جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16176
منتشر شده در جمعه, 05 دی 1399 20:15
تعداد دیدگاه: 0
واکنش شیشه فروش به اظهارات اخیر نماینده شاهین شهر:

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن تاکید بر این که در آخرین بازدید که چند روز قبل از مشعل های مازوت سوز نیروگاه اصفهان داشتیم ،پلمپ دستگاه قضایی هیچ تغییری نداشته، گفت: اظهارات آقای حاجی دلیگانی بیشتر جنبه پیشگیرانه داشته است.


منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی همراز اظهارکرد: 7 سال قبل دستگاه قضایی مشعل های مازوت سوز نیروگاه اصفهان را به دلیل آلایندگی بیش از حد پلمپ کرد و هرگونه فک پلمپ نیازمند دستور مجدد قضایی می باشد و کسی نمی تواند آن را باز کند.

وی اظهار کرد: برای اولین بار 3 سال گذشته طی یک طرح پژوهشی بررسی علل آلودگی هوای اصفهان و نقش هرکدام از آن ها در این آلودگی ها به دو دانشگاه اصفهان و صنعتی سپرده شد و این نقش ها به تازگی آماده شده و در اختیار واحدهای مربوطه قرار داده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: بر اساس قانون مدیریت بحران، در هر بحرانی که در کشور به وقوع می پیوندد سازمان مربوط به آن متولی شده و پروتکل های لازم را تعریف می کند و دیگران مکلف به رعایت آن هستند، از این رو موضوع آلایندگی های جوی نیز به سازمان حفاظت محیط زیست سپرده شده است.

مجری قانون هوای پاک سازمان محیط زیست است

شیشه فروش با تاکید بر این که قانون هوای پاک در سال 96 با 34 ماده و 39 تبصره به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد، خاطر نشان ساخت: بر اساس این قانون نتایج پژوهش اخیر و سهم هر یک از موارد موثر در آلودگی ها تحویل سازمان حفاظت محیط زیست شده و کارشناسان این سازمان نیز بر این اساس در حال تدوین یک پروتکل اجرایی هستند تا بتوان بر اساس آن نقشه راه مشخص کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: استان اصفهان حدود 10 هزار واحد صنعتی دارد که 600 واحد صنعتی آلاینده در استان شناسایی شده که از این تعداد 420 عدد آن در شهر اصفهان و یا در حریم این شهر قرار دارند و این در حالی است که یک میلیون 800 هزار مشترک گاز در این استان وجود دارد و حدود 2 میلیون دستگاه خودرو و موتور سیکلت نیز در خیابان های اصفهان تردد می کنند که تمامی این ها می توانند دلیلی بر آلودگی اخیر هوای اصفهان باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین گفت: در استان اصفهان علاوه بر 10 هزار واحد صنعتی، 76 شهرک صنعتی ، 650 واحد گچ پزی ، 200 واحد سنگبری وجود دارد که این آماز هرگونه توسعه صنایع بزرگ را در این استان با مشکل مواجه می سازد و نیاز به تائید سازمان حفاظت محیط زیست دارد.

شرایط جغرافیایی هم متهم آلودگی هواست

شیشه فروش همچنین به موضوع اقلیم و شرایط خاص جغرافیایی اصفهان اشاره کرد و اظهار کرد: این استان در منطقه خشک و کم بارش قرار گرفته که به طور طبیعی پایداری و غلظت هوا در آن زیاد می باشد، وقتی زاینده رود و گاوخونی هم خشک باشد می شود مزید علت.

وی تصریح کرد: برطرف کردن مشکل آلودگی هوای استان اصفهان به ویژه شهر اصفهان نیازمند نگاه ملی مسئولان است و در حالی که تنها 4 درصد تالاب گاوخونی زنده مانده و کانون های بزرگ تولید گرد و غبار در آن منطقه شکل گرفته است، نمی توان با نگاه استانی به موضوع آلاینده ها نگریست.

شیشه فروش بر لزوم تجهیز و تکمیل ایستگاه های سنجش آلاینده های هوای اصفهان تاکید کرد و افزود: در لایحه بودجه 1400 بر اساس مواد 10 و 12 قانون مدیریت بحران دستگاه های اجرایی نیازهای خود را به صورت متمرکز اعلام کرده اند تا برای آن بودجه با ردیف ملی در نظر گرفته شود، اما چون اصفهان در مواقع ضروری و بحرانی جانشین تهران است، باید در این زمینه تجهیزات بیشتری تامین شود و به طور مثال استان اصفهان به رادار هواشناسی نیاز دارد که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

صنایع اصفهان باید آنلاین پایش شوند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان همچنین پایش آنلاین صنایع را نیز یکی از اقدامات لازم و ضروری سازمان حفاظت محیط زیست استان دانست که نیاز به بودجه ویژه در این زمینه دارد.

شیشه فروش در پاسخ به این سئوال که رئیس سازمان محیط زیست کشور از تجمیع مازوت پالایشگاه ها ابراز نگرانی کرده و در شرایطی که نمی توان آن را صادر کرد، آیا انباشت آن ها خطری برای شهرها تلقی نمی شود؟ تاکید کرد: در قانون مدیریت بحران آمده است که، دستگاه ها باید بر اساس ضوابط مسائل خطر آفرین و بحران زای خود را کنترل کنند و رفع خطر از این موضوع نیز بر عهده وزارت نفت بوده و شرکت نفت اصفهان باید برای آن چاره جوئی کند، ولی این که به دلیل انباشت مازوت بخواهند فشار وارد کنند که نیروگاه مجددا مازوت مصرف کند، غیر ممکن است.

وی در این زمینه به موضوع لوله انتقال نفت مارون نیز اشاره کرد و افزود: حدود 100 کیلومتر از این خط لوله در استان اصفهان می باشد که وزارت نفت باید برای ایمن سازی آن نیز اقدام نماید.

شیشه فروش همچنین به مسئله لزوم رعایت استاندارد محصولات پالایشگاهی اشاره کرد و گفت: این محصولات به صورت مداوم توسط بازرسین سازمان حفاظت محیط زیست از مراکز عرضه سوخت استان پایش می شود و استاندارد بودن آن همچنان مورد تائید بوده است.

بنا بر این گزارش، روز گذشته خبرگزاری ها از هشدار حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار نسبت به استفاده نیروگاه شهید منتظری استان اصفهان از سوخت مازوت به جای سوخت گاز خبر دادند که وی گفته بود این پلمپ ها به دستور دو وزیر دولت شکسته شده و جان شهروندان شهرهای اطراف این نیروگاه را به خطر انداخته است.

 

دیدگاه‌ها  
  0
لطفاً یک مصاحبه هم در همین مورد با آقای حاجی دلیگانی ترتیب دهید تا پاسخ دهند که آقای شیشه فروش چه می گویند؟! در گفته های ایشان هیچگونه علامت «پیشگیرانه» بودن وجود ندارد و در گفتگو با خبرنگار فارس صریحاً گفته اند:
«این نیروگاه [شهید منتظری] به‌تازگی با دستور دو وزیر نیرو و نفت اقدام به مصرف مازوت به‌جای گازطبیعی برای تولید برق کرده است.
درصورتی‌که این نیروگاه مصرف مازوت را کنار نگذارد از اختیارات نمایندگی برای لغو این تصمیم خطرناک در مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد کرد.»
نوشتن دیدگاه