شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1660
منتشر شده در پنج شنبه, 07 اسفند 1393 08:53
تعداد دیدگاه: 0
دراتوبان مرگ چه گذشت؛

همراز:تصادف هولناک در بستر جاده مرگ، بار دیگر زنجیره سریالی قربانیان تصادفات جاده‌ای را تکرار کرد. تصادف شبانه اتوبوس مسافربری با تریلی ١٠ کشته و ٢٢ مصدوم بر جای گذاشت. ویروس حوادث جاده‌ای مدت‌هاست به جان جاده اصفهان و کاشان افتاده، به‌طوری که آمار نشان می‌دهد این جاده سهمی ١٢‌درصدی از کل تصادفات...

همراز:تصادف هولناک در بستر جاده مرگ، بار دیگر زنجیره سریالی قربانیان تصادفات جاده‌ای را تکرار کرد. تصادف شبانه اتوبوس مسافربری با تریلی ١٠ کشته و ٢٢ مصدوم بر جای گذاشت. ویروس حوادث جاده‌ای مدت‌هاست به جان جاده اصفهان و کاشان افتاده، به‌طوری که آمار نشان می‌دهد این جاده سهمی ١٢‌درصدی از کل تصادفات جاده‌های استان اصفهان را از فروردین ماه امسال تاکنون به خود اختصاص داده است.

  • بلیت به مقصد مرگ

ساعت ١٥: ١٦ سه‌شنبه وقتی مسافران شرکت اتوبوسرانی اصفهان عازم تهران بودند، هرگز تصور نمی‌کردند سرنوشت تلخی درکمین‌شان است. ٥ اسفند ماه بود. زن و مرد و کودک در صف مسافران اتوبوس درحال سوار شدن بودند. چند دقیقه بعد اتوبوس مسافربری در پیچ ‌وخم جاده‌ اصفهان-کاشان به راه افتاد. عقربه‌های ساعت ١٥: ١٩ را نشان می‌داد که اتوبوس به نقطه کور جاده رسید. در یک چشم بر هم زدن آرامش خاکستری جاده، به سیاهی کشیده شد. مسافران درحالی‌که با تکان‌های شدید اتوبوس وحشت به جانشان افتاده بود، فریاد می‌زدند. همه‌چیز در یک چشم برهم زدن اتفاق افتاد و همزمان با بوق‌های ممتد تریلی لاین مقابل، صدای برخورد مهیبی در جاده پیچید.

  • عملیات نفسگیر امدادگران هلال احمر

تریلی با شکستن گاردریل‌های وسط جاده به شدت با اتوبوس برخورد کرده بود. صحنه هولناکی بود، تعدادی از مسافران به خاطر شکسته شدن بدنه و شیشه‌های اتوبوس وسط جاده پرتاب شده و تعدادی از سرنشینان در صندلی‌هایشان حبس شده بودند. شاهدان ماجرا بلافاصله این تصادف هولناک را به پایگاه هلال‌احمر گزارش کردند. چند دقیقه بعد صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس هلال‌احمر در جاده پیچید. بررسی‌های اولیه امدادگران نشان می‌داد انحراف به چپ تریلی باعث به وقوع پیوستن این تصادف هولناک بوده است. مسافران در داخل اتوبوس حبس شده بودند و تحقیقات نشان می‌داد سرنشینان قسمت سمت چپ و میانی اتوبوس بیشترین آسیب را دیده‌اند. عملیات نجات آغاز شد و امدادگران هلال‌احمر بلافاصله با استفاده از دستگاه‌های برش، اقدام به خارج کردن سرنشینان محبوس شده، از میان آهن‌پاره‌های اتوبوس کردند.

