجی اختصاص داده می شود، مشترک است به عنوان نمونه یک اتاق به دو نفر اختصاص داده می شود اما در داخل کشور برای گردشگران خارجی برای هر گردشگر یک فضای مشخص در نظر گرفته می شود.

وی افزود: سرویس های مختلف و در عین حال شرایط خاص این تورها، آنها را نسبت به تورهای داخلی ارزان می کند؛به عنوان نمونه در تور سه روز و 4 شب به یکی از کشورهای اطراف، پول اتاق 150 دلاری را به جای یک مسافر از سه مسافر دریافت می کنند. در حالی که یک توریست خارجی نیازمند یک اتفاق است.

معاون رییس جمهور توضیح داد: در سال 94، تورها را ساماندهی می کنیم تا مردم از حقوق مناسب برخوردار باشند و سرویس بهتری داشته باشند.

سلطانی درباره محاسبه تعداد سفرهای نوروزی با استفاده از واحد نفر سفر گفت: در دو سال اخیر از این واحد برای شمارش میزان سفرهای نوروزی استفاده نکردیم و این امر مبنای درستی برای آمارگیری سفر نبود.

وی در این باره توضیح داد: فردی که به صورت زمینی، از تهران به مشهد یا شیراز می رود از 10 شهر رد شده و 10 بار شمارش می شود و در این حالت گاه تعداد مسافران نوروزی از تعداد جمعیت کشور بیشتر اعلام می شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: نظام نسبتا دقیق درباره محاسبه سفرها، مربوط به آمار اقامت گردشگران داخلی در اقامتگاه ها است. ما می توانیم این آمار را محاسبه کنیم. در عین حال برخی از این اقامت ها را به دلیل سکونت در کمپ های موقت، نمی توانیم ارزیابی کنیم.

سلطانی فر اظهارداشت: سال گذشته اقامت در شب را ثبت کردیم که حدود 56 میلیون نفر بود. با توجه به در نظر گرفتن هر 4 شب برای هر سفر، در سال گذشته حدود 15 میلیون سفر داشتیم.

معاون رییس جمهور با بیان این که گرفتن آمار دقیق از گردشکران داخلی دشوارتر از گردشگران خارجی است، گفت: در باره گردشگران خارجی مکانیزم مشخصی وجود دارد اما درباره گردشگران داخلی آمار 90 تا 95 درصدی دقیق داریم.

سلطانی فر گفت: 500 هزار نفر در 462 ستاد استانی و شهرستانی در ایام نوروز فعالیت می کنند؛ این جمع، نورزبانان بی نورزو هستند که تعطیلات و استراحت خود را صرف آرامش هموطنان کرده و با بسیج همه امکانات، در این راه خدمت رسانی می شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره به تلاقی ایام فاطمیه و نوروز از هموطنان، حفظ حرمت این ایام را ضروری دانست و از هموطنان خواست در سفرهای جاده ای، احتیاط لازم را داشته باشند.

نوشتن دیدگاه