چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1505
منتشر شده در سه شنبه, 07 بهمن 1393 19:15
تعداد دیدگاه: 0

همراز : خبرها از شیوع موج اول آنفلوآنزای B در کشور حکایت دارد. حالا با شیوع این نوع آنفلوآنزا وزارت بهداشت به گروه‌های پرخطر توصیه می‌کند حتی اگر مبتلا به آنفلوآنزا شدند هم واکسن بزنند تا از موج‌های بعدی این بیماری در امان باشند. معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با هشدار نسبت به موج اول...

همراز: خبرها از شیوع موج اول آنفلوآنزای B در کشور حکایت دارد. حالا با شیوع این نوع آنفلوآنزا وزارت بهداشت به گروه‌های پرخطر توصیه می‌کند حتی اگر مبتلا به آنفلوآنزا شدند هم واکسن بزنند تا از موج‌های بعدی این بیماری در امان باشند. معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با هشدار نسبت به موج اول آنفلوآنزا با عنوان آنفلوآنزای B می‌گوید: «درحال حاضر آنفلوآنزا در مرحله اپیدمی فصلی با عنوان آنفلوآنزا B و مقداری هم H٣N٢ قرار دارد. مهم آن است که مورد غیرعادی از این بیماری مشاهده نشده و میزان شیوع آنفلوآنزا در کشور حتی نسبت به‌سال قبل کمتر است.» محمود نبوی با تأکید بر این‌که تزریق واکسن آنفلوآنزا برای عموم ضروری نیست، ادامه می‌دهد: «مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی و بیماری‌های قلبی و ریوی لازم است که نسبت به واکسیناسیون آنفلوآنزا اقدام کنند. این افراد اگر تاکنون به تزریق این واکسن اقدام نکرده‌اند، می‌توانند با تزریق آن برای موج‌های بعدی در امان باشند.» معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در توضیح بیشتر به ایسنا می‌گوید: «معمولا در ‌سال دو تا سه موج آنفلوآنزا را مشاهده می‌کنیم، یک موج با عنوان A، دیگری موج H٣N٢ و موج سوم B است. اکنون در ایران در مرحله موج B قرار داریم و احتمالا بعد از آن موج H٣N٢ آغاز می‌شود. موج‌های آنفلوآنزا برحسب فصل و ‌سال تفاوت دارند. از آن‌جا که کشور ما در نیمکره شمالی قرار دارد، حدود اواخر آذر ماه و اوایل دی‌ماه همزمان با سرد شدن هوا، موج اول آغاز و موج دوم نیز از بهمن آغاز می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «در صورتی که سرمای هوا ادامه داشته باشد، موج سوم این بیماری از فروردین ماه آغاز شده و تا زمان افزایش دما ادامه می‌یابد. اما مسلم آن است که سالانه حداقل دو موج آنفلوآنزا در کشور را داریم. به همین دلیل تأکید می‌کنم گروه‌های پرخطر ازجمله مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی، دیابت با تزریق انسولین، برونشیت حاد، بیماران ریوی و قلبی و افرادی که از داروهای شیمی درمانی استفاده می‌کنند حتی اگر دچار آنفلوآنزا شده‌اند، لازم است که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند تا از موج‌های بعدی این بیماری در امان باشند. سایر افراد برای زدن واکسن ضرورتی ندارند و همین که بهداشت عمومی را رعایت کنند، کافی است و مشکلی پیش نمی‌آید.»

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت توصیه‌هایی را درخصوص این بیماری مطرح می‌کند.« توصیه کلی این است که مردم هنگام خروج از منزل دست‌هایشان را خوب شسته و همراه با خودشان دستمال داشته باشند تا هنگام سرفه یا عطسه کردن جلوی دهان بگیرند. همچنین کسانی که دچار سرماخوردگی شدند از دست دادن و روبوسی پرهیز کرده و باید در دوران سرماخوردگی مراعات کنند. همچنین توصیه می‌شود در صورت بیمار شدن استراحت کرده و به پزشک مراجعه کنند و اگر بعد از مراجعه به پزشک تا سه روز بهبود نیافتند مجددا به پزشک مراجعه کنند.» نبوی می‌گوید: « با توجه به این‌که در فصل سرما هستیم، افراد باید مراقب باشند تا سرد و گرم نشوند. مثلا در صورت حمام رفتن وارد هوای سرد نشوند، زیرا این مسائل بیماری را تشدید می‌کند. متاسفانه مردم به یکسری از مسائل مانند شست‌و‌شوی مرتب دست توجه ندارند؛ این درحالیست که ویروس در فصول سرد روی سطوح مانده و اگر شست‌وشو انجام نگیرد و دست‌ها به چشم و صورت مالیده شود، افراد مبتلا به بیماری می‌شوند.» به گفته او، دو راه عمده انتقال بیماری یکی از راه تنفس و دیگری از راه دست است و به همین دلیل است که باید دست‌ها به صورت مرتب شسته شود.

پیش از این رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، گفته بود: دانش‌آموزان بيشتر از ساير افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند، از سوی دیگر بيماران مبتلا به عوارض قلبي و ريوي، سالمندان بالاي ٦٥ سال، كودكان، مبتلايان به نارسايي كبد و كليه، افرادي كه شيمي‌درماني مي‌كنند و زنان باردار، ازجمله افراد پرخطري هستند كه بايد واكسن آنفلوآنزاي فصلي تزريق كنند و اگر دچار علايم خفيف بيماري شدند، به پزشك مراجعه كنند.

منبع:شهروند

نوشتن دیدگاه