احمد قریشی مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان اصفهان در رابطه با جزییات عملیات امدادگران گفت: «ساعت ٢٠: ١٩ سه شنبه خبر تصادف اتوبوس مسافربری با یک تریلی در اصفهان-کاشان به سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گزارش شد. با دریافت این خبر ٢٨ امدادگر از ٤ پایگاه جاده‌ای و ٢ جمعیت هلال‌احمر به همراه ٥ آمبولانس،٣ ست سبک نجات و ٢ ست هیدرولیک نجات به محل حادثه اعزام شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد ضربه شدید تریلی باعث شده تا قسمت‌هایی از بدنه اتوبوس متلاشی شود و ٨ مسافر در دم جان سپرده بودند. امدادگران با استفاده از دستگاه‌های برش عملیات نفسگیری را آغاز کردند و ٢٠ سرنشین حبس شده را که به شدت مصدوم شده بودند از اتوبوس خارج کردند. تعدادی از مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند و ٣ مصدوم که حال وخیمی داشتند بلافاصله به بیمارستان شهید بهشتی کاشان منتقل شدند. بررسی‌های کارشناسان نشان می‌داد انحراف به چپ و عدم کنترل تریلی توسط راننده علت اصلی این حادثه مرگبار بوده است.»

  • مرگ ادامه دارد

با انتقال مصدومان حادثه به بیمارستان ٢ مسافر دیگر هم قبل از هرگونه عملیات پزشکی به علت وخامت اوضاع به کام مرگ فرو رفتند. اجساد کشته‌شدگان برای تعیین علت فوت و صدور جواز دفن به پزشکی قانونی کاشان منتقل شد. اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان اسامی قربانیان این تصادف مرگبار را در ٢٥ کیلومتری جاده اصفهان - کاشان به شرح زیر اعلام کرد,١-یوسف خاکی - راننده تریلر ٢-شهرام محمدی - راننده اتوبوس٣- وحید‌الله دادیان فلاورجانی٤-آقای کرمی‌راد٥- پژمان میرحسینی هزاوه٦- فخری شادکام٧- مریم ثابت‌مهرجردی٨- منصور محمد جعفر٩- فاطمه مطهر١٠- امیررضا پنجی‌پور.

  • آمار تصادفات هولناک در جاده مرگ

اطلاع‌رسانی نقش زیادی در کاهش حوادث جاده‌ای به‌خصوص جاده‌هایی که آمار بالاتری از تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند دارد. با این حال محور جاده اصفهان به کاشان به شدت خطرناک است و رانندگان عبوری در این مسیر حدودا ٣٠٠ کیلومتری هر بار در ترددهایشان با خطر مرگ روبه‌رو می‌شوند. جاده‌ای صاف و یکنواخت که نقاط کور بسیاری دارد سال‌هاست که بسیاری از مسئولان و حتی رانندگان پر تردد این جاده از خطرناک بودن مسیر گلايه داشتند و حالا درآخرین ماه سال، آمار هولناک تصادفات مرگبار در این جاده تکمیل شد. بنا بر گزارش سازمان هلال‌احمر استان اصفهان در ١١ ماه نخست سال٢٣٦٧ تصادف در جاده‌های استان اصفهان به وقوع پیوسته است که طی آن ٥٢١٥نفر مصدوم و ٢٢٥ نفر در صحنه تصادفات به کام مرگ فرو رفته‌اند. این آمار نشان می‌دهد جاده اصفهان کاشان با توجه به ٢٨٦ تصادف، مصدوم شدن ٨٥٥ نفر و ٥٦ کشته، سهم ١٢‌درصدی از آمار کل استان را تصاحب کرده است.

  • گاردریل‌هایی غیر استاندارد

ایجاد جاده‌های استاندارد در رانندگی ایمن نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. یکی از ضرایب آماری که در جاده‌های کشور به‌ویژه این منطقه، خطر مرگ را افزایش می‌دهد عدم استانداردهای کیفیتی و کاربردی در مصالح جاده است. به‌طور مثال می‌توان به استاندارد نبودن کیفیت گاردریل‌های به کار برده شده در جاده‌ها اشاره کرد. این گاردریل‌ها که بايد از ٣ لایه فلزی ساخته شوند در بسیاری از مواقع تنها به یک وسیله تزیینی شباهت پیدا می‌کنند و با ضخامت و قدرتی کم به جای گرفتن سرعت خودرو از وسط به دو نیم تقسیم شده و موجب حرکت خودروها در لاین‌های مقابل می‌شود. این حادثه تلخ در حالی رقم خورد که بسیاری از مسئولان ، بارها نسبت به حادثه‌خیز بودن تردد خودروها در جاده‌های اصفهان بویژه محور اصفهان به کاشان هشدار داده بودند.

 

منبع:شهروند

نوشتن دیدگاه