شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1536
منتشر شده در شنبه, 11 بهمن 1393 15:39
تعداد دیدگاه: 0
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر:

همراز:رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حرکت به سمت شهر الکترونیک با توجه به مباحث جمعیتی و تغییر ساختار روابط بین افراد امری اجتناب‌ناپذیر است. اصغر آذربایجانی پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر ضمن گرامیداشت سی و هفتمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی و...

همراز:رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حرکت به سمت شهر الکترونیک با توجه به مباحث جمعیتی و تغییر ساختار روابط بین افراد امری اجتناب‌ناپذیر است.
 اصغر آذربایجانی پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر ضمن گرامیداشت سی و هفتمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین 12 بهمن ماه به عنوان سالروز ورود تاریخی امام (ره) به ایران اظهار کرد: امیدواریم امسال نیز همچون سال‌های گذشته شاهد حضور پر‌شور مردم در برگزاری جشن‌های دهه فجر باشیم.

وی اضافه کرد: تـاریخ تـحـلیلى انقلاب‌هاى گوناگون یکى از گنجـینـه‌هاى عظیم و میراث‌هاى گرانبهاى بـشرى است که بـا بـررسى آنها مى‌توان نقش و اهمیت هر یک را در مسیر پـر‌فراز و نشیب جوامع انسانى دریافت و با عبرت‌آموزى از آنها، مسیر حرکت خویش را روشن‌تر کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: انـقلاب اسـلامى در مـقایسه بـا انـقلاب‌هاى دیگر جهان از یک سلسله ویژگی‌ها و امتیاز‌هاى اصولى برخوردار است که از نظر فرهنگ، دانش و تـئورى انــقـلاب آن را در رده بـالاى پـدیده‌هاى سـیاسى بـزرگ و انقلاب‌هاى مهم جهان قرار داده است.

وی ادامه داد: امتیاز‌هایی همچون ماهیت ایدئولوژیکى، قـدرت رهـبرى و عـمق تـحولات نـاشى از انـقلاب سبب شده که بـسیارى از صـاحب‌نظران علوم سیاسى، متفکران و بنیان‌گذاران حرکت‌ها و نهضت‌هاى اسلامی در تئوری‌هاى انقلاب در کشور‌هاى اسلامى تجدید‌نظر کنند و فـروغ انـقلاب اسـلامى را جـایگزین تمام الگو‌هاى گذشته تاریخ اسلام کنند.

آذربایجانی تاکید کرد: انـقلاب اسـلامى ایران، بـى‌هیچ تردیدى معجزه‌ى الهى بـود که بـه دست معجزه‌گر مردى از سلاله پـاک پـیامبـر(ص) بـه انجام رسید و نگاه امید مظلومان و مستـضعفان جـهان را بـه خـود خـیره ساخـت.

وی با بیان اینکه در جامعه امروزی بـررسى و باز‌مطالعه مـاهیت، دلیل و ابعاد مختلف این حرکت عظیم الهى بسیار ضرورى است، افزود: چراکه با شناخت صحیح این نهضت می‌توان در راستای استمرار و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه احیای اسلام و اجرای قوانین آن مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی است، گفت: امروز بر ملت ایران به ویژه بر جمیع مسلمانان واجب است که این امانت الهی را که در ایران به طور رسمی اعلام شده با تمام توان حفظ کرده و در راه ایجاد مقتضیات بقای آن و رفع موانع و مشکلات آن تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهدافی که امام خمینی (ره) مد نظر داشتند، ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی و حمایت از محرومان و مستضعفان بود، اظهار کرد: امام (ره) پیروزی انقلاب اسلامی را مدیون این قشر از جامعه می‌دانستند و مسئولان و حکومت را موظف می‌کردند که همواره پشتیبان محرومان باشند.

آذربایجانی با بیان اینکه توجه به احیای کرامت انسانی و نقش داشتن مردم در حاکمیت بر تعیین سرنوشت خود رکن دیگر انقلاب اسلامى است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند، جامعه‌اى که در یک مجموعه‌ جغرافیایى و سیاسى زندگى مى‌کند، کرامتش اقتضاء مى‌کند که آزاد و مستقل باشد و استعداد وی شکوفا شود، بر سرنوشت خود مسلط باشد و مورد تحقیر و اهانت قرار نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه از دیگر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی توجه به بعد معنوی جامعه، زمینه‌سازی برای رشد و تکامل انسان‌ها در جامعه و حذف عوامل فساد است، تصریح کرد: کمال مطلوب انقلاب ما آن است که جامعه از زنگار جهل و بی‌خبری پاک شود تا آگاهانه مسئولیت خود را درک کند و با توجه به این موضوع در قانون اساسی تصریح شده است که دولت باید نسبت به ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان و تقوا و مبارزه با تمام مظاهر فساد و تباهی اقدام کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: تحقق استقلال در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی از جمله اهداف انقلاب اسلامی است و احساس قدرتمندی و توانایی مقابله با قدرت‌های بزرگ سبب شد که ملت ایران با تحقق انقلاب اسلامی بر قدرت‌های شیطانی پیروز شود و حکومتی به دور از دخالت قدرت‌های بزرگ در امور داخلی خویش را بنیان نهد.

وی با بیان اینکه شناخت دقیق از تمام اهداف و دستاورد‌های انقلاب اسلامی مهم‌ترین گام در راستای حفظ و صیانت از این ودیعه الهی و میراث گرانبهای حضرت امام (ره) و شهیدان است، تاکید کرد: به ویژه مدیران، برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان کشور باید در کنار شناخت دقیق از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی تصمیم‌ها و سیاست‌های برنامه‌ایی خود را در بازه‌های زمانی متعدد با این اهداف تطبیق داده و تحت زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی و با همراهی صاحبان اصلی انقلاب و کشور در راستای اعتلای ایران گام بردارند.

آذربایجانی با اشاره به اینکه ایجاد ظرفیت شهر الکترونیکی و حرکت به این سمت در شهر اصفهان اهمیت و ضرورت دارد، افزود: حرکت به سمت شهر الکترونیک با توجه به مباحث جمعیتی و تغییر ساختار روابط بین افراد امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی به مزایای تحقق شهر الکترونیک اشاره کرد و گفت: کاهش چشمگیر سفر‌های درون و بین‌شهری، کاهش فساد اداری، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت انجام کار‌ها، بالا رفتن کارایی کارکنان سازمان‌ها، کاهش محرومیت در مناطق ازجمله مزایای شهر‌های الکترونیک است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در شهر الکترونیک ما شاهد کاهش آلودگی‌های صوتی و هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه‌های ناشی از تردد غیر‌ضروری شهروندان در شهر، صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان هستیم.

وی ادامه داد: در یک جامعه توسعه‌یافته برای تسهیل تعاملات و ارتباطات بین‌سازمانی، افزایش سطح رضایت شهروندان و همچنین امکان استفاده یکسان از خدمات، ایجاد یک سیستم مدیریت اطلاعات جامع برای مدیران و در یک کلام ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی، ایجاد ظرفیت‌های لازم برای تحقق شهر الکترونیکی از لوازم آن است.

آذربایجانی تصریح کرد: با توجه به مشکلات متعدد اصفهان در ابعاد مختلف از جمله مسائل زیست محیطی و جایگاه آن در ظرفیت‌هایی توسعه‌ایی در کشور، این ضرورت ایجاب می‌کند تا متولیان امر در ایجاد و توسعه زیر‌ساخت‌های شهر الکترونیکی گام‌های اساسی بردارند.

وی اضافه کرد: تغییر کند فرآیند‌های سنتی به فرآیند‌های مرتبط با الکترونیکی شدن، حمایت و پشتیبانی نا‌مناسب مدیران ارشد دستگاه‌ها از این موضوع، نبود تشکیلات و فرآیند‌های مناسب مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان‌های شهری، عدم انسجام برنامه‌ایی در دستگاه‌ها و بین‌دستگاهی برای هم‌افزایی ، ایجاد و توسعه شهر الکترونیکی و نبود نگاه دغدغه‌مند به موضوع و عدم آشنایی به جایگاه و اهمیت موضوع توسط برخی از تصمیم‌سازان بخشی از چالش‌های پیش‌روی این مقوله بسیار مهم و اساسی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: جریان تولید و ارائه اطلاعات صحیح و به‌موقع در تمام حوزه‌ها به ویژه حوزه مدیریت شهری از زیر‌ساخت‌های مهم تحقق مدیریت واحد شهری است که در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بسیار اهمیت دارد و یکی از لوازم ضروری توسعه پایدار شهری براساس فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی افزود: برای ارائه الگویی در راستای شهری آباد و توسعه‌یافته از نظر معماری و شهر‌سازی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ترافیکی و زیست محیطی و موارد دیگر باید فناوری اطلاعات و ارتباطات را به مفهوم واقعی به عنوان یک ابزار دقیق و مناسب در مدیریت شهری کاربردی کنیم.

آذربایجانی گفت: این مهم با یک عزمی همگانی در مسئولان و برنامه‌ریزان به منظور تبیین و تحکیم جایگاه فناوری اطلاعات در نظام برنامه‌ریزی و اداره شهری در راستای دست‌یابی به اهداف و برنامه‌های توسعه شهری انجام می‌پذیرد و به واسطه آن می‌توان شاهد تحولی عظیم در مدیریت شهری باشیم.

منبع:فارس

نوشتن دیدگاه